23-02-07

Busnieuws

Dode bij botsing met Lijnbus Erpe-Mere

ERPE-MERE - Bij een botsing tussen een personenwagen, een vrachtwagen en een bus van De Lijn is vanmiddag in Erpe-Mere een dode gevallen. Het gaat om de twintigjarige bestuurder van de personenwagen. In de bus raakten de bestuurder en vier reizigers lichtgewond, zegt het parket van Dendermonde.

Het ongeval gebeurde rond 15 uur op de Gentsesteenweg (N9) in Erpe. De autobestuurder reed in de richting van Aalst. Om nog onbekende reden week hij af van zijn baanvak, aldus een verkeersdeskundige. Hij botste tegen een bus van lijn 95 die uit de tegenovergestelde richting kwam.

Door de klap werd de personenwagen tegen een achterop komende vrachtwagen gekatapulteerd. De bestuurder van de personenwagen werd in levensgevaar naar het ziekenhuis gebracht. Hij overleed er later aan zijn verwondingen.

De chauffeur van de bus en vier passagiers raakten lichtgewond. Ze werden voor verzorging naar het ziekenhuis gevoerd. De N9 was een tijdlang volledig afgesloten door het ongeluk.

 

Willy rijdt al zestig jaar met de bus
Tachtigjarige nog actief in bedrijf

Dendermonde - Willy Mes vierde zijn tachtigste verjaardag in zijn familiebedrijf Rudy Cars en Reisburo Mes in het Hoogveld in Dendermonde. Willy Mes rijdt al meer dan zestig jaar met de bus.

Willy's vader had een garage aan de Dendermondsesteenweg in Lebbeke waar autobussen werden verkocht. In 1946 kwam Willy in de zaak, die werd omgevormd tot een bedrijf dat reizigers en toeristen per autocar vervoerde. ,,We brachten mensen naar het theater in Brussel, we hadden een busdienst van Brussel naar de kust'', vertelt Willy Mes. ,,Later reden we ook op Nice, Lourdes, Oviedo. Later werden Lloret de Mar en Benidorm in de zomer en Oostenrijk in de winter belangrijke bestemmingen. Ook voerden we leerlingenvervoer in.''

Stilaan werd de concurrentie van vliegtuigen steeds groter. ,,Vliegen werd voor iedereen betaalbaar'', aldus Willy. ,,Toch blijft de tourbus nog veel mensen aanspreken. Met de bus is reizen nog echt reizen want je kan onderweg genieten van het landschap en de steden. We vervoeren opnieuw heel wat jonge gezinnen naar vakantiebestemmingen'', stelt hij vast.

Harde tijden

Willy Mes baat het familiebedrijf uit met zoon Rudy en dochter Karine. De firma beschikt over twintig bussen. ,,Voor autocarbedrijven zijn het harde tijden'', zucht Willy. ,,De daguitstappen lokken nog amper toeristen omdat die goedkoop met de lijnbus en de trein naar binnenlandse bestemmingen kunnen rijden.''

,,Ook is de regelgeving veel strenger geworden. Vroeger was er geen sprake van rij- en rusttijden. Een tachograaf? Bestond niet. Lang geleden had je zelfs geen rijbewijs nodig om met een bus te rijden. Je moest wel 21 jaar zijn. Ik werd op 18-jarige leeftijd door de politie in Baasrode betrapt omdat ik een bus bestuurde. Dat was de gewoonste zaak van de wereld.''

Autocars werden de voorbije jaren veel comfortabeler en veiliger. ,,Vroeger was het comfort van de bussen minder, ze waren ook goedkoper. Nu zijn bussen peperduur en moet je een computer hebben om defecten te achterhalen. Een nazicht in de garage is peperduur. Vroeger reed ik overdag en werkte ik 's nachts aan de bussen.''
 

23:43 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, de lijn, buschauffeur, ongeval |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.