22-09-07

Bus en tramfoto's deel II !!

Eindelijk nog eens een gaatje tijd gevonden om de boel hier een beetje up-to-date te houden.. Ben wat ziekjes dus binnenblijven is de boodschap! Obepaald

 

Oja voor ik het vergeet: ik stond toch wel niet met mijne kop in de Gazet zeker?? Had ik echt niet verwacht.. Aanleiding was m'n busje dat nu staat te blinken in het VLaTAM tussen de rest. (heb er vorige week al iets over gtepost hier!)

Donderdag na het werk zijn we die meteen gaan ophalen bij Kruger, na restauratie bij Van Hool. Vrijdagvoormiddag waren we uitgenodigd voor de receptie met een paar 'grote meneren' van Van Hool en De Lijn. 

 

Enkele fotootjes zoals beloofd..

Image

Foto van "Altano" voor Tram2000

 


De A 280 oogt nog heel hedendaags maar heeft er al 22 jaar dienst opzitten.
(foto © KC - Den Brabo)

 E Nieuwe aanwinst voor VLATAM
Vrijdag 14 september mocht het VLATAM, het Vlaams Tram- en Autobusmuseum in de oude tramstelplaats Groenenhoek aan de Diksmuidelaan in Berchem, een autobus Van Hool A 280 in aanwezigheid van afgevaardigden van Van Hool, De Lijn en meter Anja de Neve in ontvangst nemen.
Vooruitlopend op nieuwe tendensen naar betere toegankelijkheid en betere doorstroming voor de reizigers werd door Van Hool gewerkt aan de ontwikkeling van een stadsbus met drie volwaardige deuren en een volledig horizontale vloer.
Revolutionair
In 1985 was het prototype A 280 (later A 500) met zijn lage vloer, de motor in het midden van de bus en een moderne vormgeving dé trekpleister op de tentoonstelling van de International Union of Public Transport (UITP) op de Heizel in Brussel.
De bus was revolutionair qua design en technische ontwikkeling.
In België en Nederland werd de bus bij verscheidene vervoerbedrijven getest. Het prototype werd in 1989 toegevoegd aan de vloot van Autobussen Robbrecht in Vrasene. De bus was jaren te zien op Wase wegen. In januari 2003 verhuisde de bus naar Autobus Kruger. Na de komst van de lagevloerbus A 300 wordt de A 500 als een middenvloerbus beschouwd.
Zowat 1.200 eenheden werden van dit type gebouwd. Ongeveer de helft, een kleine 600 voertuigen, werd geleverd aan de Belgische vervoermaatschappijen.
Enkele technische gegevens
Bouwjaar: 1985
Merk: Van Hool - MAN A 280
Vermogen: 177 pk
Lengte: 11,57 m
Breedte: 2,49 m
Vloerhoogte (belast): 480 mm
Zitplaatsen: 35
Op de kilometerteller staat bijna 770.000 km.

KC/pm 15.9.07 é


 

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Wij voor "onze" bus, die net van bij Kruger komt. Dank aan de heer Smits voor het maken van de foto.. 

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Voor het vertrek naar Kruger stond dit beestje in het museum, het vervoersmiddel van een of andere groep..

 

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Een nieuwe "mijlpaal" in de busgeschiedenis: die dag was de waterstofbus voor de eerste maal aan het museum!!  Hij stond in voor het vervoer van de hoge gasten...

!!Met dank aan Simon voor de foto (want we hadden er zelf niet aan gedacht ons toestel mee te nemen en een gsm-foto is ook niet alles hé)

 

 

De zondag voor dit gebeuren (dus de zondag die meteen volgt op de uitstap met de VIPbus) waren we nogmaals naar de Walen afgezakt; meer bepaald naar Luik, om daar het plaatselijke OV-museum te gaan bezichtigen. Het is er heel netjes en verzorgd moet ik zeggen. Ook hebben ze een mooie collectie bussen en trams.

Een kleine foto-impressie..

 

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Ook waren we ook eens naar Durbuy gereden later die dag.. niet om bussen te gaan spotten maar deze kwamen we nu toevallig tegen! Lachend Prachtig stadje, alleen stilaan "vervuild" aan het raken van het toerisme...

 

MVG

busje & trammeke 

15:38 Gepost door busje_33 & trammeke in Fotootjes... | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, vlatam, busje_33, a280, tec, natalis, van hool, museum, bus, tram, trolleybus |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.