09-01-07

Busnieuws...

De Lijn Limburg is het meest toegankelijk
Rolstoelgebruikers bestellen 4.025 busritten

Hasselt - In Limburg werden tussen 2 mei en 30 november 2006 meer dan vierduizend busritten door rolstoelgebruikers gereserveerd. Limburg torent met dit cijfer hoog uit boven de andere provincies.

Sinds 1 mei 2006 vraagt De Lijn rolstoelgebruikers in heel Vlaanderen om op voorhand te reserveren. Zo wil De Lijn voorkomen dat mensen in een rolstoel bij de halte moeten blijven staan, omdat het voertuig niet aangepast is. In Limburg zijn ondertussen alle belbushaltes uitgerust om na reservatie rolstoelgebruikers op te pikken. In de stadsgebieden Hasselt, Genk, Sint-Truiden en Tongeren geldt een toegankelijkheidsgarantie voor rolstoelgebruikers. Dit betekent dat de persoon na reservatie zeker is van een toegankelijke rit, hetzij met een gewone bus die uitgerust is voor rolstoelgebruikers, een belbus of een taxi.

Proefproject

Van de 6.259 reservaties tussen 2 mei en 30 november in heel Vlaanderen, komen er 4.025 uit Limburg. ,,Het hoge cijfer is te danken aan het proefproject dat hier in mei 2002 startte'', zegt Sonja Loos van De Lijn.

Het is al langer geweten dat Limburg qua toegankelijkheid bij De Lijn koploper is. Vorig jaar nog kwam een groep uit de Europese Unie het openbaar vervoer in Hasselt bestuderen. Zo worden momenteel ook in Hasselt dertig haltes beter toegankelijk gemaakt. De Lijn Limburg start met de voorbereidingen van een nieuw project. In mei start in Leopoldsburg , Ham , Beringen , Lommel , Hechtel-Eksel en Overpelt een proefproject rond aangepast vervoer voor rolstoelgebruikers waarbij samengewerkt wordt met de Diensten Aangepast Vervoer.

,,Rolstoelgebruikers reserveren via de Belbuscentrale. Kunnen ze echt niet mee met het openbaar vervoer, omdat ze bijvoorbeeld niet aan de halte geraken, kunnen ze rekenen op aangepast vervoer.'' Op termijn wordt dit uitgebreid naar heel Vlaanderen.

Ook al zijn er nog veel verbeteringen mogelijk, toch vertrouwen veel rolstoelgebruikers in Limburg op De Lijn.

Schoolbus ramt garage in Diksmuide

In Esen, bij Diksmuide, is vanmorgen een schoolbus te pletter gereden tegen een garage.

Het ongeluk gebeurde op de hoek van de Warestraat en Het Bedelf.

In de bus zaten de chauffeur, een begeleidster en twee leerlingen.

Ze konden allemaal door een raam van de bus worden bevrijd door de brandweer van Diksmuide.

De chauffeur werd onwel. Hij werd overgebracht naar het ziekenhuis. De drie anderen kwamen er met de schrik vanaf.

GVB stadsbus van 1,25 miljoen euro

AMSTERDAM: Tijdens een fotoreportage over de GVB bussen in de Nederlandse hoofdstad trof men daar wel een hele prijzige bus: de Mercedes-Benz Citaro lesbus die geheel op het milieuvriendelijke waterstof rijdt. 

Mercedes-Benz Citaro met brandstofcelaandrijving De twaalf meter lange Mercedes-Benz Citaro met lage vloer en brandstofcelaandrijving heeft afhankelijk van het toepassingsgebied een actieradius van 200 tot 250 kilometer. De bus heeft al naar gelang de gekozen uitvoering - een vervoerscapaciteit van circa zeventig passagiers. Drie deuren waarborgen vlot in- en uitstappen.  Prijs per stuk: 1,25 miljoen euro !

De topsnelheid bedraagt rond 80 km/h. De brandstofcel-unit met meer dan 200 kW (uitgangs)vermogen, die wordt ontwikkeld en gebouwd door DaimlerChrysler-dochter Xcellsis, en de gasflessen waarin de waterstof wordt gecomprimeerd tot een druk van 350 bar, zijn op het dak gemonteerd. De aandrijfunit bestaande uit de elektromotor, de versnellingsbak en de aandrijfassen bevinden zich onder het achterste gedeelte van de bus.   

14:26 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, de lijn, rolstoel op de bus, bus ongeluk, dure bus, citaro, waterstofbus |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.