19-10-07

Bus/tramnieuws...

Camera op bus en tram laat op zich wachten

De beloofde veiligheidscamera’s op bussen en trams van De Lijn zijn nog niet voor morgen. Momenteel zijn nog maar 69 van de 750 voertuigen ermee uitgerust. En dat speelt vooral in het nadeel van de provincie Antwerpen, waar de agressie het felst blijkt.

Ten laatste tegen juni 2008 moeten de beloofde veiligheidscamera’s er zijn, maar voorlopig laten ze al meer dan een jaar op zich wachten. Het was bij de lancering van het speciale veiligheidsplan van De Lijn, midden 2006, dat er voor het eerst over dergelijke camera’s werd gesproken. Bedoeling is dat 22procent van alle bussen en trams in Vlaanderen met een veiligheidscamera wordt uitgerust, maar zover zijn ze bij De Lijn nog lang niet.

Woordvoerster Griet Somers: ‘Nog vóór de voorstelling van het bewuste veiligheidsplan reden er al 69 voertuigen met zo’n camera rond, maar sindsdien is er geen enkele camera meer bijgekomen. We zijn er volop mee bezig, maar de moeilijke aankoopprocedure zorgt voor vertragingen.’ Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) heeft weet van de trage gang van zaken, maar meent dat alles volgens schema verloopt.

De agressie op het openbaar vervoer vermindert er intussen niet op. Tijdens de eerste helft van dit jaar telde De Lijn 47 agressie-incidenten met arbeidsongeschiktheid als gevolg. Vorig jaar waren dat er 99 in heel Vlaanderen, in 2005 ging het nog om 92 incidenten. Opmerkelijk is dat zowat de helft van alle incidenten zich afspeelt in Antwerpen. Daarna is vooral Oost-Vlaanderen gevoelig voor agressie, gevolgd door Vlaams-Brabant.

19/10/2007

Vader 6-jarige valt scholier aan op bus

GENT - Een 13-jarige jongen uit Evergem werd gistermorgen op de bus naar school zwaar toegetakeld door de vader van een 6- of 7-jarig meisje omdat hij met zijn boekentas tegen haar aanbotste. De vader riep hem meteen ter verantwoording, maar omdat hij Engels sprak, verstond de jongen hem niet. Daarop kreeg hij een klap met de vlakke hand en werd hij even nadien tot tweemaal toe met zijn hoofd tegen de ruit geklopt. De chauffeur van buslijn 54 deed al die tijd niets maar volgens De Lijn is het ook niet duidelijk of hij wel iets van het incident gehoord heeft.

De vader kon ongestoord verder reizen en hield de jongen ondertussen stevig vast zodat hij niet kon ontsnappen. Een heel eind verder stapte hij uit en sindsdien is hij spoorloos.

De jongen hield een lichte hersenschudding over aan het incident maar kon gistermiddag opnieuw naar school.

Het incident is het tweede geval van geweld op Gentse bussen in korte tijd maar zou geen teken zijn van een stijgende trend. Volgens De Lijn zouden de veiligheidsassistenten op de risicolijnen zelfs voor een groter veiligheidsgevoel hebben gezorgd.(frv)
Bus van De Lijn brandt volledig uit 
Zo zag de bus eruit nà de brand
Zo zag de bus eruit nà de brand

Vanmiddag is een bus van De Lijn in Stevoort, bij Hasselt, volledig uitgebrand. De chauffeur en passagiers kwamen er met de schrik vanaf.

Rond 16 uur merkte de chauffeur van de bus vlammen op aan de motor.

Hij vroeg meteen het tiental scholieren dat op de bus zat, het voertuig te verlaten.

De man kon het controlecentrum van De Lijn verwittigen. Vandaaruit werd de brandweer opgeroepen maar toen die aankwam, stond de bus al in lichterlaaie.

Niemand raakte gewond. De Lijn Limburg liet weten dat er op geen enkel moment paniek was en loofde de chauffeur voor zijn "alertheid en koelbloedige optreden".

De oorzaak van de brand is nog onbekend. Een technisch onderzoek zou over enkele dagen duidelijkheid moeten brengen.

 

Tram 23 ontspoord op Van Praetbrug
071018-tram
©tvb
Tram van het type T3000 ontspoorde op de brug

 

De tram ging aan het slingeren en botste tegen de paal van de bovenleiding. Daardoor raakte de bovenleiding beschadigd, wat op zijn beurt schade toebracht aan een tweede tram.

Er vielen geen gewonden. De tram had bijna geen reizigers aan boord.

De MIVB legde pendelbussen in tussen de Heizel en Prinses Elisabeth, maar sinds half een verloopt het tramverkeer weer normaal.

© FM Brussel

 

Roep om bus 47 blijft aanhouden
071017 bus 47
©sv
Bus 47 op de Van Praetbrug

Neder-Over-Heembeek - Minister Pascal Smet (SP.A) laat een glazen bushokje bouwen aan de halte Heembeek, maar aan de huidige dienstregeling van bus 47 raakt hij met geen vinger. Heembeek reageert woedend en zegt dat Smet hen in de kou laat. “We willen onze directe verbinding met het centrum terug.”

 

‘Voor mij is dit een drama,” vertelt Godelieve Vandendael uit Heembeek. “Om naar het stadscentrum te gaan, moet ik bus 47 tot aan de Van Praetbrug nemen, waar ik moet overstappen op tram 4. Als ik meteen aansluiting heb, dan is de verbinding sneller dan dat ik rechtstreeks met bus 47 zou gaan. Tram 4 rijdt in eigen bedding terwijl bus 47 zich vaak vastrijdt. Helaas gebeurt het zelden dat ik meteen aansluiting heb. Soms moet ik een kwartier wachten. De tijd die ik win met de snelheid van tram 4, verlies ik met het wachten aan Van Praet. Deze halte is bovendien helemaal niet gezellig. De auto’s razen er tegen hoge snelheid voorbij. De uitlaatgassen zijn verschrikkelijk, om van het lawaai nog maar te zwijgen. Het kan er ook zo verschrikkelijk hard waaien en tochten. En er staat amper één schuilhuisje. Ik hou mijn hart vast voor de koude wintermaanden.”

De ultieme droom van de Heembekenaren om de rechtstreekse bus 47 terug te toveren, zal geen werkelijkheid worden. Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) houdt voet bij stuk. “Ik benadruk dat we nog altijd één rechtstreekse busverbinding per uur behouden. Die rijdt maar liefst zeven dagen op de zeven en kost ons jaarlijks 515.000 euro. Dat is toch wel een serieuze hap uit het totale budget van het tram- en busplan dat we voor Heembeek extra hebben uitgetrokken. Ik geef wel toe dat de dienstregeling niet optimaal is omdat de bus elk uur op een ander tijdstip vertrekt.”

Ook de overstap aan de Van Praetbrug is allesbehalve prettig, beseft Pascal Smet maar al te goed. “Het is geen optimale situatie. Daarom sporen we nu al de reizigers aan om één halte verder over te stappen, aan de halte Heembeek. Die halte zullen we volledig opnieuw aanleggen. De gewestadministratie en de MIVB vragen nu de nodige vergunningen aan. Het is de bedoeling dat er in 2008 een overdekte ruimte in glas komt.”

Op het kabinet-Smet wordt ook bevestigd dat het glazen complex camerabewaking krijgt. De minister heeft aan de MIVB gevraagd om voor een tussenoplossing te zorgen voor de halte Heembeek. Nog voor het eind van dit jaar komen er wat kleine aanpassingen waardoor het wachten wat aangenamer wordt. Maar het wijkcomité Heembeek Blijft! vindt de oplossing van Smet niet praktisch. “Het probleem stelt zich vooral als we van het stadscentrum met tram 4 naar de halte Heembeek rijden,” vertelt Marie-Louise De Backer. “Als we daar afstappen, dan moeten we de drukke Vuurkruisenlaan over om naar de halte van de 47 te wandelen. Het is een heel drukke baan van enkele rijvakken breed. Het zebrapad wordt nauwelijks verlicht. Het duurt heel lang voor het licht op groen springt, en dan moeten we in sneltempo de straat oversteken. Dat haal ik onmogelijk. Dit is echt een gevaarlijke situatie, zeker voor oudere mensen. Er zijn daar al doden gevallen. We willen gewoon onze bus 47 terug, dat is het enige wat we vragen.” Minister Smet belooft wel dat alle lijnen van het vervoersplan een paar keer geëvalueerd worden.

Matthias Vanheerentals © Brussel Deze Week

09:53 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (1) | Tags: bus, de lijn, mivb, tram, agressie, ontsporing, uitgebrand, koolzaadolie |  Facebook |

Commentaren

We zullen maar zwijgen over het soort volk dat al deze agressie veroorzaakt.
Per ongeluk tegen iemand opbotsen, of op iemands tenen trappen als de bus of tram schokt, het overkomt mij ook.
Tja, als iemand per ongeluk uw bril stuk maakt als de bus een hevige beweging maakt, wat doe je dan?
Ik maakte het eens mee toen ik op tram 15 stapte in Morstel. De tram vertrok met een schok. Een Turkse vrouw botste tegen me op. Niet erg allemaal. Ik werd luidkeels aangemaand mijn verontschuldigingen aan te bieden. Zo gaat dat tegenwoordig.

Gepost door: Confusius | 22-10-07

De commentaren zijn gesloten.