10-09-10

Afscheidsrit STACA Mercedes O.405G

Twee weken geleden (28/08/2010) werd er een afscheidsrit georganiseerd met de toen oudste bus in Vlaanderen. (en naar verluid ook de laatste met papieren bestemmignsfilm)

Enkele foto's:

 1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.jpg

 

4.jpg

14:00 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen, Evenementen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

16-06-10

Tramstoet 12 juni 2010 (Viering 125 jaar Kusttram)

2010 is hét jaar van de Kusttram, want deze bestaat dan 125 jaar. Het gehele jaar is er wel wat rond te doen, maar de ultieme dag was afgelopen zaterdag, toen de wagens reden. Menig (buitenlandse) tramliefhebber was afgezakt naar de kust, om er te genieten van het uitzicht en om mooie foto's te kunnen maken onderweg.

Na de stoet werden de trams in Oostende opgesteld en mocht het publiek ook de binnenkant bewonderen.

Ook wij waren aanwezig en hebben wat plaatjes geschoten (klik op de foto)

 

19:54 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

31-12-09

Prettige feesten & gelukkig 2010!

Bij deze post ik ff het jaarlijkse "eindejaarskaartje" en willen we hierbij alle lezers & bus/tramvrienden een voorspoedig 2010 wensen. En voor wie vanavond gebruik maakt van bus of tram; denk eens aan onze collega's die jullie veilig naar huis brengen.. ;-)


"Busje & Trammeke"

 

 

14:56 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: bus, chauffeur, de lijn, tram, eindejaar, kerstkaartje |  Facebook |

19-08-09

!! Ivm foto's op de site

--> De hostservice Photobucket is vanaf vandaag mijn beste vriend niet meer.... Blijkt nu dat er ook een betalende versie is (Pro zoals dat dan heet) en dat mijn maandelijks volume reeds bereikt is (what in a name???!!) terwijl ik aan slechts 34 procent van mijn totaal zit.... Dus dat wil zeggen dat alle foto's van zeker het afgelopen jaar niet meer te bekijken zijn! Uiteraard is dit zeer vervelend omdat het hier vooral om foto's draait dus we trachten zo snel mogelijk een oplossing te vinden voor dit euvel... Wie suggesties heeft mag ze ons altijd doormailen!

Onze excuses voor dit ongemak

"Busje en Trammeke"

21:48 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

01-07-09

Vroege dienst- bus 3304

Nog maar eens een verslagske schrijven, is alweer een tijdje geleden. Is omdat er een 'specialleke' tussen stak, daarom.

Het schooljaar is dus ten einde, de vakantie begonnen en ook de solden zijn vandaag officiëel van start gegaan. Dat resulteerde in goed gevulde bussen richting stad, want de grootste koopjesjagers willen er als de kippen bijzijn!

Mocht vandaag omstreeks 7 uur beginnen, wat nog goed meevalt voor ne vroegen. Eerst leeg naar Ekeren om daar te starten met een 66.0 richting stad. Gelukkig schieten de werken in Merksem goed op zodat we tenminste al niet meer hoeven rond te rijden via de Kapelsesteenweg-Bredabaan want daar hebben we véél tijd mee verspilt! We kunnen bijna zo goed als onze normale reisweg volgen, en in het bouwverlof dus helemaal. Is wel een vrij rustige lijn, niet slecht om mee wakker te worden dus, haha!

Daarna mocht ik naar thuishaven Deurne, vanwaar ik een speelpleinrit richting Schoten Horst mocht aanvatten. Is zo eens iets anders, met een aparte reisweg en begeleiding. Er zijn zo een paar verschillende speelpleinritten voor in het groot verlof.

En dan begon het al wat drukker te worden, de rit naar Kapellen met de 65.0 heen en de 72.0 terug viel mee, hoewel er her en der omleidingen zijn. In Kapellen was de Pallemansstraat afgesloten wegens werken, dus de beperkte ritten tot Kapellen Vredeburch konden niet door, men moest de reisweg van de marktdag nemen (dus gewoon tot in het dorp) Ook in Hoevenen was er een omleiding -wederom door werken -maar daar had ik geen last van, was enkel richting Kapellen/ Hoevenen/ Stabroek. Dan mocht ik nogmaals een 65.0 op en af doen, maar dan helemaal tot Putte. En de bus richting Antwerpen zat tjokvol! Voor mijn laatste vertrek richting Ekeren (nog eens de 66.0) was ik te laat, want ik had maar 5 minuten tussen de twee ritten.. Dus ook te laat in Ekeren aangekomen maar dat was niet zo erg, moest toch nog 20 minuten reserve zitten in de stelplaats. Dat is er niet van gekomen, als ik binnenreed mocht ik ineens naar huis, de werkdag zat er al op! Knipogen

Busje van dienst was Communo 3304, geen vliegmachien maar ook niet de traagste van de hoop. Reed best goed, alleen als 'm vol zat ging het wat trager maar ja... Beetje logisch ergens he.

Morgen nog een vroege; maar dan op de 140 & 141

grts

Paar fotootjes

 Aan het 'kasteeltje' van domein Horst in Schoten; is tevens een internaat (geweest?--> ben niet zeker of het er nog is)

 

23:38 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: blog, bus, speelplein, chauffeur, de lijn, lijnbus, dienst, jonckheere, communo |  Facebook |

05-05-09

Buurtspoorwegen---gezocht!

Hallo,

Langs deze weg even een zoekertje plaatsen Knipogen 

We zijn namelijk nog op zoek naar allerlei NMVB-spullen om onze collectie aan te vullen. Met name de blauwe stofjas met Buurtspoorweg-logo en een stropdas ontbreken nog. Heb jij soms nog iets liggen op zolder of in een hoekje van de kast, contacteer ons gerust, je kan er nog iets voor krijgen!  Ook allerhande gadgets van zowel De Lijn als NMVB kunnen bij ons een plekje krijgen.

Alvast bedankt

Busje & Trammeke

Photobucket

Voorbeeldfoto, uit het boek " De Leerbeekse Buurttrams"

10:14 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: nmvb, buurtspoorwegen, stofjas, gezocht, de lijn, bus, tram |  Facebook |

16-04-09

Zurenborgbus 4364 op lijn 140

Verrassing vandaag toen ik met dit buske mijn dienst mocht doen! (Alwéér de 140, jawel Stoer) Het was namelijk de Van Hool New A360 4364 die op me stond te wachten in de stelplaats, een bus van de (stad) stelplaats Zurenborg, die nu een tijdje op onze streeklijnen vertoeft. En ik moet zeggen dat dit wel best een leuk busje is om mee te rijden!! Enkele foto's....

 Eindhalte Hoboken Polderstad

Photobucket

StuurpostPhotobucket

En de andere eindhalte van lijn 140, Wijnegem Ganzenweg (nabij het shopping center, een eindje verderop de baan) 

 

 

Photobucket

Vanaf 4 mei zal lijn 140 trouwens wijzigen, om het kwartier zou er dan een bus zijn in plaats van om het half uur nu. Tevens komt er een variant die via de Bist en de Krijgsbaan in Wilrijk zal rijden, als een 141. Pachter De Polder komt dan ook ritten verzekeren op deze lijnen.

23:39 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: de lijn, 140, van hool, zurenborg, hoboken, wijnegem, lijn 140 |  Facebook |

06-09-08

De Boerentram: Zandvliet toen en nu

Zandvliet; vroeger en nu... toen reed er de boerentram..Vandaag de dag zijn het meestal gelede bussen...

 

11:16 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

10-06-08

Trammetjes & een trolleybus uit de oude doos..

Lijn 52 Antwerpen-Mechelen, Type-S, fotograaf onbekend- Collectie Busje & TrammekePhotobucket

Lijn 2, De Panne, Type SO, ergens ten velde... Fotograaf: Raymond P.- Collectie Busje & Trammeke

 Photobucket

Lijn 11, PCC 2111 op de Cruyslei Antwerpen/ Borgerhout. Fotograaf: Raymond P. - Collectie Busje & Trammeke Photobucket

Brusselse trolleybus (6023) te Gent voor trolleybusparade. Fotograaf: Raymond P.- Collectie Busje & TrammekePhotobucket

12:35 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: brussel, trolleybus, antwerpen, pcc, tram, oude tram, tramfoto, museumtram, type s |  Facebook |

12-02-08

Foto's bussen reeks 22xx (Van Hool A120 Intercity)

Van een jonge busliefhebber uit West-Vlaanderen, Jonas Mouton, kreeg ik deze foto's doorgestuurd om op de site te zetten... Bij deze! (Vooral verdergaan met de hobby! Lachend)

Oja, in de mail stond bij dat deze bussen te Knokke verkocht zouden worden... ik zou het niet weten, daar ik die kanten totaal niet ken, dus wie meer hierover weet mag dit melden! (liefst in het forum, daar dient het ook voor, lol) 

Alle foto's: Mouton J.

2265

PICT0054

PICT0017
PICT0009

17:02 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, brugge, van hool, bus, lijnbus, foto bus, busfoto |  Facebook |

20-01-08

Zoek de verschillen...

...tussen deze "nieuwe" Chinese Scania en de Mercedes CapaCity; de gelijkenissen zijn toch treffend, niet?? Obepaald

Scania ...? (zou het niet weten, iemand een suggestie welk type dit is?)

Mercedes CapaCity

12:12 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: gelijkenissen, kopie, bus, lijnbus, gelede bus, mercedes capacity, scania |  Facebook |

02-01-08

Hoogtepunten OV België 2007

De belangrijkste gebeurtenissen van 2007 samengevat, mocht ik iets over het hoofd hebben gezien, contacteer ons gerust via de mail-knop rechts! Knipoog Het boeltje is niet chronologisch gerangschikt,maar veel maakt dat niet uit he, lol.

Antwerpen- Nieuwe evenementenlijn 6!

Op zaterdag 27 oktober is de nieuwe tramlijn 6 in Antwerpen van start gegaan. De nieuwe lijn verbindt het noorden en het zuiden van Antwerpen: ze rijdt tussen Luchtbal (Metropolis) en Olympiade (Jan Van Rijswijcklaan).

Met de komst van tram 6 telt Antwerpen 12 tramlijnen. Tussen het eindpunt aan Metropolis en de Minister Delbekelaan neemt de tram een onbenut stuk spoor in gebruik. Hierdoor kunt u als reiziger uit de omgeving van de Lambrechtshoekenlaan voortaan rechtstreeks met de tram naar de stad.
De nieuwe lijn passeert op haar traject heel wat culturele attracties en Antwerpse evenementen. Tram 6 is dan ook een echte evenemententram.

 

Antwerpen- Vernieuwd Centraal Station + Noord/ Zuid-verbinding

Het Centraal Station kreeg in 2007 3 niveaus en 14 perronsporen: het oorspronkelijke niveau +1 (6 kopsporen; sporen 1 t/m 6), het niveau -1 (4 kopsporen; sporen 11 t/m 14) en het niveau -2 (4 perronsporen die op 2 doorgaande sporen uitkomen; sporen 21 t/m 24).

Op 23 maart 2007 werd het niveau -2 met de spoortunnel (2 tunnelkokers met elk 1 spoor) feestelijk officieel geopend o.a. in het bijzijn van Vlaams minister voor mobiliteit Kathleen Van Brempt en burgemeester Patrick Janssens. Op 6 december 2007 werd in aanwezigheid van Sinterklaas en de Antwerpse burgemeester ook niveau -1 geopend.

De verbouwing van het toch al weelderige station heeft negen jaar geduurd. Architect Jacques Voncke (Eurostation) heeft een balans gevonden tussen de oude en moderne architectuur. Het station met een directe aansluiting op de hogesnelheidslijn heeft een open karakter, waardoor ook vanaf de onderste laag nog zicht is op de enorme glazen overkapping. Het verschil tussen het laagste en hoogste punt bedraagt 61 meter.



Beelden: NMBS-Holding

Vlaams-Brabant: START-lijnen Zaventem

Dit project is eigenlijk al begonnen in 2006, maar de grootste veranderingen kwamen toch in 2007 door! Er kwamen 7 nieuwe lijnen bij voor Zaventem, en nog eens 6 lijnen werden hervormd.

2006- nieuwe lijnen 652 (Leuven- Zaventem Cargo via Kortenberg & Erps-Kwerps) en 682 (Mechelen- Zaventem), aanpassing van de lijn 272 (Brussel Noord- Zaventem)--> verbetering verloopt in 2 fasen, tot 2007.

2007- Nieuwe lijnen- 621 (Humbeek- Zaventem via Humbeek, Grimbergen & Vilvoorde), 681 (Mechelen – Bonheiden – Boortmeerbeek – Elewijt – Cargo – Zaventem Luchthaven) ,683 (Mechelen – Hofstade – Zemst – Vilvoorde – Cargo – Zaventem Luchthaven), 616 (Leuven - Bertem - Moorsel - Sterrebeek - Zaventem Luchthaven - Cargo) en 651 (Leuven - Everberg - Kortenberg - Steenokkerzeel - Cargo - Zaventem Luchthaven), 659 (Roodebeek - Zaventem Luchthaven - Cargo)

Vernieuwde lijnen- 272 (Brussel - Schaarbeek - Evere - Keiberg - Luchthaven) met bijhorende sneldienst 471,  272 (Bonheiden - Keerbergen - Haacht - Cargo - Zaventem Luchthaven), 821 (Merchtem - Vilvoorde - Brucargo - Luchthaven - Zaventem),  820 (Dilbeek - AZ Jette - Vilvoorde - Brucargo - Luchtaven - Zaventem), 281-282 (Mechelen - Zemst - Vilvoorde - Machelen - Luchtaven - Brucargo), 359 (Roodebeek - Zaventem - Luchtaven - Brucargo)--> verlenging van Roodebeek naar Hankar & Hermann-Debroux.

Dit jaar gaan de lijnen 282 & 281 nog worden verbeterd, alsook de 830 (Groenendaal - Overijse - Tervuren - Sterrebeek - Luchtaven - Brucargo)

 Antwerpen- De Waterstofbus! (Van Hool New A330 FC)

Vanaf 18 juni kunnen de reizigers tussen Lier en Antwerpen op de lijnen 422 en 423 meerijden met een wereldprimeur: de eerste volwaardige hybride bus op waterstof ter wereld. Deze bus stoot geen schadelijke stoffen uit, en is ook zeer stil. De Vlaamse busbouwer Van Hool heeft samen met zes partners de bus gebouwd. De Lijn zal de bus een halfjaar leasen en daarna het project evalueren. Daarna rijdt de bus enkele dagen in onze hoofdstad (vanaf 18/12/07), om daarna dan naar het buitenland te trekken (o.a. Hamburg, A'dam, Barcelona,...)

_00044

Extradienst met  de waterstofbus en één van de twee museumbrossels, hier te stelplaats Broechem.

Brussel- Het hertekende MIVB-net...

De grootste veranderingen deden zich voor onder de tramlijnen. Brussels langste tramlijn, de 18, zou worden afgeschaft, en nog enkele andere lijnen zouden verdwijnen; dat waren  de 52, 83, 91 en 93. Het is de grootste verandering aan het net sinds de jaren 1960.

(Foto: "MivbReiziger)

Belangrijkste wijzigingen:

TRAMLIJNEN
De sterkhouder van deze netwijziging is tram 4 die van helemaal het noorden van Brussel naar het zuiden van Brussel rijdt, meer bepaald van Esplanade in Laken naar Stalle in Ukkel. Hij rijdt bijna volledig in eigen baan en met trams van de nieuwste generatie. De tram sluit onder meer aan op de metro Rogier, aan De Brouckère, aan het Zuidstation, Hallepoort en op die andere sterke tramlijn 23/24 aan Vanderkindere. Hij vervangt (gedeeltelijk) tram 3, die voor even verdwijnt maar opnieuw op het net komt over een jaar.

Daarmee kan ook tram 52 (Esplanade-Drogenbos) afgeschaft worden. Wie ‘s avonds van Ukkel of Vorst naar het stadscentrum wil, kan dat dan weer via de nieuwe tram 32 (Noordstation-Drogenbos Kasteel). Overdag kan in het zuiden van Brussel ook tram 82 van pas komen, die van Drogenbos Kasteel naar het Zuidstation spoort. Tram 82 rijdt dan verder door tot Berchem. Daarmee zijn Vorst en Ukkel rechtstreeks verbonden met Sint-Agatha-Berchem. Dat betekent meteen ook dat tram 82 niet meer van Berchem naar Montgomery rijdt. Bovendien zijn de inwoners uit Berchem ook tram 83 kwijt. Die wordt afgeschaft omdat er genoeg alternatieven zijn: tram 82, bus 85 en metrolijn 2, die nu ook langs Delacroix komt.

Ook tram 81 krijgt een nieuw traject. Die zal nu rijden van Heizel tot Montgomery, echter zonder langs de noord-zuidverbinding te rijden. Hij rijdt ook niet meer door Schaarbeek maar blijft ten westen van de Vijfhoek en rijdt via Belgica en Sainctelette, langs Anderlechtsepoort het Zuidstation binnen om dan weer zijn vertrouwde traject te hernemen. Daarmee neemt tram 81 een groot stuk het traject over van tram 18 die eraan moet geloven en wordt afgeschaft.

Tot slot verandert er ook een en ander op de as Koningsstraat/Louizalaan. Tram 91 (Louiza-Stalle) verdwijnt. In de plaats komt een gloednieuwe lijn tram 97 die weliswaar de Louizawijk verbindt met Stalle maar niet meer via de Brugmannlaan. Tram 97 gaat via Sint-Gillis (Bareel) en Vorst (Wielemans) naar het zuiden van Brussel.
Ook tram 93 (Marie-José-Schaarbeek) verdwijnt. Dat wordt gedeeltelijk opgevangen door tram 92 (Schaarbeek-Fort-Jaco), die blijft bestaan, en door de versterkte tram 94 (Stadion-Herrmann Debroux) die in het noorden verlengd wordt tot het Heizelstadion. Overdag wordt de tram in twee gesplitst maar de nummers blijven gehandhaafd, en er is een gemeenschappelijk stuk op de Louizalaan. De MIVB verwacht dan ook niet dat de reiziger daar veel hinder van zal ondervinden.

De wijzigingen op het busnet zijn zo mogelijk nog ingewikkelder. De lange buslijn 54 wordt in twee gesplitst om meer regelmaat te krijgen. Het traject blijft hetzelfde. Van Vorst tot het Luxemburgplein heet die 54, van de Naamsepoort vertrekt bus 64 naar Machelen.

Ook bus 63 wordt gesplitst maar het traject wordt wel fors bijgewerkt. De bus zal voortaan van De Brouckère rijden naar Begraafplaats Brussel, en niet meer tot in Haren (terminus Maes). Het westelijke stuk van het traject, naar Machtens, wordt overgenomen door een gloednieuwe bus 88. Die rijdt dus van Machtens (Sint-Jans-Molenbeek) naar De Brouckère en zet daarna de weg verder – en dat is nieuw – richting Jette. Dat gaat via IJzer, Poesjkin, Jette Station tot aan de Heizel. Daarmee kan bus 89  aanzienlijk worden ingekort in het noorden van Brussel. Die bus zal nu rijden van Westland-Shopping tot niet verder dan Pannenhuis.
Om het verlies van bus 63 in Haren op te vangen zal bus 80 voortaan de halte Maes aandoen na Kerkhof van Brussel. Daarmee duikt in Evere een nieuwe buslijn op want bus 80 doet nu vooral wijken aan in Sint-Lambrechts-Woluwe en Elsene. Woluwe en Evere zijn ook beter met elkaar verbonden.

Omdat een deel van het traject van bus 80 wegvalt in Woluwe, komt er een nieuwe buslijn 79. Die rijdt van Schuman naar Kraainem via de Plejadenlaan en Marcel Thiry, waarna hij ook nog de UCL-campus aandoet.
Om dezelfde reden wordt ook de lijn van bus 27 lichtjes gewijzigd. Rijdt die nu tot Verheyleweghen, dan gaat die nu drie haltes verder tot Andromeda, de vroegere terminus van bus 80. Ook het traject van bus 28 wordt vanaf 2 juli herzien. Vandaag gaat de lijn van Konkel naar Schuman, vanaf volgende week zet de bus aan het Jamblinne de Meuxplein de koers verder naar het Daillyplein.

In Evere springt het nieuwe traject van bus 66 in het oog. Hij rijdt een halte verder tot Tol maar kort in Evere zelf de weg wat in en laat de Hoedemaekerssquare links liggen.
Leggen de we de focus even op Ukkel met de lijnen van bus 41 en bus 38, dan zien we dat beide lijnen niet verder rijden dan de Heldensquare. Bus 38 gaat aan de noordzijde nu wel het stadscentrum in, tot aan De Brouckère.

Aan Helden vertrekt buslijn 43 naar Diesdelle, waarvan het traject niet gewijzigd wordt, maar waarvan de frequentie wordt opgetrokken. Buslijn 60 (Ambiorix-Ukkel-Kalevoet) wordt wel hertekend. Aan Sterrenwacht rijdt die niet langer naar Diesdelle maar naar het NMBS-station Kalevoet. Tussen Flageyplein en Ambiorixsquare krijgt de bus ook een ander traject. Hij gaat aan Flagey, zoals bus 59, naar Jourdanplein en dan via Schumanplein naar Ambiorix.

Er duikt ook een nieuwe buslijn op. Bus 15 vervangt na acht uur ‘s avonds bus 13 en bus 14 die Noordstation en Simonis verbinden met UZ Brussel.
Tot slot staan er nog twee wijzigingen op til die pas in september worden doorgevoerd. Bus 58 (Vilvoorde-Noordstation) zal aan het Verboekhovenplein een ander traject nemen, via Paviljoen en Masui om te eindigen aan de Antwerpsepoort. De veelbesproken bus 47 (Vilvoorde-De Brouckère) wordt niet afgeschaft maar wel afgebouwd tot één bus per uur. De rest van de tijd neemt hij een korter traject tot de Van Praetbrug. Reizigers kunnen daar dan tram 4 nemen.

Voor het nieuwe MIVB-netwerk dat volledig operationeel zal zijn in 2009, zal ook ook het metronetwerk vernieuwd worden. Het zal er (ongeveer) als volgt gaan uitzien:
* Lijn 1: Weststation - Beekkant - De Brouckère - Centraal Station - Kunst-Wet - Schuman - Merode - Stokkel
* Lijn 2: Simonis - Kunst-Wet - Zuidstation - Weststation - Beekkant - Simonis
* Lijn 5: Erasmus - Wesstation - Beekkant - De Brouckère - Centraal Station - Kunst-Wet - Schuman - Merode - Herrmann-Debroux
* Lijn 6: Koning-Boudewijn - Heizel - Simonis - Kunst-Wet - Zuidstation - Weststation - Beekkant - Simonis.

Alweer een recordjaar voor De Lijn!

De Lijn wil 500miljoen reizigers in 2008

ANTWERPEN - De Lijn wil in 2008 500miljoen reizigers vervoeren. Afgelopen jaar werd een groei genoteerd van 20miljoen reizigers. De vervoersmaatschappij klokt in 2007 af op 483miljoen passagiers. In Antwerpen groeide De Lijn met 3,6procent. Dat zijn 6,4miljoen reizigers. Ook de feestbussen waren dit jaar een enorm succes. In heel Vlaanderen maakten liefst 161.600 feestvierders gebruik van de speciale feestbussen en -trams die de vervoersmaatschappij inlegde. Dat zijn er ruim 10.000 meer dan tijdens het recordjaar 2005, meldt De Lijn.  De maatschappij zette voor het twintigste jaar op rij extra personeel in. Het ging om ongeveer vierhonderd chauffeurs, controleurs en dispatchers. In de provincie Antwerpen namen 85.000 mensen de bus of tram. Dat is 11 procent meer dan vorig jaar en meteen ook een nieuw record. Topbestemming was het centrum van Antwerpen met 46.000 reizigers.

Nieuw voor dit jaar: de nieuwe 65+kaart moet niet meer in het ontwaardingstoestel worden gestoken! 

29-12-07

Met De Lijn van oud naar nieuw...

Ik zie dat nogal wat mensen hier terechtkomen om te weten hoe ze met oudejaarsavond zich met bus en tram kunnen verplaatsen, dus hier een beetje info. Voor meer verwijs ik graag door naar de website van De Lijn, waar alles netjes te lezen valt! Er is een subsite voorzien speciaal met alle dienstregelingen voor de feestbussen en zoveel meer.

affichebeeld feestbussen 2007-2008 

Het is gratis

Abonnees van De Lijn rijden gratis.
Hebt u een abonnement van De Lijn dat geldig is op 31 december en/of 1 januari, dan hoeft u niet te betalen op oudejaarsnacht.

Antwerpen: gratis vervoer voor inwoners van 61 gemeenten en districten.
Het Antwerpse provinciebestuur en 61 lokale overheden* betalen de kosten voor de feestbussen en -trams tijdens oudejaarsnacht.. Woont u in één van de deelnemende gemeenten, steden of districten, dan hoeft u enkel op voorhand een gratis oudejaarsnachtbiljet af te halen bij de jeugddienst. Meer informatie vindt u op www.feestbussen.be.

* Aartselaar, Antwerpen, Arendonk, Balen, Beerse, Berchem, Berendrecht-Zandvliet-Lillo, Boechout, Borgerhout, Borsbeek, Brasschaat, Brecht, Dessel, Deurne, Duffel, Edegem, Ekeren, Essen, Geel, Grobbendonk, Hemiksem, Herentals, Herselt, Hoboken, Hoogstraten, Hove, Kalmthout, Kapellen, Kasterlee, Kontich, Laakdal, Lier, Lille, Lint, Malle, Mechelen, Meerhout, Merksem, Merksplas, Mortsel, Niel, Oud-Turnhout, Ranst, Ravels, Retie, Rijkevorsel, Rumst, Schelle, Schilde, Schoten, Stabroek, Turnhout, Vosselaar, Wijnegem, Wilrijk, Wommelgem, Wuustwezel, Zandhoven, Zoersel en Zwijndrecht

Oost-Vlaanderen: gratis vervoer in het Waasland.
Dankzij de steun van de stad Sint-Niklaas zijn de feestritten in het Waasland gratis.

West-Vlaanderen : gratis feestritten naar Brugge.
Dankzij de steun van de stad Brugge zijn de feestritten naar Brugge gratis.

Vlaams-Brabant :
Gratis vervoer op feestlijn 260, 284 en 700 Dankzij de steun van de politiezone Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel , Meise, is het vervoer op de feestlijn 260 gratis.
Dankzij de steun van de gemeente Haacht, is het vervoer op de feestlijn 700 gratis.
Feestvierders hoeven ook niet te betalen op feestbus 284 op het grondgebied van Haacht (dankzij de steun van de gemeente Haacht).
 
 

Feestneuzen zonder een Lijnabonnement
Is je stad, gemeente of district opgenomen in de lijst van de deelnemende besturen, dan kun je een gratis ticket ophalen op de verdeelpunten in je eigen woonplaats. Met dit ticket kun je op alle extra feestbussen én gewone bus- en tramlijnen in heel Vlaanderen meerijden.           

Neemt je stad of gemeente niet deel aan de actie?
Je kunt nog altijd meerijden aan een vast tarief voor alle extra feestbussen én gewone bus- en tramlijnen in heel Vlaanderen. 

  • Je koopt een ticket voor 2,50 euro:
    • bij de chauffeur op de bus of de tram
    • aan de verkoopautomaten van De Lijn op 31 december vanaf ’s morgens
    • in de Lijnwinkels   

Hopelijk hiermee tot uw dienst zijnde, :)

 Busje en Trammeke

nyline9
                    

19:05 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, tram, oudejaar, feestbus, de lijn |  Facebook |

24-12-07

Prettige eindejaarsfeesten!!

Aan alle (trouwe) bezoekers wensen wij een prettig kerstfeest en een voorspoedig 2008!!!

 

Photobucket Jullie zullen ook wel gezien hebben dat het de laatste weken hier opvallend kalm was... ziehier de reden! :) Net gekocht, als tweede wagen voor mij, prachtig machien, er was wel wat werk aan om hem weer zo te laten blinken als nieuw (vooral de binnenkant dan, daar is in gerookt geweest en om dàt eruit te krijgen, fwwiiieuw!) . Photobucket Nu goed, ik moet een week niet werken dus ik zal weer wat tijd hebben om de boel hier een beetje up to date te houden!! Groetjes en tot de volgende,

 Busje en Trammeke  émoticônes animées noël

17:54 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tram, opel, kerstkaartje, pcc, kerstwens, kerst, kerstmis, vectra, foto, auto |  Facebook |

29-10-07

Bus-tramnieuws

Tram 6 boven doopvont
Nieuwe tramlijn wordt vandaag feestelijk ingereden

ANTWERPEN - De evenemententram, de gloednieuwe lijn6, beleeft vandaag zijn vuurdoop. Het tracé verbindt vlot Metropolis, Sportpaleis, de Zoo, de UGC cinema's, de Vlaamse Opera, deSingel, Antwerp Expo en het GBA-stadion.



'De leukste lijn van 't stad', wordt tram6 al genoemd bij De Lijn. Met dit gloednieuwe tracé krijgen bewoners van de Luchtbal en de Lambrechtshoekenlaan voor het eerst een snelle en vlotte verbinding naar het stadscentrum. Ze geraken naar het Centraal Station in twaalf minuten, tien minuten sneller dan nu. Kielse reizigers trammen op hun beurt snel naar het noorden van de stad en Metropolis, zonder overstap in het metrostation Opera. Dat lukt nu in dertig minuten, tien minuten sneller.

Deze nieuwe lijn6, ondertussen de twaalfde tramlijn in Antwerpen, leidt meteen tot wat extra tramruimte op de bestaande bomvolle lijnen 2, 3 en 5.

De 6 is meteen de eerste aanzet voor een tram die naar Ekeren zal bollen. Er komt trouwens binnen enkele jaren een tramlijn over de Noorderleien naar het Eilandje en de Luchtbal. Ofwel wordt dat nog eens een nieuwe lijn, ofwel neemt tram6 dat voor zijn rekening.

Achilleshiel

De kleur van de 6 wordt een flets frambozenrood. 'Mijn lievelingskleur', zegt Vlaams mobiliteitsminister Kathleen Van Brempt (SP.A) die in de toekomst een oplossing voor dé achilleshiel van lijn6 belooft. Want ook al verbindt de tram alle attracties, laat rijdt hij niet. Reizigers die nog een late film willen meepikken bijvoorbeeld, moeten een andere oplossing zoeken om thuis te geraken. Dat beseft blijkbaar ook De Lijn want in het speciale promotieboekje zit een overzicht van de nachtbussen. 'Late trams zijn natuurlijk erg duur voor ons. Maar we gaan dat in elk geval onderzoeken', belooft Van Brempt.

(-->!!!dit artikel dateert van zaterdag, dus vandaag zijn de normale tarieven van toepassing!!!)

Deze kleurrijke affiche moet duidelijk maken dat tram 6 de reizigers naar heel wat interessante evenementen brengt. rr

De Lijn wil meer engelen op de bus

De Lijn lanceert een campagne om reizigers te bedanken die zich correct gedragen op het openbaar vervoer. Onder het motto "Ge zijt nen engel" stelt de De Lijn twaalf gedragsregels op.

Die gedragsregels zijn een aanvulling op de administratieve boetes die in april werden ingevoerd. Maar dit keer kiest De Lijn voor een positieve benadering.

"De slogan zet de reizigers die zich correct gedragen op een voetstuk", zegt directeur-generaal Ingrid Lieten van De Lijn. "Op die manier willen we positief gedrag stimuleren."

De keuze voor een slogan in spreektaal moet vermijden dat de campagne te belerend overkomt.

De voorbije zes maanden heeft De Lijn 676 administratieve boetes uitgeschreven voor vandalisme of asociaal gedrag.

"Wacht niet tot in de hemel om een engel te zijn"

De campagne "Ge zijt nen engel" werd vanochtend op gang geschoten met de verschijning van engelen op bus- en tramknooppunten in Antwerpen en Gent.

De engelen deelden Post-its uit met de slogan "Wacht niet tot in de hemel om een engel te zijn". De campagne loopt de komende vier weken in Antwerpen, Gent, Hasselt, Leuven, Mechelen en Oostende.
http://www.gezijtnenengel.be/homepage/_nl/... ik ben alvast officiëel een engeltje nu!!! (maar dat wisten we al, lol Onschuldig)
De keuze voor een slogan in spreektaal moet vermijden dat de campagne te belerend overkomt.
(foto PhotoNews)
De keuze voor een slogan in spreektaal moet vermijden dat de campagne te belerend overkomt.

Man zwaargewond na duw in metrostation

Om zes uur vanmorgen is een man zwaargewond geraakt toen hij op het metrospoor werd geduwd na een ruzie. De dader is bekend, maar werd nog niet gearresteerd.

Het incident speelde zich af in het metrostation Kunst-Wet. Een man was op een metro aan het wachten toen een tweede man hem benaderde.

Na een korte ruzie duwde de man het slachtoffer op de sporen, waarbij hij een schedelbreuk opliep.

De dader hielp het slachtoffer wel overeind, waarna hij naar het Sint-Pietersziekenhuis werd gebracht.

Het parket onderzoekt nu de beelden van de bewakingscamera's om uit te maken wat er precies is gebeurd.

De dader werd nog niet gearresteerd.

27-10-07

100.000 bezoekers!!!!

Wow, we zijn al zo ver.. Bij deze wil ik zowel de trouwe bezoekers van Allemaal Busjes als de toevallige passant danken om langs te komen... We blijven ons best doen en hopen het hier zo boeiend mogelijk te houden! Nogmaals, suggesties, opmerkingen, tips,.. mogen altijd binnenstromen via mail of het forum...

 Vele groeten, fijn weekend en slaapwel,

Busje en Trammeke

Grand émoticônes    1189

00:42 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: 100000 bezoekers |  Facebook |

15-09-07

Foto's van afgelopen weken deel 1!

Zoals ik al eerder zei, hebben we het momenteel vrij druk: we zitten niet stil!!

Hier volgen de foto's met een beetje uitleg erbij...

Twee weken geleden was het in Antwerpen stad Cultuurmarkt, en om die gelegenheid reden we met drie trams van het museum.. Het was een gewone pendel tussen de Groenplaats en de Bolivarplaats, ticket heen-terug kon je voor 1 euro kopen. Normaal was ik een van de ontvangers op m'n Trammeke zijn wagen, maar wegens een administratiefoutje ging dat niet door (vond ik nog zo erg niet, hehe). Het was een groot succes; er was nauwelijks tijd voor een foto. Dan maar eentje gemaakt na afloop!

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Trammeke en Busje voor de wagen van R. Poot

Vorige week zaterdag mochten wij leden van de GOV vervoeren met de VIPbus naar de ASVI.. Een niet alledaags zicht, een (dan nog wel speciale!!) bus van De Lijn in de Waalse contreien.. Na het bezoekje en een ritje met de wagens zijn we de bus onder toestemming gaan parkeren in de stelplaats van Anderlues. Daar konden we op veel belangstelling rekenen van de aanwezige controleurs en chauffeurs die dan ook zo vriendelijk waren ons de toegang te verschaffen tot de loods waar nog een paar ouwe trammetjes stonden..

Nadien hebben we de tram gepakt naar Charleroi, waar we vrij konden rondlopen. Wij kozen voor om samen met twee anderen naar de stelplaats te Jumet te trekken, waar die triestige wegroestende trammetjes staan... Maar er hangt vetbetering in de lucht: het ziet er naar uit dat ze er een paar gaan restaureren. Een Type-S wordt in elk geval al omgebouwd tot bovenleidingswagen. Voor de mecaniekers was het geen enkel probleem om eens een kijkje binnenin het atelier te nemen. Jaja... met een parcours in de hand kom je door het ganse land!! Cool

Nadien verzamelden we terug aan Charleroi Sud en konden we na een hapje te hebben gegeten terug huiswaarts keren...

Enkele foto's:

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket  Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

14:00 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: busje, trammeke, museumtram, cultuurmarkt, antwerpen, vlatam, trampendel, type s, tec, tram, asvi, gov |  Facebook |

Een beetje busnieuws...

Dag mensen,

Omdat het de laatste dagen en weken nogal druk was hier heb ik de site een beetje verwaarloosd.. Maar niet getreurd!! Er komen nog massa's oude en nieuwe foto's van bus en tram aan en de reportage van de A280 komt er ook aan!

Over de Van Hool A280 gesproken: gisteren werd m'n busje in het VLaTAM officieel voorgesteld. Uiteraard werden wij uitgenodigd, en dat in het bijzijn van enkele 'grote meneren'.Die waren trouwens "'per waterstofbus" naar het museum afgezakt...

 We kregen een aantal toespraken en een korte geschiedenis van de bus en de lagevloersbus in het algemeen te horen. En ook een aantal kranten waren aanwezig. Men vroeg mij te poseren voor de bus... dat had ik niet verwacht!! (anders zou m'n haar er wel beter hebben bijgelegen LOL Tong uitstekend)

Maar goed, die foto's volgen later...!!!!

Nu het gewone nieuws...

 groetjes, Busje Lachend

 

Busreis De Lijn betaalbaar via sms

In Antwerpen en Gent kunnen reizigers van vervoersmaatschappij De Lijn vanaf donderdag hun bus- of tramticket betalen met hun gsm.

De Lijn hoopt dat het op een jaar tijd een half miljoen tickets op die manier zal verkopen. Het project werd donderdag in Antwerpen voorgesteld in aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt.

Sms-ticket

Wie een kaartje wil kopen via zijn gsm, sms't de boodschap DLA (in Antwerpen) of DLG (in Gent) naar het nummer 4884. Na enkele seconden krijgt de reiziger een sms met bevestiging, die geldt als vervoersbewijs.

Zo'n sms-ticket is 60 minuten geldig. Binnen die tijd mag de reiziger ook onbeperkt overstappen en in verschillende zones rijden. De prijs van het ticket wordt afgerekend via de gsm-factuur of afgetrokken van het belkrediet. Voorlopig zijn het wel alleen Proximus-klanten die gebruik kunnen maken van de betaaldienst. Met de andere mobiele operatoren zijn de gesprekken nog aan de gang.

Goedkoper

Met het nieuwe betaalsysteem wil De Lijn de verkoop van vervoersbewijzen door de chauffeurs verminderen, zodat de bussen en trams stipter kunnen rijden. Een sms-biljet is dan ook goedkoper dan een kaartje kopen bij de chauffeur.

In december wordt het project geëvalueerd. Als het positief blijkt, zal het systeem in de loop van 2008 uitgebreid worden naar heel Vlaanderen.

Bron: Belga

 In Antwerpen en Gent kunnen reizigers van De Lijn voortaan hun bus- of tramticket betalen met hun gsm. - © Belga

Zwaar ongeval met schoolbus in Opoeteren

In het centrum van Opoeteren is een auto ingereden op een schoolbus. Die raakte van de weg en reed in op de gevel van een woning. Twee mensen zijn zwaargewond. Vijf schoolkinderen raakten lichtgewond.

Volgens burgemeester Jan Creemers (CD&V) van Maaseik reed de bus in de Hoevenstraat toen plotseling een wagen van zijn rijbaan afweek en frontaal op de bus inreed.
 
Door de klap raakte de bus van de weg af en kwam tegen een gevel van een woning tot stilstand.
De bestuurder van de auto zat een tijdje gekneld, hij is zwaargewond overgebracht naar het Sint-Jansziekenhuis in Genk. 
Ook de vrouwelijke buschauffeur raakte zwaargewond, zij werd naar het ziekenhuis in Maaseik overgebracht.
De kinderen in de bus werden onmiddellijk geëvacueerd. Vijf onder hen liepen lichte verwondingen op.
De brandweer en de hulpdiensten kwamen ter plaatse. Het medisch rampenplan werd even afgekondigd.
Door het ongeluk zat het verkeer in en rond Opoeteren een hele tijd muurvast
.
In het centrum van Opoeteren is een auto ingereden op een schoolbus.
(foto VRT)
Die raakte van de weg en reed in op de gevel van een woning.
Die raakte van de weg en reed in op de gevel van een woning.
(foto VRT)

11:12 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, van hool, vlatam, a280, lijnbus, ongeval, sms biljet |  Facebook |

08-08-07

Busongeluk door regenval vanochtend

Drie doden bij busongeluk op E40

NIEUWPOORT - Volgens de Franse brandweer heeft het ongeval met de Poolse bus even over de Franse grens op de E40 Jabbeke-Calais in Duinkerke het leven gekost aan tenminste drie mensen en zijn er 23 gewonden. De brandweer van Nieuwpoort heeft het echter over twee doden.

Van de 23 gewonden zijn er zes erg aan toe, aldus de Franse plaatselijke autoriteiten.

De bus kantelde rond 06.00 uur op de afrit voor een stopplaats langs de snelweg op een tiental km van Duinkerke. Het voertuig miste namelijk de afrit en kwam in een gracht terecht. De brandweer van Nieuwpoort kreeg om 06.01 uur een oproep.

De Franse autoriteiten hebben een plan afgekondigd om omvangrijke hulp toe te laten. De gewonden zijn overgebracht naar drie ziekenhuizen in Veurne, Oostende en Duinkerke, aldus de brandweer van Nieuwpoort.

Tweede dodelijke ongeval met Poolse bus

De bus vervoerde 47 passagiers en drie bestuurders en was op weg naar Dublin. De woordvoerder van de busorganisatie, Polonia Transport company, verklaarde aan de Poolse nieuwszender TVN24 dat het voertuig in kwestie slechts een jaar oud was en technisch in orde.

De oorzaak van het ongeval is nog niet duidelijk, aldus TVN24. De slechte weersomstandigheden kunnen een van de oorzaken zijn.

Twee weken geleden kwamen in de Franse Alpen 26 Polen om het leven toen hun bus in een ravijn belandde. De passagiers waren op weg naar een rooms-katholiek heiligdom in de buurt van Laffrey. Toen was nalatigheid van de bestuurder de oorzaak van het ongeval.

 

19:12 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: regen, e40, setra, bus, touringcar, busongeluk, wolkbreuk, polen |  Facebook |

22-07-07

Bus- en tramnieuws

Fietsende buschauffeur raakt ernstig gewond
Zwaar verkeersongeval in de Molenstraat

WATERVLIET - In de Molenstraat in Watervliet gebeurde gisteren om 6.50uur een zwaar verkeersongeval. Buschauffeur Eddy Moens was met de fiets op weg naar de stelplaats van zijn bus, toen hij werd gegrepen door een voertuig dat uit de tegenovergestelde richting kwam.

De wagen werd bestuurd door een krantenbezorger uit Oosteeklo. 'We hoorden een doffe slag', vertelden buurtbewoners die meteen de eerste zorgen toedienden. 'Al snel werd duidelijk dat de buschauffeur ernstige verwondingen had opgelopen.'

De MUG werd opgeroepen. Eddy Moens moest meer dan een uur ter plaatse verzorgd worden, voor hij naar het AZ Alma in Eeklo kon worden overgebracht. De bestuurder van de wagen was zwaar onder de indruk van het voorval. Door de aanrijding reed de eerste bus naar Sleidinge niet uit.

Kerstbus

Buschauffeur Eddy Moens is een bekend gezicht in de streek. Heel wat jaren al is hij de vaste man op lijn 57 tussen Watervliet en Gent. Afgelopen winter haalde Moens de pers met de gezelligste kerstbus van Vlaanderen. Samen met enkele passagiers had hij zijn bus versierd met kerstslingers en kerstballen.

Het ongeval gebeurde in de Watervlietse Molenstraat, ter hoogte van de Munte. 'De weg is hier behoorlijk breed', zegt men in de buurt. 'Toch is het hier gevaarlijk fietsen. Omdat de weg niet helemaal symmetrisch is, ben je zowel als automobilist als als fietser, snel van de juiste lijn af. Een degelijk fietspad in de straat zou al heel wat helpen. Er is plaats genoeg om het aan te leggen.'

De gemeente Sint-Laureins heeft wel plannen op tafel liggen om verder in de straat, iets voorbij de plek waar het ongeval met Eddy Moens nu gebeurde, een fietspad aan te leggen. Concrete plannen hiervoor worden in de komende maanden in de gemeenteraad verwacht.

Voor Eddy Moens komen ze te laat. Hij werd met ernstige verwondingen aan de enkel, het been en de arm in het ziekenhuis opgenomen. Zijn revalidatie zal allicht maanden in beslag nemen.

 Emiel Tack

 

Weeral eens hetzelfde... Waarom in godsnaam, moeten er altijd eerst brokken van komen voor men iets aan een situatie gaat doen waarvan men weet dat ze gevaarlijk is??!! De mens zal het nooit leren, vrees ik...

 

Bij deze ook veel beterschap gewenst aan Eddy en diens naasten!

 

De Lijn vervoert 13 procent meer bezoekers tijdens Gentse Feesten

GENT - GENT - Het aantal reizigers dat gebruik maakt van de speciale bussen en trams tijdens de Gentse Feesten is dit jaar al met 13 procent gestegen tegenover 2006. Vrijdag vervoerde De Lijn ruim 38.700 feestgangers. Tot en met vrijdagnacht hebben al 263.000 reizigers gebruik gemaakt van het speciale feestenaanbod van de vervoersmaatschappij.

De Gentse Feesten gaan hun laatste weekend in. Zaterdagavond is er om 23.00 uur vuurwerk aan de Watersportbaan. Vorig jaar kwamen zo’n 30.000 kijklustigen opdagen en als het droog blijft, zal dat dit jaar niet anders zijn.

De vuurwerkmakers van Ephémère zijn gevraagd door het Internationaal Straattheaterfestival, dat momenteel ook voorstellingen geeft op Gentse pleinen, in straten en wijken. Na een half uur luchtballet van de groep Puja, volgt ruim een kwartier vuurwerk. Wie hoopt veel grote knallers te zien boven het water komt bedrogen uit, aldus organisator Fabien Audooren van het Straattheaterfestival. 'Dit keer is het echte poëzie. Het knalt wel een beetje, maar niet overdreven.'

Vrijdag zijn de Gentse Feesten verlopen zonder noemenswaardige incidenten, aldus feestenburgemeester Lieven Decaluwe. De politie kwam tussenbeide bij een tiental vechtpartijen, er werd een vrouw aangerand en een zestiental feestvierders werd (even) opgepakt, meestal voor openbare dronkenschap.

Wildplassen blijft hét aandachtspunt, met zaterdag alweer 45 pv’s tegen wildplassers. Het zijn er nu al zowat 160 in totaal. Voor het eerst is ook proces-verbaal opgemaakt wegens geluidsoverlast. De volumeknop op het Sint-Baafsplein stond vrijdag te luid en ook andere pleinen (Korenmarkt, Groentenmarkt) flirten nu met de geluidsnormen, weet Decaluwe. Eén uitbater van mobiele kramen moest opkrassen wegens schending van de reglementen. Hij is zijn vergunning kwijt.

 jns (belga)

 

Vele doden bij busongeluk in Grenoble

Een bus met een vijftigtal Poolse bedevaarders is vanochtend verongelukt in de buurt van Grenoble, in Frankrijk.

Er werden al 21 lijken geteld, 24 anderen raakten gewond. Twaalf van hen zijn er erg aan toe. Zes mensen zijn vermist.
(Belga)

De Polen waren op bedevaart geweest naar Notre Dame de la Salette in de Franse Alpen.

Toen de bus een steile weg afdaalde tussen Grenoble en Gap in de Franse Alpen kreeg ze problemen met de remmen en sloeg ze door de vangrails.

De bus sloeg 15 meter lager te pletter in de berm van de bergrivier de Romanche. Ze vloog in brand en brandde helemaal uit.

Het ongeluk gebeurde op een plek waar in het verleden al vaker doden zijn gevallen. In juli 1973 verongelukte er een Belgische bus, een ongeluk dat toen aan 43 mensen het leven kostte.

20-07-07

Uit de oude doos: NMVB- Trams in Brussel

Omdat de trams uiteraard ook niet mogen ontbreken hier heb ik ook snel een paar recent gekochte foto's ingescand van de omstreden "G" en dergelijke, genomen in Brussel en Laken. Deze lijnen (W, G,..) zijn tegenwoordig de lijnen 230, 231, 232, 233, 240, 241, 243 en 246...

 

Fotograaf onbekend bij alle foto's

 

 Een Type-N tram op de lijn W naar Wemmel, richting  Rogierplein te Brussel.

type-n-wemmel

 

 

Nogmaals een Type-N, motorwagen 10478, op lijn BW. Foto genomen op ongeveer dezelfde plaats als bovenstaande...

type-n-wemmel-BW

 

 

En nog een Type- N op lijn BW...

type-n-BW

 

 

Laatste Type- N van vandaag: motorwagen 10467 op de omstreden lijn G naar Grimbergen... Deze is net vertrokken van het Brusselse Noordstation, foto is ook genomen in dezelfde straat als de twee eerste foto's bovenaan.

type-n-G-brussel

 

 

Een Type- S (of, beter gezegd, Type SE, waarbij de "E" voor Expo stond  deze trams waren luxueuzer dan ander S wagens vanwege Expo '58) in Laken, bijna halverwege op weg naar Grimbergen, lijn G.

type-s-grimbergen-2

 

Deze SE- wagen is op terugweg naar Brussel, foto is op dezelfde plaats als bovenstaande genomen

type-s-grimbergen

 

 

En dan eentje die hier eigenlijk niet thuishoort, maar omdat het een mooie foto is plaats ik m er gauw effe bij.

Hier zie je PCC 7140 op L32 in de premetrotunnels van Kunst- Wet- (heden passeren hier twee metrolijnen, 1 en 2)

mivb-premetro-pcc-7140

 

20:22 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tram, type- s, type-n, nmvb, mivb, pcc, oude tram, tramfoto |  Facebook |

17-06-07

,,,

50.000 bezoekers...

 

...bezochten reeds deze site..

 

 

BEDANKT ALLEMAAL!!!!!

 

Fijne avond nog

 

Busje en Trammeke

 

grand émoticône ou gif animée   grand émoticône ou gif animée

23:28 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

22-05-07

Busnieuws

Buslijn 820 rijdt voortaan van Dilbeek naar Zaventem
De Lijn breidt aanbod naar luchthaven uit

DILBEEK - Voortaan kan u rechtstreeks met buslijn 820 van Dilbeek naar Zaventem. Met investeringen in het openbaar vervoer wil Vlaams minister Frank Vandenbroucke de werkgelegenheid in de regio bevorderen.

Matthias Vanheerentals

Buslijn 820 is verlengd van Jette naar Dilbeek. Voortaan kan u met deze lijn rechtstreeks vanaf Dilbeek naar de omgeving van de luchthaven in Zaventem. De bus brengt je via Groot-Bijgaarden, Zellik, Wemmel, Jette en Vilvoorde rechtstreeks naar Zaventem. Vroege vogels kunnen de bus tijdens weekdagen in Dilbeek al om 4:20 uur nemen naar Zaventem.

De nieuwe buslijn moet vooral de Noordelijke Ring ontlasten. Reizigers uit de Noordelijke Rand rond Brussel hoeven niet meer over te stappen om de luchthavenregio te bereiken.

Voor het eerst komt er bovendien een rechtstreekse verbinding met het Universitair Ziekenhuis Brussel. Pluspunt is ook dat de buslijn een verhoogde frequentie krijgt. Tijdens de spits rijdt er om de 15 minuten een bus en tijdens de daluren om de 30 minuten. Op zaterdag om het halfuur en op zon en feestdagen om het uur. Verder blijft het traject van lijn 821 (Merchtem, Grimbergen, Vilvoorde en Zaventem) behouden maar zal eveneens een verhoogde frequentie krijgen zoals lijn 820.

Tewerkstelling

De aanpassing van de dienstverlening raamt in het Strategisch Actieplan voor Reconversie en Tewerkstelling dat in 2005 door de Vlaamse Regering werd gelanceerd. Het is gericht op nieuwe tewerkstelling en verbetering van mobiliteit rond de luchthaven.

'Wij investeren fors in openbaar vervoer omdat we vaststellen dat de regio rond de Luchthaven aan het dichtslippen is', zegt Frank Vandenbroucke, Vlaams minister voor Tewerkstelling en de Vlaamse Rand. 'Het verkeer loopt alsmaar moeilijker. Voor een werkgever is het ook niet aantrekkelijk om hier een bedrijf op te richten, omdat de files voor werknemers heel lang zullen zijn. Je moet maar is met de wagen proberen om in Zaventem te geraken: dat is haast onmogelijk de dag van vandaag. Door al deze problemen dreigt de jobmotor stil te vallen, wat nu al gebeurt. Daar moeten we dus wat aan doen. Daarom moeten we investeren in openbaar vervoer wat mensen toelaat om ook makkelijker een job te vinden. We moeten economische ontwikkeling ook verzoenen met zorg voor leefbaarheid. Daarin speelt het gebruik van openbaar vervoer natuurlijk een cruciale rol.'

Klik voor groot formaat
Foto "Vanhoolke" (http://vanhoolkesdagboek.skynetblogs.be)

 

Meer vrouwen aan het stuur van Brusselse bussen

BRUSSEL - De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB wil meer vrouwen achter het stuur van haar trams, metro's en bussen. Dat zal de agressie doen afnemen, zegt de MIVB.

In Frankrijk zitten opvallend veel vrouwen achter het stuur van het openbaar vervoer. Dat kan verklaren waarom daar minder agressie is tegen bestuurders van tram, bus en metro.

'Van de 2.400MIVB-chauffeurs zijn slechts twee procent vrouwen. 130vrouwelijke chauffeurs, dat is te weinig. Hun aantal moet omhoog', zegt Philippe Lenaerts, hoofd van de human resourceafdeling van de Brusselse vervoersmaatschappij.

Het gros van de vrouwelijke chauffeurs zit op het metronet, waar het contact met de reizigers minder frequent is dan op bijvoorbeeld de bussen. Buschauffeurs hebben bovendien ook meer af te rekenen met stresssituaties in het verkeer.

Onregelmatige uurrooster

Volgens Lenaerts is dat niet de hoofdreden waarom de MIVB zo moeilijk aan vrouwelijke chauffeurs geraakt. 'Vooral het onregelmatige uurrooster speelt hier tegen ons.'

Om hieraan te verhelpen, start de MIVB een proefproject waarbij de uurroosters worden opgesteld na consultatie van de chauffeurs. Zij -ook de mannelijke- kunnen hun voorkeur over hun rijtijd opgeven.'

Een paar jaar geleden organiseerde de MIVB ook al eens een zoektocht naar vrouwelijke chauffeurs. Toen was dat middels een gerichte advertentiecampagne maar die haalde uiteindelijk weinig uit. (pom)

15:48 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, de lijn, mivb, buschauffeur, nieuwe lijnen, zaventem |  Facebook |

22-04-07

....dan toch....

Eindelijk goed nieuws: volgend jaar komt er dan toch een model van de Van Hool AG300, zowel in De Lijn, TEC en MIVB-livrei. Het Britse Transcalemodels is de maker ervan.  Ziet er enorm veelbelovend uit!!!!!

Naar het schijnt hebben die ook een A300 (in Belgische livreien) op de markt gebracht, maar waar die te koop is...????

 

WIE MEER WEET MAG MIJ CONTACTEREN!!!!!

 


Van Hool A300 in Belgian 'De Lijn' colours (Resin kit, built-up version shown)

 

http://www.87thscale.info/3rd_quarter_2003.htm

19:58 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: bus, busmodel, van hool, schaalmodel |  Facebook |

21-04-07

Ongeval met bus en fiets + staking MIVB

Vrouw komt om na ongeval met bus De Lijn

In Turnhout is een fietsster overleden nadat ze onder een bus van De Lijn terechtkwam.

(VRT)

De vrouw van 62 fietste op de Parkring en sloeg linksaf. Wellicht had ze de bus niet gezien.

De buschauffeur kon haar niet meer ontwijken, de vrouw werd meters ver meegesleurd.

De enige passagier op de bus en de chauffeur zijn ongedeerd.

De vrouw werd zwaargewond naar het ziekenhuis van Turnhout gebracht en is daar overleden.
 
Het slachtoffer werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht, waar ze later overleed.
(foto VRT)
Het slachtoffer werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht, waar ze later overleed.
 

Deel van MIVB-personeel zet staking voort

Bij de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB zet een deel van het personeel de staking voort. Een zesde van de bussen rijdt niet.

De staking concentreert zich, net als gisteren, in de stelplaats van Haren.

"Uit dat busdepot vertrekt de helft van de bussen", zegt een woordvoerster van de MIVB. "Dat betekent voor heel Brussel dat een zesde van de bussen niet rijdt."

Trams en metro's ondervinden geen hinder van de staking.

Donderdag legde het veiligheidspersoneel van de MIVB het werk neer om te protesteren tegen de toenemende agressie.

Gisteren sloot een deel van de buschauffeurs van de stelplaats in Haren zich bij de actie aan. De bonden erkennen de spontane staking niet.

Vannacht reden trouwens voor het eerst nachtbussen van de MIVB. Dat gebeurde op 20 lijnen, tussen middernacht en 3 uur. Die eerste nachtdienst verliep volgens de MIVB probleemloos.
Ook vandaag rijden niet alle bussen uit.
Ook vandaag rijden niet alle bussen uit

18:26 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, bus, busongeluk, fiets, tram, mivb, staking |  Facebook |

20-04-07

Boetes De Lijn

Kritiek op boetebeleid De Lijn

De Lijn schrijft soms te snel een boete uit. Bovendien zou de vervoersmaatschappij bij de boetetarieven meer rekening moeten houden met de aard van de overtreding. Dat zegt de Vlaamse ombudsman, Bernard Hubeau.

Vorig jaar kreeg de ombudsdienst heel wat klachten over De Lijn te verwerken. De vervoersmaatschappij zou te weinig luisteren naar de argumenten van de reiziger bij een overtreding. Zo zijn er reizigers die in een een overvolle tram niet tot bij de chauffeur geraken om een ticket te kopen.

Volgens De Lijn wordt 25 procent van de pv’s geseponeerd, net omdat de overtreder een goed excuus heeft. De maatschappij is in ieder geval niet van plan haar boetetarieven aan te passen.

23:52 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: de lijn, bus, tram, boete |  Facebook |

17-04-07

Busnieuws

MIVB-staking vrijdag lijkt onafwendbaar
070417 lege metro
©fa
Krijgen we vrijdag lege metrostations?
 

Brussel - De kans dat er vrijdag bussen, trams of metrostellen van de MIVB uitrijden lijkt klein. Vakbonden en directie van de vervoersmaatschappij kwamen maandag samen voor nieuw overleg maar zonder resultaat. Daardoor lijkt een staking op 20 april onafwendbaar.

De onderhandelingen tussen directie en vakbonden bij de MIVB draaien voorlopig op niets uit. Inzet is een loonsverhoging voor het personeel voor dit jaar en voor volgend jaar. De directie wil die verhoging deels opvangen door een premie maar dat zien de vakbonden niet zitten omwille van het eenmalige karakter van zo'n premie.

Woensdag lichten de vakbonden hun achterban in over de onderhandelingen. De kans dat het personeel daarop zal beslissen om te staken op 20 april lijkt nu groot. De vakbonden hebben hun actiedag trouwens niet zomaar gekozen. Vrijdag wil de MIVB immers ook het nieuwe nachtnet Noctis lanceren.

© FM Brussel

 

De dreiging van een staking bij De Lijn is ondertussen ook groter geworden, en dit na aanleiding van "een cadeautje van de directie"--- In plaats van loonsopslag krijgen wij een stel postkaarten en de vakbond vindt dat onaanvaardbaar, zo gaat er een massa geld verloren aan stomiteiten... Afwachten geblazen dus!!!!

 

Ook nog gisteren in Brussel...

 

Tram 90 behoort definitief tot het verleden
070416_tram2
©bn
Foto van MIVBreiziger.skynetblogs.be

 

Brussel - Tramlijn 90 rijdt niet langer op het netwerk van de MIVB. De lijn wordt vanaf vandaag vervangen door de nieuwe tram 25. En die nieuwe tram rijdt niet langer tot het zuidstation. De wijziging maakt deel uit van het grote tram- en busplan van de MIVB.

De nieuwe tram 25 vervangt een deel van het traject van de oude tram 90 en rijdt tussen de haltes Rogier en de halte aan het NMBS-station Boondael. Het andere deel van het oude 90-traject, tussen haltes Buyl en Zuidstation, wordt overgenomen door tram 23. Daarbij komt nog tram 24 die van het station van Schaarbeek tot halte Vanderkinderen rijdt.

Met de wijziging wil de MIVB de trams stipter later rijden en de capaciteit verhogen, zegt An Van Hamme van de MIVB. "We willen meer capaciteit voorzien op de grote ringlanen. Daarom hebben we gekozen voor kortere trajecten waardoor ook de regelmaat verbeterd. En met de inzet van de nieuwe tramstellen kunnen we de capaciteit verhogen." Maar daartegenover staat wel dat er vaker moet worden overgestapt.

Lijn 90 was een van de oudste tramlijnen van Brussel. In 1910 vervoerde tram 90 zijn eerste passagiers.

© FM Brussel

10:47 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: mivb, stib, de lijn, staking, openbaar vervoer, tram, tram 90, bus |  Facebook |

11-04-07

Poldertram in Lochristi!

Het is ondertussen al lang geen nieuws meer maar ik vind nu pas het artikel en de tijd... dus hier gaat ie!

 

26 maart 2007

Poldertram onder dak

P1010688 P1010675

Gisterenmiddag is het enige overblijvende exemplaar van de zogenaamde boerentrams, die tussen de jaren 30 en 60 werden gebouwd, goed en wel aangekomen in Lochristi. De tram kwam eerst op een vrachtwagen van een militair domein in Weelde, waar hij voorlopig onderdak had gevonden. Tramliefhebbers uit Antwerpen en Gent hadden de tram eerder weggehaald van een Waalse weide, waar hij stond weg te rotten. Nu is hij binnengereden in de vroegere tram- en later busstelplaats in Lochristi. Nu ja, binnengereden is een groot woord. Er kwam heel wat werk bij kijken om de tram van de vrachtwagen te doen glijden, en hem daarna, via voorlopige sporen, meter voor meter binnen te trekken en te duwen. Voor dat trekken en duwen konden de tramliefhebbers rekenen op de hulp van Maurice De Clercq, die op zijn manier een nauwe band met het voertuig heeft: ,,we zijn alletwee van het bouwjaar 1930. Twee stukken oud ijzer, maar aan die tram is nog meer werk dan aan mij'', grapte Maurice. Zoon Geert duwde en trok het voertuig binnen. De tramliefhebbers gaan de tram nu in de stelplaats stap voor stap heropbouwen. Ze zoeken nog volk om mee te helpen, vooral een schrijnwerker is welkom. Mailen naar stefan.justens@wol.be of bellen naar 0486-24.57.53

21:02 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: tram, lochristi, poldertram, sncv, nmvb, buurtspoorwegen, vicinaux, de lijn |  Facebook |

04-04-07

Nieuws...

De Lijn schrijft in twee dagen voor 17.000 euro boetes uit

De 300 controleurs van De Lijn hebben in nauwelijks twee dagen al voor zeker 17.175 euro aan boetes wegens overlast uitgeschreven. Sinds begin deze week mag De Lijn zelf passagiers beboeten die zich misdragen.

"Onze controleurs hebben in totaal al 228 processen-verbaal opgesteld", zegt Tom Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn. "Het gaat vooral om zwartrijders. Zij riskeren boetes van 75 tot 150 euro. Er werd ook één pv opgesteld voor het negeren van instructies van een controleur (75 euro). Het extreemste incident deed zich voor toen een passagier moedwillig een chauffeur hinderde en het voertuig deed vertragen (150 euro)."

De opbrengst wordt in een speciaal boetefonds van De Lijn gestort. "Met het geld zullen we extra investeren in meer veiligheid op het openbaar vervoer", besluit Van de Vreken.

Tram komt er weer aan
In Wijnegem verschijnt de tram binnen afzienbare tijd weer in het straatbeeld. Om die reden plaatst Heemkundige Kring Jan Vleminck dit voertuig in de kijker met een tentoonstelling.

Verleden en toekomst van de tram in Wijnegem. Zo luidt de titel van deze tentoonstelling die de heemkring op touw zet op. Foto’s uit de oude doos, voorwerpen, kaarten, schaalmodellen en ander documentatiemateriaal sieren de expo. Er wordt teruggeblikt op het prille begin van de Nationale Maatschappij van Buurspoorwegen (NMVB), opgericht in 1882, en diverse realisaties zoals de opening van de lijn Antwerpen Zurenborg-Hoogstraten in 1885. De verbinding naar Turnhout was een jaar later een feit. "Aanvankelijk reden slechts zes tot acht stoomtrams per dag. De prijs van een enkele rit van Wijnegem naar Zurenborg bedroeg toen 40 centimes. Een arbeider verdiende in die tijd maximum 4 frank per dag", vertellen Carlo Evers en Leo Spaepen van de heemkring.

Elektrische trams

In 1926 komen er elektrische trams op de verbinding Zurenborg-Schilde. De elektrische tram Schilde-Turnhout dateert pas van 1941. Van 1935 af rijdt de tram naar het centrum van Antwerpen, met als keerpunt de Victoriaplaats, nu Rooseveltplaats. In 1949 wordt de tram op de lijn Hoogstraten-Oostmalle vervangen door een bus. In 1960 wordt tram 41 Antwerpen-Turnhout afgeschaft, de 40 rijdt nog op de piekuren naar Oostmalle. Op 26 mei 1962 rijdt de laatste tram door Wijnegem.

Nu komt de tram weer, maar dan als verlenging van de lijnen 5 en 10. In een eerste fase, waarvan de werkzaamheden nog dit jaar starten, gaat het om het traject Deurne-Wijnegem (tot aan het Fortveld). Het ontwerp voor de tweede fase, het doortrekken tot aan de grens met Schilde, is nog in voorbereiding.

Het publiek kan op de expo kennismaken met het ontwerp van de werkzaamheden op de Turnhoutsebaan van Deurne tot Wijnegem, én een computersimulatie van de verlenging van de tramlijn.

Jan VORSSELMANS

Tentoonstelling Verleden en toekomst van de tram in Wijnegem, ’t Gasthuis, Turnhoutsebaan 199. Van 7 tot en met 15 april. Openingsuren: weekends, inclusief Paasmaandag, van 10 tot 18u, weekdagen van 14 tot 18u. Gratis toegang. Bij de expo hoort een boek, dat als catalogus dient.

 

MIVB brengt Brusselaars ook 's nachts naar huis
070402_mivb
©tvb
Noctis bestaat uit 20 nachtbuslijnen

Brussel - Vanaf 20 april krijgt Brussel een nachtelijk openbaar vervoersnet. Het nachtnet heet Noctis en bestaat uit twintig buslijnen die op vrijdagnacht en zaterdagnacht tot 3 uur naar alle hoeken van het gewest zullen rijden.

Achttien van deze lijnen vertrekken aan het de Brouckèreplein. Er is een lijn die de centrumlanen volgt, van Rogier tot het Zuidstation. Er is ook een dubbele circulaire lijn. Die komt langs Flagey, Schuman, Dailly,  Simonis en Thurn & Taxis. De huidige nachtlijn N71 blijft bestaan, maar verhuist naar donderdagavond.

"We hebben het heel goed onderzocht en vastgesteld dat het meeste aantal nachtelijke verplaatsingen plaats vinden op vrijdag- en zaterdagnacht en in mindere mate op donderdagnacht," legt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) uit.  "Als dit nachtnet nu een succes wordt, kunnen we natuurlijk nog altijd uitbreiden naar donderdagnacht en eventueel zondagnacht."

De minister benadrukt verder dat het nieuwe nachtnet niet enkel het centrum zal doorkruisen, maar ook ver daarbuiten zowat iedereen zal kunnen vervoeren:

"Door de ringlaan moeten de mensen niet eerst helemaal naar het centrum gaan om naar elders in de stad te trekken, maar midden in de lijnen een verbindingspunt hebben om over te stappen. Mensen die van Flagey naar Sint-Gillis willen moeten dus niet via de Brouckère gaan en zijn op tien minuten thuis," aldus Smet.

Er werd bewust gekozen voor deze ringlaan, beaamt ook Louis-Hugo Sermeus, de directeur vervoersaanbod van de MIVB: "Wetende dat de meeste activiteiten zich afspelen binnen de centrale ring van ons net en daar dus de grootste vraag is, hebben we het net zo uitgebouwd dat men vanuit dat centrum kan vertrekken naar om het even waar."

Een ticket voor de nachtbus kost 3 euro, een tienrittenkaart kost 21 euro. Als u 7 euro op uw maandabonnement bijbetaald, of 70 euro op uw jaarabonnement, dan kan u met uw abonnement ook meerijden op Noctis.

Om de 20 minuten vertrekt er een bus op alle lijnen, op de noord-zuidas zelfs om de 10 minuten. De bussen rijden tussen middernacht en drie uur 's ochtends. Dat wil zeggen dat de laatste bus om drie uur vertrekt.

De MIVB denkt dat er door het nachtnet 40 banen per jaar bijkomen. Volgens Louis Hugo Sermeus zijn de chauffeurs er klaar voor:

"Het enige waar onze bestuurders een beetje bang voor zijn, zijn mensen die teveel gedronken hebben. Maar er is een veiligheidsdienst en 's nachts kan de politie indien nodig zeker tijdig tussenkomen," zegt Sermeus.  Maar volgens Smet zijn er ook op dat vlak voorzorgen genomen: "De nieuwe bussen zijn met camera's uitgerust en er zullen 12 veiligheidsagenten circuleren op het net," aldus de minister.

Ter ere van de start van het nachtnet komt er een heus feestje tijdens de nacht van vrijdag 20 op zaterdag 21 april. De MIVB en het Brussels Gewest geven filmtickets weg en de bezoekers kunnen gratis terug naar huis met de nachtbus.

 

MIVB rijdt op 20 april mogelijk niet uit
070404 staking 20 april
©fa
Staakt het personeel op 20 april ?
 

Brussel - De vakbonden van de Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB plannen een algemene staking op vrijdag 20 april, de dag waarop de MIVB start met het nieuwe nachtnet Noctis. De moeizame sociale onderhandelingen liggen aan de grond van de stakingsaanzegging.

De sociale onderhandelingen bij vervoersmaatschappij MIVB verlopen volgens de bonden niet zoals gehoopt. De bonden dienden daarom een stakingsaanzegging in voor vrijdag 20 april, zo schrijft de krant La Dernière Heure. De directie bij de MIVB betwijfelt echter of er ook effectief een staking komt die dag en zegt dat ze nog kansen ziet op een compromis in de sociale onderhandelingen.

De vakbonden eisen onder meer een loonsverhoging voor de werknemers en het behoud van de huidige voordelen. Voor de directie kan van meer loon geen sprake zijn omdat het bedrijf tweehonderd nieuwe mensen aangeworven heeft.

De onderhandelingen worden in de loop van deze week verdergezet onder de leiding van een federaal bemiddelaar.

11:13 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

20-03-07

Tramrondrit Gent 24/03 + rondrit A120 Brugge 5/05 VEBOV

Klik op de afbeelding om de link te volgen






Aansluitend op de jaarvergadering van de Vebov zal er op zaterdag 24 maart 2007 een tramrondrit plaatsvinden in Gent. 

Voor deze gelegenheid zal de historische PCC 01 in de blauwe MIVG-schildering worden ingezet. 

De tramrit start om 13u30 stipt aan het ‘tram- & autobusstation’  van De Lijn Gent-Zuid, gelegen op een 10 tal minuten wandelafstand van het kapittelhuis. 

Deelname aan deze tramrondrit zal 10 € kosten.

Op de foto hierboven zien we de blauwe PCC 01 vóór het station van Gent-Sint-Pieters.

De foto werd exact één jaar geleden genomen, namelijk op donderdag 23 maart 2006.

 

 

van hool a120 intercity

FOTO: MARK AMIS- Fotopic-site
 

 

Op 5 mei organiseert VEBOV ook een foto/afscheidsrit met de laatste A120'ers van Brugge. Bijeenkomst is om 10uur aan het station van Brugge. Wie mee wil betaalt voor 1 mei 10 euro op de VEBOV rekening met vermelding "A120"

 

13:57 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: vebov, rondrit, de lijn, tram, bus, a120, pcc, van hool |  Facebook |