02-09-06

Nieuws van de bus :)

Chauffeurs doen stof opwaaien
Busstaking De Lijn veroorzaakt veel hinder op eerste schooldag

Te laat komen op je eerste schooldag is een nachtmerrie. Toch overkwam het heel wat leerlingen gisteren in het noorden van Antwerpen. Een aantal bussen reed niet uit en liet de schoolgangers in de kou staan. De chauffeurs zijn boos omdat De Lijn het probleem van ronddwarrelend stof niet aanpakt. De directie van de vervoersmaatschappij reageert verbolgen.

Zakdoeken kleuren zwart wanneer iemand zijn neus snuit. Reizigers stappen af met vuile kleren. De chauffeurs van de lange harmonicabussen zijn het ronddwarrelende stof beu en besloten gisteren te staken. ,,Wij willen weten of het vuil ongezond is of niet'', klonk het.

Het probleem van het fijne stof in de bussen, die vertrekken vanuit de stelplaats in de Noorderlaan in Antwerpen, Zandvliet en Wuustwezel, sleept al enkele maanden aan. De directie had zich sterk gemaakt er deze zomer werk van te maken. Maar dat bleek eind augustus een loze belofte. Daarop besloten de vakbonden om op de eerste schooldag een actie te houden.

,,De oorzaak van het stof is niet bekend en de onderzoeksresultaten blijven uit. Wij zijn bekommerd om de gezondheid van chauffeurs én reizigers'', vindt Ronny Thibos van de socialistische overheidsvakbond ACOD.

Vooral in de scholen doen de acties ,,stof'' opwaaien.

,,Ongehoord'', vindt Elke. Zij werkt op het secretariaat van de Moretusschool in Ekeren. ,,Ik vind het absoluut niet kunnen dat zoiets gebeurt op een eerste schooldag. Heel veel leerlingen gaan voor het eerst naar de middelbare school'', zegt ze.

Diezelfde verontwaardiging klinkt ook bij de directie van het Koninklijk Atheneum van Brasschaat. Daar geraakten heel wat leerlingen niet op school. Bij het Sint- Eudardisinstituut in Merksem blijft de schade beperkt. Slechts één leerling bleef afwezig.

Britt Van Thillo (14) uit Kapellen kreeg een lift naar school van een van de buren. ,,De chauffeurs hebben geen goed tijdstip gekozen'', stelt ze.

Testen worden uitgevoerd

Bij De Lijn betreurt men de vakbondsactie. Afgelopen donderdag werd er immers een akkoord bereikt tussen directie en vakbonden. Ingrid Lieten, directeur-generaal van De Lijn, vindt het spijtig ,,dat de vakbonden na een constructieve vergadering met duidelijke afspraken toch doorgaan met acties''.

De komende twee weken zullen er een aantal testen aan de bussen worden uitgevoerd die nadien worden geëvalueerd. ,,Maar de directie heeft haar personeel niet voldoende geïnformeerd over het akkoord, zodat het mogelijk is dat er alsnog chauffeurs doorgaan met de geplande acties'', weet Freddy De Wilder van de christelijke vakbond CCOD.

De chauffeurs blijven alvast voet bij stuk houden.

,,Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt heeft ooit verklaard dat een man met maatpak met de bus moet kunnen rijden. Ik denk dat iemand in een chique kostuum liever niet wil meerijden'', besluit chauffeur Luc Van der Schoepen.

 Nicole VERSTREPEN02/09/2006

Buschauffeur Luc Van der Schoepen toont hoeveel stof er in zijn autobus ligt.
© koen fasseur
 

Extra volk voor Lijnspotters
Stadswachten voortaan ook 's avonds op tram en bus

ANTWERPEN - De 35 Lijnspotters kregen er gisteren 9 collega's bij, nog een rechtstreeks gevolg van het dodelijke incident met Guido Demoor op bus 23. Die gaan binnen twee weken ook 's avonds patrouilleren in een proefproject op trams 10 en 24. De Antwerpse Lijnspotters intervenieerden vorig jaar maar liefst 100.673 keer, vaak preventief, maar bijvoorbeeld ook mensen de weg te wijzen of op de tram te helpen.

Antwerpen heeft nu 44 Lijnspotters, stadswachten die mee een oogje in het zeil houden op tram en bus. Vlaanderen beloofde binnenkort nog eens 50 Lijnspotters in Vlaanderen, waarvan de stad er zo'n 20 hoopt te krijgen. ,,We zijn daarover met de Vlaamse en de federale regering aan het onderhandelen'', zegt veiligheidsschepen Dirk Grootjans (VLD). ,,Tot 15 oktober blijft er ook extra politietoezicht op tram en bus. Dat gaan we daarna evalueren. Dan komen er trouwens controleurs van De Lijn zelf bij.''

De Lijnspotters gaan nu ook 's avonds toezicht houden. Op 18 september start een proefproject waarbij een ploeg van drie man ook tussen 17 uur en 0.30 uur meereizen, op de tram- en buslijnen over de Borgerhoutse Turnhoutsebaan en naar het Kiel. Als het project aanslaat, zullen meer ploegen 's avonds worden ingezet.

De stadswachten in hun kenmerkend paarse uniform worden ingezet om preventief op te treden tegen verschillende vormen van overlast. Maar ook om passagiers te helpen of de juiste weg te wijzen. Uit het nieuwe jaarverslag blijkt dat de Lijnspotters voor het derde jaar op rij meer dan 100.000 keer zijn tussen gekomen.

Geen wapens

De Lijnspotters bestaan ondertussen 7 jaar en Magda Van Driessche is één van de twee anciens die er even lang bij is: ,,De agressie is helemaal niet toegenomen op tram en bus. Ik werk 's ochtends vooral met scholieren. Die durven wel eens kattenkwaad uithalen, maar agressie kan je dat echt niet noemen.''

,,We moeten wel vaker reizigers vragen hun voeten van de bank te halen, maar dat komt vooral door de salonnekes op de nieuwe voertuigen. Dat zijn banken die tegenover elkaar staan en passagiers eigenlijk uitnodigen daar hun voeten op te zetten.''

En of Lijnspotters geen wapens of de mogelijkheid om processen-verbaal uit te schrijven moeten krijgen? ,,Dan stop ik er meteen mee. Dat is onze taak niet, wij zijn preventief. Met een vriendelijk woord kan je ook veel mensen tot betere gedachten brengen'', besluit Magda.

 Kris GOOSSENAERTS01/09/2006

 

,,Te weinig Lijnwinkels''
Lang aanschuiven voor voordelige Buzzy Pazz

AALST - Vanuit Schellebelle, Berlare en Affligem kwamen ze naar Aalst voor de Buzzy Pazz van De Lijn. ,,Zeer interessant initiatief'', vindt Greta Van Boven uit Berlare en moeder van zes schoolgaande kinderen. ,,Voor mijn oudste betaalde ik zes jaar geleden meer dan voor mijn jongste zes samen. Alleen jammer dat er zo weinig Lijnwinkels zijn.''

De Buzzy Pazz is een initiatief van De Lijn waarbij jongeren tot en met 24 jaar een heel jaar (of minder, naar gelang de formule) bussen en trammen naar gelijk welke bestemming kunnen nemen.

Voor Matthias Van der Meulen is het de eerste keer dat hij van zo'n voordelige pas gebruik maakt. ,,We schaffen hem een kaart aan voor drie maanden. Dat kost 56 euro en dat vinden we absoluut een fair tarief'', zegt Anja Van Acoleyen, de mama van Matthias.

Schoolabonnement

Christian Perrault komt uit Essene, provincie Vlaams-Brabant. ,,Mijn zoon Robin gaat naar school in Aalst. Ik kom hier zijn Buzzy Pazz halen, omdat het me goed uitkomt. De Lijnwinkel van Aalst is voor mij het dichtste want in Vlaams-Brabant moet ik al naar Brussel of Leuven om een Lijnwinkel te vinden waar ze de Buzzy Pazz verkopen. Het is het tweede jaar dat hij er gebruik van maakt. Daarvoor nam hij nog de schoolbus. Ik betaal 157 euro per jaar. Erg voordelig, als ik bedenk dat ik voor mijn oudste dochter twintig jaar geleden al 5.000 frank voor een busabonnement betaalde.''

Greta Van Boven uit Berlare is moeder van zes kinderen: Nathan, Seble, Rivka, Mendel, Selome en Yohannes. Alle zes gaan ze met de bus naar school, naar Aalst, Lokeren en Gijzegem. ,,De Buzzy Pazz is echt wel voordelig'', vertelt Greta. ,,Ik betaal nu minder voor zes busabonnementen dan voor één busabonnement zes jaar geleden toen ik nog maar één schoolgaand kind had. En die mocht dan nog alleen maar de bus nemen tussen Berlare en Lokeren. Onvoorstelbaar, eigenlijk.''

,,Nu mogen de kinderen op elk moment de bus op. Op de tram aan de kust mag ook. Ik betaal nu 257 euro voor alle zes de kinderen samen. Dat komt omdat je vanaf het tweede kind aanzienlijke kortingen geniet. Ik ben zeer tevreden en dat ik hiervoor een tijdje moet aanschuiven, vind ik niet zo heel erg. Het is alleen jammer dat er zo weinig Lijnwinkels zijn. In Oost-Vlaanderen heb je er alleen nog in Sint-Niklaas en Gent. Voor de start van het schooljaar zouden ze misschien tijdelijk nieuwe verkooppunten kunnen installeren.''

 Marc COPPENS en Jos LAEREMANS31/08/2006

 

MIVB-STIB

Metrostation Delacroix maakt lijn 2 bijna rond

060901_delacroix
©tvb
Het metrostation Delacroix aan het kanaal

Brussel - Op de eerste schooldag werd het nieuwe metrostation Delacroix plechtig geopend. Het 69e metrostation is een nieuwe schakel op metrolijn 2 waar de Brusselaars vanaf maandag gebruik van kunnen maken. Dan worden er ook enkele bus- en tramlijnen aangepast. Maar die aanpassingen worden niet door iedereen warm onthaald.

Op zijn toespraak tijdens de plechtige opening van metrostation Delacroix zei de MIVB-baas Alain Flausch dat hij het metronetwerk in Brussel met 10 kilometer wil verlengen. Schaarbeek en Ukkel, maar ook de Europese wijk, zouden zo beter bediend moeten worden.

Alain Flausch: "Brussel heeft een moeilijke grond. Daardoor kost een kilometer metro een 50 miljoen euro. Maar dat is nog altijd peanuts in vergelijking wat Brussel produceert." Maar eerst moet er een degelijke haalbaarheidstudie komen. "In de komende twee of drie jaar moeten we een goede studie maken om in 2010 of 2011 een beslissing te nemen over de verlenging."

Metrolijn 2
Op de eerste schooldag werd het nieuwe metrostation Delacroix plechtig geopend. Het 69e metrostation ligt op  de grens van Anderlecht en Molenbeek is het eerste met een bovengrondse lijn over het kanaal.

De MIVB heeft van de gelegenheid gebruikgemaakt om ook loopbruggen over het kanaal aan te leggen. Er is een gehandicaptenlift in het station. En de kunstwerken die de MIVB in de metrostations voorziet, zijn van de hand van de beeldhouwer en juwelenontwerper Thierry Bontridder. Het gaat om motieven in kabels van roestvrij staal.

Het station Delacroix is de eerste stap in de vervollediging van lijn 2. Nu moet nog het laatste gedeelte tot aan het Weststation aangelegd worden. Eind 2008 of begin 2009 moet dat traject klaar zijn. Dan kan men de metro nemen van Simonis naar Simonis.

De werken hebben 5 jaar geduurd en hebben 33 miljoen euro gekost. De helft betaald door Beliris, het samenwerkingsakkoord van het gewest met de federale overheid, en de andere helft door het Brusselse Gewest.

Tramlijn 56
Ook tramlijn 56 wordt een stukje langer. Ze gaat nu tot de Marius Renardlaan in Anderlecht, waardoor de Vijverswijk en de scholen in de buurt sneller worden bereikt. Tegen die verlenging was er heel wat protest gerezen. De werken en de tramlijn zelf zouden voor overlast zorgen. Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) zegt dat nu bewezen is dat die kritiek niet klopt, en dat die trouwens ook vaak racistisch geïnspireerd was.

Maar Smet kan de kritiek niet zomaar de kop indrukken, zegt Gaëtan Van Goidshoven, de voorzitter van het wijkcomité. "Als hij het protest van redelijke mensen wil ridiculiseren, gebruikt hij enkele herrieschoppers om te verbergen dat er een echt probleem is. En dat heeft niets te maken met racisme, wel met een gebrek aan dialoog met minister Smet, die zich heel arrogant heeft opgesteld in onze wijk."

Buslijn 34
Ook de herziening van de buslijnen in Oudergem krijgt kritiek. Oudergemnaar Dirk Hoornaert (Spirit) is niet te spreken over verkorte bus 34. Vanaf maandag zullen alle passagiers van bus 34 die naar de Transvaalwijk willen en een heel end verder moeten lopen tot aan de halte van bus 42. Te ver, vindt Hoornaert. Heel wat senioren nemen bus 34 om naar hun sociaal restaurant aan de Waversesteenweg te gaan. Daar zijn heel wat gehandicapte ouderen bij.

Hoornaert staat met zijn kritiek niet alleen. "Er zijn op één dag tijd tachtig reacties gekomen. En we verwachten er nog veel meer. We hebben een proefperiode van zes maanden, en we gaan die gebruiken om aan de mensen te vragen wat er echt moet gebeuren."

Tramlijn 94
En op zondag wordt de verlenging van tramlijn 94 officieel ingehuldigd. Die lijn wordt doorgetrokken van Wiener tot Hermann-Debroux.

© tvbrussel / FM Brussel

 

30 jaar metro in Brussel

03:33 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.