28-11-06

Foto s afbraak tram en MTUB

Verleden zaterdag werd er in Lochristi een tram afgebroken voor onderdelen, dus dat was een secuur werkje.. Hier een aantal fotootjes van het schouwspel...

_00001_v  _00002_v  De kop van het voertuig wordt behouden en zal per opbod verkocht worden...
_00003_v  _00004_v  _00005_v
_00006_v  _00007_v  De panto wordt ook bewaard...
_00008_v De reeds afgebroken onderdelen.._00010_v
_00012_v  _00013_v  _00014_v
 
Ook eergisteren, zondag, was er activiteit te bespeuren, dan wel op het MTUB-front, stelplaats Haren. Daar waren Vanhoolke en n paar helpers in de weer met de museumbusjes om sommigen een poetsbeurt te geven en om de paardjes onder de motorkap even de benen te laten strekken. Er was even paniek toen er een plas onder de gelede 8815 lag, een mazoutlek kon evenwel niet worden gelocaliseerd.
...  Hier een paar fotootjes...
_00016_v De Ragheno 515, vanhoolkes favoriete vooroorloogse busje, hier aan de ingang van het depot...
_00015_v Ziehier de stuurpost
 
 

Busnieuws...

 

18-jarige staat terecht voor doodslag op Antwerpse bus

Redouan S. (18) moet zich voor de rechtbank verantwoorden voor de gewelddadige dood van treinbestuurder Guido Demoor (54) op een bus in Antwerpen. Hij riskeert tot tien jaar cel.

S. maakte op 24 juni jongstleden met vijf vrienden veel kabaal op de bus, waarop ook Guido Demoor zat. Die vroeg hen het wat kalmer aan te doen. De zes reageerden op de kritiek en het kwam tot een handgemeen, waarbij Demoor harde slagen en trappen incasseerde. Uit het autopsieverslag bleek dat hij overleed aan een hersenvliesbloeding, mogelijk veroorzaakt door de slagen.

Mogelijk krijgt Redouan voor de rechter het gezelschap van de minderjarige Khalid (16), die Demoor twee harde vuistslagen in het gezicht gaf. Het parket vraagt aan de jeugdrechter hem uit handen te geven, zodat hij als een volwassene kan worden berecht. (me)
 
 

Hoestende passagier wordt bus uitgezet

NEW YORK: Een buschauffeur in het Amerikaanse New York heeft onlangs geweigerd zijn route voort te zetten toen een passagier uitbarstte in een hoestbui. "Ik had een krop in de keel en hoestte. De buschauffeur zei me dat ik van de bus moest, omdat hij geen bacteriën op zijn bus wou", zei Wall Street-bankier Michael Goga.

 Toen Goga weigerde af te stappen, zette de bestuurder de bus op ‘buiten dienst’ en maande iedereen aan af te stappen in Manhattan.

Goga belde de politie om een klacht in te dienen. "De bestuurder wou enkel dat Goga zijn hand voor zijn mond hield en de passagier belde 911", zei Charles Seaton, woordvoerder van het openbaar vervoer. Toen de politie arriveerde, bevolen ze iedereen van de bus te gaan.

Évéole, het snelle broertje van Phileas

DOUAI - De Phileas heeft er een broertje bij. Op de Place Charles de Gaulle - waar anders - werd de nieuweling zaterdagavond met gepaste trots gepresenteerd aan den volke van Douai. En de pasgeborene heet Évéole, naar Eolus de Griekse god van de wind.


Évéole, het broertje van de Phileas, is Zaterdag onder grote belangstelling gepresenteerd aan de inwoners van het Franse Douai. Foto Pascal Gérard

Omdat-ie vliegt als de wind. Vliegensvlug en zacht ruizend moet het voertuig zijn werk doen. Dat wil zeggen: zo snel en comfortabel vervoeren dat de inwoners van Douai en omstreken er de auto voor thuislaten. En daarbij wordt hoog ingezet. De Fransen mikken op negenhonderd passagiers per uur. Dat is vele malen meer dan de Phileas er in Eindhoven vervoert.

Een goede kans dat dat nog gebeurt ook. Een tochtje langs de route van de Évéole laat zien dat het veel sneller kan dan met de auto of de huidige bus. Lijn 1 verbindt een serie onuitsprekelijk grauwe voormalige mijndorpen met de fraaie stad Douai. Dorpen als Sin le Noble, Dechy, Lewarde en het voorlopige eindpunt Guesnain. Acht kilometer aaneensloten mistroostigheid langs de RN45. Waar het drukke verkeer zich hortend en stotend door de dorpen wringt, zo’n beetje als op de N69 door Valkenswaard en Waalre. Maar dan erger. De Évéole krijgt op die route volledig vrij baan. Letterlijk en figuurlijk.

Maar de Fransen moeten nog ruim een jaar wachten op hun ’god van de wind’. Nóg een jaar lang verkeersellende. De hele twaalf kilometer van lijn 1 - de route maakt ook een flinke slinger dwars door de oude stad - is één grote bouwput. Met alle opstopping en vertraging vandien.

Voor APTS, de Helmondse ontwikkelaar en bouwer van de Évéole, was het zaterdag een grote dag. De Évéole is een belangrijke testcase, legt directeur Ruud Bouwman uit. Meerdere Franse steden zijn in de markt voor een APTS-kindje. „Maar die wachten allemaal af hoe het hier afloopt.“

Dat heeft onder andere te maken met feit dat de Évéole officieel volgens de Franse wet geen bus is maar een tram. De Évéole rijdt dus in principe geleid en stopt bij elke halte: dat wil zeggen om de vierhonderd meter. „Het is daarmee de eerste tram ter wereld zonder rails en bovengeleiding.“ Voor potentiële kopers is dat volgens Bouwman belangrijk. „In veel landen zit extra subsidie op een tram.“

Maar tram of niet, Évéole is duidelijk een broertje van Phileas. De familietrekken zijn onmiskenbaar, ook al is de uitvoering duidelijk anders. De Évéole heeft een minder vooruitstekende neus, een ander interieur en andere kleurtjes. APTS gaat er in totaal twaalf maken voor de Fransen. Met uitzicht op meer.

 

Tram verbindt Hasselt en Maastricht in 2012

Het staat nu vast dat de historische treinverbinding Hasselt-Maastricht in 2012 weer in gebruik genomen wordt.
De Lijn heeft de tijdelijke vereniging van studiebureaus LiMo opdracht gegeven een milieu-effectenrapport te starten voor een sneltramverbinding tussen de Limburgse hoofdsteden.
De sneltram Hasselt-Maastricht gaat ongeveer 55 miljoen euro kosten en is een onderdeel van het Spartacusplan voor beter openbaar vervoer in Limburg. De bedoeling is dat de sneltrams om het half uur sporen en aan de haltes aansluiting geven op de bussen van De Lijn. Tussen Genk en Hasselt moet er om het kwartier een sneltram rijden. De reistijd Hasselt-Maastricht wordt gehalveerd van 61 minuten (snelbus) tot 26 minuten. Hasselt-Genk via de campus in Diepenbeek moet in 19 minuten en Hasselt-Maasmechelen in 38 minuten, dat is een half uur sneller dan de huidige reistijd.

Commentaren

AB6DS ... is geen vooroorlogsbusje, want het wordt in ... 1946 in dienst gesteld ;)

alleen de chassis is voor de tijden van de oorlog ;)

Gepost door: Mapeicyclist | 28-11-06

Hoi, geen paniek, dat weet ik, dateert van ongeveer 1939... ;-) daarom dat ik het vooroorlogs noem... niet?

Gepost door: busje_33 | 29-11-06

ok... ;)

maar alleen de chassis ;)

Gepost door: Mapeicyclist | 29-11-06

De commentaren zijn gesloten.