19-03-07

Nieuws

De Lijn onteigent voor sneltramverbinding
Inwoners vrezen meer overlast

Bilzen/Hasselt - De lightrailverbinding of sneltram die vanaf 2012 Hasselt en Maastricht moet verbinden, is een goede zaak voor de mobiliteit maar zal ook littekens nalaten in het landschap. De eigenaars van enkele percelen in de Laarstraat in Beverst dreigen te worden onteigend.

Het Spartacusplan, het actieplan van De Lijn en de Vlaamse regering voor een betere mobiliteit, voorziet tegen 2015 in lightrailverbindingen tussen Hasselt en Maasmechelen, Hasselt en Lommel en Hasselt en Diepenbeek. Voor die laatste verbinding, die in de volksmond de campusexpress heet omdat ze de universitaire centra van Hasselt-Diepenbeek en Maastricht met elkaar verbindt, zette de Vlaamse mobiliteitsminister Kathleen Van Brempt (SP.A) onlangs het licht op groen. Ook komt ze over de brug met 55 miljoen euro.

De sneltrams die over het spoor zullen denderen, halen snelheden tot 105 kilometer per uur en houden halt op verschillende plaatsen in Hasselt, aan de universitaire campus in Diepenbeek, in Munsterbilzen en in Lanaken.

Waar mogelijk maakt De Lijn gebruik van de bestaande spoorbedding. Dat blijkt in de Bilzerse deelgemeente Beverst echter niet mogelijk. Daar wordt een nieuwe bedding gelegd en wordt er onteigend. Verschillende inwoners van de Laarstraat kregen deze week bezoek van twee vertegenwoordigers van De Lijn. Lydia Geraerts dreigt zes meter van haar achtertuin te verliezen. Ook haar zwembad is ze kwijt.

Actie

,,Ik heb dit huis in het verleden altijd verhuurd en woon er pas sinds een maand zelf in'', vertelt ze. ,,Als ik het goed begrepen heb, zal de tram vlak voor mijn keukenraam doorrijden. Ik vind dit niet kunnen en hoop dat we de bewoners van de straat kunnen aanzetten om acties te ondernemen.'' Ook Lydia's buurvrouw Sabine Thijs verliest zes tot acht meter achtertuin.

Jos Moors denkt dat tegen de plannen van De Lijn weinig te beginnen is. ,,Persoonlijk heb ik vooral schrik voor de extra overlast van de sneltrams. Nu al razen in onze achtertuin tweehonderd trams per dag voorbij en na het Spartacusplan komen er daar nog eens honderd per dag bij'', vertelt hij.

Volgens Sonja Loos, de woordvoerder van De Lijn, blijft de onteigeningsijver van de Vlaamse vervoersmaatschappij voorlopig beperkt tot tien gedeeltelijke percelen en één volledig bouwperceel. Wellicht sneuvelt in de buurt van Bilzen nog een landbouwperceel, wanneer de route van de sneltramlijn concreet vorm aanneemt. ,,We hebben uiteraard alle begrip voor de situatie van die mensen. Daarom vinden we het ook zo belangrijk om hen persoonlijk op de hoogte te houden en bij te staan bij een eventueel onteigeningsproces. Geloof me, we hebben alle mogelijke trajecten geprobeerd maar we kunnen de tramlijn niet aanleggen zonder onteigeningen.''

Jos Moors vreest dat tegen de plannen van De Lijn weinig te beginnen valt. Hij is vooral bang voor extra overlast. Nu al razen in zijn achtertuin tweehonderd treinen per
dag voorbij.
Mine Dalemans
 

Tramhaltes Astrid en Duinen moeten veiliger

BREDENE Het gemeentebestuur wil een betere beveiliging van de tramhaltes Astrid en Bredene-Duinen. Het schrijft daarvoor De Lijn en de Vlaamse Wegendienst aan.

Begin maart reed een terreinwagen de omheining en het tramhuisje en aan tramhalte Astrid aan diggelen. Naar aanleiding hiervan pleit het gemeentebestuur voor veiliger tramperrons.

,,Bij dat ongeval zijn gelukkig geen slachtoffers gevallen omdat er niemand op het perron stond '', stelt burgemeester Willy Vanhooren.

Via inwoners die geregeld gebruik maken van de kusttram vernam hij dat veel bestuurders op de Koninklijke Baan ook ter hoogte van de tramhaltes te snel rijden. ,,Dat zorgt voor een onveilig gevoel.''

Daarom pleit de gemeente voor een betere beveiliging van de tramhaltes Astrid en Bredene-Duinen. ,,We richten ons tot De Lijn en de afdeling Wegen van de Vlaamse overheid. We suggereren om naast de hekken, die weinig bescherming bieden, ook een vangrail te plaatsen langs de tramhaltes'', aldus Vanhooren. Het gemeentebestuur hoopt op een snelle oplossing. (hvs)
 

11:33 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, bus, tram, sneltram, bushokje |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.