03-02-07

Nieuws...

Pendelaars morren over busdienst
Nieuwe uurregelingen De Lijn onder vuur

Gooik - De Gooikse pendelaars zijn niet tevreden over de nieuwe uurregelingen van De Lijn. Het gemeentebestuur kreeg al verschillende klachten hierover. Ook het verdwijnen van rechtstreekse verbindingen tussen Gooik en Brussel zit de pendelaars dwars.

Op de website van de gemeente Gooik staat als vaste rubriek de Vraag van de maand . Nu wordt gepolst naar het tevredenheidgevoel van de Gooikenaar over het openbaar vervoer. Gistermiddag was 34 procent van de stemmers (65 op dat ogenblik) niet tevreden over het openbaar vervoer, 32 procent was matig tevreden.

Een anonieme reactie op de website spreekt boekdelen: Sinds 8 januari moet de Gooikse pendelaar uitkijken welke bus hij neemt: hij moet afstappen en dan gokken op welke bus 162 van De Lijn hij opstapt. Jawel, voor de duidelijkheid zijn er twee buslijnen met het nummer 162. Dit illustreert duidelijk hoe graag De Lijn met de pendelaars van Gooik de spot drijft (...) Tot voor enkele jaren reden de bussen rechtstreeks naar Brussel zonder tussenstop 'stelplaats Leerbeek'. Nu wordt door de stop in Leerbeek de duur van het traject zowel 's morgens als 's avonds met ongeveer 20 minuten verlengd.

Schepen van Mobiliteit, Simon De Boeck (CD&V), zegt dat het gemeentebestuur op de hoogte is van de problemen en dat er al gesprekken zijn gevoerd met De Lijn. ,,Verschillende mensen reageerden inderdaad en uitten hun ongenoegen over de nieuwe dienstregeling'', zegt De Boeck. ,,Ook het feit dat er geen rechtstreekse verbinding meer is tussen Brussel en Gooik stoort de pendelaars. Zij moeten nu altijd tot Leerbeek rijden, om dan over te stappen en de juiste verbinding te nemen.''

Karen Vanden Plas van De Lijn is verbaasd over de negatieve reacties. ,,Er is heel weinig veranderd aan de uurregelingen voor Gooik'', zegt Vanden Plas. ,,De rechtstreekse verbinding tussen Brussel en Gooik bestaat al niet meer sinds 2002. We hebben er toen voor gekozen van Leerbeek de draaischijf van de regio te maken. Op die manier hebben ook pendelaars uit gemeenten als Herne en Galmaarden een vlotte verbinding. In ieder geval hebben wij hier nog geen klachten uit Gooik gekregen'', besluit Vanden Plas.

 

Meer bussen en verbindingen
Vervoersmaatschappij De Lijn optimaliseert aanbod openbaar vervoer

Rupel - Na een uitgebreid onderzoek bij reizigers en gemeenten besliste openbare vervoersmaatschappij De Lijn om de basismobiliteit in de Rupelstreek en het zuiden van Antwerpen te verbeteren. Lijnrechte verbindingen, klokvaste uren en nieuwe buslijnen maken deel uit van het plan.



Onder het motto Dat is dan rechtgezet voerde openbare vervoersmaatschappij De Lijn een ludieke communicatiecampagne rond de nieuwe dienstregeling die gisteren van start is gegaan. Aan bepaalde halten in de betrokken regio werden traktaties uitgedeeld. Alle inwoners uit de streek kregen bovendien een informatiepakket toegestuurd met een gratis buspasje.

,,Uit overleg met de betrokken gemeenten en tevredenheidsenquêtes bij de reizigers bleek dat sommige zaken dringend aangepakt moesten worden. Zo kwam lijnenbundel 290 in zes verschillende varianten verwarrend over'', zegt De Lijn-woordvoerster Griet Somers. Een directere verbinding naar Antwerpen is een eerste aandachtspunt. Lijnen 290, 291 en 295 rijden allemaal weer langs de oude provinciebaan en maken gebruik van de vrije tram- en busstrook op de Sint-Bernardse Steenweg. De vaste bustijden zijn prioritair in dit nieuwe plan.

Gemeenten verbonden

Daarnaast last men enkele gloednieuwe lijnen in. Lijn 503 kruist de Boomsesteenweg en maakt een vlotte onderlinge verbinding mogelijk tussen de Rupelgemeenten. ,,Op vraag van onze reizigers hebben we zelfs een halte gepland aan rustoord Maria Boodschap in Niel'', zegt Somers. Ten slotte wordt een aangepast aanbod voor scholieren geïntroduceerd. Lijn 294 vormt een rechtstreekse verbinding tussen Aartselaar en de scholen in Boom. Scholieren uit Hoboken en Hemiksem pendelen naar daar via lijn 298.

Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen van Brempt (SP.A) legt uit dat openbaar vervoer geen statisch gegeven mag zijn. ,,In een regio als deze is het belangrijk dat het openbaar vervoer zoveel mogelijk wordt afgestemd op de noden van de mensen die er werken en wonen. Ik wil ambitieuzer zijn dan 'enkel basismobiliteit' door maximaal in te zetten op wat de reizigers willen. Dat hebben we vandaag gedaan'', zegt Van Brempt.

lijnrecht

 

Chauffeur van verongelukte skibus zegt sorry

,,Mijn welgemeende excuses aan alle slachtoffers." Henri Taling (53) uit Aartselaar reageerde gisteren voor het eerst sinds hij vorig weekend in Duitsland met zijn touringcar van de weg raakte.

Henri Taling werd zondag 53 jaar. Maar reden tot feestvieren had hij niet: in zijn car raakten 37 toeristen gewond. ,,Het besef dat sommige slachtoffers blijvende letsels opliepen, valt zwaar. Het is een ware nachtmerrie", liet hij weten.

Volgens zijn baas, Reizen Lauwers, is Henri Taling een chauffeur die verslaafd is aan zijn job. ,,Een ervaren chauffeur ook. Eerst bouwde hij een lange carrière op bij De Lijn. Nu werkt hij al acht jaren voor Reizen Lauwers. We hebben tientallen brieven die tevreden passagiers schreven na een reis met hem.''

Het was zijn eerste ongeval. Hij had niet gedronken en had zijn rij- en rusttijden gerespecteerd. Vermoedelijk viel Taling in slaap, maar daar zweeg hij gisteren over. Hij krijgt hulp van een psycholoog om hem zo snel mogelijk weer achter het stuur te krijgen.

Gisteren werd nog een gewonde busreiziger naar ons land overgebracht. Er liggen nog altijd drie slachtoffers in Duitse ziekenhuizen. (bjm)

 

 

 
Vanderkindere toch nieuwe eindhalte trams 23 en 24

Ukkel - De komst van de snelle noord-zuid-tramverbinding van de MIVB is een feit. Donderdag besliste de Brusselse regering om de eindhalte van de trams 23 en 24 naar het Vanderkindereplein in Ukkel te verleggen.

Daar was heibel over omdat staatssecretaris voor Stedenbouw Françoise Dupuis (PS) en de gemeente Ukkel geen stedenbouwkundige vergunning wilden afleveren voor de aanleg van een derde spoor. Dat derde spoor zou nodig zijn om die terminus efficiënt te laten draaien, met trams die moeten keren of zelfs een tijdje daar ter plekke moeten blijven staan, zonder het tramverkeer te storen.

Maar dat spoor is niet meer nodig, zegt Brussels minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). "Ik heb aan de MIVB gevraagd of ze een derde spoor konden vermijden. De MIVB beweert dat ze een oplossing hebben gevonden. Er zal iemand permanent ter plaatse zijn."

Het tramverkeer blijft dus op de twee bestaande sporen in eigen bedding. Ook de eindhalte van tram 3 komt naar Vanderkindere, momenteel is dat nog Churchill.

De nieuwe eindhalte zou in de lente van volgend jaar operationeel moeten zijn.

070202 tram
©tvb
Vanderkindere toch eindehalte van trams 23 en 24

 

00:25 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tram, busongeval, de lijn, bus, mivb, chauffeur, lauwers |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.