04-03-07

Busnieuws

De Lijn verplaatst bushalte Baron Opsomerlaan

LIER - Op vraag van de Lierse verkeersdienst en van schepen van Openbare Werken, Jan Hermans (Lier&Ko), zal De Lijn de bushalte in de Baron Opsomerlaan tijdelijk verplaatsen. De halte komt ter hoogte van de drie garages, net voorbij de Boomlaarstraat.

,,Met de werkzaamheden aan de Anton Bergmannlaan wordt de bushalte tussen het Leopoldplein en de Boomlaarstraat door alle bussen gebruikt. Het tegenliggende verkeer maakt het voor de automobilisten moeilijk om de bussen voorbij te steken. Vooral tijdens de spitsuren zorgt dat voor verkeershinder. We hebben bij De Lijn aangedrongen om de bushalte te verplaatsen voor de duur van de werken, zodat de omwonenden hier minder hinder van ondervinden'', legt schepen Hermans uit. (ssb)

 

 

Buslijn naar industriezone

LEUVEN De Lijn Vlaams-Brabant start dit jaar een snelle, rechtstreekse verbinding tussen de bedrijvenzone in Haasrode en het station in Leuven. Momenteel werkt De Lijn de dienstverlening uit. Om het aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de noden, organiseert de vervoersmaatschappij samen met de Kamer van Koophandel een rondvraag bij de bedrijven van het industrieterrein. (bcz)

 

Dubbeldeksbus belandt in de gracht

In de Ronsevaalstraat in Bellegem bij Kortrijk is vanmorgen een dubbeldeksbus in de gracht beland.

De tachtig passagiers, jonge voetballertjes en hun ouders, bleven ongedeerd.

Het is niet duidelijk hoe het ongeluk is kunnen gebeuren.

De voetballertjes uit Tubeke waren op weg naar een toernooi in Moeskroen.

 

Met de NMBS? Met De Lijn? Hallo?

Antwerpen - Ja toegegeven, er zijn zaken van groter belang dan mijn wedervaren met het openbaar vervoer deze week in Antwerpen. Maar wat is er toch misgegaan bij de aanbesteding voor de liften in de Antwerpse prémetro? Om de haverklap zijn die dingen defect. Station Groenplaats is de absolute koploper wat stakende roltrappen betreft, Station Meir is een goede tweede en van de week ging het ook fout in Diamant/Centraal Station. U heeft gelijk: voor een oude man van vijftig mag dit geen drama zijn. Maar sjok eens een stuk naar boven wanneer je de tachtig voorbij bent, met een heup die net is hersteld, met een kinderwagen, met obesitas of andere kwalen onder de lendenen.

Het gekke is bovendien dat je zo'n akkefietjes in vergelijkbare Europese steden hoogst zelden voor hebt. De tergende traagheid of de halfslachtige manier waarop aan deze euvels wordt gewerkt, strookt niet met de getalsterkte van de bedrijven die in dit land voor bedrijfszeker en comfortabel openbaar vervoer garant horen te staan. Zijn de onderhoudsploegen misschien afgeschaft zonder dat dit de krant heeft gehaald? Zo lijkt het wel.

Op de perrons van Diamant staan al enige weken ferme plassen. In de gaten van de kapotte zoldering is te zien hoe het verluchtingssysteem lekt. Ook de bewegwijzering laat het afweten. In een ondergronds station dat niet alleen Sinjoren ontvangt maar ook Indiase diamantairs, toeristen uit Australië en studenten uit Granada getuigt het van wellevendheid om met keurige borden en heldere icoontjes te werken. Niks van: stickers en halve, slordig geplakte affiches wijzen naar de apen.

We delen de zorg van de NMBS/De Lijn omtrent de onuitroeibare graffiti. Maar we stippen nogmaals aan dat uit elk onderzoek naar het welbevinden in een grootstedelijke omgeving het onkruid van smakeloze en schreeuwerige tekeningen het sterkst bijdraagt tot een gevoel van onbehagen en zelfs onveiligheid. Dient meteen te worden weggehaald.

En toen was ik nog niet eens heen en weer naar Brussel gereisd! Trein Brussel-Antwerpen: halfuur vertraging. Als stokvissen staande in een ton van B naar A. Onbegrijpelijk: een bedrijf met meer dan 30.000werknemers, miljoenen subsidie met dank aan de belastingbetaler en een gigantische schuldenberg met dank aan de Belgische Ziekte, slaagt er niet in een paar duizend pendelaars heen en weer te rijden. Dit kind van de middenstand kan daar domweg niet bij en ik zal de enige niet zijn.

Je zult het altijd zien: je verlaat een trein in Berchem en alle trams richting centrum rijden in een nabije verte voor je neus weg. Ik had bijgevolg ruim de tijd om het Plein der Zuchten nader te beschouwen. Ik had ook het raden wanneer tram8 dan wel zou komen: het informatiebord deed het niet. Wachtend kon niet iedereen schuilen onder het straatmeubilair. Onder die gigantische betonnen luifels gaan staan, heeft ook geen zin. In de categorie nutteloze bouwwerken kan dit volstrekt onelegante gedrocht wel tellen. Het biedt geen enkele beschutting tegen weer en wind, auto's rijden verkeerd, bussen stoppen vijftien meer verderop: Jacques Tati était ici.

Met de NMBS? Met De Lijn? Hallo?

 

© Pol De Wilde

14:20 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (1) | Tags: de lijn, busongeval, bus, tourincar |  Facebook |

Commentaren

Nieuw forum voor gebruikers van het openbaar vervoer Wie zijn ei kwijt wil over alles wat met openbaar vervoer te maken heeft, kan voortaan terecht op het spikslinternieuwe internetforum van de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers vzw. Dit forum is te vinden op www.bttb.be/forum.

Gepost door: Leo Fiers | 18-03-08

De commentaren zijn gesloten.