15-10-07

Van Hool A280

Zoals jullie ondertussen wel weten ben ik meter geworden van het prototype A280 die bij ons in het VLaTAM staat... En ik had beloofd om er eens een reportage over te maken...wel, hier is ze dan!Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket  De pas in het museum aangekomen A280, nog in De Lijn- livrei... voor de restauratie (zie foto helemaal onderaan voor het huidige resultaat! Tong uitstekend)

De bus werd door de firma Waaslandia (in handen van Frank Van Hool!) aan het museum geschonken. Ze kreeg bij Van Hool een opknapbeurt en staat hier nu te blinken voor de bezoekers...

Deze bus is niet zomaar een bus!

Begin jaren '80 werd gewerkt aan de ontwikkeling van een stadsbus met drie volwaardige deuren en een volledige vlakke vloer, dat inspelend op de nieuwe tendensen naar toegankelijkheid en betere doorstroming voor de reizigers. In mei van het jaar 1985 werd dan de eerste A500, toen nog A280 genoemd, voorgesteld op het UITP-congres op de Brusselse Heysel. Deze bus was veruit revolutionair qua design en technische snufjes.

Om de volledige vlakke horizontale vloer te verkrijgen waar men  zo naar streefde, werd de motor verticaal links tussen de assen ingebouwd; dat gaf niet alleen de mogelijkheid om een derde deur in te bouwen, maar ook om ter hoogte van die deur een groot staplatform te creeëren. Deze opstelling van de motor was ook belangrijk voor het comfort, rijgedrag en veiligheid, want deze nieuwe bouwwijze gaf meer baanvastheid en een grotere stabiliteit!

Deze nieuwe bus werd aan vele zware testen onderworpen. Om deze lage vloer te krijgen was de opbouw van het onderstel helemaal anders ontworpen. Bij het concept werd bovendien ook veel aandacht aan de passagiers besteed; grotere binnenhoogte, ruimere raampartijen en achterruimte hoorden daarbij. Het motorcompartiment zit mooi geïntegreerd in het interieur en voor de mecaniekers is de motor van zowel de binnen- als buitenkant goed toegankelijk.

De chauffeur kreeg een mooie, heldere en luchtige stuurpost en een grote vlakke voorruit met optimaal wissersveld.

Gebaseerd op de vloerhoogte van 500mm, kreeg het nieuwe type bus daarna de typebenaming A500.

Er werden zo'n 1200 stuks van dit type gebouwd, waarvan ongeveer de helft bestemd was voor de Belgische vervoersmaatschappijen. Een andere grote afnemer was Frankrijk.

De A500 heeft ondertussen ook de weg naar Afrika gevonden: al meer dan 460 bussen verlieten Van Hool voor Algerije. De A500 is er- wel in specifieke uitvoering voor ginds!- een echt succes geworden. Er worden in de hoofdstad Algiers en andere steden ook gelede en zelfs enkele dubbelgelede versies ingezet.

Bij Van Hool is blijven ontwikkelen en voorop blijven het permanente streefdoel; daarom is de A500 ook een belangrijke mijlpaal uit de geschiedenis van de bussen voor het openbaar vervoer bij Van Hool. Ondanks zijn gezegende leeftijd van 22 jaar, wat een welverdiende pensioensgerechtigde leeftijd is voor een bus, is zij nog steeds actueel. Dit ontwerp was de "katalysator" voor vele andere latere projecten en maakte het uitbouwen van het lagevloerbusgamma mogelijk!

Dit prototype wekte zo een danige interesse op dat zij niet alleen in Belgie heeft rondgereden, maar ook daarbuiten.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

De A280 met zijn Antwerpse nummer, op L23 

Beperken wij ons tot eigen land, dan is dit de volgorde waar en wanneer deze bus heeft gereden:

In 1985 deed de A280 zijn allereerste commerciële dienst te Charleroi op L7, dat op 20 december.

Daarna verhuisde hij naar Verviers, Gent, Luik, Brussel (onder het nummer 8300!), Antwerpen (als  1280!) en slechts daarna pas naar de NMVB. Daar reed hij de laatste jaren voor Robbrecht en Kruger, tot 2005.

MVG

Busje

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Met dank aan Van Hool

12:50 Gepost door busje_33 & trammeke in Onder de loep | Permalink | Commentaren (2) | Tags: van hool, de lijn, lijbus, a280, a500, prototype, mivb |  Facebook |

Commentaren

Het moet december 1986 geweest zijn toen ik in die eerste lagevloerbussen op lijn 16 (Antwerpen - Morstel Dorp)reed. Raar maar waar, ik werd er toen ziek in.

Gepost door: Confusius | 16-10-07

Hehe, zal misschien door dat nieuwe concept zijn geweest dat je er ziek van werd... Nog een beetje nieuw :)

Gepost door: busje_33 | 16-10-07

De commentaren zijn gesloten.