28-10-06

Busnieuws en foto's

Meer dan 40 doden bij busongeval in Nepal

KATHMANDU - (Belga) Bij een ongeval met een bus zijn zaterdag in Nepal zeker 42 mensen om het leven gekomen. Er vielen ook meer dan 45 gewonden, van wie er talrijke in kritieke toestand zijn. De hulpdiensten verwachten dan ook dat het aantal slachtoffers nog oploopt.

Het ongeval gebeurde op een bergweg vlakbij Luham Bazaar, ongeveer 350 kilometer ten westen van de Nepalese hoofdstad Kathmandu. De overvolle bus ging aan het slippen en kwam in een ongeveer 200 meter diepe ravijn terecht. De bus bleef liggen in een kleine waterloop. Volgens lokale media was de bus geschikt voor 60 passagiers, maar zaten er meer dan 150 mensen op. Veertig mensen lieten ter plaatse het leven, twee overleden tijdens hun overbrenging naar het ziekenhuis. (kva)

 BELGA/AG (BELGA/AG)28/10/2006

 

Brandende bus na stille mars in Parijs

Honderden mensen stapten op in een stille mars in Clichy-sous-Bois, een buitenwijk van Parijs, ter nagedachtenis van de twee jongeren die exact een jaar geleden stierven in de wijk. Dat was toen het signaal voor zware rellen. Gisteravond ging opnieuw een bus in vlammen op.

De stille mars, die volgens de eerste schattingen 600 manifestanten telde, werd voorgegaan door de families van de twee jongeren. Zyed en Bouna werden vorig jaar geëlektrocuteerd nadat ze, op de vlucht voor de politie, hun toevlucht zochten in een elektriciteitscabine. Een derde jongen, die bij Zyed en Bouna was en zwaar verbrand raakte, nam deel aan de herdenking. De optocht, die onder meer werd bijgewoond door Claude Dilain, de socialistische burgemeester van de stad, werd van nabij gevolgd door een zestigtal journalisten van over de hele wereld.

Nicolas Sarkozy, minister van Binnenlandse Zaken, kondigde een versterkte politiemacht aan om het openbaar vervoer in de gevoelige zones veilig te stellen. Toch staken twee gemaskerde en gewapende jongeren gisteren in de vooravond een bus in brand. Dat gebeurde in Blanc-Mesnil in de wijk Seine-Saint-Denis, waar de rellen vorig jaar begonnen. De daders stuurden eerst alle passagiers uit de bus voor ze hem tot schroot herleidden. Het was al de vijfde bus in 48 uur die in vlammen opging.

Deze incidenten tonen aan dat de sfeer opnieuw grimmiger aan het worden is. De politie kreeg in de aanloop naar de herdenking dan ook de raad mee waakzaam te zijn.

160 miljoen euro schade

Vorig jaar werden in totaal meer dan 10.000 auto's in brand gestoken, 250 gebouwen werden vernield of in vuur gezet en politie en brandweer was drie weken lang het doelwit van jongeren die met stenen en molotovcocktails gooiden. De totale schade werd op 160 miljoen euro geraamd. De Franse premier Dominique De Villepin weerlegde donderdag nog de kritiek dat er sindsdien niets veranderd zou zijn in de buitenwijken. (afp)

Busfoto's Antwerpen- Polder

...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Met dank aan chauffeur Fons van stelplaats Zandvliet!!

 

 De Rest...

 

Ciao!!

 

19:41 Gepost door busje_33 & trammeke in Bussen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, de lijn, zandvliet, lijnbus |  Facebook |

26-10-06

Busnieuws...Het Heet van De Naald!

Relschoppers vieren één jaar relletjes

do 26/10/06 - In twee voorsteden van Parijs zijn vannacht opnieuw rellen uitgebroken met jongeren. Enkele voertuigen gingen in vlammen op, de vervoersmaatschappij schrapte een aantal lijnen.

In Nanterre staken een tiental mannen met bivakmutsen een lijnbus in brand. Even later kaapten ze een andere bus en goten ze die vol met benzine.

Bus
(foto Belga)

De chauffeur en de passagiers konden zich tijdig in veiligheid brengen, maar de bus zelf brandde even later helemaal uit.

In Essonne, ten zuiden van Parijs, gooiden een vijftigtal relschoppers met stenen naar voorbijrijdende auto's.

De jongeren probeerden ook om een bus aan te vallen, maar de ordetroepen konden net op tijd ingrijpen. Uit veiligheidsoverwegingen schrapte de vervoersmaatschappij wel alle lijnen in de wijk.

Het is vandaag exact een jaar geleden dat er rellen uitbraken in de Parijse voorsteden. Daarbij werden toen meer dan tienduizend auto's in brand gestoken en gingen ook een driehonderdtal openbare gebouwen in vlammen op.

 

(foto Belga)
Twee lijnbussen gingen in vlammen op
 

Tram 1 en 4 onderbroken tijdens herfstvakantie

GENT - Door werken aan het Sint-Veerleplein, zijn zowel tramlijn 1, als lijn 4 tijdens de herfstvakantie onderbroken, van 28 oktober tot 5 november. De Lijn legt de volgende weken nieuwe tramsporen en tramwissels aan het Veerleplein en de trams stoppen dus aan de Korenmarkt (tram 4), de Sint-Niklaasstraat (tram 1), de Burgstraat (tram 1) en de Langesteenstraat (tram 4) om van daaruit telkens terug te keren. De sporen waren er, na jaren intensief gebruik, dringend aan vervanging toe. Tijdens de herfstvakantie wordt er zowel overdag als 's nachts gewerkt. Hoewel de werken eigenlijk duren tot 17 november, hopen ze bij De Lijn de onderbreking van het tramverkeer tot een week te kunnen beperken. Na 5 november zal er trouwens alleen overdag worden gewerkt.

De stad Gent maakt van de werken gebruik om tegelijk ook het trottoir aan de Kleine Vismarkt en aan de Kraanlei heraan te leggen. (tod)

13:14 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, tram, de lijn, parijs, brand, rellen |  Facebook |

Categorie: rare busjes...

Rare busdinges dus....

 

Geen plaats meer? Kruip er vanachter toch gezellig bij!!!

 

Pimp my bus!

 

Met de komende feestdagen is dit een duidelijke hint: beste die hard busfreaks, DIT is de nieuwe generatie kerstboomversiering! Doe er uzelf en uw teerbeminde Denneboom een groot plezier mee! Wohoohoow...

(hopelijk niet te verkrijgen in model Conecto of Cito....)

 

 

"Wanneer vertrekt den eersten bus...?" - Euh...

 

De bus die dacht n tram te zijn... Ah wat is het leven toch schoon!

 

 

 

 

02:17 Gepost door busje_33 & trammeke in Bussen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, busfoto, rare bus |  Facebook |

25-10-06

Busnieuws

Nachtbussen dringen diep de regio in

ANTWERPEN - Goed nieuws voor feestnummers. De Lijn stuurt vanaf 5 januari elke weekeind op twee verschillende tijdstippen nachtbussen vanuit hartje stad naar negentien gemeenten in de rand.

Het nachtnet van De Lijn telt nu al zeven lijnen en werd opgestart in 1997. ,,De huidige dienstverlening is echter beperkt tot alle districten van Antwerpen en de gemeentes Mortsel, Edegem en Zwijndrecht. Tien jaar na het uitrijden van de eerste nachtbus breiden we het aanbod gevoelig uit met nieuwe trajecten en bestemmingen. We starten in de nacht van vrijdag 5 op zaterdag 6 januari en vanaf dan elke weekend, ook in de nacht van zaterdag op zondag", zegt Hella Rogiers van De Lijn.

Concreet zal De Lijn straks nachtbussen sturen naar veertien andere gemeentes: Aartselaar, Boechout, Boom, Burcht, Edegem, Hemiksem, Hove, Kapellen, Lint, Putte, Schoten, Stabroek, Vremde, Wijnegem en Wommelgem. ,,Deze gemeentes worden bediend via negen lusvormige trajecten. Zo rijdt de bus van Lint via Berchem, Edegem en Hove. De bus richting Schoten rijdt via Deurne-Noord", legt Rogiers uit.

Nachtraven kunnen hun uurwerkalarm instellen op twee tijdstippen: de eerste rit vertrekt om kwart voor twee aan de Fr. Rooseveltplaats. Om de tweede nachtbus te halen hebben de reizigers zelfs de tijd tot half vier. Vanaf het Museum voor Schone Kunsten, de Waalse Kaai of de Scheldekaaien kunnen de reizigers om vijf voor half twee en om tien na drie nog een bus nemen die hen op grondgebied van de binnenstad snel naar de Rooseveltplaats brengt, van waar alle nachtlijnen vertrekken.

Gemeente betaalt mee

De Lijn betaalt de uitbreiding van het nachtbusnet niet alleen. De gemeentes dragen elk 5 euro bij per kilometer die de bus op haar grondgebied aflegt. De reizigers betalen resp. 2 euro (voor max. twee zones) en 3 euro (voor drie en meer zones). Wie een abonnement heeft, mag ook met de nachtbus mee.

Een campagne, gekoppeld aan die van de eindejaarsfeestbussen, moet de nachtbussen straks bekend maken bij het doelpubliek dat vanzelfsprekend vooral uit jongeren bestaat.

Met het uitgebreide nachtnet willen De Lijn en de deelnemende gemeentes 50.000 reizigers per jaar vervoeren. (ja)

( MEER NIEUWS De Lijn)

 


Dieven slaan weer toe aan tramterminus

Aan de tramterminal waren maandag alweer dieven op pad. Het gemeentebestuur gaat met De Lijn onderhandelen om camerabewaking te installeren.

Autoschuimers hebben altijd al de weg gevonden naar de eindhalte van tramlijn 3, op de grens van Melsele met Zwijndrecht. De terminus is uitgerust met een grote parking, het ideale werkterrein van dieven. Dat blijkt de jongste weken weer: er wordt een toename van het aantal auto-inbraken vastgesteld. Maandag werd van één wagen de zijruit ingeslagen, van een ander voertuig werd een antenne gestolen.

De politie van Beveren patrouilleert regelmatig aan de tramterminus. Daarnaast komen personeelsleden van een privé-beveiligingsfirma vijf keer per dag een kwartier de parking controleren. Als de laatste tram aankomt zijn altijd bewakingsagenten aanwezig, de andere vier patrouilles worden gespreid over 24 uur.

Sociale controle

De gemeente denkt eraan om camerabewaking te installeren, maar dat is behoorlijk duur. Ze vraagt daarom de financiële ondersteuning van vervoersmaatschappij De Lijn. Bovendien doet de gemeente De Lijn het voorstel het leegstaande dienstgebouw aan de terminus te benutten.

,,De komst van een Lijnwinkel ligt het meest voor de hand, maar ook een krantenwinkel past er. Alles is goed om de sociale controle daar te verhogen'', zegt schepen Raf Van Roeyen (CD&V). Hij stelt vast dat veel automobilisten tot op Linkeroever doorrijden om daar hun wagen te parkeren in plaats van in Melsele.

Twee jaar geleden werd nog een bende auto-inbrekers opgerold die bijzonder actief was op de parking van tramterminal en op de carpoolparking aan de Expresweg in Kallo. (dhs)

 

 

 

17:39 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (1) | Tags: busnieuws, de lijn, bus, tram |  Facebook |

24-10-06

vraagje...

Hoi iedereen, 'n vraagje... Jullie zullen wel al gemerkt hebben dat wanneer ik foto's op m'n blog plaats, ze overlappen met andere delen... afijn, dat is geen zicht en komt nogal slecht over vind ik persoonlijk... De foto's zet ik eerst op m'n space en vandaar kopiëer ik de hele zooi, maar dat lukt niet zo goed.. Iemand toevallig enig idee hoe dat komt en wat ik daaraan kan doen??? Alvast un grand merci... Busje

13:40 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Busnieuws en foto's De Lijn Antwerpen

De Lijn bereikt meer mensen

OELEGEM

Door de reiswegaanpassing van De Lijn kunnen zowat 500 bewoners van de Nieuwe Laan, de Oudstrijdersstraat, de Jozef Simonslaan en de wijk Everhoek basismobiliteit. Zij zullen dus makkelijker de bus kunnen nemen.

Op dit moment rijden de bussen van Schilde naar Oelegem via de Schildesteenweg, en draaien ze aan het Torenplein in het centrum van Oelegem. ,,Dat is niet gemakkelijk voor de bussen, die ook nog de toegang tot de Achterstraat versperren'', zegt schepen van Mobiliteit en Verkeersveiligheid Willy Lauwers (Groen!). ,,De onderhandelingen met De Lijn leidden tot een nieuw resultaat. De autobussen die vanuit Schilde komen, zullen de Nieuwe Laan inrijden en stoppen aan het kruispunt met de Rundvoortstraat. De bus krijgt daar een wachthalte. Daarna rijdt de bus door de Oudstrijdersstraat naar het Torenplein, waar hij halt houdt, maar niet rond het pleintje rijdt.''

Ongeveer 500 mensen kunnen hierdoor genieten van de ,,basismobiliteit'', een concept waarbij elke inwoner een bushalte op minder dan 500 meter van zijn deur heeft. ,,Daarenboven kunnen we, door het plaatsen van een aantal wegneembare paaltjes, zes nieuwe parkeerplaatsen creëren in het centrum'', aldus Lauwers. (btl)

24/10/2006

 

                                         emoticone geant anime msn gartuit

Overlastboetes bij MIVB

BRUSSEL

In navolging van de Lijn in Vlaanderen, zou ook de Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB boetes tegen overlast willen invoeren. Dat zegt minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). De minister denkt aan boetes tussen 70 en 500 euro. Het wettelijke kader zou voor het einde van dit jaar worden voorgelegd aan de Brusselse regering en het parlement. In dat voorstel staat ook dat agenten van de MIVB zullen beschikken over handboeien en verdachte reizigers zullen mogen fouilleren. (thb)

Brusselse metro krijgt eigen rampenplan
061023_metro
©tvb
Nu pas rampenplan specifiek voor de metro
 

Brussel - Sinds vandaag is er een Bijzonder Nood -en Interventieplan voor de metro en de premetro. Hierdoor weten alle hulpdiensten nu voor elk metrostation waar en hoe ze best kunnen tussenkomen bij een ramp. Ook de communicatie tussen de diensten is erin vastgelegd.

Een intern noodplan had de MIVB al: dt wordt af en toe getest met een rampenoefening. Er was ook al een algemeen rampenplan voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Maar een gewestelijk noodplan specifiek voor de metro bestond nog niet, en de nood daaraan werd zeker na de aanslagen op de metro in Madrid en Londen steeds groter.

"Het is een volledige taakverdeling tussen enerzijds de operationele diensten en anderzijds de administratieve overheden. Dit bestond tot nu toe nog niet in deze vorm: uitgewerkt in functie van het specifieke risico van een metronetwerk, rekening houdend met de scenario's die zich daar kunnen voordoen", zegt Claudine Van Bever, woordvoerdster van gouverneur Véronique Paulus de Châtelet, die de strategische coördinatie van de rampenbeheersing als één van haar taken heeft.

Eric Buslot van de dienst brandveiligheid van de MIVB legt uit wat er zoal vastgelegd werd in het plan:
"Op basis van de overeenkomst die we gemaakt hebben met de verschillende hulpdiensten zijn we elk station individueel gaan bezoeken. We hebben daar meteen de voorkeursingangen voor de brandweer vastgelegd, alsook de plaats waar de medische diensten post zullen vatten om de eerste zorgen toe te dienen wanneer er iets zou gebeuren."

Zowel de communicatie als de interventie bij een ramp in de metro is nu dus helemaal vastgelegd in één plan dat alle hulpdiensten en de MIVB kennen. Het bestaat uit een gemeenschappelijk plan voor alle metrostations én uit specifieke procedures voor elk van de 69 metro- en premetrostations afzonderlijk. Daarnaast heeft de MIVB ook de interventieplannen per station geupdate.

"De interventieplannen zijn volledig geactualiseerd zodat de brandweer nu meteen weet waar ze naartoe moeten en dit voor elk station", aldus Eric Buslot.

Het bijzondere nood- en interventieplan van de MIVB is uniek in België.

 

emoticone geant anime msn gartuit

en dan nu de lading foto's, een geledebus vol, jawel, want het is ondertussen toch al zo'n drie weken geleden dat ik nog wat plaatjes op het world wide web heb gezet om ze aan de wijde wereld te tonen, dus ga ik da vandaag es goedmaken zie... Neem gerust uw tijd, zak lekker weg in die comfortabele bureaustoel, neem er gerust een warme tas koffie of iets dergelijks bij (en vergeet het koekje niet! ) en ... aanschouw! Wat is er te zien?? Bussen en trams: uit Aalst, uit ...eeeeuuhhmmm... Antwerpen  en de uitstapjes met de museumbussen de twee laatste zaterdagen (eentje naar Van Hool- personeelspendel- en een pendel in Mechelen vanwege de modelbouwbeurs...)

Alstublieft! (hier al n paar voorsmaakjes, de rest is elder ondergebracht )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VLATAM uitstap Mechelen: Foto's....

 

busje_33 met haar liefste ventje! (die trouwens chauffeur van dienst was )

 

 

 VLATAM uitstap pendel Mechelen: Foto's....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De BOM-bus van de maand! En dan nog wel op den 33!!!.... hmmmmm..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Lijn Antwerpen bus en tram: Foto's....

 

_00009_vPendel Van Hool- Vlatam
_00016_v

 

 

De Lijn Antwerpen deel II

_00026_v

 

De Lijn Aalst

 

  

           DSC06266

 

Al deze plaatjes zijn hier te bezichtigen (sorry voor de wanorde...)

13:37 Gepost door busje_33 & trammeke in Bussen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, tram, de lijn, vlatam, oldtimer bus, mivb, busfoto, antwerpen, brussel |  Facebook |

22-10-06

Busneiuws...Foto's volgen later + verslagske! ;)

...maar toch eerst wat vers nieuws...

HALLO IEDEREEN!!

 

MIVB wil overlastboetes tussen 70 en 500 euro

BRUSSEL - (Belga) Ook de Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB zou binnenkort boetes tegen overlast willen invoeren, in navolging van De Lijn. Dat schrijven zaterdag de kranten van de Sud Presse-groep.

"We zijn het wettelijk kader aan het onderzoeken. De processen-verbaal die worden uitgeschreven door de MIVB-agenten worden nu nog vaak geklasseerd door het parket" luidt het op het kabinet van Brussels minister voor Mobiliteit, Pascal Smet. Het initiatief zou voor het einde van het jaar moeten worden voorgelegd aan de Brusselse regering en het parlement. In geval van recidive, kunnen de boetes variëren van 70 tot 500 euro. In het voorstel is bepaald dat de MIVB-agenten zullen beschikken over handboeien en mensen mogen fouilleren. (svr)

 BELGA (BELGA)21/10/2006

 

Leren rijden zonder de weg op te moeten
Opleidingscentrum VDAB beschikt over Simbus

Temse - Met een bus leren rijden zonder de openbare weg op te moeten. Het kan met de Simbus in het VDAB-opleidingscentrum. ,,Deze simulator is uniek in dit deel van Europa, enkel in Finland hebben ze er ook één'', zegt campusmanager Robert Segers.

Volgens Segers is de Simbus een fantastische uitvinding. ,,Hij heeft veel troeven, maar de belangrijkste is dat je ritten kan maken zonder ook effectief de openbare weg op te moeten. Voor andere weggebruikers is dat een enorm voordeel. Bovendien voelt de leerling-chauffeur zich ook meer op zijn gemak omdat hij geen echte ongevallen kan veroorzaken."

Toch is dat niet de enige troef van de simulator. ,,Als buschauffeur is het heel belangrijk om in alle weersomstandigheden te leren rijden. Maar in België heb je bijvoorbeeld zelden sneeuw op de weg liggen. Met één druk op de knop kunnen we het via de simulator laten sneeuwen en zo het wegdek glad maken. Op die manier kunnen de leerling-chauffeurs in alle mogelijke weersomstandigheden oefenen."

De Simbus staat sinds juli in Temse. Er zijn dus al enkele kandidaat-buschauffeurs die de simulator gebruikt hebben in hun opleiding. ,,Hun reacties waren overwegend positief. Vroeger moesten ze oefenen in een simulator van een vrachtwagen, maar daar voelden ze zich niet in thuis. Omdat deze simulator bijna identiek is aan een echte bus hebben ze dat gevoel nu niet meer. Er kunnen zelfs een tiental passagiers meerijden in de Simbus. Ook De Lijn zal de Simbus trouwens 1 dag per week gebruiken om haar bestuurders op te leiden."

Simulatorziekte

De Simbus geeft een realistisch beeld van het verkeer op de openbare weg. Omdat de bus gemonteerd is op een bewegend platform kan ze de bewegingen simuleren zoals het effect van sneller rijden, remmen en de middelpuntvliegende kracht in een bocht.

Toch blijft het natuurlijk een simulator met de nodige gevolgen van dien. ,,We hebben al enkele kandidaten gehad die te kampen kregen met de simulatorziekte. Je kan dat best vergelijken met wagenziek worden, maar dan in de Simbus. Op de openbare weg is het jouw voertuig dat beweegt, en niet de baan. In de Simbus is dat omgekeerd waardoor sommigen een beetje misselijk worden", aldus de campusmanager. ,,De Simbus kost 400.000 euro maar als je de mogelijkheden bekijkt, is hij op lange termijn zeker zijn geld waard'', besluit Segers.

 Kristof Meul21/10/2006

Campusmanager Robert Segers achter het stuur van de Simbus.
 
 

James Bond sloopt Utrechtse Stadsbus

Als binnenkort Casino Royale in premiere gaat, kunnen de liefhebbers van Volvo stadsbussen de zakdoekjes wel tevoorschijn halen, want in de film wordt er één helemaal aan gort gereden.....feitelijk zelfs twee !

 

 

 

(www.bus-idee.nl)

 

AAAARGH!!!! De nieuwe Mercedes-Benz Conecto is er!!!

 

Nog meer nieuws bij Mercedes Bus... de Capacity (GEIL!! ), CItaro (zie de nieuwe gelede aanwinst bij de MIVB! ),....

14:43 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, mercedes, conecto, busnieuws, bussimulator |  Facebook |

12-10-06

Busjes jaja! :)

Nog es op pad geweest zie om wa fotokes te trekken, wees niet verrast als er in de toekomst wat meer Antwerpse busjes te zien zullen zijn op mn blogje...

maar ik vergeet daarbij zeker niet mn Brusselse Whiiiii-genootjes

Ik heb nu ook wa minder tijd om hier alle dagen aan bezig te zijn, tja soms moet men keuzes maken...

Enfin, genoeg gezwamd, hier de zware bewijzen!

 

(allez toch een paar )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(de nieuwe Travego!!!)

 

Voor Meer

 

 

BUSNIEUWS

 

De Lijn staakt in Pajottenland en Gentse

BRUSSEL - In bijna het hele Pajottenland rijden donderdag geen bussen van De Lijn. De staking is een reactie op de vele gevallen van agressie de laatste weken. Aanvankelijk hadden de vakbonden enkel een staking voorzien in de regio Dilbeek.

Volgens Geert Witterzeel van het ACV rijdt er bijna geen enkele bus uit in het Pajottenland. ,,Zelfs de chauffeurs op de privélijnen zitten niet meer in hun bussen.''

Er was eerst enkel voorzien om te staken in de stelplaatsen Dilbeek, Ukkel, Anderlecht, Leerbeek en Meerbeek, omdat die vooral naar Brussel rijden en de agressie daar het grootst is. ,,Maar de staking breidt uit, naar onder meer Overijse en Evere. Ik vrees dat de actie ook de rest van Vlaams-Brabant zal treffen, terwijl dat niet de bedoeling was'', zegt Witterzeel.

Reden van de staking in Dilbeek is het aantal gevallen van zware agressies op chauffeurs. Zo werden aan het Jodenmonument in Anderlecht onlangs een aantal busruiten ingeslagen. Een andere bus werd beschoten terwijl hij nog aan zijn stelplaats stond. En één chaffeur werd aangevallen aan de Kapellekerk in Brussel. Hij werd met pepperspray bespoten en vervolgens probeerde men hem te beroven.

,,Ik noem deze actie geen staking, maar een noodkreet'', aldus Witterzeel. ,,De directie kan hier weinig tegen doen, maar de chauffeurs willen een signaal geven. Ook en vooral naar de reizigers zelf. Ik roep op tot meer sociale controle, want nu verziekt een kleine minderheid het voor de rest.''

Er vindt donderdag nog een vergadering plaats met personeel en vakbonden om te onderzoeken wat er gedaan kan worden tegen de vele gevallen van agressie.

Ook staking in Destelbergen

De Lijn staakt ook in het Gentse Destelbergen, maar die actie heeft volgens Witterzeel heel andere oorzaken dan die in Dilbeek.

De buschauffeurs van de stelplaats Destelbergen legden het werk voor de tweede dag op rij neer omdat hun overste een negatief functioneringsgesprek had en verplaatst zou worden naar een andere werkplek, zij het binnen De Lijn Oost-Vlaanderen.

Het sociaal conflict legt het streekverkeer van De Lijn in Oost- Vlaanderen grotendeels lam. In de stad Gent rijden alle bussen, maar de regio rond Gent ligt grotendeels plat. De lijnen die al dan niet rijden, staan op de website van de Lijn.

Naar alle waarschijnlijkheid gaan de chauffeurs donderdag niet meer aan het werk, zeggen zowel bonden als directie van De Lijn.

 mcu (belga)12/10/2006

 

Busstaking duurt mogelijk voort

DESTELBERGEN - Wie gisteren op de bus stond te wachten in de Gentse rand, wachtte vergeefs: de chauffeurs van De Lijn van de stelplaats Destelbergen hadden het werk neergelegd. Zij waren boos omdat hun exploitatiechef wordt overgeplaatst. Hoewel er in de loop van de dag voor de man een nieuwe en door hem aanvaarde regeling werd uitgewerkt, was het conflict gisteravond nog altijd niet opgelost zodat er vandaag mogelijk voort wordt gestaakt.

In gemeenten als Sint-Martens-Latem, Lochristi, Deinze, Nevele, Zomergem, Evergem, Zelzate of Nazareth reden er gisteren nauwelijks bussen. Ook Gentse deelgemeenten als Zwijnaarde werden getroffen. Net als iets meer dan een maand geleden legden de chauffeurs van De Lijn van de stelplaats Destelbergen het werk neer.

Dinsdagavond had hun exploitatiechef te horen gekregen dat hij uit zijn functie zou worden ontheven. ,,Ze schuiven hem de staking van eind augustus in de schoenen'', zegt chauffeur Sven Vanmackelbergh. ,,Toen staakten wij omdat de nieuwe dienstregelingen maar op zich lieten wachten en er voortdurende onduidelijkheid was. Nu verwijt De Lijn onze chef blijkbaar dat hij niet met zijn personeel kan communiceren. Het feit dat wij, toen we het nieuws vernamen, het werk hebben neergelegd, toont toch aan dat ze zich vergissen.''

Druk overleg

Oorspronkelijk zou de exploitatiechef worden overgeplaatst. ,,Zogezegd niet als sanctie, maar je kan je voorstellen dat zoiets hard aankomt voor iemand die leidinggevend was voor 200 chauffeurs,'' vindt Vanmackelbergh.

Onder druk van de staking was er gisteren de hele dag door druk overleg. Uiteindelijk kwam er een compromis uit de bus: de exploitatiechef van Destelbergen wordt overgeplaatst naar nog een andere functie. ,,Die heeft hij vrijwillig aanvaard'', zegt woordvoerster Christel Bouman van De Lijn.

Toch gingen de buschauffeurs tot gisteravond laat niet akkoord met de regeling. Zij bleven, zelfs nadat hun exploitatiechef hen zelf het akkoord had uitgelegd, eisen dat hij in zijn functie zou worden hersteld of dat er tenminste opnieuw onderhandelingsruimte kwam. Daarover waren er gisteren nog tot laat onderhandelingen bij De Lijn. Bij het ter perse gaan waren die nog niet afgerond.

Als er geen akkoord uit de bus kwam, was het personeel vastbesloten vandaag verder te staken. De vakbonden zegden al toe die mogelijke acties te ondersteunen. (tod)

12/10/2006

© gia

 

Steeds meer 65-plussers nemen de bus

BRUSSEL - Sinds de invoering van het gratis netabonnement ''Omnipas 65+'' begin 2003 had De Lijn eind 2005 al 1,25 miljoen abonnementen afgeleverd aan 65-plussers. Eind 2004 hadden al 1,19 miljoen 65-plussers zo’n abonnement.

Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt op een schriftelijke vraag van Johan Sauwens (CD&V).

De 65-plussers maken in de praktijk ook steeds meer gebruik van deze mogelijkheid om gratis de bus te nemen. In 2004 werden met deze

 avb (belga)12/10/2006

 

Tram krijgt eigen bedding in Terkamerenlaan
 

Brussel - In de Terkamerenlaan in Brussel gaat de tram binnenkort in eigen bedding rijden. De bedding verbindt het Sterreplein en de Louizalaan. De MIVB begint met de werken in de lente.

De auto’s zullen daardoor niet meer linksaf kunnen slaan in de Terkamerenlaan als ze van de Emile De Motlaan komen. Later zal ook het Sterreplein zelf heraangelegd worden.

De werken kaderen in de plannen van de MIVB om een nieuwe eindhalte te maken aan het kruispunt van de Louiza- en de Terkamerenlaan. Die werken beginnen binnenkort.

© FM Brussel

23:29 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: bus, de lijn, mivb, stib, touringcar, tram |  Facebook |

04-10-06

Nieuws on the bus & FOTO'S...jawel! :p

Hoi iedereen... Hehe, dat is toch alweer effe geleden...  maar goed, ik  ben terug!

Veel speciaals op busgebied is er de voorbije dagen niet echt gebeurd, vandaag nog met de MTUB met de gelede 8815 naar Van Hool geweest...  voor de rest gewoon wat prentjes geschoten!!!

Maar allereerst toch nog wat nieuws uit de buswereld....

 

Eergisteren kwam de gelede O405 nog es op de baan naar Leuven....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tussen Beken wil van bussen af
,,Rust en veiligheid zijn verdwenen''

SINT-MARTENS-LATEM - De nieuwe dienstregeling van De Lijn, waardoor sinds 1 september in De Pinte, Nazareth en Sint-Martens-Latem basismobiliteit wordt gegarandeerd, valt in Tussen Beken in slechte aarde. De inwoners pikken het niet dat dagelijks tot zestig grote en vaak lege bussen door hun rustige buurt denderen.

Tussen Beken, in de drukbevolkte Hooglatemwijk, voelt zich de dupe van een vroegere vraag van de bewonersdienst om beter openbaar vervoer te krijgen.

,,Wij vroegen in de eerste plaats om een betere en snellere verbinding tussen Deinze en Gent via de Kortrijksesteenweg en een geregelde aansluiting naar het station van De Pinte'', klaagt de buurt. ,,Aan die laatste vraag heeft De Lijn nu voldaan, maar op welke manier? Van 5.45 uur tot 23 uur razen bussen door onze straat, waar het rustig wonen en voor de kinderen veilig spelen was. Dat geeft lawaai, door het wegnemen van de verkeersdrempels rijden die dingen veel te snel en ze daveren de hele straat kapot. Dit pikken wij niet.''

Burgemeester Freddy Vanmassenhove (VLDplus)

nodigde de buurt uit op een hoorzitting. Daar zette hij nog eens kort uiteen hoe het busaanbod door De Lijn werd ingepast in het decreet basismobiliteit. ,,Dat omvat dat iemand in het buitengebied om het halfuur een bus moet kunnen nemen op maximum 750 meter vanwaar hij woont'', zei hij.

Overleg

Over de concrete toepassing heeft ook de burgemeester vragen. Ook hij constateert dat weinig mensen in de wijk van de bus gebruikmaken en dat het inzetten van grote, gelede bussen weinig zinvol lijkt. ,,Misschien wordt Hooglatem beter bediend met een bel- of kleine pendelbus'', zegt hij. Vanmassenhove wil met het buurtcomité concrete suggesties op papier zetten en daarmee naar De Lijn stappen.

Volgens Machteld Weyts, woordvoerster van De Lijn Oost-Vlaanderen, is de maatschappij niet geneigd om aan de nieuwe regeling veel te veranderen. ,,De route is bepaald in overleg met het gemeentebestuur. Wij zijn verplicht om voor de basismobiliteit de normen van grootstedelijk gebied te hanteren en de mensen op 500 meter van hun deur een bus-

halte te geven. Het systeem is nog niet lang in voege en moet nog meer bekend raken. Wij verwachten een pak meer reizigers. Ook kunnen wij niet voor één straat de rest van de wijk het recht op basismobiliteit ontzeggen.''

 André Vlerick02/10/2006

 

Bussen rijden weer na spontane staking
061003_mivb
©tvb
Spontane staking bij de MIVB na geval van agressie
 

Brussel - Er rijden opnieuw bussen op lijn 89, nadat de directie besliste om begeleiders in te zetten na een nieuw geval van agressie gisteren. De buschauffeurs van de stelplaats Jacques Brel in Anderlecht legden het werk toen neer. De chauffeur heeft enkele gekneusde ribben, zijn aanvaller is spoorloos.

"Een reiziger heeft de bestuurder een klap in het gezicht gegeven en is daarna meteen weggevlucht. De bestuurder - zwaar geëmotioneerd - heeft vervolgens de reizigers gevraagd uit te stappen en is dan naar de stelplaats gegaan. Daar hebben de andere bestuurders dan uit solidariteit het werk neergelegd" zegt Annemie Genbrugge van de MIVB.

Vorige week maandag ging een deel van de trambestuurders van MIVB ook al spontaan een hele dag in staking. De actievoerders protesteerden toen ook tegen het geweld tegen chauffeurs. Aanleiding waren twee incidenten met bestuurders.

Ondertussen is er wel vertraging op de tramlijnen 93 en 94 door een waterlek op de Louisalaan.

© FM Brussel / tvbrussel

 

De Lijn en de politie zullen informatie uitwisselen over bepaalde verkeerssituaties of bij ongevallen.
 

De Lijn en politie werken samen in Vlaams-Brabant

 

wo 04/10/06 - De Lijn wil in Vlaams-Brabant nauwer samenwerken met de politie. Vanmorgen is daarover een akkoord getekend met twee politiezones in het noordwesten van de provincie.

Het gaat om de politiezone Asse-Merchtem-Opwijk-Wemmel en de zone Ternat-Affligem-Roosdaal-Liedekerke.

De Lijn en de politie zullen informatie uitwisselen over bepaalde verkeerssituaties of bij ongevallen.

In de regio Asse zal de politie haar fietsbrigade inschakelen om de veiligheid op de buslijn van en naar Brussel te verzekeren.

"We gaan werken met fietsbrigades (!!! ) aan de bushaltes, bijvoorbeeld controles bij het opstappen", commissaris Daniël Coens.

"Sommige mensen van de politie zullen af en toe ook meerijden met de bus. Zo is er meer controle. Wij rekenen ook op informatie van de buschauffeurs over bijvoorbeeld putten in de weg."

 

FOTO's... (enfin, toch enkele... )

 

Nieuwe categorie: Specimen v/d week aan halte... )

_00015_v   

Tja, het standbeeld van Rubens te A'werpen in een ander daglicht gesteld...
_00016_v
 
Een exclusieve foto aan de PAL van een in de oude kleuren herschilderd trammeke...  (Whiii... WHIII zeg ik u!!! )
_00014_v
 
Dat was minder... Op de dienst van vanhoolke eergisteren op de 66 hadden we een beetje pech tijdens de laatste rit...net

aan de voorlaatste halte (Paduwa) hoorden we plots een knal, er zat toen nog alleen een oudere (zatte) man op de bus.. Bleek dat er twee ruiten aan diggelen lagen, de zijfilm en een middendeur... Een groepke vandalen had er niks beters op gevonden dan met projectielen te gooien, gelukkig heeft n groepke getuigen één van de jonge daders bij de kraag kunnen vatten... Het bleek een jongeman van 16 te zijn.. Een echte Belg, jawel! (nee serieus!) Lees maar meer op

vanhoolkes dagboek!!

 

...en n fotoke van vandaag bij Van Hool...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meer foto's van vandaag en de voorbije dagen

22:40 Gepost door busje_33 & trammeke in Bussen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, de lijn, mivb, van hool, touringcar, busfoto, busnieuws |  Facebook |