31-08-06

30/08- Tongeren, Maastricht & Luik + Nieuws!!!

RET en Connexxion samen in busbedrijf
ROTTERDAM - Het Rotterdamse vervoersbedrijf RET en streekvervoerder Connexxion gaan een gemeenschappelijk busbedrijf oprichten voor vervoer in de Randstad. Het college van B en W van Rotterdam heeft daartoe een principebesluit genomen, maakte de Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu woensdag bekend.

In het nieuwe bedrijf zou Connexxion 51 procent van de aandelen moeten krijgen, de RET 49 procent. De gemeente Rotterdam is eigenaar van de RET, dat op 1 januari verzelfstandigt. Het bedrijf verzorgt het bus-, tram- en metrovervoer in de stad Rotterdam. (bron: De Telegraaf)

 

Chauffeurs De Lijn leggen werk neer uit protest tegen nieuwe dienstregeling


,,Liever nu staken dan op 1september''

 

GENT/DESTELBERGEN - Geen of bijna geen bussen gisteren in de Gentse rand. Zo'n 200 chauffeurs van de stelplaatsen van Destelbergen, Kalken en Zomergem weigerden aan het werk te gaan. ,,Op 1september moet er een nieuwe dienstregeling ingaan, maar zelfs een paar dagen tevoren slaagt De Lijn er niet in een werkbare dienstlijst op te stellen voor haar chauffeurs.''

Bij De Lijn is er tegenwoordig wel geld te over voor marketing, om reclame te maken voor tram en bus, maar er blijft er blijkbaar geen over om te investeren in het product zelf'', zegt Robert Vanmackelbergh. Hij stond gisteren samen met zijn ACLVB-collega's in een stakingspiket om de toegang tot de stelplaats in Destelbergen te blokkeren.

De actie had zware gevolgen. Niet voor het Gentse stadsnet, dat vanuit Gentbrugge uitrijdt. Maar het streekvervoer rond Gent viel vrijwel compleet stil, en ook Gentse deelgemeenten als Sint-Amandsberg, Oostakker en Sint-Denijs-Westrem verloren een groot deel van hun buslijnen.

Zeer tot ongenoegen van de reizigers. ,,Omdat het om een onaangekondigde staking gaat, kon niemand zijn voorzorgen nemen'', fulmineerde de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers. ,,Een betaalstaking, bijvoorbeeld, zou wel op begrip en steun van de reizigers kunnen rekenen.''

Ook Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt - gisteren in De Pinte om de uitgebreidere dienstverlening voor te stellen - vond de staking ,,onnodig''. ,,Er is in Oost-Vlaanderen dit jaar zeer zwaar geïnvesteerd in basismobiliteit en dus ook de aanwerving van chauffeurs. Dat nog niet alles tot in de puntjes geregeld is, kan zijn. Dit kan echter snel worden geregeld en hoeft het project niet te hypothekeren'', zei de minister.

Maar daar hadden de stakende chauffeurs geen boodschap aan. ,,Wij konden niet anders meer'', zegt Vanmackelbergh. ,,Op 1 september verandert er voor ons vanalles, maar er is nog niks echt geregeld. Maandag nog deed de directie ons een onaanvaardbaar voorstel. Bovendien staken wij liever nu, dan op 1 september de eerste schooldag in het honderd te doen lopen.''

De problemen met de door De Lijn voorgestelde werkregeling waren groot, zegt ook ACLVB-secretaris Filip Van Nuffel. ,,Er waren chauffeurs die tussen twee diensten door amper zes uur nachtrust kregen. Onverantwoord, en ook onwettelijk. Anderen moeten in een gesplitste shift 's morgens én 's avonds komen werken. Ook onaanvaardbaar. Als er zieken zijn, moeten er mensen worden teruggeroepen die eigenlijk vakantie hebben - en dat terwijl het sowieso al moeilijk was om de vakantiedagen te kunnen opnemen. Het fundamentele probleem is dat er gewoon te weinig volk is om de nieuwe dienstregeling te verzekeren. We komen zeker 15 chauffeurs te kort.''

Pas toen gisternamiddag de toezegging kwam dat die extra personeelsleden er komen én nadat de werkregeling van de chauffeurs was aangepast, gingen de chauffeurs ermee akkoord vandaag terug aan het werk te gaan. ,,Het heeft de directie nog geen drie uur gekost om die werklijst op een aanvaardbare manier aan te passen'', zegt Van Nuffel. ,,Vooraleer we druk hadden gezet met de stakingsactie, was dat echter nog onmogelijk .''

Het Gentse stadsnet had nauwelijks last van de staking, maar de deelgemeenten Sint-Amandsberg, Oostakker en Sint-Denijs-Westrem verloren wel een groot deel van hun buslijnen

 

Openbaar vervoer neemt grote sprong voorwaarts

 

BRUSSEL - Het openbaar vervoer in Brussel zet de komende dagen en weken een forste stap vooruit. Op het programma staan onder meer de inhuldiging van de verlengde tramlijn 94 langs de Vorstlaan, de verlengde tramlijn 56, een nieuwe buslijn én een nieuw metrostation in Anderlecht.

Tussen het Wienerplein in Watermaal-Bosvoorde en Hermann-Debroux in Oudergem wordt zondag de verlengde tramlijn 94 ingehuldigd. Een van de langste tramlijnen van het gewest is met vijf haltes verlengd en biedt nu een aansluiting met het metrostation Hermann-Debroux. De werkzaamheden duurden meer dan een jaar, veroorzaakten veel verkeershinder en kosten 10,8 miljoen euro.

Er zijn plannen om de tramlijn nog verder te verlengen tot Roodebeek en mogelijk zelfs tot Marcel Thiry. Door de veranderingen zijn enkele buslijnen ingekort om dubbele trajecten te vermijden.

Ook de verlenging van tramlijn 56 tot aan Marius Renard in Anderlecht wordt maandag in gebruik genomen. De lijn werd met vier haltes verlengd. ,,Aanvankelijk was er hevig protest uit de wijk maar ik ben blij dat we volhard hebben want dit is een grote verbetering voor de mobiliteit in Anderlecht'', aldus Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A).

Nieuw metrostation

Er is ook een nieuwe buslijn in Anderlecht tussen de wijk 't Rad en de wijk Goede Lucht. ,,Die buslijn verbindt het Rad met twee metrostations, de Westland Shopping en het Bracopsziekenhuis'', legt Kris Lauwers van de MIVB uit. Tijdens de spitsuren is er elke twaalf minuten een bus, tijdens de daluren elk kwartier.

Ten slotte gaat maandag een nieuwe metrostation open, het 69ste in het hoofdstedelijk gewest. Het station Delacroix komt in Anderlecht op metrolijn 2 tussen Clemenceau en het Weststation. De werkzaamheden duurden vijf jaar. Het station kostte 31,6 miljoen euro.

(foto PhotoNews)
 

Wanhopige MIVB-vakbonden doen oproep naar passagiers
,,Respecteer onze chauffeurs''

 

De vakbonden van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB zijn de wanhoop nabij nadat maandag een passagier een 46-jarige rij-instructeur in coma sloeg. Ze zeggen dat zelfs duizenden camera's niet zullen volstaan om de agressie op de bus te stoppen.

Een kwart van de chauffeurs in Brussel staakte gisteren omdat ze het geweld op hun bus beu zijn. Aanleiding was het incident van maandag waarbij chauffeur Thierry Duterte in elkaar werd geslagen omdat hij een passagier vroeg zijn muziekspeler zachter te zetten. ,,Klanten hebben rechten, maar ook plichten. En respect is daar een van", zegt Luc Smekens van de christelijke vakbond CCOD.

,,Onze chauffeurs rijden rond in bussen met een afgeschermde stuurcabine en een stil alarm. Enkele bussen toeren al rond met camera's. Wat kunnen we nog meer eisen?'' vraagt Alex Vonck van de socialistische vakbond zich af.

Vonck voegt eraan toe dat het voor een chauffeur moeilijk blijft om de reactie van een passagier in te schatten. En volgens Smekens brengt dat de chauffeur in een gewrongen positie. ,,Het slachtoffer van maandag kon de reactie van die man niet inschatten. Maar wat moet hij de volgende keer doen? Chauffeurs krijgen daardoor schrik.''

Toch noemen de vakbonden de onderhandelingen van vanmiddag niet zinloos. ,,Het incident van maandag is geen alleenstaand geval. Daarom zullen we nagaan wat er nog gedaan kan worden om de globale veiligheid van de chauffeurs te verhogen'', zegt Alex Vonck. MIVB-topman Albert Flausch vroeg het gerecht ook om agressieve passagiers in de toekomst zowel moreel als strafrechtelijk te veroordelen.



Op 17 september is er de autoloze zondag in het hele gewest, ook een traditionele topdag voor het openbaar vervoer, en drie dagen later viert de Brusselse metro zijn dertigste verjaardag. (THB)


Slachtoffer van agressie op bus in Elsene getuigt


,,Niet te begrijpen dat die gek weer vrij is''

 

HALLE - Thierry Dutertre(46) uit het Vlaams-Brabantse Halle is voor onbepaalde tijd werkonbekwaam nadat een passagier hem maandagochtend in coma sloeg op een bomvolle bus van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. De 24-jarige dader is vrij onder voorwaarden. ,,Onbegrijpelijk", vindt Dutertre.

Ik weet amper wat er is gebeurd. Ik zit met een serieuze black-out", begint Dutertre. De man mocht gistermiddag het ziekenhuis verlaten en komt nu thuis op adem. Want werken zit er voorlopig niet in. ,,Mijn patron kan me met zo'n oog niet laten werken", zegt hij en wijst naar zijn half dichtgeslagen oog. Naast de barstende hoofdpijn houdt de chauffeur er ook een letsel aan zijn linkerschouder aan over. En een pak schrik.

Thierry Dutertre herinnert zich alles, tot aan de eerste klap. ,,Maandag begeleidde ik als rij-instructeur een leerling-chauffeur op buslijn 96, van het Sint-Annaplein in Oudergem tot de Beurs in Brussel. Een gewone lijn. Zeker geen probleemtraject", zegt Dutertre zelf. Hij zat op een bankje achter de chauffeur toen de 24-jarige Gaylord T.N., een Congolees uit Anderlecht, opstapte. Volgens Dutertre viel hem niets op aan de man. ,,Hij toonde braafjes zijn abonnement en nestelde zich op een bankje halverwege de bus."

Scheldpartij

Plots tikte een passagier hem op de schouder. ,,Of ik iets kon zeggen tegen de zwarte man met zijn veel te luide muziek. Ik ben op hem afgestapt en heb hem beleefd gevraagd of hij het volume van zijn mp3-speler wat zachter wilde zetten." Volgens Dutertre schold de passagier hem meteen de huid vol. ,,Hij verweet me voor imbeciel, dwaas en hoerenjong. Ik heb hem toen verteld dat de bus een publieke plaats is en dat er bepaalde mensen geen fan waren van zijn muziek." Maar omdat de verwijten niet ophielden, deelde Dutertre de passagier mee dat hij de dispatching zou bellen. ,,Dat is een tactiek die ik dikwijls gebruik. Meestal kalmeren ze dan snel."

Daarop liep Dutertre naar de stuurhut en opende de deur. ,,Ik bukte me om een flesje water uit mijn tas te halen. Op dat moment sloeg die agressieveling de deur tegen mijn slaap." Dutertre was meteen bewusteloos. Volgens meerdere getuigen hield de dader echter niet op en bleef hij maar stampen en kloppen op zijn weerloze slachtoffer. Toen de chauffeur de bus - volgens de procedure - aan de kant zette en de deuren opende, sleurde de passagier Dutertre zelfs tot op het voetpad. ,,De mensen zeggen dat hij ook daar gewoon doorging met me af te ranselen. Hij stopte pas toen de politie er al was."

Bang en niet bang

Dutertre is fors gebouwd en volgens hem moeten de passagiers van ver komen om hem bang te maken. ,,Ik ben al vijftien jaar chauffeur bij de MIVB, waarvan zeven jaar als rij-instructeur. Nog nooit heb ik zoiets meegemaakt. Ik had de leerling-chauffeur een half uur voor het incident nog geantwoord dat ik nog nooit fysiek was aangevallen" Verbale agressie maakte Dutertre daarentegen wel al vaker mee. ,,En dat ze me uitschelden, oké. Terwijl dat dan ook weer voor stommigheden gebeurt. De passagiers beginnen bijvoorbeeld te schelden omdat ik naar hun zin te ver voorbij de halte ben gereden. Of ze zijn kwaad dat ik hen niet voor hun deur wil afzetten. Of ze vinden me een rotzak omdat ik ze niet op de bus laat als ze vijf cent te weinig op zak hebben. Maar ik heb een dik vel."

Toch beseft hij de noodzaak van de psychologische begeleiding die hij krijgt. ,,Vandaag heb ik voor de eerste keer met een psycholoog gepraat. Dat lucht op. Ik moet nu wekelijks drie keer langsgaan." Dutertre stelt zich niettemin vragen over zijn toekomst. ,,Als je me nu vraagt of ik bang ben, zeg ik neen. Maar ik weet niet of ik binnen een uur nog datzelfde antwoord zou geven. Ik denk dat het afwachten is tot ik voor het eerst weer achter het stuur kruip."

Meer politie

De woesteling is intussen alweer op vrije voeten. Hij zal zich wel moeten verantwoorden voor opzettelijke slagen en verwondingen. ,,Ik vind het onbegrijpelijk dat die gek alweer vrij rondloopt. Want dat was die man voor mij: gek of gedrogeerd." Welke oplossing hij zelf ziet om de chauffeurs (nog) meer te beschermen? ,,Ze moeten alvast geen kooi rond ons bouwen. Ik denk dat meer politie op straat al een eerste stap zou zijn. Want dit is geen probleem van de MIVB, hé. Wel een probleem van de maatschappij." De dader verklaarde aan zijn ondervragers dat hij woest werd na een racistische opmerking van Dutertre (die zou ,,sale noire'', ,,vuile zwarte'', hebben gezegd, nvdr) . Die ontkent. ,,Dat is larie."

 Bjorn MAECKELBERGH30/08/2006

Thierry Dutertre herstelt thuis. ,,Als je me nu vraagt of ik bang ben, zeg ik neen. Maar ik weet niet of ik binnen een uur nog datzelfde antwoord zou geven.''
 
Bon, genoeg nieuws nu, over naar de orde van de dag: onzen uitstap (met vanhoolke) naar Maastricht, langs Tongeren in het gaan en Liège in het terugkomen. In Tongeren niet veel speciaals gezien, dus dat was maar een korte stop. Maastricht daarentegen had me veel te bieden: zowel enkele Nederlandse maatschappijen als De Lijn en de TEC kwamen naar het Station.émoticônes animées
Overheersende merken waren Den Oudsten natuurlijk, Volvo en Mercedes-Benz... Ook even in de shoppingstraat geweest, paar winkels binnen en buiten, ge weet maar nooit of er toevallig nergens busmodelletjes te koop worden aangeboden  Word ik daar toch zeker bijna ni omver gelopen door een irritant mens die dan nog van links kwam ook!! Voorrang rulezzz
 
Enfin, in Liège zeer veel bussen te zien (helaas niet de AGG300) maar qua irritante mensen ... jongens toch, die Walen.... komen ze express een beetje in m'n beeld lopen zodat m'n foto mislukt.. Grrrr!!!émoticônes animées
 
Hier volgen dan enkele plaatjes... émoticônes animées
 
Busje 33 in Luik!...
 
 
Busjes... dat is houden van...
...je overal thuisvoelen...

 

...kunstzinnig...

 

...en de rest is hier...

(en hier ook)

 

(Filmpjes volgen later ..maar wie wil mag al es gaan piepen)

03:30 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: connexxion, de lijn, tec, bus, maastricht, busfoto |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.