27-06-07

Het MIVB-net beweegt!!

Omdat op 2 juli het MIVB-net nogmaals drastische wijzigingen zal ondergaan op gebied van tram- en buslijnen, zijn we zaterdag effe naar Brussel getrokken om er foto's te maken van de trajecten die gaan verdwijnen of wijzigen. (Zondag zijn we ook effe langsgeweest maar dan eerder om het winkeltje van het trammuseum te gaan plunderen, hehe! )

 

MIVB schudt net door elkaar
070620 mivb
©fa
Nieuwe route voor 30 tram- en buslijnen
 

Brussel - Het MIVB-net wordt op 2 juli grondig herschikt. Zes lijnen worden afgeschaft, er komen er zeven bij en maar liefst achttien bus- en tramlijnen ondergaan min of meer grote wijzigingen. Het is de grootste aanpassing van het MIVB-net sinds de jaren 1960. Met als inzet: meer reizigers en een grotere regelmaat.

De wijziging op zich is geen verrassing. Al in 2005 werd de herstructurering van het bus-, tram- en metronet goedgekeurd in het Brussels parlement, maar de gevolgen voor de reiziger zijn er niet minder om. Werden afgelopen maanden al enkele kleine wijzigingen doorgevoerd, dan wordt het net nu grondig door elkaar gehusseld. En dan nog is dat maar een tussenstap om tot een volledige herstructurering te komen, met als finale de voltooiing van metrolijn 2.

Op 2 juli ondergaan vooral tramlijnen wijzingen. Daaraan gekoppeld zal ook een aantal buslijnen hun traject wijzigen. Kris Lauwers, adjunct-directeur van de MIVB: “We willen vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen, en daarnaast willen we de regelmaat verbeteren. We willen vermijden dat er drie trams na elkaar langsrijden om vervolgens de reiziger twintig minuten te laten wachten. We lossen dat op twee manieren op: we houden op termijn maar twee tramlijnen meer over in de te drukke noord-zuidverbinding. En te lange lijnen worden in twee geknipt.”

Een mooi voorbeeld van deze herstructurering is bus 54, die niet langer in één ruk van Machelen naar Vorst rijdt. Bus 54 gaat vanaf 2 juli van Vorst naar Luxemburg en wordt daar afgewisseld door 64 die naar Machelen rijdt.

Het doormidden knippen van lijnen heeft twee jaar geleden heel wat kwaad bloed gezet omdat de parlementsleden vreesden dat de Brusselaar veel tijd zou verliezen met overstappen. Lauwers: “Daarom zorgen we voor comfortabele overstappen, bij voorkeur op hetzelfde perron. Daarnaast bevordert dit de regelmaat van de trams en bussen. Ook daar is de klant mee gediend.”

Onder politieke druk blijft er wél een lange lijn door de noord-zuidverbinding rijden. Tram 3 verdwijnt en heet voortaan tram 4. Het wordt een uitermate belangrijke tramlijn die van het uiterste noorden van Brussel (Laken-Esplanade) tot het uiterste zuiden (Ukkel-Stalle) rijdt. De tram rijdt in eigen bedding en met rijtuigen van de nieuwste generatie.

Grote wijzigingen op het tramnet zijn er ook nog in het noord-westen van Brussel en op de Koninklijke Route. De trajecten van de buslijnen wijzigen in Schaarbeek/Evere, Ukkel, Sint-Jans-Molenbeek en Jette. Ook nieuw tot slot is dat er ’s avonds een ander aanbod geldt. Een voorbeeld daarvan is bus 13 en 14 (naar het UZ Brussel), die vanaf acht uur vervangen worden door bus 15. Of nog: tram 32, die na achten deels de route van tram 82 overneemt.

Toen in de jaren 1960 een grote wijziging werd doorgevoerd op het net, was de consternatie bij de reizigers zo groot dat het de openbaarvervoersmaatschappij klanten heeft gekost. De MIVB wil er vandaag alles aan doen om dat te vermijden. De wijziging wordt daarom in stukken doorgevoerd. Er zijn nog twee belangrijke momenten in 2008 en 2009. Daarnaast wordt er per wijk een hele communicatiemachine op gang gebracht zodat de reiziger snel de weg naar zijn vertrouwde bus- of tramlijn terugvindt.

Steven Van Garsse © Brussel Deze Week

 

Voor meer info verwijs ik graag naar de site van de MIVB

 en naar de blog van MIVB- reiziger, die de pro's en contra's afweegt...

 

 

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Sfeerbeeldje: Een herschilderde PCC op L94 nabij Hermann- Debroux

 

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Deze verassing kwamen we tegen ter hoogte van het Park

 Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Aan De Trooz konden we deze PCC op L81 vastleggen..

 Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Het equivalent van onze "museumreclametram" 7001 te Antwerpen: de 7724 maakt ook met zijn livrei reclame voor het Brusselse tram- en busmuseum.

 Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Dit is een van de lijnen die zullen verdwijnen binnenkort: Tram 52 zal dan niet langer te zien zijn... Hier aan De Trooz een gelede PCC.

 

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Wat altijd al een bijzondere lijn geweest is, de 54 (de langste buslijn die het Brussels net kende), zal ook binnenkort verleden tijd zijn; de lijn wordt dan in twee gesplitst, Vorst- Luxemburgpl (54) en Luxemburgpl.- Machelen (64). Foto genomen aan St.- Denijs te Vorst.

 

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Nogmaals een L52, ditmaal te Vorst, St Denijs.

 Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Ook dit zal uit het straatbeeld verdwijnen: de langste maar ook meest bochteriche tramlijn die Brussel rijk is: lijn 18.

 Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

 L 52 richting Drogenbos, Vorst St Denijs

 Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Nog een gelede Van Hool in gele jas.. hoewel t buske daarover een reclamevestje gekregen heeft!

Hier aan het Luxemburgplein.

 

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Ook reclame voor deze A300 op L27.

 Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket In het Noordstation konden we dit plaatje maken van twee Jonckheeres. Effe ook in meegetoerd (in een L250) en we moeten toegeven: kwalitateitsvolle machines, alleen zien ze er niet uit!

 Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket "Panoramisch" zicht van boven aan het Noordstation op deze NewA330 op L14.

 

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket In de premetro Noord kwam deze nieuwe lijn 25 voorbij (de huidige vorm van de vroegere L90)

 Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Oud en nieuw samen aan de Heysel, met het Atomium als achtergrond.

 Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket In deze NewA330 hebben we ook een stukje meegereden.. zaaaalige dingen zijn het. (Voith...!)

 Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Ook deze tram 93 zal verdwijnen.. Deze is net vertrokken aan eindpunt Schaarbeek station, richting Legrand.

 Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Met Vanhoolke hadden we ook een ritje of twee gepland op zijne 59, dus nog effe tijd over aan de stelplaats om deze Citaro G te kunnen fotograferen....

 Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Ook deze "new look" A300 kon niet onopgemerkt voorbijrijden...

 Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket En deze museumwagen al helemaal niet!

 

 ZONDAG Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Mon en Jean vergezelden ons ditmaal. Gewapend met onze parcours trokken we ook effe richting stelplaats Anderlecht (Tram), zo konden we binnen piepen..

 

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Om deze was het te doen: een tot werk- en leswagen omgebouwde PCC.Dit was oorspronkelijk een enkelrichtingswagen.

 

 Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Aan deze foto kun je dat zien trouwens: waar nu de tweede stuurpost is was vroeger een deur (die bak vanboven)

 Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Iets gaan eten in t stad dus deze Jonckheere ontmoet aan De Brouckere.

 Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Ook de 63 zal niet gespaard worden: deze wordt ook genadeloos in twee gehakt!

 

 Dat en meer foto'shier

01:58 Gepost door busje_33 & trammeke in Fotootjes... | Permalink | Commentaren (1) | Tags: de lijn, bus, tram, mivb, brussel, busfoto, tramfoto, lijnen |  Facebook |

Commentaren

Welk merk van camera gebruikt u? Dag Busje,
Wat me altijd opvalt aan uw foto's zijn het goede dieptezicht (bijna driedimensioneel - tram 81), de mooie kleuren, de uitstekende witbalans (tram 25 - heel mooi), de perfecte belichting en het ongelooflijke contrast (doortekening van de donkere partijen en schaduwen zoals bij bus 611 - erg geslaagd, ook mooie straatfotografie, de bus die zich losmaakt van de achtergrond die zich mooi laat reflecteren).
Nog van dat.
Groetjes - Confusius

Gepost door: confusius | 27-06-07

De commentaren zijn gesloten.