07-02-07

Nieuws...

Spijbelaars betrapt bij controles openbaar vervoer

BRUSSEL - In het Brussels Gewest en in een deel van Waals-Brabant voerden de politiediensten al voor de 26ste keer onaangekondigde controles uit op bus- en tramlijnen, in metrostellen en in metro- en treinstations.

Het belangrijkste doelwit van deze grootscheepse actie was de bestrijding van de criminaliteit en de vrijwaring van de veiligheid voor reizigers en personeel op en rond het openbaar vervoer in het Brussels Gewest. Daarnaast werd ook aandacht besteed aan het schoolverzuim bij schoolplichtige jongeren. Meer dan 280 politieambtenaren en 100 personeelsleden van verschillende veiligheidsdiensten hielpen mee aan deze grootscheepse actie.

De politie controleerde 672 personen rond de metrostations, waarvan er elf gerechtelijk werden aangehouden. Elf mensen werden administratief aangehouden omdat ze illegaal in het land verbleven. Zeven anderen werden meegenomen voor identiteitscontrole. De politie nam ook zes verboden wapens in beslag. Tweeënnegentig spijbelaars liepen tegen de lamp. Zij kregen een flinke uitbrander en hun ouders en schooldirecties werden ingelicht.

Lijnbussen

Tijdens vorige actie betrapte de politie nog 114 spijbelaars in en rond de metrostations.

Inspecteurs van De Lijn controleerden op 366 bussen 7.084 reizigers en betrapten daarbij 93 zwartrijders. Zij moesten van de bus met een flinke boete.

De controlediensten van de MIVB ontdekten heel wat meer zwartrijders op hun bussen en trams en in de metrostellen. Er werden niet minder dan 446 zwartrijders op heterdaad betrapt. Tijdens de actie deden er zich geen incidenten voor. (fkd)

070206_fipa

©tvb
Politie controleert schoolagenda's van spijbelaars
 

Nieuwe buslijn naar AZ-Jette en Zaventem

DILBEEK - Vanaf halverwege dit jaar kunnen pendelaars genieten van een directe busverbinding tussen Dilbeek en Zaventem. De nieuwe buslijn biedt een antwoord op de vraag van vele senioren. Die wensen een snelle verbinding naar het AZ-ziekenhuis in Jette.

De nieuwe buslijn zal vertrekken van de stelplaats van De Lijn in Dilbeek en heeft als eindpunt Zaventem. De bus zal om het kwartier rijden tijden de spits en om het half uur tijdens de daluren. In het weekend rijden de bussen in beide richtingen. De laatste bus uit Zaventem komt rond 23 uur aan in Dilbeek.

Luchthaven

,,Zodra de voorbereidingen zijn afgerond kunnen we beginnen met de bekendmaking van de nieuwe lijn.'' licht schepen van Verkeer Walter Zelderloo (VLD) toe.

Mogelijk rijzen er wel nieuwe problemen omtrent parkeerplaatsen aan de stelplaats in Dilbeek. ,,Indien die problemen voorkomen kunnen we die op gepaste tijd oplossen.'' vertelt Philippe Jacobs, de woordvoerder van De Lijn.

De nieuwe buslijn komt er in het kader van START, het strategisch actieplan voor de reconversie en tewerkstelling in de luchthavenregio, en erft ook de naam van het actieplan: START-lijn 820. START gaat uit van de Vlaamse regering en werd opgericht naar aanleiding van de DHL-kwestie van oktober 2004. Die maakte nog eens duidelijk dat de mobiliteit in en rond Brussel dringend geoptimaliseerd moet worden. De toegankelijkheid van de luchthaven en de bedrijventerreinen in de omgeving werd daarbij een belangrijk aandachtspunt.

Naast de nieuwe verbinding Dilbeek-Zaventem worden nog 12 andere rechtstreekse lijnen naar Zaventem in een straal van twintig kilometer rond de luchthaven uitgetekend om het busvervoer te verbeteren.

,,Met deze lijnen willen we de noordelijke ring van Brussel ontlasten.'' vertelt Philippe Jacobs. Nog tot 2009 worden stapsgewijs nieuwe lijnen in gebruik genomen. (fkd)

Bus botst, tram ontspoort

GENT - Zondagavond iets na 23 uur botsten een bus van lijn 3 en een personenwagen tegen elkaar in de Phoenixstraat. De chauffeur van de wagen, een 35-jarige man, moest bevrijd worden uit een geknelde positie en werd naar het ziekenhuis overgebracht. Een jongetje van 9 jaar dat ook in de auto zat, werd licht gewond.

Een van de drie passagiers in de bus werd heel licht gewond. De 29-jarige vrouwelijke buschauffeur werd in shock naar het ziekenhuis gevoerd.

Maandagochtend om 6.30 uur ontspoorde een hermelijntram bij een terugkeermanoeuvre aan het Zuid. Niemand werd gewond, maar het duurde een uur voor het gevaarte weer op de sporen was gezet en het verstoorde tramverkeer weer vlot raakte. (gn)

Een kusttram om de vijf minuten

oostende - De kusttram zal in het toeristische seizoen vaker rijden. Er komt er een om de 7,5 minuten en soms zelfs om de 5 minuten. Dat heeft de Vlaamse minister van Mobiliteit, Kathleen Van Brempt (SP.A), gisteren aangekondigd in Oostende.



De frequentie wordt verhoogd omdat er capaciteitsproblemen waren gerezen in de zomer en in de maanden mei, juni en september.

Tussen Oostende en Westende zal van april tot het einde van de herfstvakantie een tram rijden om de 7,5 minuten tijdens de weekends; later wordt dat tussen Westende en De Haan.

In de zomer zal de tram tussen Oostende en Westende om de 5 minuten rijden. Vandaag is dat om de 10 minuten.

In de winter worden in het weekend en vakanties extra trams ingezet in functie van de drukte. In Oostende komt er ook een halte aan het nieuwe bioscoopclomplex van Kinepolis. Daarnaast komt er nog een speciale kusttram met twee snelle ochtendritten om pendelaars van Nieuwpoort naar Oostende te brengen, met aansluiting op de trein.

De Lijn wil zo een stijging met vijf procent realiseren van het aantal reizigers op de kusttram. Dat zijn 565.000 reizigers extra.

Het kustplan is het eerste uit het zogenaamde Netmanagement, de beleidsmatige opvolger van de basismobiliteit.

Van de 42 miljoen euro die daarvoor tot eind 2009 geïnvesteerd wordt in De Lijn, gaat twee miljoen naar de kust. (ty)
 

Voertuig moet drukke lijnen comfortabeler maken
MIVB neemt langste tram ooit in gebruik

Brussel - De T4000 is dé langste tram die ooit in Brussel gereden heeft. Hij meet 43 meter en dat is maar liefst 11 meter langer dan zijn voorganger, de T3000. Voorlopig rijdt hij enkel op lijn 23, van Churchill naar de Heizel, tijdens de ochtend-, middag- en avondspits.

De T4000 kan maar liefst 258 passagiers vervoeren. De tram beschikt over een acht camera's, zeven dubbele deuren, lage vloeren, lederen zetels en airconditioning. Om de boel draaiende te houden is de tram voorzien van twee extra motoren.

Momenteel rijden er nog maar twee nieuwe modellen op lijn 23, maar over enkele weken zullen enkel nieuwe tramvoertuigen op lijn 23 en 24 rijden. Vanaf 2008 zal deze lange versie ook vooral op de Noord-Zuidas sporen. ,,Er zijn nu al 19 extra T4000-trams besteld. Van zijn voorganger, de T3000, zijn al 27 exemplaren geleverd, en in de toekomst komen daar nog eens 22 bij.

,,Voorlopig zal men de nieuwe tram op lijn 23 enkel in de week kunnen nemen tijdens de ochtend, middag en avond. 's Nachts en in het weekend zetten we deze grote trams niet in. Maar bij grote evenementen, zoals bij sportwedstrijden aan de Heizel, zullen we dat wel doen'', zegt Gilbert Verdoodt, algemeen coördinator van de MIVB-stelplaats van Elsene.

Remsysteem

Momenteel worden de trambestuurders gevormd om met het nieuwe model te rijden. In totaal moeten 350 bestuurders van de stelplaats Elsene met de T4000 kunnen rijden. Nu oefenen zij enkel met lege trams. Éénmaal de opleiding achter de rug, mogen ze met passagiers rijden.

De T4000 blijft voorlopig gelukkig gespaard van kinderziektes, al had zijn voorganger minder geluk.

,,Bij de T3000 werkte het automatisch remsysteem niet goed'', zegt Verdoodt. ,,Dat moet normaal de tram laten afremmen als de chauffeur te snel rijdt. Het probleem met dat systeem was dat het bij de meeste T3000-trams totaal ontregeld was en ervoor zorgde dat de tram op bepaalde ogenblikken bruusk remde, zonder dat dit nodig was. Veel reizigers wezen dan ook met de kwade vinger naar de chauffeur. Onterecht, want hij kon er niet aan doen. Er zat een stoorsignaal op het systeem. Met de nieuwe tram zal men at probleem niet hebben.''


16:20 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, mivb, bus, tram, metro |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.