29-12-06

De Lijn info oudejaar + nieuws

Titel: Wedstrijd Goede Voornemens

Thuisblijven op oudejaarsavond? Dat is écht niet nodig.

De Lijn heeft maar liefst 400 BOB’s voor u klaar staan op 31 december.
Zij brengen u veilig en voordelig naar het feest én terug thuis. Ontdek snel de dienstregelingen in uw provincie voor oudejaarsavond en -nacht

 

Clipboard02
 
Noodopvang zieke kinderen bij De Lijn
 Directeur-generaal Ingrid Lieten evalueert de directeurs ook op basis van het halen van de streefcijfers voor vrouwen en allochtonen.Vrouwen komen graag in dienst bij De Lijn, maar hebben schrik van de dienstregeling.
De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn heeft zowel bij haar vrouwelijke chauffeurs als bij vrouwen die in dienst willen komen, een enquête gehouden. De Lijn wou daarmee weten waarom vrouwen graag in een tram of bus plaatsnemen als chauffeur, maar wat ze als belangrijkste hindernissen zien. Het onderzoek leert dat de vrouwen zeer tevreden zijn over het feit dat ze bij De Lijn een baan kunnen krijgen met een grote werkzekerheid en een goed loon. De vrouwelijke chauffeurs en hun kandidaat-collega's vinden het ook fijn dat een chauffeur van een tram of bus staat voor vrijheid, onafhankelijkheid, zelfstandigheid, zelfs macht. De bevraging leverde antwoorden op als 'het voelt enorm goed op de baan te zijn en de mannen te zien schrikken wanneer ze een vrouw achter het stuur van een grote vrachtwagen zien' of 'sommige mensen zeggen dat ze liever een vrouw achter het stuur hebben op de bus'.

 

bezoek_website

13:21 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Busjes in het Nederlandse Den Bosch en Tilburg...

Een paar dagen geleden hebben we de grens nog eens overgestoken in het gezelschap van Vanhoolke (bedankt voor de lift! ) en diens kids. Eigenlijk wilde deze naar de truckshow in Den Bosch, waar wij maar bijliepen als onkundigen (toch nog een mooi modelbusje gevonden daar, een Berkhof!)..maar daarna, olala.. Eerst de busjes in Den Bosch eens van naderbij gaan bekijken en fotograferen, daarna via Tilburg teruggekomen naar Belgie, uiteraard met stop in Tilburg. Daar stond nog een pachter van De Lijn uit Turnhout aan het station stil.  Perfect voor nachtopnames!

 

Ziehier de plaatjes...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een Smit-bus zoals dit exemplaar kom je toch niet zo gauw tegen dacht ik...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een goei!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afschuwelijke kont!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zo, wie de rest wil zien, ....

 

 

dyn004_original_152_236_pjpeg_2551009_db75796b987c08fa3f1eda903a802f71

 

12:26 Gepost door busje_33 & trammeke in Fotootjes... | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, busfoto, den bosch, tilburg, nederland |  Facebook |

28-12-06

Busnieuws...

nb2607delijn

De Lijn zet vierhonderd chauffeurs in tijdens oudejaarsnacht

BRUSSEL - De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn zet vierhonderd chauffeurs in om feestvierders te vervoeren tijdens oudejaarsnacht. Een biljet voor de hele nacht kost 2,5 euro, abonnees rijden gratis.

Het oudejaarsnachtbiljet is op 31 december vanaf 18 uur te koop bij de chauffeurs en op voorhand in de Lijnwinkels. Het blijft de hele nacht en de volgende dag geldig. Gewone biljetten en Lijnkaarten kunnen niet worden gebruikt.

Sommige gemeentebesturen nemen de kosten van de speciale feestbussen voor hun rekening. In de stad Antwerpen en 61 andere gemeenten in de provincie is het vervoer gratis. De inwoners kunnen het biljet afhalen bij de jeugddienst. Meer informatie voor Antwerpen is te vinden op www.feestbussen.be.

In Oost-Vlaanderen zijn de bussen dankzij de steun van Sint-Niklaas gratis in het Waasland. In Vlaams-Brabant rijdt lijn 260 gratis en in West-Vlaanderen betaalt Brugge de ritten naar de stad.

De dienstregelingen voor oudejaarsavond zijn terug te vinden op www.delijn.be, in de magazines op bus en tram en in de Lijnwinkels. De reizigers kunnen de hele oudejaarsnacht bellen naar het infonummer van De Lijn: 070 220 200.

Vrouw komt om bij ongeluk met tram

In Antwerpen is donderdagmorgen een vrouw om het leven gekomen bij een ongeluk met een tram.

Het incident gebeurde op het kruispunt van het Koningin Astridplein met de Van Wesenbekestraat. Het slachtoffer wilde omstreeks 7.30 uur oversteken toen ze door tram 8, die vanuit de stelplaats kwam, gegrepen werd.

De vrouw, van wie de identiteit nog niet bekend is, ligt gekneld onder het voertuig. De tram moet door een takelwagen eerst omhoog geheven worden, alvorens haar lichaam bevrijd kan worden.

Om 11 uur was het Koningin Astridplein opnieuw toegankelijk voor het autoverkeer en het openbaar vervoer.

 hrt (belga/vrt)28/12/2006

 

 

Ravage na botsing met tram 4

ANTWERPEN

Bij een botsing dinsdagavond op de Sint-Bernardsesteenweg tussen een tram en een auto is de chauffeur van de personenwagen zwaargewond geraakt. Het ongeval gebeurde iets voor 18 uur, ter hoogte van het Kielpark. Het verkeer op tramlijnen 4 en 24
 
 

15:27 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, bus, oudejaar, tram ongeluk, tram 4, antwerpen |  Facebook |

Nog De Lijn in Tragger Hippy..

filmpkes!!!

 

De Lijn is vanaf heden De Lein...

 

Clipboard01

 

Euh....

Er zijn echt geen grenzen meer..

Clipboard01

 

Zin in escargot? (Gefilmd aan Zurenborg...whiiii!!!)

Clipboard02

 

Hierse...nog een A120'ske...

Clipboard02

 

PCC's blijken erg geliefd...

Clipboard04
 
 
Clipboard05

 

...zo...da's voorlopig alles...

 

grts,

 

busje

14:55 Gepost door busje_33 & trammeke in Bus/ tram Humor! | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tragger hippy, de lijn, bus, tram, antwerpen |  Facebook |

24-12-06

Busnieuws...

De Lijn-bus rijdt leegstaand Oostends restaurant in

OOSTENDE - Een bus van De Lijn is zaterdagavond in de Alfons Pieterslaan rond 18 uur ingereden op een leegstaand restaurant. Er vielen vier lichtgewonden en zeven wagens liepen schade op. Dat meldt de Oostendse politie.

Een van de gewonden is de buschauffeur. Uit de eerste vaststellingen van de politie blijkt dat hij onwel geworden was en de controle over het stuur was verloren. Hij ramde enkele personenwagens en reed vervolgens in op het restaurant.

Het verkeer op de drukke Alfons Pieterslaan was geruime tijd afgesloten als gevolg van het ongeval. De vier slachtoffers werden overgebracht naar het AZ Damiaan, campus Sint Jozef.

 

Kleuter neemt tram naar McDonalds

DEN HAAG - Een vierjarige kleuter uit Den Haag bezorgde zijn ouders gisteren de schrik van hun leven. Het kind raakte zijn mama en papa kwijt in de drukte van het kerstshoppen en had er dan niets beter op gevonden om de trein te nemen naar een McDonalds-restaurant wat verderop.

De kleine Raimen was met zijn ouders aan het winkelen in het shoppingcentrum Het Kleine Loo, toen mama en papa hem plots uit het oog verloren. De ouders sloegen meteen alarm en er werd een grootscheepse zoekactie op het getouw gezet.

Ooggetuigen wisten de politie te vertellen dat ze een jongetje hadden zien opstappen op tramlijn 2. Hij zou de volgende halte al zijn afgestapt. De speurders onderzochten de tip meteen en vonden de kleuter in de McDonalds van het winkelcentrum Leidschenhagen. Hij zat er al uren braaf te wachten op zijn ouders

 

,,Met de tram naar het verleden''
Boek toont kust tussen 1885 en 1914

Middelkerke - ,,De Belgische Kust: La Belle Epoque 1885-1914', het nieuwste boek van Jean-Pierre Sette, neemt de lezer als het ware mee met de kusttram en houdt halt in het verleden van iedere kustgemeente tussen Knokke en De Panne.

Na ,,Van Duin tot Steen'', dat de geschiedenis van Westende-Bad vertelde, ziet auteur Jean-Pierre Sette uit Middelkerke het deze keer wat ruimer. ,,De Belgische Kust_ Le Littoral Belge: La Belle Epoque 1885-1914 geeft inderdaad een duidelijke beschrijving van alle kustgemeenten, gaande van Adinkerke tot Knokke-Zoute'', legt de schrijver uit, die onlangs het mooi geïllustreerde werk in het Casino van Middelkerke voorstelde.

Jean-Pierre Sette heeft bovendien een originele manier uitgedokterd om de lezer mee te nemen naar een illuster verleden. ,,De kusttram dient als leidraad om het hele traject af te reizen. Er is een halte in iedere badplaats en daar kan de lezer het verleden ervan ontdekken, net zoals de opkomst en bloei van het toerisme, de handel en wandel, de bouwprojecten.''

Zevenhonderd unieke beelden van postkaarten geven een volledig overzicht over hoe het toerisme vroeger floreerde, momentopnames uit een rijk verleden. De lezer kan met het boek op stap gaan en de kust afreizen. In iedere gemeente herken je passages uit het boek.

,,De Belgische Kust-Le Littoral Belge: La Belle Epoque 1885-1914'' kost 40 euro. Te koop in de Corman boekhandels in Oostende en Knokke of bij auteur Jean-Pierre Sette, gsm: 0475-52.42.61.

Jean-Pierre Sette: ,,De kusttram dient als leidraad om het hele traject af te reizen
 

Vrouw komt onder tram terecht

ANTWERPEN - Op de Amerikalei is gisteren in volle avondspits een vrouw onder tram 24 gesukkeld ter hoogte van de halte aan de Kasteelpleinstraat, richting Zuid. De vrouw werd gegrepen en verdween helemaal onder het tramstel, maar net niet onder de wielen. Ze kon door de hulpdiensten verlost worden en werd met een zware hoofdwonde naar het Sint-Vincentiusziekenhuis afgevoerd.

Het tramverkeer was voor de lijnen 12 en 24 in de beide richtingen versperd tussen 17 en 17.35 uur, meldt De Lijn-woordvoerster Griet Somers.

14:59 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, bus, tram, oostende ongeluk bus |  Facebook |

23-12-06

Vrolijk kerstfeest en gelukkig nieuwjaar!

kerstkaartje 2007kopie2

13:21 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: kerst, nieuwjaar, kerstkaart |  Facebook |

Bus, tram en trolleybus in Gent... en wat extra's...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In Brussel Noord vond ik nog deze splinternieuwe Jonckheere van Modern Toerisme, die ik even tervoor op lijn 271 had zien binnenrijden...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...en in de PAL is er de nieuwste Siemens aangekomen, de 7271... nu nog blinkend en zonder krassen...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ondertussen zijn de busjes van Zurenborg die tijdelijk dienst deden in Tjalkstraat teruggebracht naar hun eigen stelplaats...

 

Zo dit is het voorlopig. uiteraard zijn er meer foto's.. liefhebbers kennen de weg ondertussen en klikken hieronder...

 

dyn004_original_152_236_pjpeg_2551009_db75796b987c08fa3f1eda903a802f71

 

Tot de volgende

 

groeten

 

busje 33

13:16 Gepost door busje_33 & trammeke in Fotootjes... | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tram, de lijn, trolleybus, gent, van hool, jonckheere, busfoto, pcc, siemems, hermelijn, bus |  Facebook |

21-12-06

Nieuws en FOTO'S!!!!

Ouders woedend op De Lijn
Een uur langer op de schoolbus

Geetbets/ Zoutleeuw - De aanpassing van lijn560, de schoolbus Waanrode-Zoutleeuw, zorgt voor heel wat commotie. De vaste gebruikers zitten per dag ongeveer vijftig minuten langer op de bus. De ouders in Geetbets aanvaarden de nieuwe regeling, ten gunste van Rummen, niet.

Ik heb alle begrip voor de situatie van de Rummense leerlingen'', start woordvoerdster Ann Carlier haar pleidooi, ,,Vanaf 8 januari 2007 genieten zij van een betere regeling. Maar daar mogen de andere 31 kinderen niet de dupe van worden.'' Momenteel nemen Anns kinderen, Sofie, Jessie, Kelly en Kenny, schoolbus 560 om 7.55 uur aan de Steenweg op Kortenaken. Vanaf 8 januari moeten ze al om 7.27 uur opstappen, 28 minuten eerder dus. De terugtocht duurt voor hen 19 minuten langer.

,,Zonder enig overleg met de betrokkenen gebeurt dit allemaal. De Lijn schaft veertien haltes af, maakt alternatieve haltes en richt weliswaar de nieuwe lijn 561 Oplinter-Zoutleeuw op. Kinderen worden verder van huis gestuurd om een alternatieve halte te nemen. Zijn er nog niet genoeg kinderen verdwenen? Zijn er nog niet genoeg kinderen onder een auto beland op weg naar school of naar huis? Krijgen onze kinderen nog de kans na hun taken, lessen en avondmaal bij hun ouders te zitten voor sociaal contact?''

Dan maar de belbus

,,Dit jaar gaan er wel meer kinderen van Rummen en Grazen naar school in Zoutleeuw, maar de ouders wisten toch van bij de inschrijving dat er geen rechtstreekse busverbinding naar Zoutleeuw was. Waarom geen tweede nieuwe lijn via Geetbets inleggen zoals voor de leerlingen die naar Herk-de-Stad gaan? De Lijn bespaart liever ten koste van 31 kinderen. Als Rummen en Grazen dan toch met lijn 560 mee moeten, dan moeten zij maar om 7 uur opstappen als eersten en tegen 17.30 afstappen als laatsten?'' Ann Carlier laat het niet bij boze mails en een enquête: ,,Zo er niet naar de oude regeling wordt teruggekeerd, zal het belbusje vanaf 8 januari vol zitten met schoolkinderen.''

 

 

Stewards op bus en tram vergezellen jongeren
Schoolspotters in zeven gemeenten

antwerpen / gent / wetteren / ieper / eeklo / vilvoorde / mechelen - De Vlaamse regering heeft zestien schoolspotters toegewezen. Die moeten overlast voorkomen met schoolgaande jongeren op bus of tram. Begin 2007 gaan ze aan de slag.

De Vlaamse regering heeft zestien schoolspotters toegewezen. Antwerpen en Gent krijgen er ieder vijf, Mechelen twee en Ieper, Wetteren, Vilvoorde en Eeklo ieder een. Zij kunnen beginnen met de rekrutering. Naargelang van hoe snel dat verloopt, gaan ze begin 2007 aan de slag. De aanvragen van twee steden worden nog behandeld. De bedoeling is om twintig schoolspotters aan het werk te zetten.

 

 

 


Schoolspotters bewegen zich onder de jongeren die van en naar school gaan met het openbaar vervoer, zeg maar bus en tram. Zij richten zich op de lijnen waar jongeren wel eens voor overlast zorgen. De spotters voeren een aanwezigheidspolitiek op de risicolijnen, op overstapplaatsen en aan de schoolpoorten. ,,Ik zie ze als stewards,'' zegt de minister van Mobiliteit, Kathleen Van Brempt (SP.A) ,,een functie die op het voetbal goed werkt''.

De schoolspotters zullen eveneens meewerken aan projecten die een school opzet rond veiligheid of properheid, tegen graffiti, vandalisme of zwerfvuil. Ze moeten contacten onderhouden met jongeren, ouders en omwonenden om zo het onveiligheidsgevoel mee te helpen indijken. Ook op plaatsen waar jongeren rondhangen, moeten ze present zijn.

Laaggeschoolde werkzoekenden

De schoolspotters vormen de ontbrekende schakel tussen de Lijnspotters en de schoolprojecten, die allebei positief geëvalueerd worden. De Lijnspotters doen preventief werk op bus en tram maar ze letten niet specifiek op jongeren of scholen.

De schoolspotters krijgen het statuut van een startbaner. De voorkeur gaat naar laaggeschoolde werkzoekenden die jonger zijn dan 26 jaar. Het is het lokale bestuur dat hen via de VDAB in dienst neemt, in een samenwerking met de scholen en De Lijn. Hun taak is aanvullend op wat straathoekwerkers doen. Op vraag van de koepel van het straathoekwerk krijgen 49 straathoekwerkers overigens een gratis abonnement op De Lijn. 25 hadden er al een op zak. Dat vergoot hun mobiliteit en dus hun actieterrein.

Het budget voor de twintig spotters beloopt afgerond 490.000 euro. Dat geld komt van de federale overheid en wordt verdeeld via de Vlaamse minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A). De lokale besturen staan in voor de logistieke ondersteuning en voor de opleiding. Als het project meevalt, kan het uitgebreid worden, kondigt Van Brempt aan.

De schoolspotters passen in het preventiegedeelte van het veiligheidsplan van De Lijn. Dat kwam in een stroomversnelling na het incident op bus 23 in Antwerpen op 24 juni. Daarbij kwam de treinmachinist Guido Demoor om.

 Tom Ysebaert21/12/2006

 

 

Abonnementen De Lijn worden duurder

MECHELEN - De Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn voert op 1 februari 2007 een indexaanpassing door van de tarieven voor abonnementen. De sociale abonnementen, rittenkaarten en biljetten voor een enkele rit worden niet duurder. Ritten van drie zones en meer worden zelfs 15 procent goedkoper.

De Buzzy Pazz (12-24 jaar) zal voor 1 maand 20,50 euro (momenteel 20,30 euro) gaan kosten, voor 3 maanden 58 euro (nu 56 euro) en voor 1 jaar 159 euro (nu 157 euro). De omnipas (25-59 jaar) voor 1 maand zal 26,50 euro (ipv 25,50 euro) kosten, voor 3 maanden 75 euro (ipv 71 euro) en voor 1 jaar 207 euro (ipv 199 euro). De omnipas voor 60-plussers voor 1 maand verhoogt van 22,60 tot 23,10 euro, voor 3 maanden van 62 tot 65 euro en voor 1 jaar van 175 tot 179 euro. Ritten van drie en meer zones kosten in voorverkoop 1,10 euro, tegenover 1,30 euro nu.
Ook wordt de geldigheidsduur voor kaarten en biljetten vereenvoudigd. Terwijl er nu acht mogelijkheden bestaan, blijven er na 1 februari 2007 nog slechts twee over. Wie één of twee zones doorkruist, mag voortaan 60 minuten op het voertuig zitten, voor ritten van drie zones en meer is dat 120 minuten.

 

Gekneld na U-turn

MERKSEM - Een tram en drie personenwagens raakten maandagavond om 18.45 uur betrokken bij een aanrijding op de Bredabaan, ter hoogte van de Nieuwdreef in Merksem.

De drie wagens stonden voor het verkeerslicht in de richting van Schoten. Plots besliste de 40-jarige Antwerpenaar de rij wachtende auto's te verlaten en rechtsomkeer te maken op de Bredabaan. Net dan kwam er een tram aangereden. De tram greep de wagen in de flank, waardoor die tot tegen de andere twee wagens werd geschoven.

De klap was zo hevig dat de bestuurder gekneld zat. Hij werd door de brandweer bevrijd. Ook de andere bestuurders, een 59-jarige man uit Merksem, een 37-jarige man en een 33-jarige vrouw, beiden uit Merksem, belandden in het ziekenhuis. In de tram bleef iedereen ongedeerd. (jha)

 

Stakingsactie door aantal MIVB-beambten

Brussel - De stakingsactie van een aantal MIVB-beambten die instaan voor de dispatching van de bussen zal niet voelbaar zijn voor de reizigers. Dat zegt de directie van de MIVB.

De staking wordt niet gedekt door de vakbonden. Een twintigtal werknemers is ontevreden met de nieuwe uurroosters, die ingaan vanaf januari. De permanente vakbondsafgevaardigden ondersteunen de actie niet omdat ze de uurroosters op testbasis hebben goedgekeurd. Ze zullen de komende zes maanden ook om de zes weken geëvalueerd worden. Pas nadien kunnen ze definitief worden.

De MIVB-directie sluit aanpassingen niet uit. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gratis openbaar vervoer in Brussel op nieuwjaarsnacht

BRUSSEL - Op nieuwjaarsnacht is er in Brussel heel de nacht gratis openbaar vervoer op vijf tram- en drie metrolijnen. Dat meldt de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB donderdag.

,,Alle drie metrolijnen en vijf tramlijnen zullen de hele nacht rijden'', luit het. Op andere lijnen zal er later gereden worden dan normaal, tot ongeveer 0.30 uur. Het gaat om de lijnen 27, 29, 46, 47, 48, 60, 65, 66, 71 en 96.

Het volledige netplan met de dienstregelingen zal binnenkort beschikbaar zijn in de BOOTIK-verkooppunten, op de website www.mivb.be en op het nummer 0900 10 310.

 

Op nieuwjaarsnacht rijdt u gratis in Brussel

 

 

Fotootjes...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meegereden met Fons uit stelplaats Zandvliet, en dat betekend een propere bus bij aanvang dienst! (Tjalkstraat) Het is misschien wel een van de laatste keren dat hij met deze bus- toch wel een beetje "zijn busje"- dienst doet want de geruchten doen de ronde dat de 3728 en paar soortgenootjes misschien wel naar Turnhout gaan verhuizen...  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ...in de buswash..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Da's triestiger om te zien... Deze Jonckheeres gingen bijna net allemaal uit dienst en dan had deze hier nog n paar dagen geleden een zware botsing op de snelweg... Auto met dronken bestuurder botst tegen bus, bus vliegt in de vangrails...

Ander nieuws uit Tjalk: blijkbaar is er een tekort aan standaardbusjes want enkele exemplaren (waaronder het Whhiiiiii- busje van de maand!! ) van Zurenborg stonden de afgelopen week in de stelplaats...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oja die avond (Donderdag??? hmmm...) hebben we ook effe Eric op de 31 effe gezelschap gehouden voor een ritje.. met deze foto als souvenir!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SFEER MUSS SEIN!!! daarom niet altijd bus en tram maar ook dit mag weleens gezien worden... niet?  Het is nu toch kerst...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onze hond Maximus in passende outfit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

... zo mensen, de rest is zoals altijd elders ondergebracht...

push the button en ge zult zien sprak Jezus!

 

Zotte groeten van Busje! tot de volgenden....

 

dyn004_original_152_236_pjpeg_2551009_db75796b987c08fa3f1eda903a802f71

 

 

 

21:29 Gepost door busje_33 & trammeke in Fotootjes... | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, de lijn, mivb, oudejaar, abonnement de lijn, belbus, busnieuws, foto bus, busfoto |  Facebook |

19-12-06

Busnieuws...Foto's volgen deze week!!!!

Ook bussen op daluren en in weekends

In de ochtendspits is er een bus om het kwartier naar Zaventem en vanuit Zaventem om het half uur één naar Mechelen. In de avondspits werkt de regeling in de omgekeerde richting.

In de daluren is er een bus om het half uur en op zaterdag, zondag en feestdagen, wordt dat er één om het uur. Een eerste vertrek is er in Mechelen om 4.45 uur, de laatste bus vertrekt om 22.15 uur. In Zaventem kan je opstappen om 6.07 uur richting Mechelen en de laatste bus daar is om 23.07 uur. Op zaterdag, zondag en feestdag worden de uren in Mechelen 4.55 uur en 22.35 uur. In omgekeerde richting is het dan 6.27 uur en 23.27 uur.

Er is ook rekening gehouden met de schooluren. (rbz)

 

Jongeren slaan hulpvaardige buschauffeur

Tervuren - Een buschauffeur van De Lijn was vrijdagavond in Tervuren het slachtoffer van gewelddadige jongeren. Die hadden het op een vrouwelijke passagier gemunt, maar belaagden de bestuurder toen die wilde helpen.

Buschauffeur Constant Gielis is nog altijd onder de indruk van wat er vrijdag is gebeurd. Tijdens een rit richting Zaventem stapten in Hoeilaart drie jongeren op. ,,Het waren luidruchtige kerels van een jaar of zestien. Ze waren zichtbaar dronken en hadden flessen schuimwijn mee. Nauwelijks waren ze de bus opgestapt of ik zag dat een van hen een meisje begon lastig te vallen.''

,,Omdat het meisje haar beklag kwam doen, heb ik de bus in het centrum van Duisburg aan de kant gezet en heb ik die jongen aangesproken. Dat maakte blijkbaar weinig indruk, tot ik ermee dreigde hem van de bus te zetten.''

Dat had Gielis beter niet gedaan, want de tiener reageerde met een vuistslag. De onthutste buschauffeur viel op de grond, waarop de kompanen van de jongeman hem begonnen te slaan en te stampen.

,,Die dreun op m'n hoofd voel ik nu nog'', zegt de man. ,,Mijn knieën liggen open en ik heb rugpijn. Ik rij al tweeëndertig jaar met de bus, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik begrijp niet wat die jongens bezield heeft.''

Volgens woordvoerder Philip Jacobs van De Lijn Vlaams-Brabant is de Druivenstreek zeker geen probleemregio: ,,Op de lijn Groenendaal-Brucargo doen zich bijna nooit problemen voor. Een schermutseling zoals die van vrijdag is hoogst uitzonderlijk in de omgeving van Tervuren. De meeste incidenten situeren zich in het Brussels Gewest.''

De chauffeurs van deze lijn vragen de directie van De Lijn het vervoerbewijs van de daders meteen in te trekken. ,,Wij zijn de agressie op onze voertuigen grondig beu'', klinkt het. ,,Een tijdelijke staking ontketenen heeft weinig zin, want de reiziger is er de dupe van.''

Reizigers de toegang ontzeggen tot het openbaar vervoer is niet eenvoudig, zegt Jacobs: ,,Je zou elke klant al moeten identificeren bij het opstappen, wat zeker in de spitsuren ondoenbaar is.'' (gga)

Foto's volgen later deze week!!!

15:47 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, de lijn, agressie, extra busssen mechelen |  Facebook |

18-12-06

(Leuke) bus en tramfilmpjes...

Wat een uurtje snuffelen op Youtube al niet voor leuke filmpkes kan opbrengen...

 

 

Van Hool goes America..

 

 

Antwerpse PCC'kes..

 

 

Stunt met bus.. lichtjes geschift...

 

 

Sint Niklaas nu ook met de bus: hier de bewijzen!

 

en om  af te sluiten nog dit leuk promotiefilmpje van Greyhound

 

17-12-06

Busnieuws...

Parijs heeft opnieuw een tramway

PARIJS - In Parijs heeft de tramway zaterdag zijn rentree gemaakt als modern transportmiddel in de strijd tegen de luchtverontreiniging.

In gezelschap van collega's uit andere grote steden nam burgemeester Bertrand Delanoë lijn T3 in gebruik. De door Alstom vervaardigde tramway over 7,9 km vervangt een verzadigde buslijn. Bedoeling is 100.000 passagiers per dag te vervoeren, het dubbele van de bus.

Het project stootte op kritiek vanwege zijn kostprijs: meer dan 300 miljoen euro. De tramway deed in 1855 zijn intrede in de Franse hoofdstad, toen door paarden getrokken. Op zijn hoogtepunt in 1925 telde het hoofdstedelijke net 122 lijnen, goed voor meer dan duizend km. Zowat 2.500 voertuigen vervoerden jaarlijks 730 miljoen mensen.

Maar door de concurrentie van de bus die toen sneller was en vooral van de metro en de auto, reed de laatste tramway op 15 maart 1937 uit.

 rbo (afp)17/12/2006

 
 

Bus rijdt in op huwelijk in Turkije

In het stadje Osmaniye, in het zuiden van Turkije, is zaterdag een bus ingereden op een huwelijksceremonie. Daarbij kwamen drie mensen om het leven. Onder de slachtoffers bevonden zich twee kinderen van negen en tien jaar oud.

Het derde slachtoffer was een 50-jarige vrouw, zo berichtte het Turkse agentschap Anatolia. Zeven andere genodigden raakten gewond.

De buschauffeur verloor de controle over zijn stuur en week van de rijbaan af. Hij reed in op de huwelijksceremonie die plaatsvond op een veld langs de weg. De politie kon de woedende genodigden slechts met moeite ervan weerhouden de buschauffeur te lijf te gaan.

 sdg (belga)16/12/2006

 

TEC bestelt 44 nieuwe bussen

BRUSSEL - De raad van bestuur van de Sociéte Régionale Wallonne de Transport, die de Waalse vervoersmaatschappij TEC overkoepelt, heeft woensdag de aankoop goedgekeurd van 44 nieuwe bussen van de firma Jonckheere, voor een bedrag van 8,34 miljoen euro.

De bestelling is bestemd voor de TEC Namen-Luxemburg. In 2006 werden in totaal 270 nieuwe voertuigen besteld voor meer dan 57 miljoen euro.

 belga (belga)13/12/2006

 

23:35 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, tramway parijs, bus, tec |  Facebook |

Busnieuws...

Goedkoop bustarief Mol-Geel moet met tienrittenkaart

Mol - Het goedkope bustarief op het grondgebied van Mol en Geel verandert vanaf 1 januari 2007. Om dat goedkope tarief te behouden, moeten passagiers een tienrittenkaart in een voorverkooppunt van De Lijn kopen.

Passagiers die binnen de grenzen van Mol en Geel reisden, konden op de bus een los ticket van 0,60 euro kopen. Dat verandert vanaf volgend jaar. De prijs per rit daalt wel van 0,60 naar 0,50 euro.

De reden voor deze nieuwe regeling is het algemeen beleid van De Lijn. Ze wil reizigers stimuleren om vooraf een vervoersbewijs te kopen, in plaats van op de bus zelf. Zo wil De Lijn de kans op vertragingen verminderen. Dat beleid heeft ook gevolgen voor de derdebetalersformule. Door die formule is het goedkoop tarief in Mol en Geel mogelijk. De gemeente Mol betaalt daar 40.000 euro voor. Een tienrittenkaart kost 5 euro en is te koop in Milo-Press in de Bronstraat, dagbladhandel Scalais in de Gasthuisstraat, 't Pleintje in Ginderbroek, De Kruidenier aan de Gompelbaan, Alma Mol, Cash & Fresh Mol, Alma Wezel, Spar Markt in Sluis, Movieland op het Statieplein en Pinokio op de Turnhoutsebaan. (mto)

 

Bus botst met fietsertje

SINT-NIKLAAS - Een bus van De Lijn kwam gisteren om 12.45 uur in botsing met een meisje dat op de Grote Markt fietsend het zebrapad overstak. Het slachtoffertje raakte lichtgewond. Rond de Grote Markt dienen fietsers verplicht af te stappen wanneer ze de oversteekplaatsen gebruiken, benadrukt de politie. (dhs)

 

 

emoticone geant anime msn gartuit

 

Boze vrouw spuwt op buschauffeur

Antwerpen- Gisteravond deed zich in Borgerhout op de beruchte lijn 6-34 een incident voor met een onterecht ontwaardigde vrouw die van de bus wilde en het daarbij niet nodig achtte de halte aan te vragen op de normale manier. Omdat de chauffeur weigerde haar op de drukke baan uit de bus te laten spuwde ze hem in het gezicht. Een collega die achter reed naderde de tot stilstand gekomen bus en wilde komen kijken of alles in orde was, waarop de beschonken oudere furie naar de arme man vloog. Gelukkig wilde het toeval dat de politie toevallig achter de tweede bus reed en de vrouw van straat plukte en meenam voor verder verhoor.... De rekening van De Lijn zal niet mals zijn,  mevrouw!

(eigen artikel)

 

 

Bruggeling is files van bussen beu

Brugge - Een Bruggeling stapte naar de kortgedingrechter om een einde te laten maken aan de lawaaihinder van de bussen in zijn straat. ,,Ik kan er niet meer tegen.''

Freddy Vangeerdeghom woont in een oud huis in de Oude Burg. Telkens als er veel kooplustig volk rondloopt in de winkelstraten van Brugge, worden die afgesloten voor het verkeer. De bussen van De Lijn rijden dan om via onder meer de Oude Burg. ,,Op sommige momenten stoppen hier van 's ochtends vroeg 30 à 40 bussen per uur. Ik heb niets tegen het openbaar vervoer, maar te veel is te veel'', zucht Vangeerdeghom.

,,Mijn woning dateert van 1564 en is een beschermd monument. Beneden is het overal enkel glas en ik kan daar niets aan veranderen. De binnenruimte ligt rechtstreeks tegen de buitenmuur en het plafond bestaat uit hout. Je kan je het kabaal voorstellen wanneer hier dertig à veertig bussen per uur stoppen en weer vertrekken over de kasseien. In piekmomenten zijn dat er zelfs vijftig!''

Niet alleen het lawaai levert hinder op. Ook de uitlaatgassen van de bussen geven overlast. ,,Ik heb vier schouwen in mijn woning die allen de buitenlucht aanzuigen. Wanneer een bus voor mijn deur vertrekt, levert dat een gaswolk op die zich meteen verspreidt in mijn woning. Onlangs hing de rook tot in mijn slaapkamer.''

Vangheerdeghom meldde de kwestie bij het stadsbestuur. ,,Na metingen hebben ze toegegeven dat er sprake is van een probleem. Maar een oplossing kwam er niet, ondanks mijn vele aandringen. Er bestaat nochtans een goed alternatief. Laat de bussen rijden langs de Dijver en de Wollestraat en het probleem is van de baan.''

Ten einde raad stapte de Bruggeling naar de rechter. Via kort geding probeert hij een dwangsom op te leggen per bus die nog stopt voor zijn deur. De rechter heeft een externe expert aangesteld om de hinder op te meten. Het stadsbestuur is karig met commentaar. ,,Wij wisten dat er problemen zijn met het lawaai die de paardenkoetsen op de kasseien veroorzaken'', reageert Greet Verleye van de persdienst. ,,Dat er ook lawaaihinder was door de bussen is nieuw voor ons. Tot de hinder officieel is vastgesteld kunnen wij weinig doen.'' (aft)

emoticone geant anime msn gartuit

 

Senioren krijgen hulp op MIVB

Het Seniorencentrum van Brussel gaat vanaf januari oudere mensen die niet vertrouwd zijn met het vervoersnet van de MIVB een handje helpen om dat onbekend terrein te verkennen.

,,Vele senioren hebben altijd met de auto gereden tot ze niet meer konden'', zegt Gerda Van Marcke van het Seniorencentrum. ,,Dan moeten ze de metro, tram of bus te gebruiken. Ze hebben wat schrik en vinden de organisatie van het openbaar vervoer zeer verwarrend.''

Daarom heeft het Seniorencentrum een project gelanceerd om zogenaamde buddy's op te leiden die bejaarde mensen wegwijs maken op het net van de MIVB.

,,Momenteel hebben we al zeven buddy's in opleiding, maar we willen er natuurlijk meer op pad krijgen'', zegt Van Marcke. ,,In januari zullen we daadwerkelijk met de praktijk starten en gaan de buddy's bejaarden helpen op het vervoersnet. Er moet en goede band ontstaan tussen de buddy en de oudere.'' (mvb)

01:00 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, bus, incident, agressie, feestbus, ticket, tienrittenkaart, mivb, seniorenhulp |  Facebook |

14-12-06

Busnieuws...

NMBS verkoopt voortaan ook tickets De Lijn

BRUSSEL - Vanaf vrijdag 15 december kunnen de reizigers van De Lijn ook een vervoerbewijs van De Lijn kopen aan de loketten van 122 treinstations. Met deze uitbreiding van haar voorverkoopnet wil De Lijn samen met de NMBS de openbaarvervoergebruikers een extra service bieden.

Daarmee stijgt het aantal voorverkooppunten tot 3105.

Directeur-generaal De Lijn Ingrid Lieten: ,,Met deze uitbreiding vervullen we een wens van onze reizigers. Uit een bevraging is gebleken dat onze reizigers naast de krantenwinkels en supermarkten ook een kaartje voor bus en tram willen kunnen kopen in de treinstations. We slaan ook twee vliegen in één klap: we krijgen er een hoop voorverkooppunten bij, die bovendien van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat open zijn. Dat is een extra service voor de openbaarvervoergebruikers.''

Ook Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS, juicht deze beslissing toe: ,,We streven er steeds naar om onze klanten de best mogelijke service te bieden. Veel van de NMBS-klanten gebruiken vaak ook bus of tram. Daarom is het een stap vooruit dat onze klanten voortaan aan de loketten ook verschillende producten van De Lijn kunnen kopen. Op deze manier werken we samen aan een nog betere integratie van trein, tram en bus.''

Het voorverkoopnet van De Lijn heeft een goede start genomen. Na negen maanden is het aandeel van de vervoerbewijzen uit voorverkoop gestegen tot bijna 60 %. Dat is ruim het dubbele van de 25 % die was vooropgesteld vóór de start van het voorverkoopnet. Het aantal verkoopshandelingen per chauffeur is intussen gedaald van 260 naar 182 per maand. Deze daling met 30 % komt de stiptheid ten goede.

Via een uitgebreid voorverkoopnet wil De Lijn de verkoop op het voertuig verminderen om stipter te kunnen rijden. De verkoop van vervoerbewijzen op het voertuig kost immers veel tijd. In 2004 werden in Vlaanderen dertig miljoen vervoerbewijzen op het voertuig verkocht. Aan een (voorzichtige) schatting van vijftien seconden per verkoopshandeling komt dat neer op 125 000 uur aan verkoopshandelingen. Op basis van marktonderzoek zou tot 70 % daarvan via voorverkoop kunnen gaan, wat tot 87 500 uur tijdswinst oplevert.

 sdw (De Lijn/NMBS)14/12/2006

© An Nelissen
 

Feestbussen rijden al vanaf 18uur
Bijna 60.000euro voor vierhonderd nuchtere chauffeurs

Antwerpen - Dankzij de provincie en 61gemeentes, kunnen feestneuzen zich op oudjaar ongeremd uitleven. Tientallen feestbussen en -trams brengen hen al vanaf 18uur gratis naar hun feestbestemming en daarna veilig terug naar huis.

Vorig jaar namen maar liefst 77.000 feestgangers in de provincie Antwerpen de bus of de tram. Snel een gratis ticket halen in het gemeentehuis is de boodschap.

De nieuwe gedeputeerde voor mobiliteit Inga Verhaert (SP.A) zet deze traditie graag verder. ,,Als provincie zijn wij bijzonder fier op dit initiatief. Feesten hoort bij het eindejaar en dat willen wij zeker stimuleren. Anderzijds brengen we met gratis en extra openbaar vervoer ook iedereen veilig thuis. Naast de bestaande bus- en tramdiensten, rijden ook dit jaar weer een aantal provinciale feestbussen, enkel tijdens de oudejaarsnacht."

Voorzitter van De Lijn Jos Geuens benadrukt de voortrekkersrol van Antwerpen. ,,Dit is de eerste en tot nog toe enige provincie die samen met de lokale besturen gratis openbaar vervoer aanbiedt voor het eindejaar. De gemeentes Boom en Dessel doen dit keer voor het eerst mee."

De provincie investeert 17.000 euro in een veilige jaarovergang op de weg en de 61 gemeentes betalen elk 700 euro (totaal: 42.700 euro, nvdr.) . Met dat geld, 59.700 euro, kunnen de vierhonderd nuchtere chauffeurs betaald worden die de hele nacht rondbollen.

De brave dames en heren prijken dit jaar trouwens met z'n allen op de affiche, met BOB-sleutelhanger in de hand.

Info: De Lijn 070-220.200 www.feestbussen.be

Meer bussen rijden door Waasland
Vervoersmaatschappij De Lijn breidt aanbod fors uit

De Lijn breidt haar aanbod in het Waasland drastisch uit. Om de vijf à vijftien minuten zal er een bus van Sint-Niklaas naar Linkeroever rijden. Beveren krijgt dan weer een stadsbus en samen met Temse en Kruibeke ook een belbus.

Het openbaar vervoer in onze streek wordt vanaf 24 december opgewaardeerd met onder meer twee nieuwe belbussen. ,,De eerste bedient Beveren , Kruibeke en Temse en heeft het station van Beveren als hoofdhalte. De tweede omvat Stekene , Sint-Gillis-Waas en Moerbeke-Waas '', verklapt de directeur van De Lijn Oost-Vlaanderen, Antoon Eggermont. De belbus Sinaai - Lokeren breidt dan weer uit met Waasmunster .

Centrumnet

Een nieuw initiatief is het centrumnet in Beveren, dat Melsele en Kallo om het uur zal verbinden met de hoofdgemeente. Stadsbus lijn 8 vertrekt aan het station van Melsele, lijn 88 start in de Fabriekstraat in Kallo. Beide bussen volgen vanaf Leurshoek hetzelfde traject naar het station en de Markt van Beveren en hebben de parking aan de begraafplaats in de Glazenleeuwstraat als eindhalte. Belangrijk is dat de stations van Beveren en Melsele in het traject zijn opgenomen, tot vandaag een grote leemte in het openbaar vervoer.

,,Daarnaast komen er meer ritten tussen Vrasene en Beveren via de lijnen 84 en 85. Door die te laten aansluiten bij de nummers 81 en 82, zullen er vaker bussen rijden tussen Vijfstraten in Sint-Niklaas (vlakbij het station, red) en Antwerpen Linkeroever : om de vijf minuten tijdens de spits en een kwartier daarbuiten'', gaat Eggermont voort.

Tot slot worden Lokeren, Waasmunster en Sint-Niklaas beter bediend op de lijnen 81 en 82. Op weekdagen en zaterdagmiddag zal de bus om het uur rijden op het hele traject. Tussen Waasmunster en Sint-Niklaas is er ook zaterdagochtend en zondag om het uur openbaar vervoer.

 Wim Dehandschutter14/12/2006

 

(foto Belga)
Na de nieuwe trams en bussen krijgen ook de verkooppunten een nieuwe look

Verkooppunten MIVB krijgen nieuwe look

De verkooppunten van het openbaar vervoer in Brussel krijgen een nieuwe look.

De handelsagentschappen krijgen voortaan ook de naam "Bootik", de loketten zijn nu "kiosken".

Naast de restyling is ook de dienstverlening aan de klanten aangepast.

Zo is het voortaan mogelijk om een maandabonnement te verlengen in elk metrostation, in plaats van in de handelsagentschappen nu.

 

23:06 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, feestbus, kaartjes de lijn, voorverkoop, nmbs, mivb, bus |  Facebook |

13-12-06

Een Chinese buschauffeur heeft het zwaar te verduren---

http://video.google.com/googleplayer.swf?docId=6447293178...

15:21 Gepost door busje_33 & trammeke | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, china, agressie op de bus |  Facebook |

 

Vertraging bij levering metrostellen

De levering van nieuwe stellen voor de Brusselse metro loopt vertraging op. Normaal moest het eerste stel eind dit jaar al geleverd worden, maar de Spaanse constructeur heeft laten weten dat hij die streefdatum niet haalt.

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB wacht op vijftien nieuwe stellen. Die zullen elk 94 meter lang zijn.

De vijftien nieuwe stellen moeten de negentig metrostellen aanvullen, want die kunnen het grote aantal reizigers tijdens de spitsuren niet meer opvangen.

Vooral op lijn 1B, die Erasmus met Stokkel verbindt, is er een capaciteitsprobleem

(foto PhotoNews)
De nieuwe stellen voor de MIVB moeten het grote aantal reizigers tijdens de spitsuren opvangen.
 
Feestbus rijdt opnieuw uit

De Lijn, de provincie en negentien Kempense gemeenten trakteren op gratis bussen tijdens de jaarovergang. Feestvierders kunnen een gratis oudejaarsticket verkrijgen op verschillende verdeelpunten in de gemeente.

De provincie investeert 17.000 euro in het inzetten van extra lijnbussen tijdens de overgang van oud naar nieuw. Iedere deelnemende gemeente past 700 euro bij. De Lijn kan met deze investeringen extra chauffeurs en extra diensten verzorgen.

De actie garandeert openbaar vervoer vanaf zondag 31 december 2006 vanaf 18u tot en met de hele nieuwjaarsdag. De provincie wil met het initiatief mensen laten feesten en ze ook veilig thuisbrengen. "Antwerpen is de eerste en enige provincie die samen met de lokale besturen gratis openbaar vervoer aanbiedt voor het eindejaar. We hopen dit initiatief uit te breiden naar andere provincies", zegt Jos Geuens (sp.a) uit Balen, bestendig afgevaardigde en voorzitter van De Lijn.

Dessel neemt dit jaar voor het eerst deel aan de actie. Wie in een van de deelnemende gemeenten woont, kan vooraf een gratis oudejaarsticket halen. Wie niet in een van de betrokken gemeenten woont, kan zo'n ticket kopen voor 2,50 euro. Abonnees van De Lijn rijden uiteraard gratis.

www.feestbussen.be

 



15:12 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, feestbus, mivb, metro, boa |  Facebook |

12-12-06

Busnieuws...

Man twee kilometer meegesleurd door tram

SCHIEDAM - Op het tramtraject tussen Vlaardingen en Rotterdam gebeurde zaterdagochtend vroeg een luguber ongeluk. In Schiedam werd een 27-jarige man gegrepen door een aankomende tram. Vervolgens werd de man twee kilometer lang meegesleurd. Rond zeven uur werd het zwaar verminkte lichaam van het slachtoffer teruggevonden.

Voorlopig bestaat er nog niet veel duidelijkheid over de omstandigheden van het ongeval. Mogelijk werd de man aangereden toen hij de trambedding wilde oversteken, maar het wordt niet uitgesloten dat hij al op de sporen lag toen de tram voorbijreed. Er wordt ook onderzocht of de aanrijding zijn dood heeft veroorzaakt.

De bestuurster van de tram vertelde aan de politie dat ze wel ,,iets'' gevoeld heeft, maar dat ze bij een inspectie van het voertuig niets speciaals had opgemerkt.

Rond zeven uur ontdekte de bestuurder van een tram die vanuit Rotterdam naar Vlaardingen reed het levenloze en zwaar verminkte lichaam van de man. Langs het hele traject lagen lichaamsdelen en ingewanden van het slachtoffer. Hoewel de politie zeer snel handelde, kon ze niet voorkomen dat enkele kleine kinderen een aantal lichaamsdelen zagen liggen.

Zaterdagavond voerde de Technische Ongevallendienst van de RET op het traject een reconstructie uit.

 ivb (AD.nl)11/12/2006

 

 

Dreaming of a white christmas......

CHURCHILL: Genoeg sneeuw voor deze vreemde bussen in het Canadese plaatsje Churchill, het zijn speciaal ontworpen 'Tundra Buggy's' waarmee je een heel bijzondere 'ijsbeertour' kunt doen.......

Afgelopen weekend zagen we deze speciale voertuigen in een reisprogramma op TV en natuurlijk waren we meteen benieuwd naar dit unieke fenomeen.   Het blijkt wel vrij duur te zijn, de tours verschillen in prijs van 1.899,00 tot 7.449,00 dollar !Slik...

13:11 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tram ongeluk, ret, bus, china, ijsbeerbus |  Facebook |

11-12-06

busnieuws

De Lijn zet stadswachters in voor veiligheid
Wachters mogen straks ook parkeerboetes schrijven

Leuven - De Leuvense politie en De Lijn willen lijnspotters inzetten om drukke haltes en busritten veiliger te maken. ,,Stadswachters zouden die taak voor hun rekening kunnen nemen. Slechts één probleem: wat als de bus het grondgebied Leuven verlaat?'', vraagt hoofdcommissaris Michel Debecker zich af.

Vervoersmaatschappij De Lijn wil meer veiligheid op de bus. Met alle incidenten van de voorbije maanden in het achterhoofd voert De Lijn momenteel besprekingen met de Leuvense politie om zogenaamde lijnspotters in te zetten. Hoofdcommissaris Michel De Becker is gewonnen voor de idee, maar stelt zich toch enkele vragen. ,,We zijn inderdaad met De Lijn rond de tafel gaan zitten om de veiligheid aan drukke haltes en op busritten te verhogen. Stadswachten zouden die taak voor hun rekening kunnen nemen. Ik stel me wel de vraag wat er moet gebeuren als een bus het grondgebied Leuven verlaat, want de stadswachters zijn nu eenmaal in dienst van de stad Leuven. Ook Binnenlandse Zaken is bezig met het concept om zogenaamde gemeenschapswachters in te zetten op bussen. In Leuven kunnen we alleszins al stadswachters inschakelen om de veiligheid te verhogen aan drukke haltes zoals het Fochplein en het Martelarenplein.''

Meer bevoegdheden

Stadswachters zullen in de toekomst trouwens meer bevoegdheden krijgen in Leuven. ,,Stadswachter is een volwaardige job geworden door de aanpassing van het statuut'', zegt hoofdcommissaris Michel Debecker die ook de leiding heeft over de stadswachters. ,,De mensen kregen opleidingen om processen-verbaal op te stellen voor overtredingen op het politiereglement. Dat kan gaan over fout geplakte affiches, maar in de nabije toekomst kunnen de stadswachters ook een proces-verbaal maken voor sluikstorten. We groeien bijzonder snel naar een ,,gemeenschapswacht'' die taken van de politie overneemt. Momenteel mogen stadswachters geen identiteitskaart vragen aan overtreders, maar dat zal veranderen dankzij het nieuwe wetsontwerp dat op de tafel ligt. Bijgevolg zullen stadswachters de taken van de vroegere hulpagenten gaan overnemen in de toekomst. Parkeerboetes uitschrijven is maar één voorbeeld. We spreken dus over een upgrade van de job, zowel voor stadswachters, als voor hulpagenten en inspecteurs van politie. Op die manier zullen agenten meer tijd hebben om repressief op te treden, terwijl stadswachters of gemeenschapswachters eerder sensibiliserend zullen werken, al krijgen ze in de toekomst wel meer bevoegdheden'', besluit hoofdcommissaris Michel Debecker.

 

Fietsers mogen busbanen gebruiken
061211_bussen
Borden worden aangepast
 

Brussel - Tijdens de komende maanden zullen heel wat busbanen in het Brussels Gewest opengesteld worden voor fietsers. Sinds dit weekend is dat al gebeurd voor een aantal busbanen in het centrum van de stad.

De busbanen krijgen daarvoor nieuwe verkeersborden en markeringen. Het Gewest betaalt de aanpassingen.

Het gaat alleen om busbanen die langs de huizenkant liggen en op voorwaarde dat de fietsers in dezelfde richting rijden als de bussen. In totaal komen zo’n 40 busbanen in het Gewest in aanmerking.

Minister Smet heeft ook de gemeenten en politiezones geïnformeerd omdat veel busbanen op gemeentewegen liggen.

Koen Van Wontergem van de Fietsersbond is tevreden over de maatregel. "Het is geen surrogaat voor een fietspad. Maar busbanen maken het voor fietsers mogelijk om niet tussen de voertuigen te moeten rijden." Het openstellen van busbanen voor fietsers is een oude eis van de Fietsersbond.

Algemeen nieuws De Lijn

Voor 2,50 euro veilig het nieuwe jaar in met de 400 BOB's van De Lijn

Voor de 19e keer brengt De Lijn tijdens oudejaarsnacht feestvierders in heel Vlaanderen veilig van en naar hun bestemming. De Lijn zet daarvoor 400 BOB's in. Een oudejaarsnachtbiljet kost 2,50 euro en abonnees rijden gratis tijdens oudejaarsnacht. De voorbije jaren namen ongeveer 150 000 feestvierders De Lijn tijdens de nacht van oud op nieuw.

Normale biljetten en kaarten niet geldig

Het oudejaarsnachtbiljet is te koop bij de chauffeurs op 31 december vanaf 18 uur. Het biljet is geldig tijdens oudejaarsavond, oudejaarsnacht en op 1 januari. Een oudejaarsnachtbiljet kost 2,50 euro. De normale kaarten en biljetten zijn die nacht niet geldig.

 

(LEES MEER)

 

12:38 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: fietsers, de lijn, stadswacht, leuven mivb, busbaan, de lijn nieuws |  Facebook |

10-12-06

Busnieuws

Dode bij ongeval in Tilff tussen twee personenwagens en bus

LUIK - In Tilff (Luik) had zaterdag in de late namiddag een ongeval plaats met twee personenwagens en een bus. De chauffeur van een personenauto kwam om het leven en er vielen verscheidene gewonden.

Eén van de personenauto's stak de bus voorbij en kwam daarbij in aanrijding met een wagen die uit de andere rijrichting kwam. Ook de bus werd daarbij geraakt. De chauffeur van een van de personenwagens werd op slag gedood. In de andere wagen en in de bus werden verscheidene mensen gewond.

Het parket van Luik stapte ter plaatse af met een verkeersdeskundige.

 

 

12:53 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, ongeluk |  Facebook |

09-12-06

Trams in Tragger Hippy... lol!

 

http://hwl.skynet.be/www.triggerhappy.be/asx.php?file=mms...

 

http://www.youtube.com/watch?v=nibq8Cf3oyM

 

http://hwl.skynet.be/www.triggerhappy.be/asx.php?file=mms...

 

 

16:28 Gepost door busje_33 & trammeke in Trams | Permalink | Commentaren (0) | Tags: antwerpen, tram, pcc, humor, tragger hippy |  Facebook |

08-12-06

 Busnieuws...

Bussen rijden weer in Limburg

HASSELT - De chauffeurs van de Limburgse stelplaatsen rijden geleidelijk aan opnieuw uit. Op bepaalde lijnritten zijn er wel nog vertragingen en sommige bussen rijden niet. De directie van De Lijn Limburg verwacht dat de toestand zich in de loop van de namiddag zal normaliseren, zo laat woordvoerster Sonja Loos aan BELGA weten.

Vanmorgen werd een buschauffeur van De Lijn in Bilzen door een drugsverslaafde gedwongen om het aanwezige geld af te geven. In een schermutseling kreeg de chauffeur verscheidene steken, vermoedelijk van een injectiespuit, toegediend. De chauffeur kreeg de nodige bijstand en werd voor verder onderzoek naar het ziekenhuis van Leuven overgebracht.

Na het incident legden de chauffeurs van De Lijn in Bilzen in eerste instantie het werk neer. In de loop van de voormiddag breidde de actie uit naar Genk, Lanaken, Sint-Truiden, Tongeren en Hasselt. Verwacht wordt dat ook andere Limburgse stelplaatsen zich bij de spontane solidariteitsactie zullen aansluiten, zo zegt vakbondsafgevaardigde Willy Claes van het ACOD.

Amper drie weken geleden raakte een buschauffeur van De Lijn in de stelplaats Kinrooi gewond na een incident met een scholier. De Limburgse chauffeurs vragen dat de directie van De Lijn specifiek aandacht aan de Limburgse situatie gaat besteden. Ze vragen in dat verband dat er bijkomende veiligheidsmaatregelen worden genomen zoals de inzet van extra controleurs en de plaatsing van camera’s op de bussen.

In de loop van de dag volgt er een onderhoud tussen de directie van De Lijn en de Limburgse buschauffeurs. Door de staking is de dienstverlening van De Lijn in grote delen van Limburg ernstig verstoord.

In een reactie laat woordvoerster Sonja Loos van de Lijn-Limburg weten begrip voor de actie te kunnen opbrengen. Ze verontschuldigt zich wel voor het ongemak dat de reizigers tengevolge van de actie ondervinden.

 avb (belga)08/12/2006

wdk
 
Gratis openbaar vervoer voor federale ambtenaren
061208 bus
Gratis openbaar vervoer voor federale ambtenaren

 

Brussel - Meer dan 150.000 federale ambtenaren kunnen binnenkort gratis met het openbaar vervoer naar het werk. Ze zullen hun abonnement voor trein, tram, bus of metro volledig terugbetaald krijgen.

De nieuwe maatregel van federaal minister van Ambtenarenzaken Christian Dupont (PS) gaat de eerste maanden van 2007 in. Er was in de regering al een principieel akkoord maar nu is er ook een akkoord over de financiële impact: die wordt geschat op 850.000 euro.

Momenteel genieten al zo’n 60.000 federale ambtenaren van een gratis abonnement op de trein of een gecombineerd abonnement NMBS-MIVB.

© FM Brussel

 

Man ramt bushok: 3 zwaargewonden

Op de Belgielei in Antwerpen is vrijdag een oudere man ingereden op een groep mensen, die stond te wachten aan een bushokje. Enkele mensen konden wegspringen, 3 anderen raakten zwaar gewond. De chauffeur van auto was ziek geworden achter zijn stuur, raakte buiten bewustzijn en reed in volle vaart in op het bushokje.

15:01 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, bus, staking limburg, incident, injectienaald, gratis ov, amtenaren, mivb |  Facebook |

07-12-06

Onder De Loep- geschiedenis van de Buurtspoorwegen 1

 

De Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen, afkorting NMVB, of in het Frans: Société Nationale des Chemins de Fer Vicinaux, afkorting SNCV, was een nationaal streekvervoerbedrijf in Belgie, opgericht op 29 mei 1894.

 

 De Tramlijnen

De NMVB had de taak om tramwegen aan te leggen in de gebieden die niet per trein bereikbaar waren. Het was in juli van het jaar 1885 dat het eerste tramtraject, tussen Oostende en Nieuwpoort, geopend werd. Dit baanvak wordt vandaag de dag nog steeds bereden door de kusttram.

Oorspronkelijk werd stoomtractie gebruikt, maar al snel begon NMVB met het elektrificeren van haar net. Brussel (Rouppeplein) – Kleine Hut werd eerste lijn met elektrische tractie. Vlak voor WO I beschikte de NMVB over 200 km spoor met elektrische tractie (en het totale NMVB net bestreek in totaal een lengte van 4000 km).

In 1910 lag er al 3786 kilometer tramspoor. Het hoogtepunt was in 1925, toen het NMVB-net 5200 kilometer lang was. In de periode die daarop volgde kreeg de NMVB concurrentie, vele particuliere busbedrijfjes schoten als paddestoelen uit de grond. Toch werd er nog steeds in het tramnet geïnvesteerd, vooral in de elektrificatie ervan. Tegen 1938 was er 1500 km tramlijn met elektrische tractie. Op de niet-geelektricifeerde lijnen werd na afschaffing van stoomtractie met dieseltrams gereden.

Het tramnet kromp van 4769 km in 1945 naar 4236 km in 1950, in 1960 was het al teruggelopen tot 978 km, in 1965 was er nog maar 582 km in gebruik. De laatste streektrams die in Vlaanderen werden opgeheven waren Brussel – Wemmel en Brussel – Grimbergen in 1978.

 

 Drie jaar geleden waren er festiviteiten in Humbeek ter ere van den boerentram die daar werd afgeschaft, 25 jaar geleden.  

Tien jaar stond tram SE 9104 in weer en wind te verkommeren maar hij werd in zijn oude glorie hersteld.

Deze tram, die ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling in 1958 was gemaakt, was een van de laatste rijtuigen die het traject aflegde, voor hij als kusttram de extra diensten verzekerde. Later werd in het tramstel nog een bar en eetgelegenheid ingericht aan de rollerskatebaan in Waver.

In 1980 lag er in België nog maar 205 kilometer tramspoor voor de 'boerentram'. Altijd nog veel meer dan in Nederland, waar in 1966 de laatste streektram tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis reed.

 

De Buslijnen

Door de Buurtspoorwegen werden ook bussen geexploiteerd. Met de wet van 11 augustus 1924 kreeg de maatschappij recht om de buslijnen te exploiteren, maar dan alleen als aanvulling of vervanging van tramlijnen. In 1931 pas kreeg NMVB definitieve toelating voor de busuitbating.

De lengte van de NMVB-buslijnen groeide snel (449 km in 1945, 2037 km in 1950, 11.000 km in 1965 en 17.250 km in 1980).

Behalve stoom-, diesel- en elektrische trams en de bussen had de NMVB ook voor enige tijd trolleybussen (in Luik) in dienst. Andere Belgische trolleybussen, in Brussel en Antwerpen, werden niet door NMVB, maar door lokale stadsmaatschappijen uitgebaat. (bv de MIVA in Antwerpen)

Op 1 september 1977 gingen de streekbussen, die tot dan toe geëxploiteerd werden door de NMBS, naar de NMVB.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In 1991 is de NMVB opgesplitst in een Vlaams en een Waals deel. Deze gingen ieder onder het gezag van de gewesten vallen, en gingen onder een eigen naam (De Lijn- Vlaamse Vervoersmaatschappij en TEC- SWRT) verder.

 

Lijst van alle door de NMVB uitgebate tramlijnen in Belgie

 

Zo dat was t voor dit gedeelte, volgende keer meer!

 

Groeten,

busje

15:18 Gepost door busje_33 & trammeke in Geschiedenis | Permalink | Commentaren (0) | Tags: geschiedenis de lijn, geschiedenis buurtspoorwegen, nmvb |  Facebook |

Bus en tramnieuws...

Bombardier bant de bus
Geen pendeldienst meer voor personeelsleden

Brugge - Bombardier Transportations zet na dertig jaar een punt achter zijn busdienst voor personeelsleden. ,,Schandalig voor een bedrijf dat voertuigen maakt voor het openbaar vervoer'', vindt chauffeur Michel Vande Genachte.

Om economische redenen'', zet Bombardier Transportations, producent van treinen en trams, vanaf 1 januai zijn busdienst voor personeelsleden stop. De twee buslijnen, één in de richting van Diksmuide en één in de richting van Eeklo, waren een dienst voor werknemers die op plaatsen wonen waar maar weinig bussen of treinen.

,,Nu blaast het bedrijf dat allemaal af'', zegt buschauffeur Michel Vande Genachte, die al drie jaar de personeelsleden richting Eeklo voert. ,,Een paar dagen geleden mocht de bedrijfsleiding nog trots meedelen dat Bombardier door de levering van zeventig dubbeldekstreinen aan de NMBS duizenden auto's uit het verkeer haalt. Maar door die busdienst af te schaffen duwt ze tientallen van haar eigen werknemers weer naar de auto.''

Frank Baute werkt bij Bombardier en neemt al acht jaar de bus. Hij is zelfs ,,busverantwoordelijke'' en verzamelt elke dag de handtekeningen van het vijftiental werknemers dat nog meerijdt. ,,Ik woon tegen Eeklo en stap elke dag af in Adegem. Met de bus van het bedrijf doe ik er 45 minuten over om van thuis uit hier te geraken. Met het openbaar vervoer zal dat minstens twintig minuten langer zijn.''

Baute geeft toe dat er nog maar weinig mensen van de busdienst gebruik maken. ,,Vroeger moest je hier rechtstaan en zat er minstens vijftig man op de bus. Maar er is al zoveel personeel op prepensioen en die werknemers worden hier niet vervangen. En de jongeren nemen de bus niet omdat het bedrijf de dienst het laatste jaar totaal niet meer aanmoedigt.''

,,Wat moeten de personeelsleden die in afgelegen plaatsen als Oedelem of Ursel nu doen?'' vraagt Vande Genachte zich af. ,,De treinbouwer dwingt zijn personeel om de auto te nemen. Hoe ironisch.''

 Tom Le Bacq07/12/2006

 

Bombardier is oa de leverancier van trams aan de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB

 

Interventieteam herstelt automaten De Lijn

ANTWERPEN - De Lijn gaat opnieuw een interventieploeg samenstellen om haar defecte biljetautomaten te herstellen. Zowat de helft van de automaten op de Bredabaan zijn stuk, net zoals verschillende toestellen in de premetrostations. Daardoor verliezen de trams veel tijd, door passagiers die hun biljet bij de bestuurder moeten kopen. (krg)

 

 

Pendelbus naar Spanje zit weer in de lift

Bron: Tubantia Foto: Bertie Willemsen

De buspendel begint weer populair te worden en Ted Rijnders, directielid van Snoeyink Reizen, weet wel hoe dat komt: de Turkse all-inclusive vakantie is op z’n retour volgens de touroperator.

Busvakanties naar Spanje zitten weer in de lift.  De Oldenzaalse Spanjespecialist kon een mooi boekjaar 2005/’06 afsluiten. Het aantal boekingen steeg met 16 procent, de omzet kwam uit op zo’n 45 miljoen euro.  De touringcar is weer terug. Zo kreeg de buspendel - meestal op en neer rijdend naar Zuid-Europa - in de afgelopen zomer al 14 procent meer passagiers.

14:14 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, tram, de lijn, touringcar, buspendel |  Facebook |

04-12-06

Trug uit conge- fotos bus en tram Ardennen en het Duitse Oberhausen...

Voila beste mensen, hier zijn we dan terug na een afwezigheid van enkele dagen...

Wat ik had gezegd kom ik nu na, kheb een mooie collectie fotootjes van TEC-bus en trammekes, alsook een aantal kiekjes van het OV in Oberhausen -daar gingen we voor de kerstmarkt maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en aldus maakte ik een aantal fotos van de busjes en trams daar..

 

De tocht in de Ardennen was adembenemend, dag 1 hebben we de streek van Durbuy aangedaan, Coo, Trois-Ponts,...nadien ook nog Dinant, Charleroi, ... Ik heb voor de gelegenheid ook n paar landschapsfotookes -let niet op de hond die op sommige plaatjes staat! .

 

Zo, dan kunnen we nu terug aan de slag hier en laat ik jullie verderkijken naar de oogst...

 

Vele bus- en tramgroeten,

 

busje_33

 

Paar landschapsfotookes...

_00001_v  _00002_v  _00005_v
_00009_v  _00016_v 
 
Busjes!!!
Hier de kleine stelplaats van een pachter-Satracom-     fotos gemaakt met toestemming!
_00023_v  _00025_v  _00028_v
 
...en weer verder... - Trois Ponts
_00031_v 
 
...en dan naar _00042_v 
_00036_v  _00038_v  _00047_v..waar je ook gaat, aan de Conecto ontsnapt men niet.. Hij is genadeloos!
 
Richting Charleroi, Casteau,...

_00048_v 
In Thuillies stonden ook nog de restanten van een tramdepot dat een aantal jaren terug is afgebrand...

_00049_v
 
Daarna ging de reis door naar Jumet, waar het een paar dagen ervoor nog staking was...

_00052_v Er staat nog veel oud trammateriaal, oa omgebouwde S-wagens en dergelijke , sommigen nauwelijks gereden, in NMVB- livrei,... nu aan het vergaan.. Best wel n triestig zicht  BN wagens, zelfde soort als de Kusttram van De Lijn...

_00053_v  _00058_v
 

  _00056_v Achteraan een hoop voornamelijk afgeschreven busjes...

_00062_v  _00066_v
 
Mooi zicht hier van de 6148 aan het station van Charleroi Sud...
_00069_v  Een rariteit waren deze gekoppelde trammekes  van het type BN  _00072_v
 
 
Duitsland- Oberhausen
 
Deze reis ging door met een Van Hool T9 van Lauwers... helaas geen foto genomen van de bus, dan maar effe op google n afbeelding gezocht... hehe!  
 
Fotootjes Oberhausen!
_00001_v  _00006_v  _00009_v
_00015_v  _00018_v  _00020_v
 
Zo hier laat ik het maar zo, wie de rest wil zien- niet weinig!- kan op de knop hieronder drukken en de rest volgt vanzelf!  Viel Spass damit...
 
dyn004_original_152_236_pjpeg_2551009_db75796b987c08fa3f1eda903a802f71

En nog een beetje busnieuws....

 

Bus en tram krijgen in lente Lijnspotters
Negen extra stadswachters op openbaar vervoer

Gent - Negen nieuw aan te werven stadswachters rijden vanaf volgend voorjaar als ,,Lijnspotter'' mee op de Gentse bussen en trams. Zij moeten onder meer op risicolijnen een extra oogje in het zeil houden.

De extra stadswachters die De Lijn kan inzetten, passen in het Veiligheidsplan dat versneld werd ingevoerd na de dood van Guido Demoor op een Antwerpse bus, in juni van dit jaar.

,,Tevoren al was afgesproken dat we met de stad Gent negen extra stadswachters in dienst konden nemen'', zegt preventieambtenaar Sandra Rottiers. ,,Vlaams minster voor Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) voorzag na het dodelijke busincident echter in extra subsidies als we die stadswachters zouden inzetten op het openbaar vervoer.''

De inzet van een extra contingent stadswachters op bussen en trams hangt niet samen met een stijging van agressie op de Gentse bussen en trams, beklemtonen alle betrokken partijen.

Nu al zijn er in Gent acht Lijnhelpers die met bussen en trams meerijden. ,,Maar dat is via De Lijn zelf. De Lijnspotters die we nu willen inzetten, zullen hetzelfde takenpakket hebben. Maar ze zullen wel het paarse uniform dragen van de Stadswachters. Zelf zouden we graag zien dat daar ook de term Lijnspotter op komt. En we willen met De Lijn overleggen om eventueel ook hun Lijnhelpers zo'n uniform te geven.''

Lijnspotters - in Antwerpen zijn er al een 50-tal - rijden mee op bussen en trams. ,,Door gewoon maar mee te rijden op moeilijkere lijnen kunnen zij al heel wat mogelijke agressie voorkomen. Met name op lijnen met veel jongeren - onder meer tram 1 en tram 4 - wil het na schooltijd wel eens bijzonder druk en rumoerig zijn. Ze kunnen tussenbeide komen als reizigers worden lastiggevallen, zij het dat ze absoluut niet de rol hebben van politiemensen. Maar de Lijnspotters hebben ook andere taken. Zo moeten zij ervoor zorgen dat beschadigingen of defecten aan het materieel, gaande van schuilhuisjes tot ticketautomaten, snel worden gesignaleerd. Ze zijn er om reizigers die hulp behoeven, zoals moeders met kinderwagen of mensen in rolwagens, de tram of bus op te helpen. Of kunnen ze de taak vergemakkelijken van de inspecteurs die bij ongevallen ter plaatse komen om vaststellingen te doen.''

De procedure om Lijnspotters aan te werven wordt normaal gezien nog in de gemeenteraad van deze maand opgestart. ,,Volgens het contract moeten de aanwervingen normaal gezien gebeuren voor einde maart. We zijn al zeker dat we zes Lijnspotters in dienst kunnen nemen, maar samen met De Lijn hebben we afgesproken dat we er op aan zullen dringen dat het er uiteindelijk toch negen worden'', besluit Sandra Rottiers.

Bij De Lijn juichen ze de komst van de Lijnspotters alvast toe, zegt woordvoerster Machteld Weyts. ,,We gaan ervan uit dat die het sociaal comfort van onze reizigers kunnen verbeteren, dus we kunnen niet anders dan tevreden zijn.''

Buschauffeur blijft tien dagen arbeidsongeschikt
Collega's staken want derde incident in korte tijd

Kortrijk - Jongeren sloegen vrijdagmorgen een busbestuurder, Harry L., in elkaar ter hoogte van het station van Kortrijk. Zijn collega's gingen prompt in staking. Het is het derde incident in korte tijd in de stad.

De feiten speelden zich vrijdagmorgen omstreeks 6 uur af ter hoogte van de bushalten in de Kortrijkse stationsbuurt. De versies over deze agressie liepen aanvankelijk nogal uiteen. Tot busbestuurder Harry L. na verzorging in het ziekenhuis, zijn eigen verhaal kon doen. De man heeft een gebroken rib, herstelt thuis en is erg aangeslagen. Hij krijgt begeleiding van het team slachtofferhulp van De Lijn.

Guido Steelandt van het ACOD: ,,Er was een fuif in bouwcentrum Pottelberg en een aantal jongeren zakte na sluiting af naar het station, waar ze wachtten op openbaar vervoer. Een jongere wou de bus van Harry D. nemen maar die ging de verkeerde richting uit. Toen hij uitstapte begon hij uitzinnig tegen de bus te schoppen. Harry liet het incident voor wat het was en reed iets verder naar de volgende halte. Hij deed de deuren open. Toen kwam één van de andere jongeren die op de bus was blijven zitten, naar voren en gaf hem rake klappen. Een discussie was er niet geweest, zegt L. De jongeren gingen daarna op de loop. L. reed naar de stelplaats terug en waarschuwde zijn chef en de politie.''

,,Het gaat van kwaad naar erger'', zeggen de vakbonden.

Steelandt: ,,Er wordt vaak met fietsen gegooid en vuilnisbakken gaan de lucht in. Vaak gebeurt dat op donderdag want dan zijn er fuiven in het bouwcentrum. Het is het derde incident in korte tijd. Met deze actie wilden we een signaal geven.''

Grootsteden

,,Alle aandacht gaat naar grootsteden. Maar ook in deze zogenaamde rustige regio gaat de agressie in stijgende lijn. En dat kan niet. Geen enkele vorm van agressie kan voor ons door de beugel.''

De chauffeurs legden het werk neer maar benadrukten dat ze de ochtendspits niet wilden verstoren. Ze gingen pas nadien in staking. Pieter Wieme van het ACV steunde de actie van de bestuurders.

Wieme: ,,Onze passagiers zijn ook onze bondgenoten. Daarom hielden we ze tijdens de ochtendspits niet gegijzeld en gingen we om tien uur weer aan het werk. Volgende week zitten we samen met de directie, de stad Kortrijk en de politie. Er gaat ontzettend veel geld naar Antwerpen en Gent voor veiligheid. Maar ze mogen ons na een derde incident op rij niet over het hoofd zien.''

,,De vorige keer kwam het niet tot een confrontatie maar gooiden jongeren zich voor de bus. De eerste keer ging het om verbale agressie. Het lijkt wel of bussen en hun chauffeurs de rode lap op de stier zijn.''

Maatschappelijk probleem

,,We weten dat dit een maatschappelijk probleem is maar we mogen het niet laten escaleren.''

De staking verliep zonder incidenten. De busgebruikers wachtten geduldig. De chauffeurs - waaronder twee vrouwen die nog geen agressie hadden meegemaakt - gingen stipt om 10 uur weer aan het werk. (vkk)

 Kris Vanhee02/12/2006

 

Kaartje kopen op MIVB-tram of bus kost straks meer

BRUSSEL - Vanaf februari 2007 kost een MIVB-vervoersbewijs dat aan boord van het voertuig wordt gekocht 2 euro. De prijs in voorverkoop blijft op 1,50 euro.

De Brusselse regering keurde de nieuwe tarieven donderdag goed. Ook maandabonnementen (40,5 euro in plaats van 38) en MTB-jaarabonnementen (45 euro in plaats van 42,5) worden duurder. De tarieven voor schoolabonnementen blijven ongewijzigd.

De verhoging van de prijs voor vervoersbewijzen die aan boord worden gekocht, maakt deel uit van een ontradingspolitiek. Dat mensen hun ticket aan boord kopen, betekent tijdverlies voor de bestuurders en veroorzaakt dus vertraging, legde Brussels mobiliteitsminister Pascal Smet donderdag uit.

Eerder maakte ook de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn kaartjes op tram en bus al duurder dan kaartjes in voorverkoop.

 

14:52 Gepost door busje_33 & trammeke in Bussen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: busnieuws, bus, tram, tec, ardennen, dinant, charleroi, nmvb, de lijn, mivb, busfoto, oberhausen |  Facebook |