10-03-07

Bus en tramnieuws

,,Tramlijn 18 moet blijven''
Brussel Boze reizigers ondertekenen massaal petitie

Vanaf 2 juli rijdt tram 18 niet meer. Volgens de MIVB is de lijn niet langer leefbaar. Duizenden bewoners uit Sint-Gillis zijn boos omdat ze dan niet langer rechtstreeks met de tram naar Ukkel of Vorst kunnen.

Matthias Vanheerentals

'Elke dag nemen honderden mensen de tram in de Théodore Verhaegenstraat in Sint-Gillis naar Ukkel of Vorst. Dat zijn vaak mensen die zich moeilijk kunnen verplaatsen, zoals gehandicapten, oude mensen en moeders met kinderwagens. Ook heel wat mensen gebruiken de lijn om bijvoorbeeld naar ziekenhuizen te gaan'', zegt Raphaël Vanden Bosch van het wijkcomité Sint-Gillis. ,,In deze gemeente leven bovendien heel veel arme mensen voor wie een goed openbaar vervoersnet heel belangrijk is. Nu wil de MIVB tramlijn 18 afschaffen! Dat is een regelrechte ramp voor vele mensen. Dat maakt ons heel boos.''

De MIVB geeft toe dat de afschaffing van de lijn een probleem zal geven voor enkele honderden reizigers.

,,Die zullen niet meer rechtstreeks naar Ukkel of Vorst kunnen reizen, dat klopt'', zegt Jean-Pierre Alvin, woordvoerder van de MIVB. ,,Ik geef toe dat deze nieuwe verbinding voor enkele honderden reizigers een omweg zal betekenen, want zij zullen moeten overstappen op een andere tram. Maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen zich snel zal aanpassen aan deze nieuwe situatie.''

De vervoersmaatschappij wil tram 18 schrappen omdat deze lijn commercieel niet meer interessant is.

,,Deze lijn is eigenlijk veel te lang, zo'n 17 kilometer. Omdat de lijn amper in eigen bedding ligt, waren er continu vertragingen. De trams reden echt niet stipt. We hebben dan maar besloten de lijn af te schaffen, ook omdat er uiteindelijk niet zo heel veel mensen met de tram via Sint-Gillis naar Ukkel of Vorst gaan.''

Overstappen

Voor wie van Sint- Gillis naar Ukkel of Vorst moet zal dat vanaf 2 juli via een ander traject moeten doen.

,,Aan de Théodore Verhaegenstraat kan je de tram 81 nemen tot Bareel. Daar is er meteen aansluiting voorzien met tram 97. Die nieuwe lijn wordt nu nog aangelegd. Met één overstap geraak je dus toch in Ukkel of Vorst,'' zegt Alvin.

Het wijkcomité is allesbehalve tevreden met deze alternatieve verbinding.

,,Nu al staat in de sterren geschreven dat dit traject enorm veel tijd in beslag zal nemen. Waarom kan dat niet rechtstreeks gebeuren, zoals vroeger?'' vraagt Raphaël Vanden Bosch zich af. ,,Door deze maatregel wordt onze wijk heel sterk geïsoleerd zijn.''

Het wijkcomité verzamelde tot nog toe 2.100 handtekeningen die ze op 15 maart persoonlijk aan de Brussels minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) zullen afgeven. Diens woordvoerder laat weten dat de minister de petitie persoonlijk zal ontvangen en naar de grieven van het wijkcomité zal luisteren.

Raphaël Vanden Bosch en vele andere tramreizigers willen niet dat tram 18 wordt afgeschaft.Guy Puttemans
 

Genk boos over prijsverhoging De Lijn

GENK - GENK Michaël Dhoore, de Genkse schepen voor Mobiliteit (CD&V), is boos op De Lijn. De reden is de eenzijdige beslissing van de Vlaamse vervoersmaatschappij om de prijzen van de losse verkoop van tickets te verhogen. De derde betalers, waaronder het stadsbestuur van Genk, werden niet betrokken bij die beslissing.

,,Door die beslissing is de verkoop van de losse tickets aan 0,50 euro voor een reis op het stadsnet niet meer mogelijk'', zegt Dhoore. ,,Dat systeem van goedkope tickets was mogelijk omdat het stadsbestuur, als derde betaler, bijdroeg in de kosten. Nu kunnen enkel nog tienrittenkaarten worden gekocht in voorverkooppunten. Die kosten 5 euro, ook dankzij een tussenkomst van het stadsbestuur, maar voor ons is dat niet hetzelfde.''

Het nieuwe systeem is al in voege en daarom zit Dhoore volgende week aan tafel met De Lijn. In Genk nemen ieder jaar ongeveer vijf miljoen reizigers de bus. Dat aantal begon pas fors te stijgen toen het stadsbestuur zich garant stelde voor verminderde reistarieven. Het stadsbestuur spendeert jaarlijks 800.000 euro aan het goedkoop houden van de ticketprijzen. Ook mogen in Genk senioren al vanaf 60 jaar gratis met de bus reizen. (stm)
 

Tramsporen

KNOKKE-HEIST - Reeds geruime tijd vernieuwt de vervoersmaatschappij De Lijn de tramsporen tussen Heist en Duinbergen. De werken concentreren zich nu rond de Duinbergen- en de Arcadelaan in Duinbergen. Dit betekent dat het autoverkeer aan de kant van de werkzaamheden slechts over een rijstrook kan beschikken. Tegen de paasvakantie moet de aanleg van het zuidelijk spoor ter hoogte van de Pagode achter de rug zijn. Na de paasvakantie starten de werken aan het noordelijk spoor, wat ook verkeershinder kan veroorzaken. (nm)

 

Files jagen mensen op bus
Leeuw/Halle Bergensesteenweg slibt dicht

Steeds meer mensen uit Halle en Sint-Pieters-Leeuw zijn de files richting Brussel beu en kiezen voor het openbaar vervoer. Dat blijkt uit de forse stijging van het aantal abonnementen dat De Lijn het afgelopen jaar verkocht aan inwoners uit beide gemeenten.

Ingrid Depraetere

Sinds het woonwarenhuis Ikea vorig jaar de deuren opende aan de Bergensesteenweg in Anderlecht, net over de grens met Sint-Pieters-Leeuw, zijn de files zelfs overdag nooit meer weg. Het Brussels Gewest legde op de steenweg een busbaan aan, zodat het verkeer van in Zuun aanschuift om op één rijstrook te geraken richting Brussel. Het gevolg laat zich raden: het verkeer zwermt uit over de woonwijken om de files te vermijden. Automobilisten geraken via Halle, Lot, Ruisbroek of Vlezenbeek op de Ring.

,,Er lopen de laatste tijd heel wat klachten binnen over sluipverkeer in straten die daar vroeger van gevrijwaard waren'', zegt de Leeuwse zonechef Marc Crispel. ,,Controleren op plaatselijk verkeer is niet zo eenvoudig.''

Uit cijfers van De Lijn blijkt alvast dat heel wat mensen uit Halle en Sint-Pieters-Leeuw het aanschuiven beu zijn en kiezen voor het openbaar vervoer. In Sint-Pieters-Leeuw werd procentueel zelfs de grootste stijging vastgesteld van het aantal busabonnementen in Vlaanderen.

,,Een positieve kentering'', vindt de Leeuwse schepen van Mobiliteit, Martin Schoukens. ,,Alleen met geduld en een mentaliteitsverandering valt het probleem van de Bergensesteenweg op te lossen. Brussel zit vol, de Ring zit vol, en dus ook de aansluitingen op de Ring. Berekeningen leren dat met 10 tot 15 procent minder wagens richting Brussel de files voor een groot stuk opgelost raken. Carpoolen of het openbaar vervoer zijn een oplossing.''

Rotondes

,,Wat specifiek het probleem van de Bergensesteenweg betreft, is er beterschap op komst na de werken in Halle, die van de E429 een volwaardige autosnelweg maken. Omdat hier versmallingen en verkeerslichten de verkeersstroom ophouden, gebruiken veel automobilisten de Bergensesteenweg als alternatief. Deze werken zullen echter nog ettelijke jaren duren zodat geduld oefenen de boodschap is.''

Ondertussen maakt het Vlaams Gewest werk van een streefbeeldstudie van de Bergensesteenweg. Nu al staat vast dat er een rotonde komt op het kruispunt met de Alsembergsesteenweg en aan het kruispunt met de Lotstraat. Het Gewest wil nog dit jaar starten met de aanleg van de rotondes.

Ook wil het Vlaams gewest een busbaan van Brussel tot Halle aanleggen. Tot slot liggen voorstellen op de tafel om de busbaan tussen Zuun en Anderlecht veiliger te maken. Al te vaak rijden automobilisten over deze busbaan, met vaak ongevallen tot gevolg.

Vooral tijdens de spitsuren zitten de bussen die de Bergensesteenweg aandoen, meer dan vol. Ingrid Depraetere

13:46 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, tram, de lijn, mivb, tram 18, tramsporen, vervoersbewijzen |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.