05-02-07

Bus en tramnieuws...

De Lijn brengt jeugd gratis naar basket

OOSTENDE - Telindus Oostende en De Lijn werken op 10 februari samen om zoveel mogelijk kustjongeren te lokken voor de wedstrijd Oostende - Bree. De basketbalclub wil zo de jeugd sensibiliseren voor haar sport.

,,We hebben de jeugdconsulenten van acht kustgemeenten aangesproken, en legden zo een database van 68 jeugdverenigingen aan. In totaal hebben we zo'n 8.000 kinderen tussen 8 en 16 jaar ingelicht over onze actie. We hopen daarvan zo'n vijf procent of 400 jongeren naar de Sleuyter Arena te lokken voor de wedstrijd tegen Bree'', zegt Jean-Jacques Daenens, commercieel manager van BCO.

Concreet zal De Lijn op 10 februari extra kusttrams inleggen om de jongeren naar de basketbalwedstrijd te brengen. Na de match rijdt de tram om 22.45 uur door naar De Panne in plaats van Nieuwpoort, en er komt ook een extra tramrit richting Knokke. ,,De inwoners van Oostende en Bredene kunnen gewoon gebruik maken van de stadslijnen die op zaterdagavond tot 3.00 uur 's nachts rijden. Ook voor ons is dit een belangrijke actie, want jongeren zijn een belangrijke doelgroep voor De Lijn. We hopen dat de actie een succes wordt'', zegt Dirk Schockaert van De Lijn. Voor beide partijen hoeft dit geen eenmalige actie te zijn. Volgend basketbalseizoen wil men meerdere commerciële acties op poten zetten. (dji)

Langste tram rijdt door Brussel

In Brussel rijdt vanaf vandaag een extra lange tram van 43 meter. Dat is de langste tram die de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB ooit heeft ingezet.

langste tram
(foto Belga)

De tram T4000 is uitgerust met acht bewakingscamera's, zeven dubbele deuren, verlaagde vloeren en airconditioning. Er kunnen 258 reizigers mee.

De T4000 van Bombardier is de grootste tram die ooit in de hoofdstad heeft rondgereden. De tram is elf meter langer dan de T3000, zijn kleinere broer die de MIVB nu al inzet.

De lange tram zal in eerste instantie rijden op de lijn 23, die van Churchill naar de Heizel loopt. "We kampen daar al jaren met een capaciteitsprobleem", zegt Ann Van Hamme van de MIVB. "Op de lijn reizen veel scholieren en de lijn heeft nood aan extra capaciteit."

De MIVB heeft negentien T4000-trams besteld. Zij zullen in de loop van het jaar geleverd worden. Vanaf 2008, als het nieuwe tramplan in voege treedt, zou de T4000 op de Noord-Zuidverbinding worden ingezet.

(foto Belga)
 
Nachtchauffeurs MIVB krijgen slechte voorwaarden

Brussel - De liberale vakbond bij de Brusselse vervoermaatschappij MIVB is niet tevreden over het verloop van de onderhandelingen met de directie rond het loon en statuut van de toekomstige nachtchauffeurs.

De vakbond vreest dat de MIVB die chauffeurs te weinig wil betalen. De MIVB zou ook bijkomende chauffeurs willen aantrekken voor het nachtnet, terwijl er volgens de bond intern genoeg kandidaten zijn.

Ondertussen maken ook sommige Brusselse parlementsleden zich zorgen over deze zaak. Zo wijst Céline Delforge (Ecolo) er op dat de Brusselse regering twee weken geleden zei dat er een duidelijk verschil in statuut zal zijn tussen dag- en nachtchauffeurs. Maar vrijdag heeft Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) in het parlement volgens Delforge net het omgekeerde beweerd.

 

Ontspoorde tram veroorzaakt vertraging

In Gent is vanochtend een hermelijntram ontspoord aan het Zuid.

De tram raakte van de sporen toen de chauffeur een stukje achteruit moest rijden.

Niemand raakte gewond bij het ongeluk en de sporen waren snel vrijgemaakt.

De trams rijden daardoor wel met een kwartier vertraging.

(foto Belga)
De trams in Gent rijden met een kwartier vertraging.

13:40 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, mivb, tram, t4000, langste tram brussel, ontsporing |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.