12-02-07

Busnieuws

"Bussen zijn soms beter dan een trein"

"Op regionale lijnen kunnen beter bussen rijden dan treinen. Ze zijn niet alleen goedkoper maar ook flexibeler." Dat zegt Leo Pardon, directeur-generaal van de dienst Reizigers van de NMBS, in de krant De Standaard.

Pardon gaat eind deze maand met pensioen en spreekt vrijuit. "Wat ik zeg, is een doodzonde, maar de bus is soms een beter alternatief dan de trein."

NMBS
(foto Belga)

"De trein is een typisch vervoersmiddel voor massale verplaatsingen tussen grote centra", zegt Pardon.

"We botsen dus met het klassieke dilemma van dit bedrijf. We moeten werken als een echt bedrijf, maar men verwacht ook dat we een maatschappelijke rol vervullen."

Ook de uitbouw van het GEN, het Gewestelijk Expresnet rond Brussel, is voor Pardon geen prioriteit van de NMBS. "De overheid heeft ons die taak gegeven, maar ze sluit echter dichter aan bij de activiteiten van de MIVB."

Geen tickets in krantenwinkels

En ook op de skitrein heeft Pardon (foto) kritiek. "Dat project is ten dode opgeschreven. Als ik hier nog langer zou zitten, zou ik pleiten om ermee op te houden."

Leo Pardon
(foto Belga)

Pardon wilde wel graag treintickets verkopen via supermarkten of krantenwinkels, maar kreeg daarvoor geen groen licht. "De beheersovereenkomst schrijft voor dat de voorkeur moet gaan naar loketten in stations."

Volgens Pardon zal het reizigersaantal de komende jaren wel stijgen. "Maar het publiek zal waarschijnlijk meer gespreid de trein nemen. De bevolking wordt ouder en die mensen moeten niet noodzakelik tijdens de spits op de trein zitten."

"Bus zit vast in het verkeer"

Het raadgevend comité van de gebruikers bij de NMBS reageert zeer negatief op het voorstel om lokale treinverbindingen te vervangen door bussen.

Passagiers
(foto Belga)

"Een bus biedt geen oplossing voor het mobiliteitsprobleem, zeker op verbindingen tussen kleine en grote steden," zegt voorzitter Philippe Janssens.

"Een bus zit vaak vast in het verkeer en doet er sowieso dubbel zo lang over als een trein."

Janssens geeft toe dat de bus goedkoper is, maar "dan moet je nergens meer treinen inleggen. In heel Europa versterken de treinmaatschappijen juist de regionale verbindingen."

 

REACTIE. Van Brempt: ,,Niet aan de orde''

BRUSSEL - Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt vindt het vervangen van treinen door bussen geen goed idee. Wel ziet ze meer heil in de zogenaamde lightrail om voorsteden en steden met elkaar te verbinden. Minder openbaar vervoer is volgens de minister ,,niet aan de orde''.

Van Brempt reageert daarmee op de uitspraken van NMBS-topman Leo Pardon. Die zei in een interview met De Standaard dat er op regionale lijnen beter bussen dan treinen rijden, omdat die veel goedkoper en ook veel flexibeler zijn. Pardon zegt overigens ook voorstander te zijn van de lightrail.

Volgens Van Brempt moeten de NMBS en De Lijn op een meer geïntegreerde manier samenwerken. Ze pleit ervoor om daarover een soort beheersovereenkomst af te sluiten. Meer samenwerken kan bijvoorbeeld op het vlak van infrastructuur. Lightrails kunnen immers gebruik maken van bestaande treinsporen.

 

De Lijn koopt bussen en legt nieuwe sporen

De Vlaamse regering investeert 540 miljoen euro in nieuwe bussen en trams, nieuwe tramlijnen en de verfraaiing van enkele stationsbuurten.

In Antwerpen worden enkele ondergrondse tramtunnels gebruiksklaar gemaakt die al jaren leegstaan.

In Gent komt er een nieuwe tramverbinding met de deelgemeente Zwijnaarde. Limburg krijgt zijn eerste tram, meer bepaald in Hasselt.

Daarnaast komen er ook nieuwe stelplaatsen en worden in 25 gemeenten de stations en hun omgeving opgeknapt om het de reiziger gemakkelijk te maken.

Om de vernieuwing en uitbreiding te betalen, zoekt de regering privébedrijven die het geld willen voorschieten. Een aparte maatschappij, Lijn-invest, zal het budget beheren.

In zes jaar tijd is het aantal tram- en busreizigers verdubbeld.

(foto Belga)
De Lijn krijgt 500 nieuwe bussen en 30 nieuwe trams.
 

MIVB treedt op tegen muzikanten in metrostellen

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB gaat vanaf volgende maand optreden tegen muzikanten in de metrostellen.

Het is al tien jaar verboden om muziek te spelen in de metrostellen.

De MIVB kreeg de laatste tijd veel klachten van reizigers over opdringerige muzikanten die geld bedelen.

Deze maand wordt er gewaarschuwd via luidsprekers en folders. Vanaf maart wordt er harder opgetreden.

De muzikanten mogen wel nog optreden op perrons en in stations. Ze zullen wel strenger gecontroleerd worden.

(foto VRT)
De MIVB gaat strenger optreden tegen bedelaars die muziek maken in de metrostellen.

16:34 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: trein, metro, de lijn, mivb, bus, tram |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.