24-11-06

Onder de loep, gelede en dubbelgelede busjes...

Een beetje meer uitleg over verschillende bus en tramtypes kan misschien enig nut opleveren en daarom strart ik met deze nieuwe rubriek 'onder de loep'... Vandaag gaan we de gelede bussen eens aan jullie voorstellen...

 

Een gelede bus (ook wel harmonicabus genoemd) is een bus met scharnier. Gelede bussen bestaan uit twee delen, zijn maximaal 18 meter lang en hebben drie assen. Een gelede bus kan zo'n 50% meer reizigers vervoeren met dezelfde hoeveelheid personeel (1 buschauffeur), wat de exploitatiekosten per reiziger ten goede komt.

Gelede bussen hebben de motor of halverwege het voorste gedeelte (aandrijving van de middelste as) of achterin het achterste gedeelte (aandrijving van de achterste as).

Een voorbeeld van een bus die van het eerste systeem gebruikmaakt is de Mercedes Citaro G

De Citaro (typeaanduiding: O530) is de huidige Mercedes-Benz/EvoBus-lijnbus. De bus is standaard uitgerust met een lage vloer, waardoor deze makkelijker toegankelijk wordt voor gehandicapten en mensen met een kinderwagen.

Naast de standaardversie bestaan er twee subtypen, een gelede bus (de Citaro G) en een verlengde versie, de Citaro L. De Citaro is zeer aanpasbaar aan de wensen van de klant. Designer James Irvine heeft in het kader van de Expo 2000 een afwijkend Citarotype ontworpen voor het OV-bedrijf van Hannover.

De versies voor het streekvervoer krijgen een extra letter Ü (voor Überlandverkehr) toegevoegd, deze zijn dus O530Ü, O530ÜG en O530ÜL.

In 2005 introduceerde Mercedes-Benz de nieuwste variant, de Citaro LE.

Image hosted by Webshots.com

Gelede Citaro

 

Van het tweede soort is de Van Hool AG300 een goed voorbeeld...

Van Hool NV is een Belgisch carrosseriebedrijf, dat bussen en opleggers maakt. Onderstellen en motoren komen van verschillende leveranciers, bijv. DAF, Mercedes-Benz en Iveco. Het bedrijf is in 1947 opgericht door Bernard Van Hool. Van Hool is gevestigd in de Lierse deelgemeente Koningshooikt.

De AG bestaat in twee vormen, de gewone en de CNG versie met gasmotor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Richtlijnen vh Europees Parlement inzake de afmetingen enz... van gelede bussen..

 

Dubbelgelede bussen hebben nog een extra aanhangsel achteraan en een extra as, hun lengte is ongeveer 25 meter.

Prototype van de AGG300 nr. 5999 in de kleuren van De Lijn
-foto De Lijntjes-
 

AFMETINGEN :
• Lengte : 24.785 mm
• Vooroverbouw : 2.715 mm
• Wielbasis trekker : 5.790 mm
• Achteroverbouw trekker : 2.330 mm
• Wielbasis aanhanger 1: 5.350 mm
• Achteroverbouw aanhanger 1: 1.450 mm
• Wielbasis aanhanger 2: 5.350 mm
• Achteroverbouw aanhanger 2: 2.330 mm
• Breedte : 2.550 mm
• Binnenhoogte (min.) : 2.315 mm
• Buitenhoogte (max.) : 3.280 mm
• Draaistraal : 12.000 mm
• Aanvalshoek : 7°7'
• Vertrekhoek : 7°7'
• Instaphoogte : 330 mm

SPECIFICATIES :
• Lage vloer over de volledige lengte van het voertuig
• 5 identieke brede, dubbele deuren met een lage instap
• Groot platform aan de deur
• Voorzieningen voor mindervalide
• Zeer ruime, ergonomische bestuurdersplaats
• Duidelijk leesbare reiswegaanduiders
• Korte draaistraal dankzij nokgestuurde aanhanger-assen
• Verticale motor, zijdelings opgesteld tussen as 1 en as 2
• Optimale gewichtsverdeling tussen de assen
• Gemakkelijk toegankelijk aandrijfmechanisme
• Uitgebreid gamma motoren en transmissies

CAPACITEIT :
• Ondergeschikt aan de nationale wetgeving
• Zitplaatsen : tot 60
• Staanplaatsen : tot 150
• Totaal : tot 180 + bestuurder
• Brandstoftank : 300 liter / 400 liter




TRANSMISSIE :
• ZF ECOMAT II of VOITH met geïntegreerde
hydraulische vertrager




OPTIES :

• Stijg- en daalsysteem
• Elektrisch bediend oprijplatform voor rolstoelen
• Airconditioning
• Aanhangerassen met geprogrammeerde nokbesturing



MOTOR :
• MAN D2866 LOH 360 pk
• DAF PE 360 pk


Dit was een prototype dat bij De Lijn slechts proefgereden heeft. Deze autobusbus heeft ook in verschillende andere steden gereden, bijvoorbeeld in Utrecht, wat uiteindelijk heeft geleid tot de bestelling van dubbelgelede New AGG300. Het prototype is enkele jaren geleden verkocht aan TURA in Luanda, Angola.
Bij De Lijn rijden nu geen dubbelgelede bussen meer maar elders in Belgie, Luik, rijdt er een New AGG rondt...
In het Nederlandse Utrecht, in Hamburg, Zwitserland, Luxemburg,... rijden er ondertussen al een aantal.
 


De zetelindeling van de New AGG300 in 2 verschillende versies
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Een AGG300 aan het station in Utrecht - september 2006

Nog gevonden op het net, deze dubbelgelede trolleybus...

 

Zowat elk busmerk heeft ondertussen wel al eens een gelede versie standaardbus uitgebrachtm dus wie deze ook wil zien hoeft maar effe te googlen en een wondere wereld aan busjes zal opengaan...

 

zo dat was het voor nu dan... tot de volgendem

 

groeten

 

busje

Commentaren

VAN HOOL en AGG300 TEC Eerst en vooral gefeliciteert met de schitterende site van bussen en trams .
Ik heb wel 2 opmerkingen op de hierboven vermelde tekst .
U schrijft dat VAN HOOL een belgisch carrosseriebedrijf is maar eigenlijk is VAN HOOL een belgisch BUSCONSTRUCTEUR die voor 95% complete bussen en cars bouwd , zowel het chassis als de carrosserie , en maar voor 5% carrosseries bouwd op vreemde chassis van DAF , VOLVO , SCANIA of MERCEDES .
Ten tweede zeggen jullie over de AGG300 van de TEC dat deze een NEW AGG300 is maar dat is niet zo . De AGG 300 van de TEC is trouwens van 1998 en toen bestond de NEW-versie nog niet ,de wagen heeft als nummer 5.763 en is terug te vinden op de site ZONE 01 .
Vriendelijke groeten Luc .

Gepost door: LUC VAN HOOL | 29-07-07

De commentaren zijn gesloten.