05-02-07

Onder de loep: De Antwerpse Poldertram

Vandaag wezen Brusselen met de MTUB-trammekes maar belangrijker nieuws eerst!!

Eindelijk is het zover: hier ben ik dan met de geschiedenis van de Antwerpse Poldertram, die nu volop wordt gerestoreerd.. In Lochristi zijn we ondertussen bezig met het schoonmaken van de bogies (onderstel van de Type-S die een tijdje geleden werd afgebroken en de onderstellen gaan voor de poldertram gebruikt worden die nu in Weelde staat), die worden weldra gestoomd nadat we ze hebben ontdaan van het meeste vuil..

Foto's hier van het gedane werk daar in de voormalige De Lijn- stelplaats en van de laatste poldertram die in Weelde staat! (en in welke staat... )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_00002

 

_00004
_00005
Na een paar uur noest arbeiden begonnen de bogies weer proper te worden..

GESCHIEDENIS VAN DE POLDERTRAM

De historische waarde van NMVB motorrijtuig 9994

Einde jaren twintig van de vorige eeuw ontwierp de NMVB een modern vierassig motorrijtuig dat bedoeld was om ingezet te worden op de nieuw te elektrificeren lange buitenlijnen van het net.

Nadat een eerste bestelling voor de kustlijnen was gedaan, volgden na enige maanden reeds de eerste bestellingen voor de lijnen van het binnenland.

Zo ontstonden in korte tijd voor de kustlijnen 21 motorrijtuigen en 14 aanhangrijtuigen met een kastbreedte van 2.40 meter, alsmede voor het binnenland 72 motorrijtuigen en 48 aanhangrijtuigen met een kastbreedte van 2.20 meter.

Gedwongen door de economische omstandigheden werden reeds na enkele jaren vrijwel alle aanhangrijtuigen -- die daartoe reeds waren voorbereid -- tot motorrijtuigen omgevormd.

Later zouden al deze rijtuigen worden aangeduid als het type "Standaard met houten kast", in de Groep Antwerpen waren ze bekend als "Pullmans". Vanaf 1935 kwamen er grote aantallen soortgelijke rijtuigen in dienst, die geheel in metaal waren gebouwd.

Bij de eerste grote aanbesteding van rijtuigen type Standaard met houten kast voor de diverse groepen, op 9 april 1929, waren ook de aanhangrijtuigen reeks 19132-19136, te bouwen door de "S.A. de Travaux Dyle & Bacalan" te Leuven. Het waren de eerste Standaard-aanhangrijtuigen voor het binnenland. Deze kleine reeks was bestemd voor de Groep Antwerpen, ze werd administratief ingeschreven bij de lijn Antwerpen--Zandvliet--Lillo en kwam in 1930/31 in dienst.

Bij de hiervoor genoemde omvorming van de aanhangrijtuigen in motorrijtuigen werden de 19132-19136 in 1932 gewijzigd in de 9990-9994.

De rijtuigen ondergingen in de loop der jaren enige wijzigingen, zoals het vervangen van de oleo-pneumatische Pieperrem door de Westinghouse luchtdrukrem. Daarnaast werd het uiterlijk verfraaid door een typisch kenmerk van de Groep Antwerpen: de grote zijpanelen onder de ruiten werden verlengd waardoor ze de tot dan toe zichtbare hoofdliggers van het onderstel afdekten.

Deze typische aanpassing werd bij vrijwel alle Antwerpse Standaard motorrijtuigen met houten kast doorgevoerd, evenals bij enige aanhangrijtuigen en tweeassige motorrijtuigen. Het Antwerpse rijtuigenpark onderscheidde zich hiermee van dat van de andere provincies. ... (lees meer...)

Foto's van de poldertram zoals hij er nu nog uitziet..

9292 (2) poldertram2

9292 (4) poldertram2

9292 (5) poldertram2
9292 poldertram2

En nog eentje uit de oude doos..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Met dank aan Stefan Justens voor de verstrekte informatie, en aan Tram5 voor de foto's te Weelde.

AANDACHT: Wie zich geroepen voelt om vrijwillig mee te komen helpen (te Lochristi) aan de restoratie van deze unieke tram, of wie het project wil sponsoren, mag mij gerust contacteren via de "Mail me"- button rechts... We zijn voornamelijk ook nog op zoek naar iemand die iets van schrijnwerkerij afkent.

De commentaren zijn gesloten.