04-09-06

 

Tramlijn 94 is 2 kilometer langer

060903 94
©tvb
Gloednieuwe sporen op lijn 94

Oudergem / Watermaal-Bosvoorde - In het oosten van Brussel werd tramlijn 94 met twee kilometer verlengd. De verlengde tramlijn is zondagochtend plechtig in gebruik genomen. Na anderhalf jaar werken rijdt tram 94 nu ook tussen het Wienerplein in Watermaal-Bosvoorde en metrostation Hermann-Debroux in Oudergem.

"Brussel ontwikkelt zich sterk naar de oostkant toe. Er komen veel inwoners en kantoren bij. Daardoor komen er meer mensen naartoe, maar daardoor zijn er ook verkeersproblemen. Die zone zal nu veel beter bediend worden." Dat zei Kris Lauwers, de adjunct-directeur-generaal van de MIVB op de opening.

En voor minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) mag het nieuwe traject nog verlengd worden. "We willen verder gaan tot aan Roodebeek. Dan zitten we aan een andere metrolijn. Maar wellicht gaan we ook tot aan de Marcel Thirylaan. Want daar komt een hele nieuwe woonwijk, en er zijn al veel kantoren. Het is dus maar een voorlopige eindhalte aan Hermann-Debroux."

Volgens woordvoerder An Van hamme van de MIVb zijn er nog meer voordelen van een verlengde lijn 94. "Enerzijds om een verbinding te kunnen maken met metrostation Hermann-Debroux, maar ook om de mensen van Oudergem en Watermaal-Bosvoorde een verbinding te kunnen aanbieden met de ULB en VUB, en de Louizalaan."

Kritiek op de aanpassingen
De Brusselse vervoermaatschappij zegt dat de verlenging van tramlijn 94 zonder noemenswaardige problemen is verlopen. Toch zijn enkele handelaren van het Wienerplein met een protestbrief naar de opening van de tramlijn gekomen. Door de werf was hun winkel soms niet meer bereikbaar en hebben zij verlies geleden. De handelaren voelen zich tekort gedaan. 

Tegenover de vermenging van lijn 94 staat dat een aantal andere lijnen in de buurt worden aangepast en ingekort, zoals buslijn 34. Oudergemnaar Dirk Hoornaert (Spirit) had eerder al kritiek op de verkorte bus 34. Alle passagiers van bus 34 die naar de Transvaalwijk willen, moeten een heel eind verder lopen tot aan de halte van bus 42. Te ver, vindt Hoornaert.

Maar volgens Ann Van Hamme van de MIVB wegen de nadelen niet op tegen de voordelen. "Voor sommige Brusselaars betekent dat een kleine verslechtering omdat ze moeten overstappen, maar voor een heel pak andere mensen is er het groot voordeel van de extra tramlijn tot aan Hermann-Debroux."

Tram 56, van Schaarbeek naar Anderlecht, krijgt er vanaf vandaag vier haltes bij. De eindhalte wordt Marius Renard.  En ook metrolijn 2 heeft er met Delacroix er een nieuwe halte bij.

© tvbrussel / FM Brussel

 

Trouwens nog een "leuk" filmpje gevonden waarin men probeert een touringcar uit het water te hijsen.... Ik zeg wel: probeert...  (klik hier)

 

Ook ooit al afgevraagd hoe je in godsnaam een trolleybus gedraaid krijgt? Klik hier en bekijk het eens rustig

14:44 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: mivb, stib, tram |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.