12-08-06

Effe naar Zaventem- avec Mapeicyclist & vanhoolke

En ook al blijft het regenweer aanhouden (ja, we klagen weer, hoor de Belgjes )- toch zijn we met z'n tweetjes (vanhoolke en ik) naar Zaventem gereden om daar Mapei op te wachten die per bus kwam. Eenmaal herenigd, kwam de schrik van het vliegveld- busje_33 in actie!!! (humhum ) die plaatjes schoot dat het een lieve lust was... maar man toch, wat een miserie was dat om de busjes mooi op de gevoelige digitale plaat te krijgen... Oef!

 

Maar: het belangrijkste is: de sfeer telt, en die was er zeker!

Dus: wordt vervolgd....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daar hebben we onze rode Cito nog eens...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...mijn favoriet geleed busje, de 733 (whiii!)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De stib blijft even populair....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

en, zowaar, de Anderlecht-clubbus kwam eraan, een nieuwe Setra...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

T9

 

De rest is hier te vinden..

 

Nieuws...

 

,,Wij willen geen taxi, maar een bus''
Rolstoelgebruikers kritisch over nieuw reserveringssysteem openbaar vervoer

,,Wil men rolstoelgebruikers weren van bus of tram?'', vraagt Antwerpenaar Mario Van Bijlen zich af. Sinds drie maanden heeft De Lijn een systeem waarbij gehandicapten moeten reserveren als ze op bus of tram willen. ,,In de plaats van mij op de bus te laten, zenden ze altijd een taxi'', zegt Van Bijlen. Waarom dan investeren in toegankelijke bussen en trams?

Omdat gehandicapten regelmatig klaagden dat buschauffeurs hen niet meenamen - omdat de voorziene plaatsen al volzet waren, of de bus niet geschikt was - trad op 1 mei een nieuw systeem in voege: gehandicapten kunnen hun bus reserveren, maar moeten dan wel twee uur op voorhand bellen. In Antwerpen deed men er nog een schep bovenop: als het niet lukte met een bus, zou men een taxi sturen.

,,Het systeem werkt perfect'', zegt Ria Vanderkerken (59) uit Antwerpen na drie maanden. ,,Als ik bel, sturen zij altijd een taxi of minibusje. Dus wij hebben eigenlijk geen klagen. Zeker niet omdat ik als gehandicapte een gratis abonnement heb.'' Toch is het niet altijd evident om er tijdig aan te denken te reserveren. ,,Als ik 's avonds naar de cinema ga, moet ik op voorhand vastleggen wanneer ik daarna naar huis wil. Het is ook niet makkelijk vooraf te bepalen wanneer een bezoek aan de dokter, laat staan een ziekenhuis zal zijn afgelopen. Toch vraag ik mij af waarom het vervoer altijd met een taxi of busje gebeurt, en nooit gewoon met de lijnbus. Wij vragen echt geen taxi, wij willen gewoon als een ander tram of bus kunnen nemen.''

Dat zegt ook Mario Van Bijlen, eveneens uit Antwerpen. Hij heeft een open brief klaar voor De Lijn en minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt die hij ons al liet inkijken. Vroeger ging de man gewoon met zijn rolstoel naar de bushalte. Sommige chauffeurs lieten hem staan, anderen namen hem gewoon mee. In zekere zin is het nieuwe systeem voor hem een achteruitgang, zegt hij. Bij de aankondiging van het reserveringssysteem was gezegd dat rolstoelgebruikers ook zonder bellen mochten proberen op de bus te geraken. Maar dat is volgens Van Bijlen theorie: alle Antwerpse buschauffeurs zeggen hem dat hij maar moet reserveren. En dan krijgt hij in de praktijk een taxi. ,,Waarom dan al die investeringen, als wij toch niet op het gewoon openbaar vervoer moeten?'' vraagt hij zich af.

Woordvoerder Tom Van de Vreken van De Lijn kon gisteren niet onmiddellijk nagaan of voor alle Antwerpse rolstoelgebruikers taxi's opgeroepen worden. ,,De lijnen waar Mario Van Bijlen gebruik van maakt zijn inderdaad niet uitgerust voor rolstoelgebruikers. Daardoor worden inderdaad taxi's gebeld. Maar dat is ook voor ons een dure oplossing. De bedoeling is wel degelijk ertoe te komen dat alle rolstoelgebruikers op de gewone bus of tram kunnen, maar dat vergt tijd.''

Nog jaren werk

,,Alle nieuwe rijtuigen zijn ervoor uitgerust, ook de haltes worden aangepast, maar het zal nog lange jaren duren eer alles in orde is. Het reserveringssysteem werkt in elk geval'', zegt Van de Vreken. ,,In Antwerpen alleen al zijn meer dan zeshonderd oproepen van rolstoelgebruikers behandeld door de centrale.''

De Katholieke Vereniging Gehandicapten kijkt met gemengde gevoelens naar het systeem, zegt Lutgart Rens ,,Van de 40.000 haltes zijn er nog maar 400 toegankelijk, wat toch echt wel weinig is. Vroeger liet een chauffeur de rolstoelgebruikers soms wèl toe, terwijl hij nu zegt dat een halte niet toegankelijk is.'' Bovendien is er duidelijk een probleem in het streekvervoer.

,,Ik heb de test gedaan en me als rolstoelgebruiker gebeld met de vraag van Pulderbos, een deel van Zandhoven in de Kempen naar Antwerpen-stad te rijden. Dat was blijkbaar onmogelijk. In heel de Antwerpse Kempen is bijna geen enkele halte uitgerust.'' In de heel landelijke gebieden van ons land werkt het systeem dan weer perfect: want alle belbussen die daar rijden kunnen probleemloos rolstoelen mee oppikken. Ook bij de MIVB, het Brussels openbaar vervoer, en bij de spoorwegen zijn er problemen, zegt Rens. ,,Rolstoelgebruikers kunnen bijvoorbeeld niet terecht in de spitsuren, of niet in Brussel-Centraal. Dat is allemaal niet gemakkelijk voor wie gewoon met zijn rolstoel naar zijn werk wil.''

,,Het systeem werkt wel, maar het is bijvoorbeeld niet makkelijk vooraf te bepalen wanneer een bezoek aan de dokter, laat staan een ziekenhuis zal zijn afgelopen'', zegt Ria Vanderkerken.
© koen fasseur


 Bart MOERMAN10/08/2006- Het Nieuwsblad

 

 

01:18 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

met mooier weer... ... dus terug naar Zaventem, niet ? ;)

Gepost door: Mapeicyclist | 12-08-06

:-) ...Doen we!! :)

Gepost door: busje_33 | 13-08-06

De commentaren zijn gesloten.