04-04-07

Nieuws...

De Lijn schrijft in twee dagen voor 17.000 euro boetes uit

De 300 controleurs van De Lijn hebben in nauwelijks twee dagen al voor zeker 17.175 euro aan boetes wegens overlast uitgeschreven. Sinds begin deze week mag De Lijn zelf passagiers beboeten die zich misdragen.

"Onze controleurs hebben in totaal al 228 processen-verbaal opgesteld", zegt Tom Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn. "Het gaat vooral om zwartrijders. Zij riskeren boetes van 75 tot 150 euro. Er werd ook één pv opgesteld voor het negeren van instructies van een controleur (75 euro). Het extreemste incident deed zich voor toen een passagier moedwillig een chauffeur hinderde en het voertuig deed vertragen (150 euro)."

De opbrengst wordt in een speciaal boetefonds van De Lijn gestort. "Met het geld zullen we extra investeren in meer veiligheid op het openbaar vervoer", besluit Van de Vreken.

Tram komt er weer aan
In Wijnegem verschijnt de tram binnen afzienbare tijd weer in het straatbeeld. Om die reden plaatst Heemkundige Kring Jan Vleminck dit voertuig in de kijker met een tentoonstelling.

Verleden en toekomst van de tram in Wijnegem. Zo luidt de titel van deze tentoonstelling die de heemkring op touw zet op. Foto’s uit de oude doos, voorwerpen, kaarten, schaalmodellen en ander documentatiemateriaal sieren de expo. Er wordt teruggeblikt op het prille begin van de Nationale Maatschappij van Buurspoorwegen (NMVB), opgericht in 1882, en diverse realisaties zoals de opening van de lijn Antwerpen Zurenborg-Hoogstraten in 1885. De verbinding naar Turnhout was een jaar later een feit. "Aanvankelijk reden slechts zes tot acht stoomtrams per dag. De prijs van een enkele rit van Wijnegem naar Zurenborg bedroeg toen 40 centimes. Een arbeider verdiende in die tijd maximum 4 frank per dag", vertellen Carlo Evers en Leo Spaepen van de heemkring.

Elektrische trams

In 1926 komen er elektrische trams op de verbinding Zurenborg-Schilde. De elektrische tram Schilde-Turnhout dateert pas van 1941. Van 1935 af rijdt de tram naar het centrum van Antwerpen, met als keerpunt de Victoriaplaats, nu Rooseveltplaats. In 1949 wordt de tram op de lijn Hoogstraten-Oostmalle vervangen door een bus. In 1960 wordt tram 41 Antwerpen-Turnhout afgeschaft, de 40 rijdt nog op de piekuren naar Oostmalle. Op 26 mei 1962 rijdt de laatste tram door Wijnegem.

Nu komt de tram weer, maar dan als verlenging van de lijnen 5 en 10. In een eerste fase, waarvan de werkzaamheden nog dit jaar starten, gaat het om het traject Deurne-Wijnegem (tot aan het Fortveld). Het ontwerp voor de tweede fase, het doortrekken tot aan de grens met Schilde, is nog in voorbereiding.

Het publiek kan op de expo kennismaken met het ontwerp van de werkzaamheden op de Turnhoutsebaan van Deurne tot Wijnegem, én een computersimulatie van de verlenging van de tramlijn.

Jan VORSSELMANS

Tentoonstelling Verleden en toekomst van de tram in Wijnegem, ’t Gasthuis, Turnhoutsebaan 199. Van 7 tot en met 15 april. Openingsuren: weekends, inclusief Paasmaandag, van 10 tot 18u, weekdagen van 14 tot 18u. Gratis toegang. Bij de expo hoort een boek, dat als catalogus dient.

 

MIVB brengt Brusselaars ook 's nachts naar huis
070402_mivb
©tvb
Noctis bestaat uit 20 nachtbuslijnen

Brussel - Vanaf 20 april krijgt Brussel een nachtelijk openbaar vervoersnet. Het nachtnet heet Noctis en bestaat uit twintig buslijnen die op vrijdagnacht en zaterdagnacht tot 3 uur naar alle hoeken van het gewest zullen rijden.

Achttien van deze lijnen vertrekken aan het de Brouckèreplein. Er is een lijn die de centrumlanen volgt, van Rogier tot het Zuidstation. Er is ook een dubbele circulaire lijn. Die komt langs Flagey, Schuman, Dailly,  Simonis en Thurn & Taxis. De huidige nachtlijn N71 blijft bestaan, maar verhuist naar donderdagavond.

"We hebben het heel goed onderzocht en vastgesteld dat het meeste aantal nachtelijke verplaatsingen plaats vinden op vrijdag- en zaterdagnacht en in mindere mate op donderdagnacht," legt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) uit.  "Als dit nachtnet nu een succes wordt, kunnen we natuurlijk nog altijd uitbreiden naar donderdagnacht en eventueel zondagnacht."

De minister benadrukt verder dat het nieuwe nachtnet niet enkel het centrum zal doorkruisen, maar ook ver daarbuiten zowat iedereen zal kunnen vervoeren:

"Door de ringlaan moeten de mensen niet eerst helemaal naar het centrum gaan om naar elders in de stad te trekken, maar midden in de lijnen een verbindingspunt hebben om over te stappen. Mensen die van Flagey naar Sint-Gillis willen moeten dus niet via de Brouckère gaan en zijn op tien minuten thuis," aldus Smet.

Er werd bewust gekozen voor deze ringlaan, beaamt ook Louis-Hugo Sermeus, de directeur vervoersaanbod van de MIVB: "Wetende dat de meeste activiteiten zich afspelen binnen de centrale ring van ons net en daar dus de grootste vraag is, hebben we het net zo uitgebouwd dat men vanuit dat centrum kan vertrekken naar om het even waar."

Een ticket voor de nachtbus kost 3 euro, een tienrittenkaart kost 21 euro. Als u 7 euro op uw maandabonnement bijbetaald, of 70 euro op uw jaarabonnement, dan kan u met uw abonnement ook meerijden op Noctis.

Om de 20 minuten vertrekt er een bus op alle lijnen, op de noord-zuidas zelfs om de 10 minuten. De bussen rijden tussen middernacht en drie uur 's ochtends. Dat wil zeggen dat de laatste bus om drie uur vertrekt.

De MIVB denkt dat er door het nachtnet 40 banen per jaar bijkomen. Volgens Louis Hugo Sermeus zijn de chauffeurs er klaar voor:

"Het enige waar onze bestuurders een beetje bang voor zijn, zijn mensen die teveel gedronken hebben. Maar er is een veiligheidsdienst en 's nachts kan de politie indien nodig zeker tijdig tussenkomen," zegt Sermeus.  Maar volgens Smet zijn er ook op dat vlak voorzorgen genomen: "De nieuwe bussen zijn met camera's uitgerust en er zullen 12 veiligheidsagenten circuleren op het net," aldus de minister.

Ter ere van de start van het nachtnet komt er een heus feestje tijdens de nacht van vrijdag 20 op zaterdag 21 april. De MIVB en het Brussels Gewest geven filmtickets weg en de bezoekers kunnen gratis terug naar huis met de nachtbus.

 

MIVB rijdt op 20 april mogelijk niet uit
070404 staking 20 april
©fa
Staakt het personeel op 20 april ?
 

Brussel - De vakbonden van de Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB plannen een algemene staking op vrijdag 20 april, de dag waarop de MIVB start met het nieuwe nachtnet Noctis. De moeizame sociale onderhandelingen liggen aan de grond van de stakingsaanzegging.

De sociale onderhandelingen bij vervoersmaatschappij MIVB verlopen volgens de bonden niet zoals gehoopt. De bonden dienden daarom een stakingsaanzegging in voor vrijdag 20 april, zo schrijft de krant La Dernière Heure. De directie bij de MIVB betwijfelt echter of er ook effectief een staking komt die dag en zegt dat ze nog kansen ziet op een compromis in de sociale onderhandelingen.

De vakbonden eisen onder meer een loonsverhoging voor de werknemers en het behoud van de huidige voordelen. Voor de directie kan van meer loon geen sprake zijn omdat het bedrijf tweehonderd nieuwe mensen aangeworven heeft.

De onderhandelingen worden in de loop van deze week verdergezet onder de leiding van een federaal bemiddelaar.

11:13 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.