15-02-07

Bus- en tramnieuws

Burgemeester neemt de bus
Geen rechtstreekse busverbinding van Terhagen naar Reet

Rumst - Toen De Lijn op 1 februari een nieuw busplan voor de Rupelstreek voorstelde, veranderde er Rumst niets. Wie van Terhagen naar Reet wil, kan dat niet met een rechtstreekse verbinding. Dat merkte ook burgemeester Francy Van der Wildt (SP.A), toen ze de bus nam.

De moeilijke busverbinding tussen de Rumstse deelgemeenten Reet en Terhagen is al vele jaren een probleem. Inwoners van Terhagen moeten altijd een overstap maken om met de bus tot Reet te rijden'', legt burgemeester Francy Van der Wildt (SP.A) uit. Samen met schepen Chris Ceuppens (SP.A) en de SP.A-gemeenteraadsleden Christine Jacobs, Sharon Van Asbroeck en Garry Van Rompuy nam ze woensdag om 18 uur de bus aan de kerk in Terhagen om naar het gemeentehuis, aan het Koningin Astridplein in Reet, te rijden. ,,Met het nieuwe busplan in de Rupelstreek raken we heel snel in Antwerpen, maar om van Terhagen aan het gemeentehuis te raken, moeten we bij het busstation aan de Molenbergstraat in Rumst overstappen op een andere bus'', weet de burgemeester nu. ,,En wie niet vaak de bus neemt, moet dan lang zoeken om de snelste en makkelijkste aansluiting te vinden.''

Na twintig minuten waren de gemeenteraadsleden al bij het gemeentehuis. Om over te stappen in Rumst was het tien minuten wachten. ,,Normaal zouden we om 19 uur de bus terug naar Terhagen nemen, maar het was tot 19.45 uur wachten op een volgende bus. Ook in Rumst was het nog een half uur wachten om over te stappen op een bus naar Terhagen. Pas om 20.30 uur kwamen we weer aan bij de kerk in Terhagen. Met een bus van Reet via Boom hadden we een halfuurtje sneller in Terhagen kunnen zijn. Maar met een bus via de eigen gemeente duurt het dus langer'', merkt Van der Wildt op.

Het gemeentebestuur heeft bij De Lijn al meermaals gevraagd om de uurregeling en de trajecten van de bussen tussen de deelgemeenten Reet en Terhagen aan te passen en te verbeteren. ,,Er is een busverbinding. En het duurt ook niet lang om een overstap te maken, argumenteert De Lijn dan telkens weer'', aldus Van der Wildt. Volgende week praat de burgemeester nog eens met De Lijn.

Eigen pendelbusje

,,Als er niet meteen een oplossing komt, overwegen we om, bijvoorbeeld op maandagavond, (wanneer het gemeentehuis tot 20 uur open is; nvdr.) een eigen pendelbusje van de gemeente te laten rijden'', zegt Francy Van der Wildt nog. ,,We zoeken ook nog uit hoe de inwoners van de Kleine Paependaelen, Vosberg, Lazernij en andere wijken op een vlotte manier met het openbaar vervoer aan het gemeentehuis kunnen raken'', voegt Christine Jacobs er nog aan toe.
Burgemeester Francy Van der Wildt nam samen met zijn gemeenteraadsleden de bus naar het gemeentehuis.

Een op drie naar Sportpaleis met tram en bus

ANTWERPEN - De inspanningen van het Antwerpse Sportpaleis om het autoverkeer te ontmoedigen lijkt vruchten af te werpen. Zo legde het stadsbestuur de uitbaters op dat binnen twee jaar minstens 30 procent van de bezoekers met het openbaar vervoer moest komen.

,,Uit een eerste tussentijdse evaluatie bleek tussen augustus en november gemiddeld 34 procent met tram of bus te komen'', zegt schepen voor Stadsontwikkeling Ludo Van Campenhout (VLD). ,,Daardoor vermindert alvast de parkeerdruk en verkeersoverlast in de buurt.''

De toeschouwers mogen nu gratis op het openbaar vervoer, met vertoon van hun ticket voor het Sportpaleis. Daarvoor betaalt elke bezoeker trouwens een kleine bijslag op de inkomprijs. Ook De Lijn levert inspanningen door extra metrostellen in te zetten op Lijn 3. De mensen kunnen hun auto dan makkelijk kwijt op de 'park&rides' van Linkeroever en Schoten en met metrolijn 3 snel naar de evenementenhal. (krg)

De Lijn stelt extra boetes uit

BRUSSEL - Tram- en busreigers van De Lijn die agressie, vandalisme en hinder veroorzaken, zullen pas vanaf 1 april daarvoor beboet kunnen worden. Aanvankelijk was de invoering van die overlastboetes gepland voor 1 februari.

,,Aangezien De Lijn nu nog volop bezig is met aanwerven van 200 extra controleurs, zijn de plannen twee maand uitgesteld'', laat de woordvoerder weten. Vanaf 1 april 2007 mogen controleurs van De Lijn behalve administratieve boetes ook boetes tussen 75 en 150 euro voor agressie en vandalisme uitschrijven. Roken, afval achterlaten, verbale agressie, zwartrijden of licht vandalisme zoals kauwgom aan een zetel kleven en andere vormen van hinder worden vanaf 1 april beboet met 75 euro. De nieuwe boetes kaderen in het veiligheidsplan dat De Lijn opstelde naar aanleiding van het dodelijke busincident in Antwerpen eind juni 2006.
 

 

De Lijn herschikt busperrons aan Sint-Pieters

GENT - De Lijn gooit de perronindeling van de bussen aan het Sint-Pietersstation helemaal om. Dat heeft uiteraard te maken met de werken aan het station. Het opvallendst is dat er vanaf zaterdag 17 februari ook twee perrons aan de achterkant van het station komen, op de hoek van de Voskenslaan en de Sint-Denijslaan. Daar zullen aan het ene perron de lijnen 70, 71 en 72 richting Oostakker stoppen, lijn 76 richting Lokeren, Lijn 77 richting Beervelde en lijn 78 richting Lokeren. Op het andere perron achter het station stoppen lijn 48 naar Gavere, lijn 49 naar Geraardsbergen en ook weer de lijnen 76, 77 en 78 naar Lokeren en Beervelde. De andere lijnen veranderen soms ook van perron, maar die blijven allemaal min of meer op de huidige locatie vóór het Sint-Pietersstation. (tod)

 

Verlenging tramlijn 2 kost 11,6 miljoen euro

ZWIJNAARDE - Tram 2 wordt vanaf 2009 doorgetrokken naar Zwijnaarde. Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) maakte gisteren bekend dat daarvoor 11,6 miljoen wordt vrijgemaakt.

De grootschalige investeringen in openbaar vervoer die Kathleen Van Brempt aankondigde, zullen ook in Gent voelbaar zijn. Zo wordt dit voorjaar nog een publiek-private samenwerking uit de grond gestampt, Lijninvest, die op vrij korte termijn de verlenging van tramlijn 2 naar Zwijnaarde-dorp mogelijk moet maken. Die zal volgens recente ramingen 11,6 miljoen euro kosten.

Het precieze tracé voor de verlenging is nog niet vastgelegd, zegt woordvoerster Machteld Weyts van De Lijn-Oost-Vlaanderen. ,,We studeren nog, maar er zijn al wel enkele krijtlijnen. Zo denken we aan een tracé dat langs de Heerweg-Noord tot aan de nieuwe bibliotheek loopt. Tegen de herfst moet die studie rond zijn. 2008 wordt dan een voorbereidingsjaar, begin 2009 kunnen de werken beginnen.''

Wissenhage

De verlenging van tramlijn 2 is niet het enige grootscheepse dossier dat voor De Lijn op stapel staat. Zo worden de komende jaren ook de stationsomgevingen van de Dampoort en Sint-Pieters aangepakt, zegt Van Brempt. Voor het Sint-Pietersstation wordt daarvoor, tot 2014, 47 miljoen euro uitgetrokken, liet ook Vlaams minister voor Economie Fientje Moerman (VLD) gisteren weten. Gent krijgt ook de langverwachte nieuwe tram- en busstelplaats Wissenhage, achter de Nieuwevaart. Dit voorjaar nog moet volgens de planning de bouw beginnen van de fiets- en trambrug over de vaart, vanaf einde 2007 begint de inrichting van de nieuwe stelplaats. Die moet plaats bieden aan 84 trams, 55 gewone en 24 gelede bussen. De stelplaatsen aan de Brusselsesteenweg en de Dendermondsesteenweg blijven overigens gewoon voortbestaan. (tod)

22:06 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, gent, antwerpen, bus, tram |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.