08-02-07

Bus- en tramnieuws...

Dagelijks dringen op de autobus naar Lennik
Scholieren worden opeengepakt als sardienen in een blik

Herne/Lennik - De scholieren slaken een zucht van verluchting wanneer 's ochtends reizigers aan de stelplaats Leerbeek afstappen van de propvolle bus van lijn 160. ,,Elke dag moeten de kinderen rechtstaan vanaf Herne. Dat is een onveilige rit'', klagen de ouders.

Mijn dochter Margot kwam vorige week met een verkeerde rugzak thuis. Ze had zich vergist omdat de autobus zo afgeladen vol zit'', zegt Carine Declerck-Billion. ,,Elke dag moeten mijn twee kinderen Margot (13) en Mauro (11) al vanaf de halte aan de Ekkelbergstraat in Herne rechtstaand reizen tot aan het depot in Leerbeek. Ik vind het niet logisch noch klantvriendelijk dat we zo'n 150 euro per kind betalen om recht te staan. Het comfort laten we nog terzijde, maar we zijn vooral bekommerd om de niet ongevaarlijke situatie. Ik heb De Lijn een brief geschreven en hoop dat er een oplossing wordt gevonden.''

De autobus van de lijn 160 Edingen - Sint-Martens-Lennik vervoert dagelijks tientallen leerlingen naar het Sint-Godelieve-Instituut in Lennik. Aan de halte Ekkelbergstraat stappen dertien kinderen op de bus maar dan is er al geen zitplaats meer vrij. Tot in Leerbeek, waar verschillende reizigers afstappen, moeten ze blijven rechtstaan.

,,Is er geen mogelijkheid om een grotere bus in te zetten? Vorig jaar werd gedurende een paar dagen een gelede bus met meer zitplaatsen ingezet, maar het voertuig werd opnieuw vervangen door een gewone autobus'', zegt een ouder. ,,De kinderen klagen over de drukte op de bus. Ze worden nerveus en soms ontstaat er herrie. Met hun volgepropte rugzakken is er geen doorkomen aan. Mijn dochter stapt soms halverwege de reis af en stapt dan opnieuw vooraan in om tot bij haar vriendjes te geraken.''

Ook Waalse kinderen

Het probleem is gekend bij de directie van Sint-Godelieve.

,,Uit de regio Herne komen er 72 kinderen naar ons instituut. Daar zijn ook een tiental leerlingen bij uit Waalse gemeenten'', zegt algemeen directeur Michel Magnus van het Sint-Godelieve-Instituut. ,,We hebben de verantwoordelijken van De Lijn daarover twee keer opgebeld en er was ook een vergadering in november 2006 met de vervoersmaatschappij. 's Avonds wordt al een gelede bus ingelegd maar 's ochtends nog niet. De Lijn zoekt een oplossing. Er valt te praten met de directie van de vervoersmaatschappij.'' ,,We gaan eerstdaags de reizigers tellen en zullen dan beslissen'', zegt Philippe Jacobs van De Lijn Vlaams-Brabant. ,,Het reistraject is vanaf Herfelingen 4 Armen zowel voor lijn 160 als voor lijn 164 hetzelfde. De bus van lijn 164 komend van Halle via Beert, Pepingen, Bogaarden en Bellingen kan misschien de mensen vervoeren. Hij passeert net na de bus van lijn 160. Maar we onderzoeken ook of geen gelede bus 's ochtends een oplossing kan bieden. Desnoods wijzigen we lichtjes de dienstregeling. Het is wel zoeken en schipperen om het gepaste materieel te vinden.''

Gielsbos wil bushaltes laten aanpassen
Voetgangerssluizen loodsen rolstoelgebruikers onder rotonde

Gierle - Onder de nieuwe rotonde aan de oprit van de E34 op de Beersebaan zal de aannemer twee voetgangerssluizen aanpassen voor rolstoelgebruikers. Instelling 't Gielsbos is tevreden, maar werpt op dat de nieuwe bushaltes niet gebruiksvriendelijk zijn.



De toegangsweg tot gehandicaptencentrum 't Gielsbos sluit aan op de rotonde, die normaal gezien in april klaar moet zijn. Voor de bewoners is het belangrijk dat ze via de voetgangerssluizen veilig de rotonde kunnen oversteken.

,,Onze bewoners en begeleiders passeren daar als ze naar de Lilse Bergen of het centrum van Gierle wandelen'', zegt Michel Huybrechts van 't Gielsbos. ,,Aan de sluizen staan poorten om te vermijden dat fietsers er gebruik van maken, maar dat maakt ze ook moeilijk toegankelijk voor rolstoelgebruikers. We hebben overlegd met de aannemer en hij gaat twee van de vier poorten aanpassen, zodat ook rolstoelen erdoor kunnen.''

Een goede oplossing, vindt Huybrechts. ,,Maar met de twee bushaltes voor de sneldienst tussen Turnhout en Antwerpen heeft De Lijn een fout gemaakt'', vindt hij. ,,De opstapplaats is maar vijf centimeter in plaats van dertig. Die hoogte is nodig om gelijk te komen met de vloer van de bus. Nu wordt het moeilijk in en uit stappen. Normaal gezien geeft De Lijn instructies aan de aannemer over de aanleg van halteplaatsen, maar dat is nu niet gebeurd. We hebben zelf contact opgenomen met De Lijn, maar daar schuiven ze de verantwoordelijkheid door naar Toegankelijkheidsbureau Limburg. Ironisch genoeg mogen gehandicapte personen gratis gebruikmaken van de bus. Als de haltes niet aangepast zijn, hebben ze daar natuurlijk niet veel aan.''

Griet Somers van De Lijn Antwerpen zegt dat de haltes aangepast zullen zijn als de werken in april worden opgeleverd. Binnenkort nemen medewerkers van De Lijn de situatie ter plaatse onder de loep.

Kusttrams krijgen camerabewaking
De Lijn en politie tekenen akkoord

Brugge - Alle kusttrams en zo'n tien procent van de bussen van De Lijn worden uitgerust met een camera. Dat maakte directeur Luc De Man van De Lijn West-Vlaanderen gisteren bekend. De politie en De Lijn ondertekenden een vernieuwd provinciaal samenwerkingsakkoord.

Het eerste samenwerkingsprotocol tussen De Lijn en het toenmalige rijkswachtdistrict Brugge dateert al van 1996. Intussen kreeg het initiatief navolging in andere provincies.

De overschakeling van De Lijn op de communicatietechnologie Astrid en het nationale project 'Veilig op de Weg' van de federale overheid, vormen nu de aanleiding voor de herziening van het provinciale samenwerkingsakkoord tussen De Lijn en de politiediensten. De doelstellingen van het nieuwe akkoord hebben betrekking op de veiligheid van reizigers en personeel, de kwaliteit en efficiëntie van het openbaar vervoer, een betere informatie-uitwisseling en gezamenlijke acties coördineren.

,,Zo wordt er aan gedacht om de uurregeling van het openbaar vervoer af te stemmen op sommige fuiven. In het licht van de recente gebeurtenissen in Oostende, kan dit zeker een gunstige invloed op de veiligheid hebben'', zegt gouverneur Breyne.

Schoolspotter

Op alle kusttrams wordt een veiligheidscamera geplaatst en ook tien procent van de bussen van De Lijn krijgt camerabewaking. ,,De andere blikvangers zijn de inzet van extra mensen en een supplementaire opleiding van het personeel'', zegt Luc De Man van De Lijn West-Vlaanderen.

Zo is er in Ieper al een schoolspotter aan het werk die de veiligheid aan het openbaar vervoer observeert voor en na de schooluren.

Volgens directeur-coördinator Luc Gheysen van de federale politie voor het arrondissement Brugge is het niet de bedoeling dat de politie het hulpje wordt van het veiligheidspersoneel van De Lijn. ,,Wij zijn wel bereid om extra inspanningen te leveren bij concrete problemen, zoals bijvoorbeeld de vaststelling dat één op de twee gauwdiefstallen in Blankenberge zich op tram en bus voordeed. Nog zo'n voorbeeld stelt zich bij het beëindigen van de scholen, wanneer de jonge gasten naar het openbaar vervoer stormen.''

Het vernieuwde samenwerkingsakkoord tussen De Lijn en de politie gaat vandaag officieel van start.

Commotie rond spoorlijn voor trams in Firenze

FIRENZE - In Firenze is er commotie ontstaan over een nieuw project van het stadsbestuur om de verkeerschaos in de Toscaanse hoofdstad een halt toe te roepen. Binnenkort worden er drie spoorwegen voor trams gebouwd. Toch stellen cultuurverantwoordelijken en de kerken zich dwars op. De spoorlijn wordt in een gebied van 90 meter vlak bij het beroemde plein aan de kathedraal geplaatst.

,,Slechts op zeven meter van het mooie baptisterium San Giovanni en de zuil van San Zanobi uit de 14de eeuwee, aldus de voormalige minister van Cultuur en hoofd van het staatsmuseum van Firenze, Antonio Paolucci.

Ook kardinaal Ennio Antonelli heeft zijn bezorgdheid reeds geuit. Hij vroeg zich af of de trillingen van de tram zijn huis en de kathedraal niet kunnen beschadigen. De stad probeerde de geestelijke gerust te stellen. ,,De elektrische tram is wezenlijk zuiniger en stiller dan de vele bussen die door Firenze rijden'', aldus de autoriteiten.

Een commissie van het ministerie van Cultuur beslist op 12 februari of de omstreden spoorlijn voor trams in Firenze al dan niet gebouwd wordt.

12:02 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, tram, de lijn, kusttram |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.