16-01-07

Nieuws..

Wagen rijdt metrostation Zwarte Vijvers binnen

BRUSSEL - Na een nachtje stappen zijn twee mannen in een blauwe Ford Fiesta het metrostation Zwarte Vijvers in Molenbeek binnengereden. Hun wagen kwam op de centrale trappen van de ondergrondse tot stilstand, zichtbaar voor alle metropassagiers. De twee inzittenden zijn te voet gevlucht.

De wagen heeft eerst de trappen, nauwelijks breder dan het voertuig, naast de roltrap genomen. Nadien werd een rolluik aan de lokettenzaal geramd. Het voertuig kwam tot stilstand op de tussenverdieping.

Waarschijnlijk heeft de bestuurder getracht om het perron te bereiken, maar daar is hij niet in geslaagd.

De inzittenden zijn nadien op de vlucht geslagen. Getuigen zagen twee mannen en konden een vage beschrijving geven. De federale politie is ter plaatse op zoek naar vingerafdrukken. De nummerplaat is vervalst, waardoor het vermoeden rijst dat het om een gestolen wagen gaat.

Het metrostation is ondanks de spectaculaire blokkade niet afgesloten. Het metroverkeer verloopt normaal. Om de schade te beperken zal de auto niet getakeld worden langs waar hij gekomen is, maar zal hij via een kraanwagen over de metrosporen naar een ander station worden gebracht.

 

Te groot model van bus gegooid

Een Brits meisje wist niet goed wat ze hoorde toen een buschauffeur weigerde haar te laten opstappen op zijn bus. De reden: ze was te groot.

Josephine Kime, een voormalig model, is met haar 1 meter 78 groter dan de gemiddelde vrouw, maar dat haar lengte haar op deze manier in de problemen zou brengen, had ze nooit gedacht.

De 23-jarige vrouw uit Chelsea mocht de bus niet op omdat de chauffeur niet over haar heen kon kijken. ,,Eerst dacht ik dat hij een grapje maakte, dus lachte ik even en vervolgens stempelde ik mijn kaartje af'', vertelt Kime.

Dat was buiten de chauffeur gerekend. ,,Hij werd plots erg kwaad en weigerde te vertrekken voor ik de bus had verlaten. Hij zei dat hij niet meer kon zien als ik bleef staan'', aldus de vrouw.

Kime was net op weg naar huis van haar werk. ,,De bus zat inderdaad al goed volgestouwd, maar de andere passagiers schoven wat door, zodat ik samen met nog drie andere mensen kon opstappen. Op dat moment versperde de chauffeur me de doorgang. En om het nog wat duidelijker te maken, liet hij een vrouw die achter me stond, voor mijn neus opstappen.''

De jonge vrouw diende een klacht in bij Transport for Londen voor discriminatie. De maatschappij bevestigde dat er geen beperking bestaat voor de lengte van busreizigers. ,,We waren verbijsterd toen we juffrouw Kimes verhaal hoorden'', reageert een woordvoerster.

,,We kunnen ons alleen maar excuseren voor het ongemak. We verwachten uiteraard van onze chauffeurs dat ze de klanten hoffelijk behandelen. We trachten nu te achterhalen wie de chauffeur in kwestie was.''
 

Binnenkort eindelijk bushalte aan station
Reisroute De Lijn hertekend door heraanleg kruispunt

Temse - Aan het station van Temse wordt op termijn een bushalte van De Lijn geïnstalleerd. Door een wijziging van de reisweg zal ook het zwembad beter worden bediend.

Pendelaars die met de bus naar het station komen, stappen vandaag af op de Guido Gezelleplaats - het stukje tussen de Viaduct en de Stationsstraat - en steken de tunnel onder de spoorweg door. Personenwagens kunnen ook door die koker, autobussen niet omdat de tunnel net iets te laag is voor de voertuigen van De Lijn. Dat is een van de redenen waarom er aan de voorkant van het station geen bushalte is.

Daarin komt echter verandering. Alles heeft te maken met de heraanleg van de zwarte punten in Temse, zoals het kruispunt van de Krijgsbaan met de N16, Vrijheidstraat en Viaduct. Concreet komen in de op elkaar aansluitende straten verkeerslichten en wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd op Viaduct, de hellende weg vanaf de Krijgsbaan naar het centrum. In de toekomst zullen chauffeurs alleen nog op de Viaduct naar beneden kunnen rijden.

,,Die maatregelen betekenen een probleem voor De Lijn'', zegt mobiliteitsambtenaar Kristof Van Remoortere. ,,Zodra de bussen vertrekken op de Gezelleplaats loopt de huidige reisweg bergopwaarts op de Viaduct, zo over de brug boven de N16.''

Rotonde

In de aangepaste route zullen de bussen niet meer tot aan de Gezelleplaats komen. Via de August Wauters- en Stationsstraat zullen ze naar de Kasteelstraat rijden. Vanaf het zwembad gaat het richting het station, de Parklaan en de Krijgsbaan.

Omdat de buschauffeurs met hun kolossale voertuig moeilijk de bocht kunnen nemen op het kruispunt van de Stations-, Kasteel- en Consciencestraat, wordt daar een rotonde aangelegd. ,,Die ingreep is absoluut noodzakelijk voor het openbaar vervoer'', verklaarde Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) in de wandelgangen van het Vlaams parlement.

Zodra de plannen worden gerealiseerd, wordt het knooppunt van De Lijn verlegd van de Gezelleplaats naar het station. Toch zal het nog een tijd wachten zijn op de uitvoering daarvan. Eerst worden wellicht de zwarte punten van de N16 met de Hoogkamerstraat en daarna dat met de Doorn- en Gasthuisstraat aangepakt. Daarover is er nog geen timing bekend.

MIVB zoekt chauffeurs voor nachtnet

Brussel - Elk jaar is de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB op zoek naar nieuwe chauffeurs. Dit jaar zijn het er extra veel, want vanaf april komen er nieuwe diensten bij door de invoering van het nachtnet. Reizigers kunnen dan ook op vrijdag- en zaterdagnacht het openbaar vervoer nemen, wat ook voor een aantal nieuwe jobs zal zorgen.

Momenteel worden al een aantal nieuwe krachten klaargestoomd als nieuwe chauffeurs voor op de tram, bus of metro. Maar de brusselse vervoersmaatschappij zoekt nog meer personeel. Daarom organiseert ze op vrijdag 26 en zaterdag 27 januari twee 'jobdays.'

"Het beroep van busbestuurder is geen gemakkelijk beroep: je zit vrij regelmatig vast in het verkeer en er is veel stress te verduren. Maar mensen die als busschaufeur bij de MIVB beginnen hebben ook kans om door te groeien binnen het bedrijf, waardoor we weer nieuwe busbestuurders moeten zoeken", legt An Van Hamme van de MIVB uit.

Bovendien start de MIVB in april met het langverwachte nachtnet: vanaf dan rijden er op een 18-tal lijnen bussen en trams op vrijdag- en zaterdagnacht. Dat creeert een aantal nieuwe jobs, al zijn deze wel deeltijds, zegt An Van Hamme:
"We zoeken vooral mensen die op zoek zijn naar een bijverdienste: die twee keer vier uur per weekend op het nachtnet willen werken."

Hoe dat nachtnet er concreet zal uitzien, is nog niet helemaal duidelijk. Toch wil de MIVB al een reservelijst aanleggen van mogelijk geinteresseerden. Voor het dagnet zijn zo'n 220 nieuwe chauffeurs nodig.

"De vereisten zijn dat de kandidaten minstens 21 jaar zijn en in het bezit van een rijbewijs B. Een rijbewijs D hebben is een heel groot voordeel, maar geen voorwaarde: de mensen krijgen een opleiding van zes weken bij de MIVB zelf," aldus Van Hamme.

Wie zich geroepen voelt, kan zich nog tot vrijdag inschrijven. Voor meer informatie kan u terecht op de website van de MIVB.

070115 nachtnet

 

12:55 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: mivb, de lijn, bus, metrostation |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.