23-07-07

Bus- en tramfoto's van de dag

Om een beetje in het teken van mijn reportage over hybride bussen gisteren te blijven, heb ik vandaag (eindelijk!!) de waterstofbus kunnen gaan fotograferen tijdens zijn laatste rit naar Lier op L422. Helaas was er geen tijd om mee te rijden, maar dat zal dan ook nog wel eens lukken.

 

_00007

 

 Hier is 'm dan, klaar in de startblokken aan de Rooseveltplaats...

_00009

 

 

_00015

 

Ook deze gespot: PCC 7034,  met nieuwe film naar aanleiding van de verlenging van tramlijn 10 van Deurne naar Wijnegem. Deze steken er al een jaar in maar deze is er toch wel vroeg bij om er nu al mee rond te rijden, lol!

_00008

 

Busje van De Polder, Citaro 1393 op "de" lijn 23!_00011

 

Gekoppelde PCC op L24

_00017

 

MVG

 

Busje_33

15:29 Gepost door busje_33 & trammeke in Fotootjes... | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, tram, bus, waterstofbus, van hool, newa330fc, fuel cell, pcc, busfoto, tramfoto |  Facebook |

22-07-07

Onder de loep: Hybride bussen

Bussen met alternatieve aandrijving.

 

Hybride bussen= bussen die op 2 aandrijfsystemen rijden. Een van die aandrijvingen is elektriciteit, die kan worden opgewekt door bv bio-olie. De elektriciteit wordt meestal opgeslagen in een batterij, maar kan ook bij een vliegwiel of ultracondensator worden gebruikt.

 

Hybride bussen in België

 

De eerste experimenten met alternatieve aandrijving bij bussen vinden we hier terug bij zowel trolleybussen als bij de minder populaire gyrobus.

De trolleybus wordt hierbij door een elektromotor aangedreven die op zijn beurt de stroom verkrijgt via de bovenleidingsdraden. Een trolleybus rijdt altijd op gelijkstroom.

Indien nodig kan de bus zich ook op diesel verplaatsen.

De opkomst van de Belgische trolleybus begon in het begin van de 20ste eeuw: in 1929 werd de eerste lijn in gebruik genomen in Antwerpen. Deze eerste trolleybussen waren oude verbouwde bussen. Ook Brussel volgde met zijn bekende lijn 54, alsook Luik en Gent.

Vandaag de dag blijft enkel de Gentse lijn 3 over.

y1pYbsp5PpT6dewav4TcKpQ_VYNIfmL0Qr_-RC0NvU7T5mmBQ_oOgeipvrocF4fEUrj5_zMz_5jLaw

Trolleybus in Gent op L3

 

 

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Op de Antwerpse L6 reden ooit ook trolleybussen

 

De gyrobus werd in 1950 uitgevonden door de Zwitserse firma Oerlikon. Net als de trolleybus is deze bus een elektrisch aangedreven voertuig, alleen komt de energie hier niet via trolleys van de bovenleiding, maar van het zware vliegwiel in het midden van de bus.

Op het dak stonden drie stangen, en om de zoveel kilometer stopte de bus om te "herladen" aan bepaalde herlaadpunten op de lijn.  In tegenstelling tot de trolleybus reed deze gyrobus wel op wisselstroom. (driefase).

Tussen 1956 en 1959 heeft de NMVB drie gyrobussen in dienst genomen als proef op de lijn Gent Zuid- Merelbeke Molenhoek, een succes is het echter nooit geworden omdat de bus niet altijd de herlaadstop haalde...

y1pYbsp5PpT6df9t-27A9FzFOLmdXAeIERQbfGqXjwJaWbFDodSV139fjk_2z-xyxJgY7jc--DWTFY
De gyrobus van het VLATAM (Vlaams tram en autobusmuseum,zie blog!), is het enige nog overblijvende exemplaar van de 3 die rondreden in Gent. 

 

 

In 1964 bouwde Van Hool twee prototypes "Electrobus". Op het eerste zicht waren deze te vergelijken met de toen gangbare types; echter bezater zij een volledige luchtophanging en een vloer die slechts 60cm boven de grond hing. Binnen was er plaats voor 85 reizigers.

De motor was vervangen door vier elektromotoren van 85PK, een op elk wiel. Een LPG motor die -net zoals bij de dieselbussen- achteraan ingebouwd was, dreed een alternator aan voor de elektrische voeding. Een reed voor de NMVB te Charleroi vanaf 1965 en de ander bij de STIC in Charleroi, en dat voor een tijdspanne van  ruim een jaar

 
Begin/ halfweg de jaren '90 bestelde de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB/ STIB 20 Van Hool- bussen op aardgas, type A300CNG.  Dit zijn gewone A300's maar dan rijdend op gas ipv diesel. De bussen doen het al meer dan tien jaar goed op het Brussels net, en zullen binnen een aantal jaren worden vervangen door nog meer aardgasbussen, van welk merk is helaas nog een groot mysterie.
_00003

Een van de 20 aardgasbussen op de lijn waarop ze het meest worden ingezet: de 59. Hier rijdt de 8696 stelpl Haren binnen, tevens de terminus voor deze lijn.

 

De Lijn experimenteerde in 2004 in Hasselt met een nieuw concep: een bus die volledig reed op plantaardige olie (PPO), zijnde in dit geval koolzaadolie.

De bus in kwestie is een normale dieselbus die omgebouwd werd. De proef hield niet alleen in om na te gaan of zuivere plantenolie als brandstof dienst kan doen, maar tevens ook ging men na of er geen verhoogde motorslijtage zou optreden. Aan de motor werd niets gedaan, enkel de brandstofcircuits werden aangepast.

Dit type bus heeft twee brandstoftanks: een voor de olie en een voor diesel. Aangezien de plantenolie minder vloeibaar is dan diesel, moet deze eerst worden opgewarmt voor ze in de motor komt. Het koelwater van de motor neemt deze job op zich. Maar om dat koelwater te kunnen opwarmen moet de bus eerst ongeveer tien minuten op diesel rijden. Als de olie warm genoeg is activeert de chauffeur dmv een schakelaar de pomp die de koolzaadolie naar de motor brengt.

 

De Waterstofbus

 

                    waterstofbus-groen

 

Van Hool bouwde al eerder waterstofbussen, maar deze nieuwe brandstofcelbus die nu 6 maanden proef rijdt tussen Antwerpen en Lier, is een wereldprimeur. Het is de eerste volwaardige hybride bus die remernergie recupereert, dwz dat hij minder energie nodig heeft dan zijn voorgangers. Bovendien kan hij evenveel reizigers vervoeren als een gewone standaard dieselbus, en levert hij ook dezelfde prestaties. "Keerzijde" van de medaile is wel dat deze bus een metertje langer is dan normale bussen en dat hij ook een derde as heeft.

Omdat er geen verbranding is stoot deze bus ook geen schadelijke stoffen zoals CO2 en stikstofoxiden uit, slechts een waterdampwolkje komt uit de uitlaat.

Deze NewA330FC, zoals het type officieel heet, maakt bovendien ook nauwelijks geluid.

 

Heel erg nieuw is het concept van een hybride bus met waterstof niet, maar deze is wel de eerste volledig efficiente bus. Eerder bouwde Van Hool al "Fuel Cell"- bussen voor de USA. De plaatselijke busmaatschappijen AC Transit en SunLine Travel hebben respectievelijk 3 en 1 waterstofbussen in hun bezit sinds 2005. Deze A330FC hebben echer maar 2 assen zoals een gewone bus. Tevens is de actieradius (afstand die een bus op een dag kan afleggen) ook lager dan dat bij ons exemplaar het geval is...

 

Niet alleen Van Hool is bezig met het ontwikkelen van een volwaardige bus van de toekomst, ook Mercedes- Benz is al tien jaar bezig met een brandstofcelbus. In 1997 brachten zij de NEBUS (New Electric Bus) op de markt, die met een keer waterstof tanken 250km ver kon rijden, genoeg dus om als lijnbus te kunnen worden ingezet. Sinds 2003 rijden in zeker 10 Europese steden 30 Citaro's Fuel Cell, waaronder Amsterdam en Hamburg.

TCT-CitaroFuelCellBus-GVB-VP

Een Mercedes Citaro Fuel Cell bus als leswagen in de Nederlandse hoofdstad Amsterdam voor de GVB.

 

 

Schema van een waterstofbus

 

schema

 

 

 

20:14 Gepost door busje_33 & trammeke in Onder de loep | Permalink | Commentaren (1) | Tags: hybride bus, bus, de lijn, stic, mivb, miva, nmvb, fuel cell, waterstofbus |  Facebook |

Bus- en tramnieuws

Fietsende buschauffeur raakt ernstig gewond
Zwaar verkeersongeval in de Molenstraat

WATERVLIET - In de Molenstraat in Watervliet gebeurde gisteren om 6.50uur een zwaar verkeersongeval. Buschauffeur Eddy Moens was met de fiets op weg naar de stelplaats van zijn bus, toen hij werd gegrepen door een voertuig dat uit de tegenovergestelde richting kwam.

De wagen werd bestuurd door een krantenbezorger uit Oosteeklo. 'We hoorden een doffe slag', vertelden buurtbewoners die meteen de eerste zorgen toedienden. 'Al snel werd duidelijk dat de buschauffeur ernstige verwondingen had opgelopen.'

De MUG werd opgeroepen. Eddy Moens moest meer dan een uur ter plaatse verzorgd worden, voor hij naar het AZ Alma in Eeklo kon worden overgebracht. De bestuurder van de wagen was zwaar onder de indruk van het voorval. Door de aanrijding reed de eerste bus naar Sleidinge niet uit.

Kerstbus

Buschauffeur Eddy Moens is een bekend gezicht in de streek. Heel wat jaren al is hij de vaste man op lijn 57 tussen Watervliet en Gent. Afgelopen winter haalde Moens de pers met de gezelligste kerstbus van Vlaanderen. Samen met enkele passagiers had hij zijn bus versierd met kerstslingers en kerstballen.

Het ongeval gebeurde in de Watervlietse Molenstraat, ter hoogte van de Munte. 'De weg is hier behoorlijk breed', zegt men in de buurt. 'Toch is het hier gevaarlijk fietsen. Omdat de weg niet helemaal symmetrisch is, ben je zowel als automobilist als als fietser, snel van de juiste lijn af. Een degelijk fietspad in de straat zou al heel wat helpen. Er is plaats genoeg om het aan te leggen.'

De gemeente Sint-Laureins heeft wel plannen op tafel liggen om verder in de straat, iets voorbij de plek waar het ongeval met Eddy Moens nu gebeurde, een fietspad aan te leggen. Concrete plannen hiervoor worden in de komende maanden in de gemeenteraad verwacht.

Voor Eddy Moens komen ze te laat. Hij werd met ernstige verwondingen aan de enkel, het been en de arm in het ziekenhuis opgenomen. Zijn revalidatie zal allicht maanden in beslag nemen.

 Emiel Tack

 

Weeral eens hetzelfde... Waarom in godsnaam, moeten er altijd eerst brokken van komen voor men iets aan een situatie gaat doen waarvan men weet dat ze gevaarlijk is??!! De mens zal het nooit leren, vrees ik...

 

Bij deze ook veel beterschap gewenst aan Eddy en diens naasten!

 

De Lijn vervoert 13 procent meer bezoekers tijdens Gentse Feesten

GENT - GENT - Het aantal reizigers dat gebruik maakt van de speciale bussen en trams tijdens de Gentse Feesten is dit jaar al met 13 procent gestegen tegenover 2006. Vrijdag vervoerde De Lijn ruim 38.700 feestgangers. Tot en met vrijdagnacht hebben al 263.000 reizigers gebruik gemaakt van het speciale feestenaanbod van de vervoersmaatschappij.

De Gentse Feesten gaan hun laatste weekend in. Zaterdagavond is er om 23.00 uur vuurwerk aan de Watersportbaan. Vorig jaar kwamen zo’n 30.000 kijklustigen opdagen en als het droog blijft, zal dat dit jaar niet anders zijn.

De vuurwerkmakers van Ephémère zijn gevraagd door het Internationaal Straattheaterfestival, dat momenteel ook voorstellingen geeft op Gentse pleinen, in straten en wijken. Na een half uur luchtballet van de groep Puja, volgt ruim een kwartier vuurwerk. Wie hoopt veel grote knallers te zien boven het water komt bedrogen uit, aldus organisator Fabien Audooren van het Straattheaterfestival. 'Dit keer is het echte poëzie. Het knalt wel een beetje, maar niet overdreven.'

Vrijdag zijn de Gentse Feesten verlopen zonder noemenswaardige incidenten, aldus feestenburgemeester Lieven Decaluwe. De politie kwam tussenbeide bij een tiental vechtpartijen, er werd een vrouw aangerand en een zestiental feestvierders werd (even) opgepakt, meestal voor openbare dronkenschap.

Wildplassen blijft hét aandachtspunt, met zaterdag alweer 45 pv’s tegen wildplassers. Het zijn er nu al zowat 160 in totaal. Voor het eerst is ook proces-verbaal opgemaakt wegens geluidsoverlast. De volumeknop op het Sint-Baafsplein stond vrijdag te luid en ook andere pleinen (Korenmarkt, Groentenmarkt) flirten nu met de geluidsnormen, weet Decaluwe. Eén uitbater van mobiele kramen moest opkrassen wegens schending van de reglementen. Hij is zijn vergunning kwijt.

 jns (belga)

 

Vele doden bij busongeluk in Grenoble

Een bus met een vijftigtal Poolse bedevaarders is vanochtend verongelukt in de buurt van Grenoble, in Frankrijk.

Er werden al 21 lijken geteld, 24 anderen raakten gewond. Twaalf van hen zijn er erg aan toe. Zes mensen zijn vermist.
(Belga)

De Polen waren op bedevaart geweest naar Notre Dame de la Salette in de Franse Alpen.

Toen de bus een steile weg afdaalde tussen Grenoble en Gap in de Franse Alpen kreeg ze problemen met de remmen en sloeg ze door de vangrails.

De bus sloeg 15 meter lager te pletter in de berm van de bergrivier de Romanche. Ze vloog in brand en brandde helemaal uit.

Het ongeluk gebeurde op een plek waar in het verleden al vaker doden zijn gevallen. In juli 1973 verongelukte er een Belgische bus, een ongeluk dat toen aan 43 mensen het leven kostte.

20-07-07

Uit de oude doos: NMVB- Trams in Brussel

Omdat de trams uiteraard ook niet mogen ontbreken hier heb ik ook snel een paar recent gekochte foto's ingescand van de omstreden "G" en dergelijke, genomen in Brussel en Laken. Deze lijnen (W, G,..) zijn tegenwoordig de lijnen 230, 231, 232, 233, 240, 241, 243 en 246...

 

Fotograaf onbekend bij alle foto's

 

 Een Type-N tram op de lijn W naar Wemmel, richting  Rogierplein te Brussel.

type-n-wemmel

 

 

Nogmaals een Type-N, motorwagen 10478, op lijn BW. Foto genomen op ongeveer dezelfde plaats als bovenstaande...

type-n-wemmel-BW

 

 

En nog een Type- N op lijn BW...

type-n-BW

 

 

Laatste Type- N van vandaag: motorwagen 10467 op de omstreden lijn G naar Grimbergen... Deze is net vertrokken van het Brusselse Noordstation, foto is ook genomen in dezelfde straat als de twee eerste foto's bovenaan.

type-n-G-brussel

 

 

Een Type- S (of, beter gezegd, Type SE, waarbij de "E" voor Expo stond  deze trams waren luxueuzer dan ander S wagens vanwege Expo '58) in Laken, bijna halverwege op weg naar Grimbergen, lijn G.

type-s-grimbergen-2

 

Deze SE- wagen is op terugweg naar Brussel, foto is op dezelfde plaats als bovenstaande genomen

type-s-grimbergen

 

 

En dan eentje die hier eigenlijk niet thuishoort, maar omdat het een mooie foto is plaats ik m er gauw effe bij.

Hier zie je PCC 7140 op L32 in de premetrotunnels van Kunst- Wet- (heden passeren hier twee metrolijnen, 1 en 2)

mivb-premetro-pcc-7140

 

20:22 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tram, type- s, type-n, nmvb, mivb, pcc, oude tram, tramfoto |  Facebook |

Uit de oude doos: zomaar wat busfoto's

Mij nog effe beziggehouden met het inscannen van enkele fotootjes.. heb nu toch conge (!!! ) dus dan schiet er al wat tijd over om dat eens te doen...

 

Om te beginnen, deze alom bekende busjes die nog steeds lijndiensten verzekeren op de Gentse trolleybuslijn 3... Hier de "Van Hool AG280T/ ACEC" 19 in originele livrei van de MIVG. Fotograaf onbekend

Naamloos-1kopie

 

Van Gent naar thuishaven Antwerpen, waar in 1993, een jaar voor zijn uitdienstname, deze Van Hool 409 AU95/ Fiat (bus 611) nog rondreed in een reeds lichte aangepaste jas. De toen gloednieuwe vervoersmaatschappij VVM, beter bekend als "De Lijn", had namelijk ook de Antwerpse maatschappij MIVA opgeslurpt. (let op de sticker aan de chauffeurszijde). Hier bij een extradienst op L23, aan de Venezuelalaan. L23 was toen al naar pachter De Polder overgegaan.

 Fotograaf onbekend

Naamloos-2kopie

 

Ex- De Voeght- bus 965208, een Volvo B57-60/ Van Hool, stond stil te Edegem waar deze foto gemaakt is. (Fotograaf: Hubert L.) in 1993. De grote Vlaams- Brabantse pachter STACA- Van Mullem reed later ook met Den Oudstens en heden vooral met Mercedes Citaro's (standaard en geleed)

 

Naamloos-3kopie

 

En dan als -voorlopig!- laatste: eentje in het centrum van Lier. Hier een LAG BC12/ Daf (157102) aan de Werf in 1990.

Naamloos-4

 

18:52 Gepost door busje_33 & trammeke in Uit de oude doos | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, bus, oude bus, busfoto, nmvb, buurtspoorwegen, miva, mivg, staca |  Facebook |

16-07-07

O was ik maar bij moeder thuis gebleven..

zal deze mannetjesmus gedacht hebben na zijn zwartrij- ervaring, hehe!

 

16:16 Gepost door busje_33 & trammeke in Bus/ tram Humor! | Permalink | Commentaren (0) | Tags: filmpje, tram, mus, zwartrijden |  Facebook |

Oeps..!

...was effe vergeten dat dit een dubbeldekkerbuske is..

16:11 Gepost door busje_33 & trammeke in Bus/ tram Humor! | Permalink | Commentaren (0) | Tags: dubbeldekker, bus, brug, ongeluk |  Facebook |

14-07-07

Brusselse nostalgie..

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

 

Met dank aan Charles Smits van het VLATAM voor de foto!

 

Al lang verdwenen uit de Brusselse straatbeelden, deze trolleybussen... Op lijn 54 reden ze, tussen het centrum van Vorst en Machelen. Ondertussen is deze prachtige lijn helaas in twee stukken gehakt, en is nu L54 en L64...

Voor meer informatie over de Brusselse trolleybussen en over lijn 54 in het algemeen verwijs ik graag door naar de schitterende site van Mapeicyclist...

 

 

MVG

 

Busje

21:46 Gepost door busje_33 & trammeke in Uit de oude doos | Permalink | Commentaren (1) | Tags: trolleybus, bus, mivb, brussel, lijn 54 |  Facebook |

Alweer agressie...

 De mannen en vrouwen van stelplaats Zurenborg krijgen het de laatste jaren hoe langer hoe moeilijker gedaan om nog deftig diensten te doen zonder voorvallen... Nu weer een agressie. In de tekst van Het Nieuwsblad wordt de agressor gewoon een agressieveling genoemd... ik wil niet racistisch klinken maar het is toch wel weer een kleurling! Deze keer eens niet een Marokkaan maar een zwarte medemens... Is het nu zoveel gevraagd om op een beleefde en respectabele manier nog te kunnen busrijden????? Ik ga hier niet dieper op ingaan, maar het wordt zeker aangekaart op het Forum! (dus: daarheen om de discussie te volgen)

 

Grts

 

Busje

 

Buschauffeur krijgt klappen van boze reiziger
Vrouwelijke bestuurster heeft hersenschudding en gekneusde kaak

BOOM - Een woeste passagier heeft busbestuurster Tamara Van Roosendael, die pas tien maanden bij De Lijn werkt, vrijdagochtend een hersenschudding bezorgd. Omdat Tamara hem eerder die dag niet had meegenomen, sloeg hij haar in het gezicht.



Tamara Van Roosendael werkt nog maar tien maanden bij De Lijn en kwam gisterochtend voor het eerst in contact met een agressieve reiziger.
Eddy Van Ranst

 

 



'Aan de Diksmuidelaan in Berchem liet ik deze morgen enkele passagiers afstappen. Ik reed voort maar zag toen plots een meneer die nog wilde opstappen', begint Tamara haar verhaal. 'De regels stellen duidelijk dat ik geen mensen mag meenemen die niet aan een halte staan. Ik deed dus teken om hem duidelijk te maken dat ik hem niet mocht laten opstappen.' Een tijdje later komt bus 21, waarmee Tamara rijdt, aan in Berchem station. Daar moet ze telkens tien minuten wachten. 'Ik laat een dame opstappen met een kinderwagen. Achter haar verschijnt de man die ik niet had laten opstappen aan de Diksmuidelaan. Hij leek behoorlijk agressief en ik wilde absoluut geen problemen, dus sloot ik de busdeuren voor zijn neus. Hij kon zijn handen nog tussen de deuren steken en weer openen. Toen heeft hij me een mep gegeven tegen mijn kaak', zegt Tamara.

In de cel

Haar dokter heeft haar een week arbeidsongeschikt verklaard. 'Ik heb een hersenschudding en mijn kaakspier is gekneusd. Daarvoor moet ik nu ook pillen nemen', zegt ze. 'Nadat die vent mij had geslagen, is hij achteraan in de bus gaan zitten en begon hij me uit te schelden. Ik heb toen een oproep gedaan naar de centrale om iemand te sturen. De hele tijd stond de bus stil. Er was snel een controleur ter plaatse die de ernst van de situatie goed inschatte. Hij verwittigde de politie.'

De dader is ter plaatse opgepakt en zal volgens Tamara wel even in de cel moeten blijven. 'Mijn collega's waren geschrokken. Ze vonden het onbegrijpelijk en uitzonderlijk dat men voor zoiets agressief wordt.' De vrouwelijke buschauffeur uit Boom is bang om terug aan terug de slag te gaan. 'Ik ga het in het begin zeker moeilijk hebben, maar de begeleiding die ik krijg is wel heel goed. Zo is er al een psycholoog aangesteld en wanneer ik effectief aan het werk ga, zal een collega met me meerijden. Normaal gezien begon mijn vakantie morgen, maar dat kan ik waarschijnlijk wel vergeten', zegt Tamara.

 Elke Hadermann

 

langs deze weg ook veel beterschap gewenst aan Tamara vanwege Busje en Trammeke

16:33 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, bus, agressie, buschauffeur, antwerpen, lijn 21 |  Facebook |

08-07-07

Nieuwe subsite

Dag,

 

Heb net een nieuwe "sub- blog" aangemaakt, gaande over de bus- en tramcollectie van het VLATAM, Vlaams bus- en trammuseum.. Er staat momenteel nog niet veel op, foto's en info van het materieel volgen later!!

 

 URL: http://vlatam.skynetblogs.be


Tot daar?

 

grts

busje  

18:22 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, vlatam, de lijn, blog, tram, site |  Facebook |

Pimp my bus!

Dat ze er in de USA wat van kennen om creatief om te gaan met schoolbussen, bewijzen deze foto's..

TCT-ondersteboven

 

TCT-gepimped-busje-VP

 

... Maar ook Thailand is een land waar bussen een serieuze facelift krijgen! Deze hier is letterlijk een oogverblindende "schoonheid", lol. En als deze nog problemen heeft met dodehoeken, dan weet ik het ook niet meer.. Met 14 spiegels valt er allicht wel al iets te zien, niet??

 

tct-nightview-VP

 

Groetjes

 

Busje

18:15 Gepost door busje_33 & trammeke in Bus/ tram Humor! | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, schoolbus, pimp my bus, busfoto, grappige bus, bus fun |  Facebook |