06-03-07

LijnNieuws

De Lijn past dienstregeling aan

AALST - De Lijn wijzigt op 8 april de dienstregeling van de vier stadsbussen en de routes van lijn 1 en 3 ter hoogte van de Rozendreef. De bussen rijden tijdens de weekdagen een half uur langer, tot 19.30 uur. Lijn 52 Aalst-Gijzegem-Wieze zal ook op vrijdag tot 21 uur rijden in plaats van tot 23 uur. Op zaterdag rijden de bussen al vanaf 8.45 uur om de 20 minuten. De belbus Haaltert-Erpe-Mere wordt opgesplitst. Het belbusgebied Ninove wordt uitgebreid met Haaltert. Lede krijgt vanaf 8 april ook een belbus. De Lijn breidt de belbus Faluintjes uit met een deel van Opwijk, Affligem, Asse en Aalst. In samenwerking met de betrokken gemeentebesturen voert De Lijn een informatiecampagne. Tussen 12 en 16 maart zullen inwoners van de belbusgebieden de nieuwe folder in de brievenbus ontvangen. De nieuwe folders zijn ook verkrijgbaar in de Lijnwinkel aan het station van Aalst en in de betrokken gemeentehuizen. (jla)

Meer info op www.delijn.be of bij De LijnInfo op het telefoonnummer 070/220.200.

 

Bus nemen voor 1 euro bijzonder populair

BRUGGE Zo'n 664.500 busreizigers maakten vorig jaar gebruik van het 1-eurotarief. Dat zijn er bijna drie keer zoveel als in 2005. Vanaf 16 maart verandert de formule. Het 1-eurotarief blijft behouden, maar de tweerittenkaart verdwijnt.

Volgens de unieke formule kan je in Brugge, Jabbeke, Damme, Zuienkerke, Beernem, Oostkamp en Zedelgem rondreizen voor 1 euro per rit, ongeacht het aantal zones. ,,Deze actie, die er kwam na de invoering van het Brugse mobiliteitsplan in oktober 2004, is zeer geslaagd. Het aantal reizigers blijft stijgen. In 2005 waren er 222.450 mensen die gebruikmaakten van het 1-eurotarief. Vorig jaar steeg dat aantal tot 664.500 passagier'', verduidelijkt de Brugse burgemeester Moenaert.

Hoewel het Brugse mobiliteitsplan pas over enkele maanden grondig wordt geëvalueerd, verandert er op 16 maart toch al één en ander. Zo verdwijnt de tweerittenkaart aan 2 euro. ,,Mensen die aan het 1-eurotarief willen reizen, kunnen dat enkel nog als ze op de bus een 10-rittenkaart kopen'', stelt Yvan Bellaert van De Lijn. In voorverkoop zijn die 10-rittenkaarten niet verkrijgbaar. Een gewoon ticketje voor een korte afstand, dat is 1 of 2 zones, kost in voorverkoop 0,80 cent en op de bus 1,50 euro. Wie dus niet ver moet reizen, is het goedkoopst af met een gewoon ticket, in voorverkoop gekocht in een krantenwinkel of een grootwarenhuis. Voor lange afstanden, vanaf 3 zones en meer, kan je het best gebruikmaken van een 10-rittenkaart aan het tarief van 1 euro per rit. Deze kaart is onbeperkt geldig en kan door meerdere mensen tegelijk worden gebruikt. Om de wijzigingen duidelijk te maken, verspreidt De Lijn een informatieve folder en worden er affiches uitgehangen. (isn)

Info: www.delijn.be

 

belbus

HAALTERT - De Lijn past haar belbusprogramma aan voor Erpe-Mere en Haaltert. De zone wordt opgesplitst en Haaltert hoort vanaf 8 april bij de zone Ninove. Tussen 12 en 18 maart zullen de bewoners via folders op de hoogte gesteld worden van de nieuwe regeling. Wie meer wil meten kan surfen naar www.delijn.be (hk)

 

Asielzoeker kritiek na aanrijding tram

In de Antwerpse Seefhoekwijk is maandagmiddag een 32-jarige man levensgevaarlijk gewond geraakt toen hij onder een van de voorwielen van een tram belandde.

De brandweer moest hydraulische pompen inzetten om het slachtoffer van onder het tramvoertuig te bevrijden. De Kirgiziër, die in het opvangcentrum voor asielzoekers in Kapellen verblijft, stak samen met enkele andere mannen via het zebrapad de Van Kerckhovenstraat over. De trambestuurder, die in theorie voorrang heeft op de voetgangers ( Inderdaad!!!) , moet de voetgangers te laat hebben opgemerkt. (wer)

Reizigers geven De Lijn goed rapport

Zo goed als alle reizigers van De Lijn (97 pct) zijn tevreden over de dienstverlening. Dat blijkt uit de tweejaarlijkse tevredenheidsenquête van de vervoersmaatschappij.
Toch wil De Lijn "de lat hoger leggen" door de eigen tevredenheidscriteria te verstrengen.

Uit de tevredenheidsenquete van 2006, die werd uitgevoerd bij 3.702 reizigers, blijkt dat 97 pct van de reizigers "eerder tevreden", "tevreden" of "zeer tevreden" is over de dienstverlening van De Lijn. Dat is 7 pct meer dan bij de vorige meting in 2004.
De reizigers zijn vooral te spreken over het traject (98 pct) en de chauffeurs (95 pct). Rond properheid (85 pct), haltes (84 pct) en prijs (76 pct) tonen de reizigers zich wat minder tevreden.

Ondanks die hoge cijfers wil De Lijn "de lat hoger leggen". Zo worden voortaan enkel de "tevreden" en "zeer tevreden" reizigers in rekening gebracht.
"De ambitie is om de mensen die nu "eerder tevreden" zijn "tevreden" of "zeer tevreden' te maken", aldus Saskia Schatteman, directeur communicatie bij De Lijn.

11:33 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, bus, tram, belbus, aalst, rapport |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.