20-03-07

Nieuws...

MIVB bestelt tot 150 bijkomende trams

In het kader van zijn toekomstige beheerscontract (2007-2011) zal de MIVB een nieuwe bestelling plaatsen van 135 tot 150 trams. Dat liet Alain Flaush, directeur-generaal van de Brusselse vervoersmaatschappij, dinsdag weten tijdens de voorstelling van een nieuwe stap die de MIVB op 16 april zal zetten in het kader van het herstructureringsplan van het tramnet.

De 68 trams van het type "Flexity outlook", die in 2003 besteld zijn bij de firma Bombardier, worden nu geleverd. De "Flexity outlook" bestaat in twee versies (3000 en 4000). De versie 3000 is de kortste (32 meter lang, of nog vier meter langer dan de al bestaande trams van het type 2000) en biedt plaats aan 184 passagiers.

Het type voertuig van de nieuwe bestelling zou gebaseerd zijn op de korte versie (32 meter). De verbetering in capaciteit en instaptijd, door de grotere deuren in vergelijking met de trams van de series 7700 en 7900 uit de jaren zeventig, is aanzienlijk, zo benadrukt men bij de MIVB.

 

Schoolbus uit Mechelen kantelt in Langemark

Een autobusbestuurder en negen scholieren liepen dinsdag in de Zonnebekestraat in Langemark lichte verwondingen toen de schoolbus omstreeks 15.30 uur in de in de gracht terecht kwam.

Op de bus zaten 59 scholieren en een vijftal begeleiders uit Mechelen. Ze waren op stap in de Westhoek. Wie ongedeerd was, werd opgevangen in een sporthal. Er kwamen er vijf ambulances en twee MUG-teams ter plaatse.

 

De Lijn opent offensief

GENT - Door tegen dit najaar 50 extra bestuurders in dienst te nemen voert De Lijn de frequentie op zijn Gentse tramlijnen gevoelig op. Op de belangrijkste lijn, lijn1, zullen de trams in de spits om de 3,5 minuut rijden.

De Lijn gaat vanaf dit najaar niet alleen tot later 's nachts rijden (lees blz. 1) , er zullen ook overdag een stuk meer trolleybussen en trams rijden. Nu rijden er op de lijnen 1, 21/22, 3 en 4 in de daluren 8 trams of trolleys per uur, dat worden er 10. Dat betekent dat er, zelfs op de rustige uren, om de 6 minuten een tram of trolleybus zal rijden. In de spits wordt dat aantal nog opgetrokken: tramlijn 1 zal dan om de 3,5 minuut uitrijden en op de andere belangrijke lijnen zal er om de 5,5 minuut een nieuw voertuig passeren.

,,Dat moet ervoor zorgen dat er een stuk meer mensen kunnen worden vervoerd'', zegt schepen voor Mobiliteit Karin Temmerman (SP.A). ,,Degenen die op bus of tram stappen, zullen daar bovendien makkelijker een zitplaats kunnen vinden.''

Vanaf wanneer die nieuwe regeling precies zal ingaan, staat nog niet vast, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A). ,,Maar we streven er wel naar de nieuwe regeling te laten ingaan voor de eindejaarskoopjes. Op hetzelfde moment zullen tram en bus ook blijven rijden tot 1 uur 's nachts, in de hele stad.''

Voor het zo ver is, moeten er echter nog een hele resem voorbereidingen worden getroffen. Er komen onder meer tien bijkomende tramstellen. Vier ervan zullen specifiek voor Gent zijn, zes andere worden in de zomer ingezet aan de kust en de rest van het jaar in Gent. Om al dat bijkomend materieel te besturen, moeten er vijftig extra tram- en busbestuurders in dienst worden genomen. Die bijkomende investeringen zullen de Vlaamse overheid jaarlijks 5,2 miljoen euro kosten, rekende Van Brempt voor.

In ruil

Kosten die de Vlaamse overheid wil maken, maar waar ze wel iets voor in ruil vraagt. Nu staan trams en bussen in Gent nog al te vaak gewoon stil in de file. Gent engageert zich om de doorstroming van het openbaar vervoer te verbeteren. Daarom worden er binnenkort al busuitstulpingen aangelegd op de Antwerpsesteenweg. ,,Die zorgen ervoor dat een bus aan de halte de hele rijweg blokkeert en dus daarna een soort vrije busbaan creëert'', zegt schepen Temmerman. ,,En nog voor het zomerreces wordt de gemengde bus- en fietsbaan op de Hofbouwlaan (achter het MSK) verder doorgetrokken.''

Daarnaast loopt er ook een studie om de Brusselsesteenweg aan de Keizerspoort te voorzien van een vrije trambaan en vanaf 2008 krijgt de Kortrijksepoortstraat een ,,toeritdosering''. Trams op die as verliezen nu in de spits tot 20 minuten tijd. ,,We installeren daar een intelligent systeem dat bijhoudt wanneer er daar files zijn'', zegt Temmerman. ,,Is dat het geval, dan zullen de verkeerslichten op de stadsring richting Kortrijksepoortstraat lang op rood springen. Op die manier scheppen we daar toch plaats voor tram 1. Bovendien willen we ook het parkeergeleidingssysteem aanpassen. Als de centrumparkings vol zitten, zullen de auto's vanop de stadsring worden afgeleid naar het Sint-Pietersplein, zodat ze niet langer nodeloos proberen om het centrum te bereiken.''

© fvv

 

Vaarwel tram 90, welkom tram 25
070320 tram90
©tvb
Tram 90 vanaf 16 april vervangen door tram 25

Brussel - Vanaf 16 april worden er heel wat veranderingen doorgevoerd op het MIVB-net: tramlijn 90 wordt afgeschaft, maar er zullen ook heel wat nieuwe tramstellen in het straatbeeld verschijnen. Deze veranderingen kaderen in een omvangrijk herstructureringsplan bij het Brusselse openbaar vervoer dat eind 2008 zal afgerond worden en volgens de MIVB nodig is om meer passagiers te kunnen vervoeren.

Vanaf volgende maand zullen er heel wat meer nieuwe trams 'T4000' rijden. Deze nieuwe modellen zijn zo'n tien meter langer dan de, ook nog vrij nieuwe, T3000-trams. Tegelijkertijd worden ook een aantal bestaande tramlijnen afgeschaft, vervangen, of verlengd: zo zal tram 90 zoals we die vandaag kennen vanaf 16 april tot de verleden tijd behoren.

"Tram 90 verdwijnt niet echt, maar de naam verandert," zegt Kris Lauwers, adjunct-directeur-generaal van de MIVB. "Ook het traject zal enigzins wijzigen. Nu rijdt de tram van Rogier over Montgomery naar het Zuidstation. Vanaf 16 april rijdt hij als tram 25 enkel nog tot Boondael, ter hoogte van de ULB."

Verder zal tram 93 beperkt worden tot aan de halte Legrand, de nieuwe terminus aan de Louizalaan. Tram 23 zal tijdelijk worden verlengd tot het Zuidstation en later weer zijn eindhalte krijgen aan Vanderkinderen in Ukkel. Tram 24, een tram die enkel in de spits rijdt, wordt vanaf 16 april verlengd tot Vanderkinderen.

"Op die twee grote assen zullen we ervoor zorgen dat het aanbod veel meer aangepast wordt aan de vraag. Het is daar waar we heel veel volk hebben dat we er voor moeten zorgen dat we grote trams inzetten met een betere regelmaat en geen te lange lijnen. We maken elke dag mee dat er mensen niet op de tram geraken omdat alles overvol zit. Daar moeten we onze lijnen aan aanpassen. Meer lijnen, meer trams, grotere trams op de plaatsen waar er veel vraag is," aldus Lauwers.

Tegen einde 2008 zal het volledige vernieuwde tram- en busplan van de MIVB in werking zijn.

:: Meer info over de wijzigingen vindt u op de website van de MIVB


22:10 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, mivb, bus, tram, touringcar, busongeluk, verandering tramlijn, t4000 |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.