29-11-06

Even niet...

Hoi,

 tis maar om te zeggen dat we er n paar dagen niet zullen zijn wegens verlof!!! Dus geen paniek, we'll be back!

-kan misschien, ik zeg misschien!, paar busfotookes meebrengen maar kbeloof niets... -

 

Amuseer jullie ook en groetjes!!

 

 

busje  

09:57 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

28-11-06

Bus en tramhumor...

061106_118602_gratis_openbaar_vervoer_werkt

Is dit nu niet de meest milieuvriendelijkste bus die jullie ooit hebben gezien?? Dacht ik wel..  

Of ie rap gaat is wel wat anders....

 

1140798764 
Archeologische opgravingen.
Vondst van een bus ten tijde van Julius Caesar waarmee hij vervoerd werd na de veldslagen richting Rome... niet..?
 
a449c4ad0301d2

Een liefdevolle knuffel krijgt deze 4x4 van een bus en een tram... Om jaloers van te worden begot...

 

1157560342

Oeps, had deze tramchauffeur een vroege dienst, zodat hij danig verstrooid is dat ie naar huis rijdt via de de tramsporen? Of is het gewoon een dom blondje?

18:12 Gepost door busje_33 & trammeke in Bus/ tram Humor! | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Foto s afbraak tram en MTUB

Verleden zaterdag werd er in Lochristi een tram afgebroken voor onderdelen, dus dat was een secuur werkje.. Hier een aantal fotootjes van het schouwspel...

_00001_v  _00002_v  De kop van het voertuig wordt behouden en zal per opbod verkocht worden...
_00003_v  _00004_v  _00005_v
_00006_v  _00007_v  De panto wordt ook bewaard...
_00008_v De reeds afgebroken onderdelen.._00010_v
_00012_v  _00013_v  _00014_v
 
Ook eergisteren, zondag, was er activiteit te bespeuren, dan wel op het MTUB-front, stelplaats Haren. Daar waren Vanhoolke en n paar helpers in de weer met de museumbusjes om sommigen een poetsbeurt te geven en om de paardjes onder de motorkap even de benen te laten strekken. Er was even paniek toen er een plas onder de gelede 8815 lag, een mazoutlek kon evenwel niet worden gelocaliseerd.
...  Hier een paar fotootjes...
_00016_v De Ragheno 515, vanhoolkes favoriete vooroorloogse busje, hier aan de ingang van het depot...
_00015_v Ziehier de stuurpost
 
 

Busnieuws...

 

18-jarige staat terecht voor doodslag op Antwerpse bus

Redouan S. (18) moet zich voor de rechtbank verantwoorden voor de gewelddadige dood van treinbestuurder Guido Demoor (54) op een bus in Antwerpen. Hij riskeert tot tien jaar cel.

S. maakte op 24 juni jongstleden met vijf vrienden veel kabaal op de bus, waarop ook Guido Demoor zat. Die vroeg hen het wat kalmer aan te doen. De zes reageerden op de kritiek en het kwam tot een handgemeen, waarbij Demoor harde slagen en trappen incasseerde. Uit het autopsieverslag bleek dat hij overleed aan een hersenvliesbloeding, mogelijk veroorzaakt door de slagen.

Mogelijk krijgt Redouan voor de rechter het gezelschap van de minderjarige Khalid (16), die Demoor twee harde vuistslagen in het gezicht gaf. Het parket vraagt aan de jeugdrechter hem uit handen te geven, zodat hij als een volwassene kan worden berecht. (me)
 
 

Hoestende passagier wordt bus uitgezet

NEW YORK: Een buschauffeur in het Amerikaanse New York heeft onlangs geweigerd zijn route voort te zetten toen een passagier uitbarstte in een hoestbui. "Ik had een krop in de keel en hoestte. De buschauffeur zei me dat ik van de bus moest, omdat hij geen bacteriën op zijn bus wou", zei Wall Street-bankier Michael Goga.

 Toen Goga weigerde af te stappen, zette de bestuurder de bus op ‘buiten dienst’ en maande iedereen aan af te stappen in Manhattan.

Goga belde de politie om een klacht in te dienen. "De bestuurder wou enkel dat Goga zijn hand voor zijn mond hield en de passagier belde 911", zei Charles Seaton, woordvoerder van het openbaar vervoer. Toen de politie arriveerde, bevolen ze iedereen van de bus te gaan.

Évéole, het snelle broertje van Phileas

DOUAI - De Phileas heeft er een broertje bij. Op de Place Charles de Gaulle - waar anders - werd de nieuweling zaterdagavond met gepaste trots gepresenteerd aan den volke van Douai. En de pasgeborene heet Évéole, naar Eolus de Griekse god van de wind.


Évéole, het broertje van de Phileas, is Zaterdag onder grote belangstelling gepresenteerd aan de inwoners van het Franse Douai. Foto Pascal Gérard

Omdat-ie vliegt als de wind. Vliegensvlug en zacht ruizend moet het voertuig zijn werk doen. Dat wil zeggen: zo snel en comfortabel vervoeren dat de inwoners van Douai en omstreken er de auto voor thuislaten. En daarbij wordt hoog ingezet. De Fransen mikken op negenhonderd passagiers per uur. Dat is vele malen meer dan de Phileas er in Eindhoven vervoert.

Een goede kans dat dat nog gebeurt ook. Een tochtje langs de route van de Évéole laat zien dat het veel sneller kan dan met de auto of de huidige bus. Lijn 1 verbindt een serie onuitsprekelijk grauwe voormalige mijndorpen met de fraaie stad Douai. Dorpen als Sin le Noble, Dechy, Lewarde en het voorlopige eindpunt Guesnain. Acht kilometer aaneensloten mistroostigheid langs de RN45. Waar het drukke verkeer zich hortend en stotend door de dorpen wringt, zo’n beetje als op de N69 door Valkenswaard en Waalre. Maar dan erger. De Évéole krijgt op die route volledig vrij baan. Letterlijk en figuurlijk.

Maar de Fransen moeten nog ruim een jaar wachten op hun ’god van de wind’. Nóg een jaar lang verkeersellende. De hele twaalf kilometer van lijn 1 - de route maakt ook een flinke slinger dwars door de oude stad - is één grote bouwput. Met alle opstopping en vertraging vandien.

Voor APTS, de Helmondse ontwikkelaar en bouwer van de Évéole, was het zaterdag een grote dag. De Évéole is een belangrijke testcase, legt directeur Ruud Bouwman uit. Meerdere Franse steden zijn in de markt voor een APTS-kindje. „Maar die wachten allemaal af hoe het hier afloopt.“

Dat heeft onder andere te maken met feit dat de Évéole officieel volgens de Franse wet geen bus is maar een tram. De Évéole rijdt dus in principe geleid en stopt bij elke halte: dat wil zeggen om de vierhonderd meter. „Het is daarmee de eerste tram ter wereld zonder rails en bovengeleiding.“ Voor potentiële kopers is dat volgens Bouwman belangrijk. „In veel landen zit extra subsidie op een tram.“

Maar tram of niet, Évéole is duidelijk een broertje van Phileas. De familietrekken zijn onmiskenbaar, ook al is de uitvoering duidelijk anders. De Évéole heeft een minder vooruitstekende neus, een ander interieur en andere kleurtjes. APTS gaat er in totaal twaalf maken voor de Fransen. Met uitzicht op meer.

 

Tram verbindt Hasselt en Maastricht in 2012

Het staat nu vast dat de historische treinverbinding Hasselt-Maastricht in 2012 weer in gebruik genomen wordt.
De Lijn heeft de tijdelijke vereniging van studiebureaus LiMo opdracht gegeven een milieu-effectenrapport te starten voor een sneltramverbinding tussen de Limburgse hoofdsteden.
De sneltram Hasselt-Maastricht gaat ongeveer 55 miljoen euro kosten en is een onderdeel van het Spartacusplan voor beter openbaar vervoer in Limburg. De bedoeling is dat de sneltrams om het half uur sporen en aan de haltes aansluiting geven op de bussen van De Lijn. Tussen Genk en Hasselt moet er om het kwartier een sneltram rijden. De reistijd Hasselt-Maastricht wordt gehalveerd van 61 minuten (snelbus) tot 26 minuten. Hasselt-Genk via de campus in Diepenbeek moet in 19 minuten en Hasselt-Maasmechelen in 38 minuten, dat is een half uur sneller dan de huidige reistijd.

27-11-06

Busnieuws...

Buschauffeurs van Tec-Verviers staken

In Verviers is maandagochtend geen enkele bus van de openbare vervoersmaatschappij Tec uitgereden. De actie was eerder aangekondigd. De chauffeurs zullen het werk wellicht hervatten na een algemene personeelsvergadering die om 9 uur begon.

Het conflict draait rond de schorsing van een personeelslid dat een fout maakte in de uitoefening van zijn functie. Volgens de vakbonden was de sanctie onterecht en werd de procedure die door het arbeidsreglement wordt voorgeschreven, met voeten getreden. Door de berichtgeving in de pers werd de vertrouwelijkheid van het dossier bovendien geschonden.

 

,,Tweerittenkaart moet blijven bestaan''
Protest tegen beslissing De Lijn

Brugge - Patrick Moenaert (CD&V) en zijn collega's van de randgemeenten zijn er niet over te spreken dat De Lijn vanaf 1januari de tweerittenkaart afschaft. ,,Als het 1euro-tarief minder aantrekkelijk wordt gemaakt, zal het autogebruik toenemen'', zegt Moenaert.

Burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) begrijpt er niks meer van. Jarenlang levert de stad haar medewerking om mensen aan te sporen het openbaar vervoer te nemen en dan schaft De Lijn zelf de tweerittenkaart af op de buslijnen die onder het 1 euro-tarief vallen.

Vanaf maandag 1 januari kan men op de bus alleen nog een tienrittenkaart kopen met het 1 euro-tarief. ,,Onaanvaardbaar. Vergeet niet dat we jaarlijks 300.000 euro aan De Lijn overmaken voor het openbaar vervoer in Brugge'', countert Moenaert, die zich gesteund weet door zijn collega's van Beernem, Damme, Jabbeke, Oostkamp, Zedelgem en Zuienkerke. ,,Wij willen dat de tweerittenkaart blijft, ook al zien sommige chauffeurs het niet echt zitten om die te verkopen.''

Nieuwe bushalte

Moenaert zal in naam van de verschillende burgemeesters officieel protest aantekenen bij de directie van De Lijn in Mechelen. Hij vraagt ook een dringend onderhoud met directeur-generaal Ingrid Lieten.

Gisteren werd de nieuwe bushalte OCMW-Molenerf officieel in gebruik genomen. De halte bevindt zich ter hoogte van de toegangsbrug naar het OCMW-gebouw op de site Molenerf nabij het AZ Sint-Jan. ,,Door deze nieuwe halte zijn nu ook de diensten van het OCMW vlakbij het AZ Sint-Jan vlot bereikbaar met de bussen van De Lijn'', merkt Moenaert op.

Dankzij de combinatie van lijn 13 en lijn 23 rijdt er tussen het station, 't Zand en het AZ Sint-Jan Molenerf om de tien minuten een bus. Over de verschillende busroutes van en naar het AZ Sint-Jan en het OCMW verscheen recent een nieuwe infofolder. Die is verkrijgbaar bij de diensten zelf, in de mobiliteitswinkel van de stad op de Burg of in de lijnwinkels van De Lijn aan het station en het Gaston Roelandsplein.

Oudere trams zijn beter voor het historische centrum

GENT - ,,Er zijn helemaal niet zoveel ontsporingen van trams'', zegt Machteld Weyts van De Lijn. Dit jaar waren er nog maar vier. De oude PCC-trams zijn beter geschikt voor het historische centrum.

In 2005 waren er tien ontsporingen op het Gentse tramnet. Daarvan gebeurden er vijf met een hermelijntram en vijf met de oudere types, de PCC-tram. Dit jaar waren er vier ontsporingen: drie met Hermelijntrams en één met een PCC-tram.

Rozemarijnbrug

,,Als je weet dat de hermelijntrams tot eind oktober al 1.675.700 kilometer bolden en de PCC-trams 1.252.000 kilometer, dan lijkt ons dat niet zoveel. De trams, de spoorinfrastructuur en de bovenleidingen worden nauwlettend in de gaten gehouden. Ook de bestuurders krijgen voortdurend informatie over mogelijke problemen en de moeilijke punten van het net. De gevaarlijkste bocht van het tramnet is die aan de Rozemarijnbrug. Daar ontspoorde dit jaar een tram, met veel verkeershinder als gevolg. Tijdens de werken op de Koning Albertlaan ging daar ook een tram van de sporen. Dat had ook met de werkzaamheden te maken.

De PCC-trams zijn wel beter geschikt voor het historische centrum van Gent dan de hermelijntrams. Bij de aanleg van nieuwe sporen houden we wel rekening met de Hermelijntrams.''

Ontsporingen met de hermelijntrams brengen grotere problemen mee.

,,Een PCC-tram kan soms door de chauffeur weer op de sporen worden gekregen. Hij is ook makkelijker te takelen dan een Hermelijntram, die uit vijf delen bestaat.'' (kvk)

 

 

17:38 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, de lijn, tweerittenkaart, tram, staking tec, pcc, hermelijn |  Facebook |

Frieten op de bus...

 

Vanavond rond half zes stapt deze jonge gast met een bakske friet met een vette lodder ketchup de bus- een A360!- op. Iedereen met een beetje gezond verstand weet dat dit niet mag en niet kan maar hij wil persé de stoere uithangen. En dan gebeurt het, hij struikelt en kiepert de hele inhoud over de vloer van de bus èn op de schoenen van een oude man die aan de deur zit. De puber wil rap gaan zitten maar wordt teruggefloten door de passagiers en kan de hele smurrie opkuisen met zijn handen en enkele papieren zakdoekskes. De oude man bleef er opvallend kalm bij, een geluk dat er niks op zijn broek of tas is beland. Daarna is de jongen afgedropen, zonder friet, zonder bus …

 

Moraal van het verhaal... niet eten op de bus!

16:28 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, frieten, eten op bus |  Facebook |

25-11-06

Off Screen

Nederland / België
Thriller / Drama
90 minuten

geregisseerd door Pieter Kuijpers
met Jan Decleir, Jeroen Krabbé en Astrid Joosten

Off Screen vertelt het fictieve verhaal van wat voorafging aan de gijzeling in de Rembrandt Toren. Door de bizarre vriendschap met een topman uit het bedrijfsleven (Jeroen Krabbé) krijgt buschauffeur John Voerman (Jan Decleir) het gevoel dat er eindelijk iemand is die hem begrijpt. Iemand die ook ziet dat er geheime boodschappen via breedbeeldtelevisies naar de wereld worden uitgestraald om mensen te beïnvloeden en manipuleren. Maar op het moment dat John naar buiten wil treden met zijn ontdekkingen, lijkt alle informatie zich tegen hem te keren en eindigt het verhaal in een tragisch drama.
Off Screen (2005)

11:29 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

24-11-06

Routeplanner De Lijn voor bussen

Hoi beste bezoekers,

Omdat ik al meermaals gezien heb dat men gewoon via Google krampachtig probeert te achterhalen hoe men een bepaalde buslijn kan nemen, heb ik hier een handig weetje voor degenen die niet zo vertrouwd zijn met het openbaar vervoer en internet... De website van De Lijn biedt namelijk een uitstekende routeplanner aan waarmee u uw uitstapjes zorgeloos kan plannen!

 

Ga maar eens een kijkje nemen...  

dyn004_original_152_236_pjpeg_2551009_db75796b987c08fa3f1eda903a802f71

Overigens biedt de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB-STIB een gelijkaardige functie aan op haar website...

20:31 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (3) | Tags: de lijn routeplanner, de lijn, bus, mivb |  Facebook |

Meer agressie bij De Lijn...

Dit is uiteraard minder goed nieuws...

 

Meer agressie op De Lijn

Het aantal gevallen van agressie tegen chauffeurs van De Lijn is in in de jongste zes jaar gestegen tot 92 per jaar. Het aantal incidenten met vandalisme is zelfs meer dan verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt.

Het aantal geregistreerde gevallen van agressie tegen Lijn-chauffeurs (in de aangiften van de arbeidsongevallen) is in de periode 1999-2005 gestegen van 71 tot 92 per jaar. Het aantal vandalisme-incidenten nam van 2002 tot 2005 toe van 87 tot 179.

De Lijn maakt in haar registratie van agressie-incidenten een onderscheid tussen aangiften van arbeidsongevallen en de agressieregistratieformulieren die de chauffeurs invullen en die een ruimere definitie van een agressie-incident hanteren. Tot die laatste categorie worden namelijk ook verbale beledigingen, diefstallen zonder geweld en dergelijke gerekend.

Wat de eerste categorie betreft, waren er in 2004 91, in 2005 92 en in de eerste helft van 2006 51 aangiften. Het aantal aangiften met het registratieformulier steeg van 610 in 2000 tot 846 in 2004 om dan te dalen tot 752 in 2005.

Minder gevallen per reiziger

Toch is er een dalende trend, wanneer ook rekening wordt gehouden met stijgend het aantal gereden kilometers en het aantal vervoerde reizigers. Het aantal arbeidsongevallen als gevolg van agressie-incidenten daalde van 0,32 tot 0,21 per miljoen reizigers en van 0,56 tot 0,46 per miljoen gereden kilometers.

Vaakst in Antwerpen

Opvallend is het grote aandeel van de provincie Antwerpen in zowel de agressie-incidenten als het vandalisme. In 2005 deden zich 52 van de 92 agressie-incidenten (op basis van de arbeidsongevallen) voor in de provincie Antwerpen. Bij de agressieregistratieformulieren was dat 320 op 752. Antwerpen was in 2005 ook goed voor 93 van de 179 vandalisme-incidenten.

fk241106c

 

17:21 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, agresssies |  Facebook |

Onder de loep, gelede en dubbelgelede busjes...

Een beetje meer uitleg over verschillende bus en tramtypes kan misschien enig nut opleveren en daarom strart ik met deze nieuwe rubriek 'onder de loep'... Vandaag gaan we de gelede bussen eens aan jullie voorstellen...

 

Een gelede bus (ook wel harmonicabus genoemd) is een bus met scharnier. Gelede bussen bestaan uit twee delen, zijn maximaal 18 meter lang en hebben drie assen. Een gelede bus kan zo'n 50% meer reizigers vervoeren met dezelfde hoeveelheid personeel (1 buschauffeur), wat de exploitatiekosten per reiziger ten goede komt.

Gelede bussen hebben de motor of halverwege het voorste gedeelte (aandrijving van de middelste as) of achterin het achterste gedeelte (aandrijving van de achterste as).

Een voorbeeld van een bus die van het eerste systeem gebruikmaakt is de Mercedes Citaro G

De Citaro (typeaanduiding: O530) is de huidige Mercedes-Benz/EvoBus-lijnbus. De bus is standaard uitgerust met een lage vloer, waardoor deze makkelijker toegankelijk wordt voor gehandicapten en mensen met een kinderwagen.

Naast de standaardversie bestaan er twee subtypen, een gelede bus (de Citaro G) en een verlengde versie, de Citaro L. De Citaro is zeer aanpasbaar aan de wensen van de klant. Designer James Irvine heeft in het kader van de Expo 2000 een afwijkend Citarotype ontworpen voor het OV-bedrijf van Hannover.

De versies voor het streekvervoer krijgen een extra letter Ü (voor Überlandverkehr) toegevoegd, deze zijn dus O530Ü, O530ÜG en O530ÜL.

In 2005 introduceerde Mercedes-Benz de nieuwste variant, de Citaro LE.

Image hosted by Webshots.com

Gelede Citaro

 

Van het tweede soort is de Van Hool AG300 een goed voorbeeld...

Van Hool NV is een Belgisch carrosseriebedrijf, dat bussen en opleggers maakt. Onderstellen en motoren komen van verschillende leveranciers, bijv. DAF, Mercedes-Benz en Iveco. Het bedrijf is in 1947 opgericht door Bernard Van Hool. Van Hool is gevestigd in de Lierse deelgemeente Koningshooikt.

De AG bestaat in twee vormen, de gewone en de CNG versie met gasmotor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Richtlijnen vh Europees Parlement inzake de afmetingen enz... van gelede bussen..

 

Dubbelgelede bussen hebben nog een extra aanhangsel achteraan en een extra as, hun lengte is ongeveer 25 meter.

Prototype van de AGG300 nr. 5999 in de kleuren van De Lijn
-foto De Lijntjes-
 

AFMETINGEN :
• Lengte : 24.785 mm
• Vooroverbouw : 2.715 mm
• Wielbasis trekker : 5.790 mm
• Achteroverbouw trekker : 2.330 mm
• Wielbasis aanhanger 1: 5.350 mm
• Achteroverbouw aanhanger 1: 1.450 mm
• Wielbasis aanhanger 2: 5.350 mm
• Achteroverbouw aanhanger 2: 2.330 mm
• Breedte : 2.550 mm
• Binnenhoogte (min.) : 2.315 mm
• Buitenhoogte (max.) : 3.280 mm
• Draaistraal : 12.000 mm
• Aanvalshoek : 7°7'
• Vertrekhoek : 7°7'
• Instaphoogte : 330 mm

SPECIFICATIES :
• Lage vloer over de volledige lengte van het voertuig
• 5 identieke brede, dubbele deuren met een lage instap
• Groot platform aan de deur
• Voorzieningen voor mindervalide
• Zeer ruime, ergonomische bestuurdersplaats
• Duidelijk leesbare reiswegaanduiders
• Korte draaistraal dankzij nokgestuurde aanhanger-assen
• Verticale motor, zijdelings opgesteld tussen as 1 en as 2
• Optimale gewichtsverdeling tussen de assen
• Gemakkelijk toegankelijk aandrijfmechanisme
• Uitgebreid gamma motoren en transmissies

CAPACITEIT :
• Ondergeschikt aan de nationale wetgeving
• Zitplaatsen : tot 60
• Staanplaatsen : tot 150
• Totaal : tot 180 + bestuurder
• Brandstoftank : 300 liter / 400 liter




TRANSMISSIE :
• ZF ECOMAT II of VOITH met geïntegreerde
hydraulische vertrager




OPTIES :

• Stijg- en daalsysteem
• Elektrisch bediend oprijplatform voor rolstoelen
• Airconditioning
• Aanhangerassen met geprogrammeerde nokbesturing



MOTOR :
• MAN D2866 LOH 360 pk
• DAF PE 360 pk


Dit was een prototype dat bij De Lijn slechts proefgereden heeft. Deze autobusbus heeft ook in verschillende andere steden gereden, bijvoorbeeld in Utrecht, wat uiteindelijk heeft geleid tot de bestelling van dubbelgelede New AGG300. Het prototype is enkele jaren geleden verkocht aan TURA in Luanda, Angola.
Bij De Lijn rijden nu geen dubbelgelede bussen meer maar elders in Belgie, Luik, rijdt er een New AGG rondt...
In het Nederlandse Utrecht, in Hamburg, Zwitserland, Luxemburg,... rijden er ondertussen al een aantal.
 


De zetelindeling van de New AGG300 in 2 verschillende versies
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Een AGG300 aan het station in Utrecht - september 2006

Nog gevonden op het net, deze dubbelgelede trolleybus...

 

Zowat elk busmerk heeft ondertussen wel al eens een gelede versie standaardbus uitgebrachtm dus wie deze ook wil zien hoeft maar effe te googlen en een wondere wereld aan busjes zal opengaan...

 

zo dat was het voor nu dan... tot de volgendem

 

groeten

 

busje

Staking De Lijn Limburg

Scholier slaat buschauffeur het ziekenhuis in

KINROOI - In het Noord-Limburgse Kinrooi hebben de buschauffeurs van vervoersmaatschappij De Lijn spontaan het werk neergelegd. Dat gebeurde nadat er zich donderdag een incident met een scholier voordeed, waarbij een chauffeur van De Lijn met een neusbreuk in het ziekenhuis diende opgenomen te worden en enkele dagen werkonbekwaam is.

Het incident deed zich voorop de lijn die leerlingen van en naar de scholengemeenschap Harlindis en Relindis tussen Molenbeersel en Maaseik vervoert. De chauffeur had de 16-jarige Nederlandse student naar zijn vervoersbewijs gevraagd. De jongen haalde daarop totaal onverwacht naar de chauffeur uit.

Vakbonden en directie van De Lijn hadden gisteren al een eerste overleg. Maar omdat er volgens de bonden niet tegemoet gekomen werd aan de eisen van de buschauffeurs voor meer veiligheid en controles, hebben die vrijdagmorgen beslist het werk neer te leggen. Een en ander heeft tot gevolg dat er geen bussen uitrijden volgens de normale dienstregeling in Kinrooi.

Er is op dit ogenblik een nieuw overleg bezig tussen de bonden, de directie van De Lijn en afgevaardigden van de scholengemeenschap waar het incident zich voordeed.

 

10:23 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

23-11-06

Bus en tramnieuws + enkele fotokes brussel

Gents tramverkeer verstoord door ontspoorde tram

 

 

 

 

 

 

foto Belga

 

GENT- In Gent is een tram van De Lijn donderdag rond 7.40 uur ontspoord. Het ongeval gebeurde in de wijk Rabot, ter hoogte van de ,,Drie Torekens''. De tram reed richting Korenmarkt en plots geraakte het tweede wielstel uit de sporen, zegt De Lijn-woordvoerster Machteld Weyts. Of het aan te hoge snelheid lag, kon ze niet zeggen. ,,Dat zullen we technisch onderzoeken.''

Lijn 1 en Lijn 4 werden omgeleid en er werden pendelbussen ingelegd: tussen de Korenmarkt en de Gebr. De Smetstraat en tussen de Muide- en de Rozemarijnbrug. Sinds 11.30 uur rijden de trams weer, zij het met pakweg een half uur vertraging. Toevallig blokkeerde donderdag ook nog een auto een tram aan de Coupure en naar verluidt was er ook een ongeval met een auto op Lijn 1.

,,Het zal nog enkele uren duren eer alles weer normaal verloopt'', aldus Weyts rond de middag. ,,De takelwerken zijn nog steeds aan de gang, omdat er twee wielstellen van de tram in de modder terechtgekomen zijn. Dat maakt het takelen moeilijker.''

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(foto Belga)

Het tramverkeer in Gent op lijn 1 was heel de ochtend verstoord, omdat een tram ontspoord was
 
Student slaat buschauffeur in elkaar

Vanmorgen is op lijn 15 van De Lijn een buschauffeur in elkaar geslagen door een student. Het incident gebeurde op campus Harlindis en Relindis in Kinrooi.

De chauffeur moest met een gebroken neus naar het ziekenhuis voor verzorging.

"Wat de student bezielde is niet helemaal duidelijk. Er is een vervoersbewijs gevraagd en blijkbaar stond dat de student niet aan", zegt Sonja Loos van de Lijn.

De politie heeft de jonge student opgepakt.

(foto Belga)
Waarom de student de buschauffeur heeft aangevallen is niet duidelijk.
 

Meer controle op buslijn Turnhout-A'pen

De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn gaat tijdens het weekend extra controleurs inzetten op de buslijn tussen Antwerpen en Turnhout. De laatste tijd veroorzaken jongeren flink wat overlast op die buslijn.

Het gaat om Antwerpse jongeren die in Turnhout en Vosselaar uitgaan.

Reiziger De Lijn
(foto Belga)

Ze zijn luidruchtig op de bus en morsen met eten en drinken. Hierdoor hinderen ze de chauffeurs en andere reizigers.

Volgens Hella Rogiers van de Lijn zullen er extra controleurs worden ingezet. Zo kunnen zij de overlast voor reizigers mee verhinderen.

"Wij roepen chauffeurs ook op om problemen meteen te signaleren, zodat de politie ingeschakeld kan worden", aldus Rogiers.

Eerder dit jaar nam De Lijn al maatregelen om de overlast op de nachtbussen naar Loenhout tegen te gaan.

(foto Belga)
De extra controleurs moeten de overlast op de buslijn tussen Antwerpen en Turnhout verhinderen.
 

Jongen sterft na aanrijding door bus

In Lennik is een jongen van 13 overleden nadat hij werd aangereden door een schoolbus.

Lennik
(foto VRT)

De jongen stak de Joseph Van den Bosschestraat over om de bus te nemen, maar zou een andere aankomende bus niet hebben gezien.

De buschauffeur kon het kind niet meer ontwijken. Een MUG-team heeft nog geprobeerd om de jongen te reanimeren, maar alle hulp kwam te laat.

Het Brusselse parket heeft een verkeersdeskundige aangesteld om het ongeluk te onderzoeken.

MAN Lion's City GXL van wel 20 meter !

Het zal wel zoiets betekenen als 'Giga Extra Large' waarschijnlijk want deze MAN is wel 20 meter lang en gespot door Jan Martin tijdens een bezoek aan het vliegveld van Stuttgart...... wat een lengte zeg !

 

 

FOTOKES BRUSSEL NOORD 22/11

_00004

 

_00005

 

_00007
 
_00008

 

_00009

 

_00010

_00012

_00014

 
 
 
 
 
 
_00019
 
Meerderjarige van busincident vervolgen"

Het Antwerpse parket vraagt om een meerderjarige te vervolgen, die betrokken was bij de vechtpartij op een bus eind juni. Daarbij kwam de 54-jarige treinbestuurder Guido Demoor om. Mogelijk wordt ook nog een minderjarige vervolgd. De zaak komt volgende week voor de raadkamer.

Antwerpen
(foto Belga)

Kort na de feiten pakten speurders zes jongeren op. Maar al snel bleek dat er maar twee gevochten hadden met Guido Demoor: een meerderjarige en een minderjarige.

Na een scheldpartij hadden ze hem enkele rake klappen gegeven. Demoor overleed daarna aan een hersenvliesbloeding. Maar het is niet duidelijk of die door de slagen is veroorzaakt.

Het parket wil nu de meerderjarige voor de correctionele rechtbank brengen. De vordering luidt: opzettelijke slagen en verwondingen met de dood tot gevolg.

En ook de minderjarige moet van het parket voor de correctionele rechtbank. Maar daarover beslist de jeugdrechter pas volgende maand.


(foto Belga)
Na een scheldpartij gaven de jongeren Guido Demoor enkele rake klappen op de bus.

15:50 Gepost door busje_33 & trammeke in Bussen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tram, bus, de lijn, ontsporing tram gent, touringcar, busfoto, man bus, busnieuws, agressies |  Facebook |

21-11-06

Busnieuws...

Reizigers mogen interdepotbussen MIVB gebruiken
061120 mivb
©tvb

Brussel - De MIVB stelt zijn interdepotbussen ’s nachts ter beschikking van de reizigers. Dat bevestigt MIVB-woordvoerster Annemie Genbrugge. Interdepotbussen zijn de buslijnen die het personeel van de MIVB naar hun stelplaats brengen. Het gaat om twee lijnen waar reizigers 's nachts op vastgelegde haltes kunnen opstappen.

"Natuurlijk geldt deze regelingniet aan alle haltes van de normale dagdiensten - er is een specifieke route voor de twee lijnen: één vertrekt vanuit Haren en doet een aantal stelplaatsen aan. Deze komt voorbij Molenbeek, de Koningslaan en het Zuidstation. Het gaat dus om specifieke lijnen met bepaalde dienstregelingen. Als er een reiziger aan één van die haltes staat en teken doet aan de chauffeur, mag  hij of zij mee met de bus." aldus Annemie Genbrugge.

Wie met deze bussen wil meerijden, moet wel al een geldig vervoersbewijs hebben, op de bus zelf is het niet mogelijk om een ticket te kopen. De precieze trajecten en doorkomsturen zijn verkrijgbaar aan de MIVB-loketten of op aanvraag.

Een écht nachtnet van de MIVB is gepland voor april 2007. Dan zouden 18 buslijnen, een rocadelijn (een soort ring rond Brussel) en een noord-zuidverbinding worden ingelegd.

Het voorstel wordt morgen voorgelegd aan het beheerscomité. Daarna is het nog wachten op goedkeuring van de Brusselse regering.

 

Bussen gratis op zondag
Extra openbaar vervoer tijdens de eindejaarsperiode

Brugge - De stad Brugge en De Lijn hebben de handen in elkaar geslagen om de volkstoeloop tijdens de eindejaarsperiode zoveel mogelijk in goede banen te leiden. Tijdens de drie kerstshoppingweekends worden er extra bussen ingelegd. Op zondag rijden ze zelfs gratis. Bezoekers kunnen hun wagen kwijt op vier park & ride-terreinen.

Vorig jaar stonden de files tot aan de Expressweg. Met deze nieuwe grootschalige actie willen we het imago van Brugge Winkelstad extra kracht bij zetten'', stelt burgemeester Patrick Moenaert (CD&V).

Tijdens de drie koopweekends op 9-10, 16-17 en 23-24 december zal De Lijn het bussenaanbod op de voorstadlijnen gevoelig uitbreiden. Dit betekent dat er tussen 12 en 19 uur minstens om het half uur een bus zal rijden vanuit Jabbeke, Zedelgem, Oostkamp, Beernem en Dudzele naar Brugge en terug. Wie in Brugge woont kan gebruik maken van de 17 stadslijnen die met hoge frequentie van en naar het centrum rijden.

Park & ride

Voor de eerste keer tijdens de eindejaarsperiode worden er ook park & ride-terreinen ingeschakeld voor kooplustigen die met de wagen toch dichter bij het centrum willen geraken. Op de parkings Boogschutterslaan, Coiseaukaai, Jan Breydel en Steenbrugge kunnen bezoekers gratis en veilig parkeren. Vanuit deze parkings rijdt er minstens om de 15 minuten een bus naar het centrum.

Op de drie koopzondagen rijden alle bussen van De Lijn gratis van en naar Brugge. Op zaterdag kost een ticket op het voorstadsnet 1 euro, als je aan de chauffeur een 2- of 10-rittenkaart van het 1-eurotarief vraagt. Om de extra maatregelen bij het publiek bekend te maken, werd een grootscheepse promotiecampagne uitgewerkt onder het motto ' Kerstshoppen in Brugge kost bijna* geen cent '. De komende weken worden er 100.000 folders verspreid. Bovendien stuurt De Lijn een promoteam op pad om de actie kenbaar te maken. Vijf opvallende gele borden zullen de weg tonen naar de park & ride-parkings. De stad en De Lijn trokken voor deze actie elk 40.000 euro uit. Het Brugs Handelscentrum investeert 30.000 euro.

De stad, De Lijn en de Handelaarsbond slaan de handen in mekaar. Er is een nieuwe affiche onder het motto: ,,Kerstshoppen in Brugge kost je geen cent.
 

Half miljard privé-investeringen in De Lijn

BRUSSEL - De Vlaamse regering beslist vrijdag om de investeringsachterstand bij De Lijn weg te werken met alternatieve financiering, melden Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen dinsdag. De privésector zou 500 miljoen euro investeren in nieuwe stelplaatsen, stationsomgevingen, bussen en tramlijnen. De Lijn huurt die infrastructuur gedurende 30 jaar en wordt dan eigenaar.

De redactie van Het Belang van Limburg kon een geheime nota van Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt hierover inkijken. De minister bereidt de oprichting van De Lijn Invest voor, die een privépartner zal zoeken voor het ontwerpen, bouwen, financieren en onderhouden van de infrastructuur.

In ruil betaalt De Lijn jaarlijks via een overheidssubsidie een vergoeding aan de vennootschap.

 sdw (belga)21/11/2006

 

 

Amerikaanse schoolbus van viaduct gestort

HUNTSVILLE - Een schoolbus met 34 leerlingen van een middelbare school is maandag in de Amerikaanse staat Alabama van een viaduct ruim negen meter naar beneden gestort.

Daarbij zijn drie doden gevallen en ten minste dertig leerlingen gewond geraakt. Van verscheidene gewonden was de toestand kritiek. De drie doden zijn allen meisjes, zei de politie. De bus was vertrokken van het Huntsville Center for Technology in Alabama.

 rbo (ap)20/11/2006

 

 

16:30 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, de lijn, busongeluk, mivb, interdepotbus, gratis bus brugge |  Facebook |

20-11-06

Nachtopnames bus & tram Gent...

Eergisteren efkes 's avonds naar Gent geweest om daar n half uurke een aantal bus- en tramfoto's te nemen, ziehier de resultaten...

 

_00001_v  _00004_v  _00006_v
_00007_v  _00008_v  _00009_v
_00010_v  _00013_v  _00014_v
 

 

23:21 Gepost door busje_33 & trammeke in Bussen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, de lijn, gent, nachtopnames, bus nacht |  Facebook |

Buzzznieuws...

Alleen vrouwen welkom op de bus

SAO PAULO - De Braziliaanse stad Goiania is erg begaan met het lot van haar vrouwelijke inwoners. Om een einde te maken aan ongewenste betasting van vrouwen in de propvolle bussen wil het stadsbestuur nu lijnen inleggen alleen voor vrouwelijke passagiers.

De gemeenteraad ging unaniem akkoord met het voorstel en plant zo'n vrouwenbusdienst tijdens de ochtend- en avondspits. ,,De prachtige vrouwen van Goiania worden constant seksueel geïntimideerd in onze overvolle bussen door mannen die niet in staat zijn zichzelf te beheersen'', verduidelijkt gemeenteraadslid Mauricio Beraldo, één van de initiatiefnemers van het project.

De vrouwenbussen zouden vanaf het midden van 2007 klaar moeten zijn om uit te rijden. In het Braziliaanse Rio de Janeiro en in Mexico-Stad rijden al metrotoestellen die enkel toegankelijk zijn voor vrouwen. In de Egyptische hoofdstad Caïro worden in elke trein zeker twee wagons gereserveerd voor vrouwen.

 ivb (AD.nl, ap)20/11/2006

 

 

Peking wil langste metro ter wereld

PEKING - De Chinese hoofdstad Peking wil het grootste metronetwerk ter wereld aanleggen. De bestaande vier lijnen moeten in 2020 zijn uitgebreid zijn tot negentien stuks, met een totale lengte van 561 kilometer. Dat meldde het Chinese staatspersbureau Xinhua zondag.

Voor de Olympische Spelen in 2008 moeten er al negen lijnen liggen. De totale spoorlengte zou dan ongeveer 200 kilometer bedragen. Dagelijks reizen zo'n 1,5 miljoen mensen met de ondergrondse.

De metropool wordt elke dag geplaagd door gigantische verkeersopstoppingen. Het stadsbestuur bekijkt de mogelijkheden van het aanleggen van zes ondergrondse snelwegen. Met de ontsluiting van de stad zijn tientallen miljarden gemoeid.

 ivb (nu.nl)20/11/2006

13:17 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, metro peking |  Facebook |

18-11-06

Buzznieuws...

Tramlijn22 onderbroken

Gent - Tramlijn 22 van Gentbrugge Dienstencentrum naar Gent Zwijnaardebrug is in het weekend van 25 en 26 november onderbroken door werken aan het viaduct van Gentbrugge. Tram 22 zal ter hoogte van de stelplaats van De Lijn in Gentbrugge niet links afslaan, maar rechtdoor rijden op de Brusselsesteenweg. Tramlijn 22 volgt dan dezelfde reisweg als tramlijn 21 naar Melle Leeuw. De halten Pirennelaan, Braemkasteel, Sporthal Driebeek en Boswachterstraat zijn dat weekend afgeschaft. (gjdv)

 

Protest tegen afschaffen bushaltes

BIKSCHOTE - Ouders van scholieren die dagelijks met de bus naar school trekken in Ieper zijn boos op De Lijn die zonder overleg besliste om de bushalte in het centrum van Bikschote (Langemark-Poelkapelle) af te schaffen. Ze overwegen een petitieactie op te starten.

,,We hebben wel een jaarabonnement gekocht voor het hele schooljaar, maar na goed twee maanden wordt de bushalte hier afgeschaft'', klinkt het. Hun kinderen moeten nu 900 meter verder stappen langs de gevaarlijke provinciebaan om er op de bus te gaan wachten. Maar daar is niet eens een schuilhokje voorzien. Ook bejaarde Bikschotenaars, die aangewezen zijn op het openbaar vervoer, zijn niet te spreken over de beslissing.

De Lijn zet sinds kort een nieuwe accordeonbus in op de lijn Diksmuide-Ieper omdat de gewone bus op piekmomenten niet over voldoende capaciteit beschikte. De accordeonbus kan echter niet goed manoeuvreren in het centrum van Bikschote en rijdt daarom niet meer om tot in het dorp.

 

11:30 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (1) | Tags: tram gent, de lijn, afschaffing halte, bus |  Facebook |

Foto's bus & tram + rondrit PCC 7001...

Voilà beste mensen, ik laat mijn lading van de week los op jullie, zijn foto's van Antwerpse bussen en trams, inclusief de rondrit met de crème PCC tram 7001 van 16 november laatstleden... Veel plezier ermee!

 

_00005_v _00006_v _00009_v
_00014_v 
_00016_v De toekomstige terminus van lijn 1...
_00023_v _00024_v  _00028_v
_00039_v  _00040_v  _00043_v
_00045_v  _00047_v  _00050_v
_00057_v

Voor meer               
                    paal2
 

11:26 Gepost door busje_33 & trammeke in Bussen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, tram, de lijn, busfoto, antwerpen, pcc |  Facebook |

17-11-06

Trammekes all over the world..

Idee!

Aangezien ik al iets gelijkaardigs deed in het verleden met busjes, is het nu misschien ook es tijd dat ik de trams van over de rest van de wereld es laat zien..

Et voilà!

 

 

Trammeke uit Boedapest, helemaal niet mis vind ik...

 

 een Chinees dubbeldektrammeke..

 

.. hier in Honk Kong


Hiroshima

 

Duidelijk USA, typische stijl van aldaar

 

Cuba

'n Russisch exemplaar...

Ook in Afrika bollen wat trams maar helaas niet zo veel...

µ

 

Mooi materiaal vinden we terug in Orléans, Frankrijk

 

Ook in de Italiaanse hoofdstad vinden we wel wat tramways terug!

 

Wil je dit exemplaar levensecht zien, moet je naar Berlijn..

 

Allerheiligenverkehr / all saints tram lines

...en om af te sluiten nog gauw deze uit Polen...

 

Zo, dat was het!

 

Groetjes,

 

busje

12:00 Gepost door busje_33 & trammeke in Bus/ tram Humor! | Permalink | Commentaren (1) | Tags: tramway, tram, tramfoto s |  Facebook |

Busnieuws+ rondrit PCC 7001

Milieuvriendelijke bussen voor De Lijn

Leuven - De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn investeert in 96nieuwe milieuvriendelijke bussen voor Vlaams-Brabant. 56daarvan worden ingezet voor een betere bediening van de luchthaven in Zaventem.

In totaal heeft De Lijn een bestelling goedgekeurd van 214 milieuvriendelijke bussen, een investering van 52 miljoen euro. De combinatie van een roetfilter en een Euro 5-motor zorgt ervoor dat de uitstoot bij de nieuwe bussen kleiner is dan ooit en dat die beantwoordt aan de Europese milieunormen voor 2009.

,,Als openbaar vervoersbedrijf willen wij ons steentje bijdragen aan de zorg voor het milieu'', zegt Jos Geuens, voorzitter van de raad van bestuur van De Lijn. ,,De bussen die we nu hebben besteld, zijn de milieuvriendelijkste op de markt. Zij behalen nu al de Europese normen die pas van kracht zijn vanaf oktober 2009. Bij de toewijzing van de bestelling hebben we onder andere rekening gehouden met de uitstoot en het brandstofverbruik.'' Bijna honderd van de nieuwe Lijnbussen worden ingezet in de provincie Vlaams-Brabant. Het grootste deel, zo'n 56, moet zorgen voor een betere bediening van de luchthaven van Zaventem. Enkele van deze bussen werden reeds ingezet op het traject.

Op de nieuwe bussen is er ook ruimte voor de fiets. Bij wijze van proef krijgen de bussen een speciaal bevestigingssysteem voor fietsen. Daarmee kunnen twee fietsen met een gordel vastgemaakt worden in de bus. De Lijn wil zo het gebruiksgemak van het bevestigingssysteem testen en het gebruik van milieubewuste vervoermiddelen stimuleren.

Gemiddeld gaat een bus van De Lijn 6,2 jaar mee. Elk jaar vervangt de vervoersmaatschappij ongeveer één veertiende van haar buspark. Met deze bestelling worden 125 bussen vervangen. Daarnaast wordt het park uitgebreid met 89 bussen.


  Verder staat er hier een hele lading bus-en tramfoto's te springen om aan de wijde wereld te mogen worden getoond...  alleen zijn er wederom problemen met de kaartlezer, grrr!

 

Gisterenavond was de place to be de Antwerpse PAL (Punt Aan de Lijn) waar een rondrit werd georganiseerd, 's avonds tussen 20u 30 en 22u30 met de imiddels in crème geschilderde PCC tram 7001 (zie in oudere berichten er staat een foto bij ook trouwens ). Helaas viel het weer een beetje tegen soms om goed geslaagde foto's te kunnen maken maar ik heb gelukkig toch een paar mooie plaatjes kunnen schieten, onder andere in de prémetrotunnel, aan de Groenplaats met sfeervolle achtergrond, ... enfin, de foto's volgen later wel, sorry voor het ongemak!

Voor de geïnteresseerden: aanstaande zondag 19/11 is er een rondrit voorzien bij de MTUB met de Ragheno 515 bus op zijn lijnen waar hij vroeger diensten deed, de 54 en de 50. Opgelet hierbij: het is maar een klein busje en als ik n goeie raad mag geven: doe een goede warme jas aan!  Ik kan er helaas niet bijzijn, maar ik zal wel uitgebreid verslag krijgen van Vanhoolke, die die dag chauffeur van dienst is...

 

grts

 

busje

                         emoticone geant anime msn gartuit

11:41 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, de lijn, tram, 7001, pcc, mtub, ragheno, rondrit bus, rondrit tram |  Facebook |

14-11-06

Nog meer nieuws De Lijn & MIVB

--> Werknemers van De Lijn kunnen deelnemen aan examen!

 

lijn.png Examen veiligheidsdienst 19/11

Voor het moment zijn er in de entiteit Antwerpen voor het examen voor Veiligheidsagent reeds 401 inschrijvingen , het betreft voornamelijk mensen uit de afdeling Exploitatie. Zondag kon men echter geen gepaste accomodatie vinden voor een examen voor 400 man te organiseren, daarom is men heel streng en moeten volgende richtlijnen strikt worden nageleefd:

 

1)Er zullen twee shiften voor het examen worden voorzien, zijnde een vroege die aanvangt om 7u30 en een in de namiddag, rond 14u30.

2)De chauffeurs die een late dienst hebben zullen hun uitnodiging krijgen om het examen komen af te leggen in de voormiddag en zullen hun late dienst moeten uitvoeren.

3)Hetzelfde geldt voor de chauffeurs met een vroege dienst, examen wordt afgenomen in de namiddag en de dienst blijft gewoon 's morgens.

4)Voor de chauffeurs met een dagdienst wordt het examen in de voormiddag of namiddag verplaatst en worden vrijgemaakt voor die dienst.

 

 

Racismeklacht bij controledienst MIVB

De dienst "veiligheid en controle" van de Brusselse vervoermaatschappij MIVB wordt opnieuw beschuldigd van racisme.
Dat schrijft Le Soir vrijdag.Volgens de krant heeft een personeelsdelegatie van de dienst donderdag een klacht ingediend bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding.
Het indienen van de klacht heeft meer dan 2u30 geduurd, schrijft Le Soir die eraan herinnert dat het niet de eerste keer is dat de dienst in opspraak komt.
Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding heeft rond de betrokken MIVB-dienst de laatste 10 jaar al verschillende klachten wegens racisme ontvangen. Het centrum werkt aan een lijvig dossier om daarmee naar het gerecht te trekken. Daarover zou in de komende dagen meer duidelijkheid moeten komen.

Bron: GVA van 12 nov 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meer weten? 

paal2

 

13-11-06

Busnieuws...

Zes nieuwe buslijnen voor leerlingenvervoer

KALMTHOUT - Vanaf 1 september 2007 komen er zes nieuwe buslijnen op de oost-westas tussen Essen, Kalmthout en Wuustwezel. Met deze beslissing wordt een nijpend probleem opgelost. In de Noorderkempen is er immers een gebrek aan een uitgebouwd leerlingenvervoer. Vijf lijnen worden betaald door De Lijn, een door de gemeentebesturen en de scholen. Zevenhonderd leerlingen en ook andere reizigers kunnen gebruik maken van dit nieuwe aanbod.

De nieuwe lijnen sluiten aan op de oost-westverbinding tussen Herentals en Essen. Deze lijn verbindt de gemeenten uit de Kempen met het nieuwe treinstation in Brecht, dat vanaf april 2007 operationeel zal zijn.

Essen en Kalmthout werken samen aan een fietsroutenetwerk voor scholieren. Wuustwezel sloot een verkeersconvenant af met het Vlaamse gewest voor veilige schoolomgevingen. (vw)

Nieuwe MIVB-uniformen laten op zich wachten
061113 mivb
Het nieuwe MIVB-uniform
 

Brussel - De chauffeurs van de MIVB zouden vanaf vandaag hun nieuwe uniform moeten dragen, maar dat is niet het geval: het bedrijf dat de nieuwe kleding had moeten leveren, is overgenomen door een grotere concurrent. Gevolg daarvan is dat de levering van de uniformen compleet in het honderd loopt.


In het MIVB-depot van Haren kwamen alle chauffeurs vandaag weer gewoon in hun oude uniform werken. De levering van de 3000 beloofde nieuwe uniformen is namelijk helemaal in het honderd gelopen. Schuldige is het Nederlandse bedrijf dat het kledingcontract van 2,5 miljoen euro in de wacht sleepte.

"80 procent van onze agenten hebben verkeerde uniformen gekregen: te groot of te klein", zegt Patrick Pelegrin van de christelijke vakbond. "Het idee was perfect: uniformen, op maat gemaakt en thuis geleverd - maar helaas bleken de maten totaal niet te kloppen."

Patrick kreeg afgelopen week namelijk ook zijn pakje toegestuurd en moest vaststellen dat wat erin zat niet in orde was: "Het was bijna compleet - op een trui na - maar alles was wel twee maten te groot ", aldus Pelegrin.

Bij de directie zitten ze verveeld met de zaak. Het personeel moet de nieuwe uniformen nu gewoon in de verpakking laten.

"We waren van plan om de nieuwe uniformen volgende week te laten dragen door het personeel, maar we zullen nu moeten wachten tot alles in orde is", zegt Kris Lauwers, adjunct directeur-generaal bij de MIVB.

Het Nederlandse bedrijf is een zeer grote speler op de markt van de uniformen. Bij de MIVB begrijpt men dan ook niet hoe deze bestelling helemaal in het honderd is kunnen lopen. De vervoersmaatschappij verwacht nu dat de Nederlanders snel met een oplossing voor de dag komen:

"Zij hebben een contract met ons dus ze moeten de juiste dingen goed afleveren," reageert Lauwers. "Er zijn wat problemen geweest maar het is aan hen om te zien hoe ze dat oplossen. Om over schadevergoeding te spreken is het nog wat vroeg - we vinden het vooral belangrijk dat onze personeelsleden zo snel mogelijk hun nieuwe uniformen kunnen dragen."

© tvbrussel

 

 

23:35 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, de lijn, kleding chauffeur, leerlingenvervoer, mivb, stib |  Facebook |

10-11-06

4000 bezoekers!!!

Wow, bedankt allemaal, gewoon geweldig..

 

THANKS!!!!!

 

veeeeel liefs van Busje!

                                                                    emoticone geant anime msn gartuit

11:06 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

09-11-06

50-jarige tram uit Hongarije...

Mooi mooi!

 

 

15:51 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tram, hongarije |  Facebook |

Busjes all over the world...

Omdat de meeste mensen niet veel meer zien dan de dagelijkse portie voorgeschotelde Van Hool's, Jonckheeres en Mercedes- bussen (met hier en daar een vreemde eend in de bijt als een Den Oudsten ) in De Lijn-, MIVB-, of TEC-livrei, heb ik speciaal wat busjes uit verschillende landen voor U verzameld! Alsjeblieft!

Enne, waarde mensen Busgebruikers, kijk maar goed en oordeel dan als u nog eens de bus hier neemt en U wederom aanstalten maakt om te klagen over de te hoge opstapjes en bezette zitplaatsen....

 

Jamaica

 

In de Filippijnen mag er gerust al wat meer zijn qua decoratie... Mooi mooi!

 

 Moeten er nog spiegels zijn???!

 

Een mooi gepaintbrushte Thaise touringcar.. dat ze dat hier ook maar es deden.. Rrrrrrr!

...de lijnbussen daarentegen...

 

Oud materieel voor China..

...maar ook recenter...

 

 Japans busje...

 

 In de ban van Pokémon; het kan niet gek genoeg voor de Japanners

 

In Rusland kun je de typische Oostbloksfeer opsnuiven...

 

 Paraguay   Uruguay

 

 

Mexico

 

Cuba

 

 Oude Hollandse busjes krijgen tweede leven in Cuba...

 

 

...alsook de alombekende Van Hool A120P! Jawel, u kent deze kleuren.. Het is De Lijn! In Havana!

 

En zo doet men dat in het zuiden van Afrika

 

...Zo, tot zover onze kleine buswereldreis...

 

Tot de volgende voor méér...

 

groetjes,

Busje

Busnieuws... ;)

Applaus voor onzen baas!

 

Topvrouw De Lijn overheidsmanager van het jaar

Ingrid Lieten (42), directeur-generaal van De Lijn, is gisteren gekozen tot overheidsmanager van het jaar. Lieten kwam begin 2002 aan het hoofd van de openbaar vervoersmaatschappij die sinds haar komst een steile opgang maakte naar bijna een half miljard reizigers vorig jaar. Zij is degene die marketing en klantgerichtheid naar bus en tram bracht.

De prijs wordt toegekend door de Vlaamse Vereniging voor Bestuur en Beleid. Vorige winnaars waren onder andere Frank Robben van de Kruispuntbank en Piet Vanthemsche van het Voedselagentschap.

 

Extra busrit voor schoolgaande jeugd

LO-RENINGE - Het stadsbestuur van Lo-Reninge verkreeg van de openbare vervoersmaatschappij De Lijn dat een nieuwe busrit ingelast werd op de lijn 50 Veurne-Ieper.

,,De schoolgaande jeugd was al lang vragende partij voor een extra bus die aansloot op het einde van de studie. In het College en de Annuntiaten Veurne is de studie gedaan om 18 uur'', zegt burgemeester Lode Morlion (Dynamisch). ,,Tot nu was er enkel een bus om 16.20, 17.20 en 19 uur. De extra bus rijdt tussen Veurne (18.20 uur) en Lo (18.43 uur), maar enkel op schooldagen en niet op woensdag.'' (mma)

Verzoening bij De Lijn

HASSELT - Vorige maand werden twee chauffeurs van verpachte lijnen door hun werkgevers ontslagen na onregelmatigheden op bussen van Fe Lijn. Gisteren kwam daarover een provinciale verzoeningsvergadering samen met de beide exploitanten Mebis en De Morgenstond, de vakbonden en De Lijn.

Eén ontslag wordt gehandhaafd, het andere wordt omgezet in een tijdelijke schorsing gevolgd door een proefperiode. Alle partijen zien af van verdere juridische stappen. Ook werd overeengekomen bij herhaling van dergelijke inbreuken binnen de drie dagen na de feiten een overleg te organiseren alvorens tot maatregelen over te gaan. (hgg)

15:06 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (9) | Tags: bus, de lijn, ingrid lieten, openbaar vervoer |  Facebook |

08-11-06

Busnieuws

Bustickets kosten minder in voorverkoop

WILLEBROEK - Vervoerbewijzen voor de bussen van De Lijn kosten sinds maart 2006 minder in voorverkoop, om de ritten vlotter te laten verlopen. Als minder mensen een biljet kopen op de bus, verhoogt immers de reissnelheid.

Nog tot 31 december kost een biljet op de bus 0,60 euro via het derdebetalersysteem, waarbij het gemeentebestuur gedeeltelijk de busritten betaalt op het grondgebied van Willebroek, Puurs, Bornem en Sint-Amands. Vanaf 1 januari 2007 zullen er enkel nog derdebetalerkaarten verkocht worden en geen biljetten meer. Die kaarten kosten 5 euro (tien ritten aan 0,50 euro).

De kaarten zijn te koop in de voorverkooppunten van De Lijn en in de Lijnwinkels, maar niet op de bussen. De kaart kan gebruikt worden voor ritten op het grondgebied van Willebroek, Puurs, Bornem en Sint- Amands. De derdebetalerkaart is te koop vanaf december. Voor ritten van Willebroek naar Boom of Mechelen kan u in de voorverkooppunten nog gewone Lijnkaarten kopen. (klw)

Meer info: www.delijn.be

Onderzoek naar tramdode zit strop
Belangrijkste kroongetuige blijft spoorloos

Drie dagen na de dood van Mohammed Zenbil, de 26-jarige Antwerpenaar die onder een tram werd geduwd, leek de kroongetuige zich gisteren gemeld te hebben. Maar het bleek te vroeg gejuicht.

Het blijft voorlopig gissen naar de juiste toedracht van de feiten die zich vrijdag afspeelden aan de Franklin Rooseveltplaats in Antwerpen. Het parket houdt de lippen nog altijd stijf op elkaar en lanceert een nieuwe, dringende oproep tot getuigen. Het voorbije weekend liepen er slechts een handvol tips binnen, maar een echte doorbraak lijkt nog niet voor meteen. Zeker niet nadat gisteren de aangekondigde opheldering uiteindelijk toch uitbleef.

De enige getuige die het onderzoek tot nu toe in beweging kan zetten, is de 50-jarige man met grijze haren en zwaar afhangende snor. Hij bekommerde zich vrijdag om het slachtoffer en speelde vervolgens erg bruikbare info door aan de inspecteurs van De Lijn. Nog voor de politie hem kon spreken, was de man echter al verdwenen.

Gisteren bleek hij dan plots boven water te zijn gekomen, maar het trampersoneel herkende de man uiteindelijk niet en het parket kon alleen maar concluderen dat het om een 'valse' getuige ging. Het gerecht zit intussen op hete kolen en wil alle getuigen zo snel mogelijk verhoren. Zo wordt er naast de vijftiger ook naarstig gezocht naar de chauffeur die bruusk moesten remmen voor de vluchtende dader. De voortvluchtige zou over de motorkap van de wagen gesprongen zijn en werd daarbij net niet aangereden.

Begrafenis regelen

Allochtoon Antwerpen reageert intussen erg nuchter op het drama en plant geen acties tot er meer duidelijkheid is. Omdat de meeste familieleden van Mohammed Zenbil niet in ons land verblijven, heeft de Marokkaanse gemeenschap beslist de begrafenis voor haar rekening te nemen. ,,Zijn echtgenote heeft ons nog niet gecontacteerd, maar wij zullen de praktische regeling - en mogelijk ook de financiële - op ons nemen'', luidt het bij Said Mdaouchi van de Unie van Moskeeën en Islamitische Verenigingen Antwerpen. ,,Zolang we niet weten of het gaat om zinloos geweld, om een afrekening of om pure verkeersagressie, moeten er zeker geen speciale acties verwacht worden.''

Volgens Antwerps VLD'er Hicham El Mzairh zijn solidariteitsacties niet aan de orde. ,,Als we na elke moord een mars gaan organiseren, moeten we binnenkort elke week massaal de straat op.'' Hicham woont zelf nauwelijks enkele meters van de plek waar het drama zich afspeelde. Ook hij is net zoals het slachtoffer getrouwd met een Vlaamse en heeft een dochtertje. ,,Ik kende de jongeman niet, maar ik herken me wel in z'n levensverhaal'', aldus Hicham. ,,Antwerpen heeft geen medelijden nodig, maar een goed Marshallplan, een drastische mentaliteitswijziging.''

Getuigen kunnen contact opnemen met de speurders via het gratis nummer 0800-91 119

Slachtoffer Mohammed Zenbil met zijn dochtertje.

 

12:40 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, tram, de lijn, ongeluk roosevelt, tram 11, biljetten, voorverkoop kaarten |  Facebook |

07-11-06

'n Verse lading tram- en busfotookes!

Beste mensen,

 

Hier zijn ze dan, de beloofde foto's van de week! Onder andere als top of the bill: de nieuwe aanwinst voor het Vlatam!

Verder nog n stel nostalgische busjes op Antwerpse lijnen en meer bus en tram!

 

Groetjes en veel kijkgenot,

 

Busje

 

_00009_v  _00011_v
Hier de Den Oudsten van de Staca, net aangekomen en geparkeerd in het Vlatam...
 
_00001_vToen verleden vrijdag dat ongeluk met tram 11 gebeurde, kon men een paar rariteiten vastleggen, zoals hier tram 12 op de Groenplaats...
 
...en verder nog wat "ordinaire plaatjes" van het dagdagelijkse bus- en tramwezen...
_00003_v 
_00007_vNog 'n A120 gespot te Wilrijk, de 'schoolbus' van Canaerts...
_00013_v  _00014_v  _00016_v
_00019_v _00023_v 
_00024_v De politie geeft het goede voorbeeld.. *ahum!*
_00027_v  _00034_v 
_00039_v  _00040_v  _00042_v
_00044_v  _00045_v  _00052_v
 

 
 Deze en andere prentjes kun je nog es rustig bekijken in een slideshow hier....

 

11:48 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, de lijn, tram, vlatam, busfoto, oude bus |  Facebook |

06-11-06

Busnieuws

Sorry mensen, momenteel effe geen foto's wegens defect aan kaartlezer!!  Maar ik heb wel degelijk arbeid verricht!  Onder andere gisteren, toen in het Vlatam de "nieuwe" Den Oudsten van de Staca geleverd werd (busje uit 1979) die men waarschijnlijk in de kleuren van de Buurtspoorwegen gaat zetten na restoratie... Met de inmiddels tot crèmekleur omgedoopte tram 7001 (die als rijdende reclame voor het museum moet dienst doen- op lijn, jawel!) gaan we 16 oktober 'n ritje doen, weliswaar in heel beperkte kring. Foto's volgen later!

Tja, dan maar terug naar de gewone actualiteit ...

 

Grts,

Busje

 

Buschauffeurs TEC La Louvière staken na agressiegevallen

LA LOUVIERE - De buschauffeurs van de stelplaats van de Waalse vervoersmaatschappij TEC in La Louvière zijn zaterdagochtend in staking gegaan, na een week van gewelddadige incidenten. Er zal dit weekend geen enkele bus rijden in de regio rond La Louvière.

Recentelijk werden volgens de maatschappij onder meer stenen gegooid naar dienstdoende bussen in La Louvière, volgens de TEC mogelijk gelinkt aan de gebeurtenissen in Frankrijk. Vrijdagavond werd voorts een chauffeur aangevallen door gewapende jongeren die de kassa van de bus eisten in Morlanwelz.

De TEC Henegouwen heeft de verschillende gemeenten geïnformeerd, zodat zij de aanwezigheid van politie op strategische plaatsen en tijdstippen kunnen versterken. De busmaatschappij zelf heeft haar controlediensten gemobiliseerd.

De buschauffeurs houden maandag, om 04.00 uur, een algemene vergadering om over het vervolg van de actie te beslissen. Om 10.00 uur is ook een vergadering tussen directie en vakbonden gepland in Bergen om over de onveiligheid van chauffeurs en gebruikers te praten.

 

Doorgeefabonnement De Lijn vervangt dienstwagen

De Lijn biedt vanaf 1 januari 2007 doorgeefabonnementen aan. Dat schrijft Gazet van Antwerpen zaterdag. Dat abonnement staat niet op naam van een persoon maar van een bedrijf en alle werknemers kunnen er verplaatsingen mee doen.

,,Zeker in stedelijke omgevingen zullen tram en bus een alternatief vormen voor de dienstwagen", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A).

Het nieuwe abonnement heeft te maken met een aanpassing van het tarievenbeleid van de Vlaamse vervoersmaatschappij. Daarbij wordt het derdebetalersysteem - waarbij gemeente, school of werkgever bijdraagt in de kosten - hervormd. Het doorgeefabonnement komt er mee op vraag van de bedrijven zelf. (belga)

Vijfde minderjarige brandstichter Marseille opgesloten

MARSEILLE - Het Franse gerecht heeft een vijfde minderjarige in verdenking gesteld in het onderzoek naar de brandstichting op een bus in Marseille, waarbij een vrouw zware brandwonden opliep. Hij is opgesloten, aldus procureur Jacques Beaume.

Eerder werden vier minderjarigen opgesloten op verdenking van betrokkenheid bij de brandstichting. De vijf, die 15 tot 17 jaar oud zijn, riskeren tot 30 jaar opsluiting als ze door het hof van assisen veroordeeld worden en levenslang als het slachtoffer zou sterven. Maar de gezondheidstoestand van Mama Galledou (26) evolueert volgens een ziekenhuisbron gunstig.

De bus werd in brand gestoken op een ogenblik dat de toestand in sommige wijken gespannen was naar aanleiding van de eerste verjaardag van de rellen die op 27 oktober 2005 in Franse voorsteden uitbraken.

 sdw (belga)05/11/2006

 

                                                     emoticone geant anime msn gartuit

00:15 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (2) | Tags: vlatam, den oudsten, bus, de lijn, marseille, busbrand, doorgeefabonnement |  Facebook |

04-11-06

Tramongeval in Antwepen...

...dan nog wel met de Siemens die ik deze vooravond nam...

 

Jongeman wordt onder tram Antwerpen geduwd en sterft

Een jongeman is vrijdagavond tijdens een ruzie onder een tram geduwd en kwam daarbij om. De daders sloegen op de vlucht.

De feiten deden zich voor rond 18.30 uur aan de Franklin Rooseveltplaats, in het centrum van Antwerpen. Het gaat om een belangrijk knooppunt van het plaatselijke openbaar vervoer.

Volgens getuigen hinderde het slachtoffer een auto, toen hij onverwacht de weg overstak. De jongeman probeerde een aankomende tram te halen.

Het kwam daarbij volgens getuigen tot een woordenwisseling tussen het slachtoffer en een passagier van de wagen. De passagier stapte uit en op het tramperron kwam het tot een vechtpartij.

De jongeman belandde daarbij op de sporen, net op het ogenblik dat een tram voorbijreed.

Volgens het Antwerpse parket is het slachtoffer van allochtone afkomst. De daders zijn, volgens getuigen, eveneens van allochtone afkomst, maar het Antwerpse parket wilde dat vrijdagavond niet bevestigen.

De auto met de daders reed weg. Volgens onbevestigde getuigenissen had de wagen een Nederlandse nummerplaat. De politie doet onder meer een beroep op de camera's die op het drukke kruispunt gericht zijn.

Voor het slachtoffer kwam elke hulp te laat.

Reizigers die op het perron op de tram stonden te wachten, waren sterk onder de indruk van de gebeurtenissen. Ook de trambestuurder, een chauffeur met vele jaren dienst, werd opgevangen door de dienst Slachtofferzorg.

Hij kwam later op de avond opnieuw ter plaatse om de gerechtsdeskundigen zijn versie van het verhaal te geven. Volgens zijn collega's kon de bestuurder de tram onmogelijk nog tot stilstand brengen. De Franklin Rooseveltplaats werd voor het verkeer afgesloten, waardoor het tramverkeer urenlang hinder ondervond.

Vlaams Belang was er vrijdagavond als de kippen bij om een nultolerantie te eisen voor agressie op het openbaar vervoer. De partij eist een tram- en busbrigade van tachtig agenten bij de lokale politie

 

 

Schoolbus met vijftig kinderen geslipt

vr 03/11/06 - In de Duitse deelstaat Nedersaksen is een schoolbus met vijftig kinderen geslipt door ijzel. Er zijn negen zwaargewonden. Minstens drie kinderen zijn in kritieke toestand.

Het ongeluk met de schoolbus gebeurde vanmorgen iets voor zes uur in Herzberg, bij Göttingen.

Op een brug slipte de bus op het bevroren wegdek en botste tegen een vrachtwagen. Helikopters brachten de gewonden naar ziekenhuizen in de buurt.

In heel Duitsland heeft het winterse weer vanmorgen verkeersongelukken en files veroorzaakt, vooral in het zuiden. Daarbij zijn al zeker twee doden gevallen.

(foto VRT)
Op de bus zaten vijftig kinderen. Minstens drie van hen zijn in kritieke toestand.
 
 

01:17 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, tram, de lijn, touringcar, ongeluk, antwerpen, roosevelt |  Facebook |

03-11-06

Zot zijn doet geen zeer...

Een nieuwe zitplaats lekker buiten??

 

 

14:45 Gepost door busje_33 & trammeke in Bus/ tram Humor! | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tram, de lijn, tramsurfen |  Facebook |

Busnieuws

Draadloos surfen op de autobus

Draadloos surfen kan je vandaag al op de Thalys, de snelle trein tussen Parijs en Brussel. Motorola demonstreerde een toepassing waarbij het ook gewoon op de stadsbus kan. De Mobile Network Gateway (MNG) is een apparaat dat permanent het beste draadloze Wifi-netwerk van buiten oppikt, en het ,,vertaalt'' in een Wifi-netwerk op de bus.

In een test op de Motorola-campus werkte het systeem feilloos, met de bedenking dat het signaal ook wegviel als er geen buitennetwerk in de buurt was. Daarom is het systeem vooral geschikt voor vervoermiddelen in een stedelijke omgeving.

Dat er geen Wifi-signaal is, hoeft overigens niet onoverkomelijk te zijn: steeds meer toestellen zijn immers in staat om te surfen via het mobilofonienetwerk. Het risico van dergelijke technologie is dat de operator weinig controle meer heeft over het gebruik van zijn Wifi-netwerken. Als te veel mensen samen gebruik maken van hetzelfde draadloze netwerk, kan dat overbelast geraken.

 

Beenham door voorruit

OOSTENDE - Een man stond maandagavond om 19.20 uur in de Nieuwpoortsesteenweg op de autobus te wachten. Toen hij dacht dat de bus niet zou stoppen, gooide hij plots een beenham door de voorruit. De politie kon de man onderscheppen. Hij zal de schade vergoeden. (dji)


 

Vier daders van busincident Marseille in beschuldiging gesteld

MARSEILLE - Vier van de vijf minderjarigen die dinsdag aangehouden werden in verband met het in brand steken van een bus in Marseille, waarbij een jonge vrouw ernstige brandwonden opliep, zijn in beschuldiging gesteld en blijven aangehouden. De vijfde verdachte, die minder dan 16 jaar oud was, werd vrijgelaten.

De vier minderjarigen, tussen 15 en 17 jaar, worden in verdenking gesteld voor ,,een brandstichting die een handicap of een permanente verminking tot gevolg heeft'' van de getroffen persoon Mama Galledou, de 26-jarige passagier die nog steeds voor haar leven vecht.

Als ze naar het Hof van Assisen verwezen worden, riskeren de brandstichters een celstraf van 30 jaar.

 rbo (afp)03/11/2006

                                                                     emoticone geant anime msn gartuit

Opnieuw Mercedes Tourismo gestolen !

BRUSSEL: Opnieuw bereikte ons het dramatische nieuws dat er  een Nederlandse touringcar is gestolen.   Dit keer een Tourismo van de firma Oostenrijk Touringcars die verdween in Brussel.


Het gaat om de bovenstaande touringcar met kenteken BL-BN-70 en wagenpark volgnummer 154 die werd gestolen in de nacht van vrijdag 20 op zaterdag 21 oktober in de Brusselse Rue de Albert.

De gegevens van de touringcar van Oostenrijk Touringcar 154 zijn: kenteken: BL-BN-70, bouwjaar: 2001, Touringcar is rood/grijs metallic gekleurd, chassisnummer: NMB61345513232342, kilometerstand: 335000 en het voertuig is voorzien van het Groeneveld Greensight achteruitrijdsysteem. Dit Greensight systeem is duidelijk zichtbaar aan de weerzijden op de achterzijde van het voertuig.

Wanneer iemand informatie kan verschaffen dat kan leiden tot het terugkrijgen van deze touringcar, dan stelt Oostenrijk Touringcars, J.C.R. Staal (Rogier) dat ten zeerste op prijs.

 

 

13:21 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (2) | Tags: bus, de lijn, touringcar, busnieuws |  Facebook |