24-10-06

Busnieuws en foto's De Lijn Antwerpen

De Lijn bereikt meer mensen

OELEGEM

Door de reiswegaanpassing van De Lijn kunnen zowat 500 bewoners van de Nieuwe Laan, de Oudstrijdersstraat, de Jozef Simonslaan en de wijk Everhoek basismobiliteit. Zij zullen dus makkelijker de bus kunnen nemen.

Op dit moment rijden de bussen van Schilde naar Oelegem via de Schildesteenweg, en draaien ze aan het Torenplein in het centrum van Oelegem. ,,Dat is niet gemakkelijk voor de bussen, die ook nog de toegang tot de Achterstraat versperren'', zegt schepen van Mobiliteit en Verkeersveiligheid Willy Lauwers (Groen!). ,,De onderhandelingen met De Lijn leidden tot een nieuw resultaat. De autobussen die vanuit Schilde komen, zullen de Nieuwe Laan inrijden en stoppen aan het kruispunt met de Rundvoortstraat. De bus krijgt daar een wachthalte. Daarna rijdt de bus door de Oudstrijdersstraat naar het Torenplein, waar hij halt houdt, maar niet rond het pleintje rijdt.''

Ongeveer 500 mensen kunnen hierdoor genieten van de ,,basismobiliteit'', een concept waarbij elke inwoner een bushalte op minder dan 500 meter van zijn deur heeft. ,,Daarenboven kunnen we, door het plaatsen van een aantal wegneembare paaltjes, zes nieuwe parkeerplaatsen creëren in het centrum'', aldus Lauwers. (btl)

24/10/2006

 

                                         emoticone geant anime msn gartuit

Overlastboetes bij MIVB

BRUSSEL

In navolging van de Lijn in Vlaanderen, zou ook de Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB boetes tegen overlast willen invoeren. Dat zegt minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). De minister denkt aan boetes tussen 70 en 500 euro. Het wettelijke kader zou voor het einde van dit jaar worden voorgelegd aan de Brusselse regering en het parlement. In dat voorstel staat ook dat agenten van de MIVB zullen beschikken over handboeien en verdachte reizigers zullen mogen fouilleren. (thb)

Brusselse metro krijgt eigen rampenplan
061023_metro
©tvb
Nu pas rampenplan specifiek voor de metro
 

Brussel - Sinds vandaag is er een Bijzonder Nood -en Interventieplan voor de metro en de premetro. Hierdoor weten alle hulpdiensten nu voor elk metrostation waar en hoe ze best kunnen tussenkomen bij een ramp. Ook de communicatie tussen de diensten is erin vastgelegd.

Een intern noodplan had de MIVB al: dt wordt af en toe getest met een rampenoefening. Er was ook al een algemeen rampenplan voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Maar een gewestelijk noodplan specifiek voor de metro bestond nog niet, en de nood daaraan werd zeker na de aanslagen op de metro in Madrid en Londen steeds groter.

"Het is een volledige taakverdeling tussen enerzijds de operationele diensten en anderzijds de administratieve overheden. Dit bestond tot nu toe nog niet in deze vorm: uitgewerkt in functie van het specifieke risico van een metronetwerk, rekening houdend met de scenario's die zich daar kunnen voordoen", zegt Claudine Van Bever, woordvoerdster van gouverneur Véronique Paulus de Châtelet, die de strategische coördinatie van de rampenbeheersing als één van haar taken heeft.

Eric Buslot van de dienst brandveiligheid van de MIVB legt uit wat er zoal vastgelegd werd in het plan:
"Op basis van de overeenkomst die we gemaakt hebben met de verschillende hulpdiensten zijn we elk station individueel gaan bezoeken. We hebben daar meteen de voorkeursingangen voor de brandweer vastgelegd, alsook de plaats waar de medische diensten post zullen vatten om de eerste zorgen toe te dienen wanneer er iets zou gebeuren."

Zowel de communicatie als de interventie bij een ramp in de metro is nu dus helemaal vastgelegd in één plan dat alle hulpdiensten en de MIVB kennen. Het bestaat uit een gemeenschappelijk plan voor alle metrostations én uit specifieke procedures voor elk van de 69 metro- en premetrostations afzonderlijk. Daarnaast heeft de MIVB ook de interventieplannen per station geupdate.

"De interventieplannen zijn volledig geactualiseerd zodat de brandweer nu meteen weet waar ze naartoe moeten en dit voor elk station", aldus Eric Buslot.

Het bijzondere nood- en interventieplan van de MIVB is uniek in België.

 

emoticone geant anime msn gartuit

en dan nu de lading foto's, een geledebus vol, jawel, want het is ondertussen toch al zo'n drie weken geleden dat ik nog wat plaatjes op het world wide web heb gezet om ze aan de wijde wereld te tonen, dus ga ik da vandaag es goedmaken zie... Neem gerust uw tijd, zak lekker weg in die comfortabele bureaustoel, neem er gerust een warme tas koffie of iets dergelijks bij (en vergeet het koekje niet! ) en ... aanschouw! Wat is er te zien?? Bussen en trams: uit Aalst, uit ...eeeeuuhhmmm... Antwerpen  en de uitstapjes met de museumbussen de twee laatste zaterdagen (eentje naar Van Hool- personeelspendel- en een pendel in Mechelen vanwege de modelbouwbeurs...)

Alstublieft! (hier al n paar voorsmaakjes, de rest is elder ondergebracht )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VLATAM uitstap Mechelen: Foto's....

 

busje_33 met haar liefste ventje! (die trouwens chauffeur van dienst was )

 

 

 VLATAM uitstap pendel Mechelen: Foto's....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De BOM-bus van de maand! En dan nog wel op den 33!!!.... hmmmmm..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Lijn Antwerpen bus en tram: Foto's....

 

_00009_vPendel Van Hool- Vlatam
_00016_v

 

 

De Lijn Antwerpen deel II

_00026_v

 

De Lijn Aalst

 

  

           DSC06266

 

Al deze plaatjes zijn hier te bezichtigen (sorry voor de wanorde...)

13:37 Gepost door busje_33 & trammeke in Bussen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, tram, de lijn, vlatam, oldtimer bus, mivb, busfoto, antwerpen, brussel |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.