29-10-07

Uit de oude doos: bussen in NMVB-"tussenkleuren"

Hier vier foto's van busjes in de laatste NMVB-livrei...(of al voorzien van een De Lijn-sticker)

 (klik op de foto's voor vergroting)

_00001_vKlein Van Hooltje van De Decker-Van Riet, de 955602 te Londerzeel, 1990. Foto is genomen door Hubert L.
_00002_vEen Jonckheere TransCity, de 101123 te Turnhout. Fotograaf: onbekend

_00003_vMercedes O.405 856133 in 1993, L45 te Genk. Fotograaf: onbekend

_00004_v

En als laatste deze Van Hool A119/DAF, 4773, op L 65 in de Van Roiestraat  te Merksem (1990) Fotograaf: onbekend

16:13 Gepost door busje_33 & trammeke in Uit de oude doos | Permalink | Commentaren (4) | Tags: foto, bus, oude bus, nmvb, buurtspoorwegen, de lijn, van hool, jonckheere, mercedes |  Facebook |

Bus-tramnieuws

Tram 6 boven doopvont
Nieuwe tramlijn wordt vandaag feestelijk ingereden

ANTWERPEN - De evenemententram, de gloednieuwe lijn6, beleeft vandaag zijn vuurdoop. Het tracé verbindt vlot Metropolis, Sportpaleis, de Zoo, de UGC cinema's, de Vlaamse Opera, deSingel, Antwerp Expo en het GBA-stadion.



'De leukste lijn van 't stad', wordt tram6 al genoemd bij De Lijn. Met dit gloednieuwe tracé krijgen bewoners van de Luchtbal en de Lambrechtshoekenlaan voor het eerst een snelle en vlotte verbinding naar het stadscentrum. Ze geraken naar het Centraal Station in twaalf minuten, tien minuten sneller dan nu. Kielse reizigers trammen op hun beurt snel naar het noorden van de stad en Metropolis, zonder overstap in het metrostation Opera. Dat lukt nu in dertig minuten, tien minuten sneller.

Deze nieuwe lijn6, ondertussen de twaalfde tramlijn in Antwerpen, leidt meteen tot wat extra tramruimte op de bestaande bomvolle lijnen 2, 3 en 5.

De 6 is meteen de eerste aanzet voor een tram die naar Ekeren zal bollen. Er komt trouwens binnen enkele jaren een tramlijn over de Noorderleien naar het Eilandje en de Luchtbal. Ofwel wordt dat nog eens een nieuwe lijn, ofwel neemt tram6 dat voor zijn rekening.

Achilleshiel

De kleur van de 6 wordt een flets frambozenrood. 'Mijn lievelingskleur', zegt Vlaams mobiliteitsminister Kathleen Van Brempt (SP.A) die in de toekomst een oplossing voor dé achilleshiel van lijn6 belooft. Want ook al verbindt de tram alle attracties, laat rijdt hij niet. Reizigers die nog een late film willen meepikken bijvoorbeeld, moeten een andere oplossing zoeken om thuis te geraken. Dat beseft blijkbaar ook De Lijn want in het speciale promotieboekje zit een overzicht van de nachtbussen. 'Late trams zijn natuurlijk erg duur voor ons. Maar we gaan dat in elk geval onderzoeken', belooft Van Brempt.

(-->!!!dit artikel dateert van zaterdag, dus vandaag zijn de normale tarieven van toepassing!!!)

Deze kleurrijke affiche moet duidelijk maken dat tram 6 de reizigers naar heel wat interessante evenementen brengt. rr

De Lijn wil meer engelen op de bus

De Lijn lanceert een campagne om reizigers te bedanken die zich correct gedragen op het openbaar vervoer. Onder het motto "Ge zijt nen engel" stelt de De Lijn twaalf gedragsregels op.

Die gedragsregels zijn een aanvulling op de administratieve boetes die in april werden ingevoerd. Maar dit keer kiest De Lijn voor een positieve benadering.

"De slogan zet de reizigers die zich correct gedragen op een voetstuk", zegt directeur-generaal Ingrid Lieten van De Lijn. "Op die manier willen we positief gedrag stimuleren."

De keuze voor een slogan in spreektaal moet vermijden dat de campagne te belerend overkomt.

De voorbije zes maanden heeft De Lijn 676 administratieve boetes uitgeschreven voor vandalisme of asociaal gedrag.

"Wacht niet tot in de hemel om een engel te zijn"

De campagne "Ge zijt nen engel" werd vanochtend op gang geschoten met de verschijning van engelen op bus- en tramknooppunten in Antwerpen en Gent.

De engelen deelden Post-its uit met de slogan "Wacht niet tot in de hemel om een engel te zijn". De campagne loopt de komende vier weken in Antwerpen, Gent, Hasselt, Leuven, Mechelen en Oostende.
http://www.gezijtnenengel.be/homepage/_nl/... ik ben alvast officiëel een engeltje nu!!! (maar dat wisten we al, lol Onschuldig)
De keuze voor een slogan in spreektaal moet vermijden dat de campagne te belerend overkomt.
(foto PhotoNews)
De keuze voor een slogan in spreektaal moet vermijden dat de campagne te belerend overkomt.

Man zwaargewond na duw in metrostation

Om zes uur vanmorgen is een man zwaargewond geraakt toen hij op het metrospoor werd geduwd na een ruzie. De dader is bekend, maar werd nog niet gearresteerd.

Het incident speelde zich af in het metrostation Kunst-Wet. Een man was op een metro aan het wachten toen een tweede man hem benaderde.

Na een korte ruzie duwde de man het slachtoffer op de sporen, waarbij hij een schedelbreuk opliep.

De dader hielp het slachtoffer wel overeind, waarna hij naar het Sint-Pietersziekenhuis werd gebracht.

Het parket onderzoekt nu de beelden van de bewakingscamera's om uit te maken wat er precies is gebeurd.

De dader werd nog niet gearresteerd.

 

Gisteravond was er een bovenleidingsbreuk op de Turnhoutsebaan...  Tram 10 lag effe stil!

IMG_1416

14:05 Gepost door busje_33 & trammeke in Trams | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tram 10, bovenleidingsbreuk, deurne |  Facebook |

27-10-07

100.000 bezoekers!!!!

Wow, we zijn al zo ver.. Bij deze wil ik zowel de trouwe bezoekers van Allemaal Busjes als de toevallige passant danken om langs te komen... We blijven ons best doen en hopen het hier zo boeiend mogelijk te houden! Nogmaals, suggesties, opmerkingen, tips,.. mogen altijd binnenstromen via mail of het forum...

 Vele groeten, fijn weekend en slaapwel,

Busje en Trammeke

Grand émoticônes    1189

00:42 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: 100000 bezoekers |  Facebook |

24-10-07

Busworld 2007 Kortrijk: Bus of the Year 2008

Onthulling van 'Coach of the Year 2008'

 BUSWORLD KORTRIJK EXPO: Tweejaarlijks kiest een internationale jury van 17 vakjournalisten de beste touringcar in de Coach Euro Test.  Tijdens de  eerste openingsdag van de 18e editie van Busworld werd de uitslag bekend gemaakt en de winnaar was dit jaar de Volvo 9700....



De Volvo werd dit jaar gekozen uit een zeer sterk deelnemersveld van zes deelnemende touringcars: Neoplan Cityliner HD, VDL Jonckheere JSD, NOGE Titanium, Irisbus Magelys en Mercedes-Benz Tourismo.   Reden voor een gezellig feestje op de Volvo stand in Kortrijk.

Bron: BUSIDEE

20:44 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: coach of the year, busworld, volvo, bus, touringcar |  Facebook |

Hier nog wat bus- en tramnostalgie...

Aangezien ik vanwege een verkeers/werkongeval thuis zit, heb ik nog eens de tijd gehad om in de fotocollectie te duiken en er een paar leuke plaatjes uit te kiezen om in te scannen en op de wereld der bus-en tramliefhebbers los te laten... Lachend

MIVA Jonckheere/Mercedes 1009 in 1986 te Wilrijk, hier op een variant van de toenmalige L25

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Een Neoplan, tien jaar geleden vastgelegd op de gevoelige plaat te Oostende Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Een gelede Van Hool AG280, de 2100, poseert hier voor de foto aan General Motors op de Noorderlaan te Antwerpen, als een L76 Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Van Hool/Fiat 3799 van de Buurtsooorwegen is hier op weg te Koksijde Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Het Broechem van de jaren '50... Standaardwagen 9775 doet L42 aan Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Type "SO" 9014 op lijn 1, te Klemskerke Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Brusselse PCC in de prémetrotunnels van de jaren 70Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

En om af te ronden nog meer PCC-'geweld', ditmaal van de MIVG te Gent. Op de achtergrond is ook nog een Van Hool A120 te zien. Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

18:25 Gepost door busje_33 & trammeke in Uit de oude doos | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, tram, de lijn, mivb, mivg, nmvb, type s, pcc, van hool, oude bus, oude tram, busfoto, tramfoto |  Facebook |

23-10-07

Dan toch geen waterstofbussen op onze wegen...wel alternatief!!

Vijftig extra hybride bussen bij De Lijn

De Lijn gaat vijftig nieuwe hybride bussen op de weg brengen. Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) trekt daarvoor de komende 3 jaar 15,8 miljoen euro extra uit.

De Lijn investeert al lang in milieuvriendelijke bussen. De nieuwe bussen zullen wel van een ander type zijn dan diegene die rijden op waterstof en elektriciteit.

Dit type werkt met twee motoren: een dieselmotor en een elektrische motor.

Door het gebruik van de elektromotor verbruikt de hybride bus minder brandstof en stoot hij dus minder schadelijke deeltjes uit. Bovendien is de bus ook stiller.

De nieuwe bussen zullen eerst worden uitgetest in Leuven en Brugge. Beide steden voeren sinds het begin van de jaren 90 een beleid om het autoverkeer in hun centra terug te dringen ten voordele van het openbaar vervoer.
-VRT NIEUWS-
Vlaams minister van Mobiliteit Van Brempt trekt bijna 16 miljoen euro uit voor de nieuwe hybride bussen.
(foto Belga)
Vlaams minister van Mobiliteit Van Brempt trekt bijna 16 miljoen euro uit voor de nieuwe hybride bussen.

20:46 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: hybride bussen, de lijn, bus, waterstofbus, alternatieve aandrijving |  Facebook |

19-10-07

De tram in de humor...

Leuke sketch van komiek Alex Agnew, over de soorten mensen die de tram missen... Cool

21:22 Gepost door busje_33 & trammeke in Bus/ tram Humor! | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tram, komedie, humor, alex agnew, sketch, tram missen |  Facebook |

Pierre Stukken overleden!

Buschauffeur Pierre Stukken overleden

In Antwerpen is Pierre Stukken overleden, de Vlaamse buschauffeur op wiens leven de film "De hel van Tanger" is gebaseerd. Stukken zat meer dan twee jaar vast in Marokko.

Pierre Stukken werd in november 1996 aangehouden in Marokko, op verdenking van drugsmokkel. Na een kort proces werd hij tot 5 jaar cel veroordeeld.

Het gevangenisregime was mensonterend: Stukken zat met 13 mensen in 1 cel en moest een jaar lang op een deken op de grond slapen.

Zijn familie was erg kwaad op de toenmalige politici, omdat het erg lang duurde vooraleer er schot in de zaak kwam.

Toen hij uiteindelijk vrijkwam, was Pierre Stukken fysiek een wrak. Hij had onder meer tuberculose.

Zijn verhaal werd vorig jaar verfilmd als "De hel van Tanger". Filip Peeters vertolkte de rol van de buschauffeur. Hij sprak enkele keren met Stukken en volgens hem is het duidelijk dat de Belgische regering erg weinig heeft ondernomen in deze zaak.
Pierre Stukken zat twee jaar lang in een Marokkaanse cel.
(foto Belga)
Pierre Stukken zat twee jaar lang in een Marokkaanse cel.

12:05 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (1) | Tags: pierre stukken, hel van tanger, marokko, buschauffeur, drugs, drugsmokkel |  Facebook |

Bus/tramnieuws...

Camera op bus en tram laat op zich wachten

De beloofde veiligheidscamera’s op bussen en trams van De Lijn zijn nog niet voor morgen. Momenteel zijn nog maar 69 van de 750 voertuigen ermee uitgerust. En dat speelt vooral in het nadeel van de provincie Antwerpen, waar de agressie het felst blijkt.

Ten laatste tegen juni 2008 moeten de beloofde veiligheidscamera’s er zijn, maar voorlopig laten ze al meer dan een jaar op zich wachten. Het was bij de lancering van het speciale veiligheidsplan van De Lijn, midden 2006, dat er voor het eerst over dergelijke camera’s werd gesproken. Bedoeling is dat 22procent van alle bussen en trams in Vlaanderen met een veiligheidscamera wordt uitgerust, maar zover zijn ze bij De Lijn nog lang niet.

Woordvoerster Griet Somers: ‘Nog vóór de voorstelling van het bewuste veiligheidsplan reden er al 69 voertuigen met zo’n camera rond, maar sindsdien is er geen enkele camera meer bijgekomen. We zijn er volop mee bezig, maar de moeilijke aankoopprocedure zorgt voor vertragingen.’ Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) heeft weet van de trage gang van zaken, maar meent dat alles volgens schema verloopt.

De agressie op het openbaar vervoer vermindert er intussen niet op. Tijdens de eerste helft van dit jaar telde De Lijn 47 agressie-incidenten met arbeidsongeschiktheid als gevolg. Vorig jaar waren dat er 99 in heel Vlaanderen, in 2005 ging het nog om 92 incidenten. Opmerkelijk is dat zowat de helft van alle incidenten zich afspeelt in Antwerpen. Daarna is vooral Oost-Vlaanderen gevoelig voor agressie, gevolgd door Vlaams-Brabant.

19/10/2007

Vader 6-jarige valt scholier aan op bus

GENT - Een 13-jarige jongen uit Evergem werd gistermorgen op de bus naar school zwaar toegetakeld door de vader van een 6- of 7-jarig meisje omdat hij met zijn boekentas tegen haar aanbotste. De vader riep hem meteen ter verantwoording, maar omdat hij Engels sprak, verstond de jongen hem niet. Daarop kreeg hij een klap met de vlakke hand en werd hij even nadien tot tweemaal toe met zijn hoofd tegen de ruit geklopt. De chauffeur van buslijn 54 deed al die tijd niets maar volgens De Lijn is het ook niet duidelijk of hij wel iets van het incident gehoord heeft.

De vader kon ongestoord verder reizen en hield de jongen ondertussen stevig vast zodat hij niet kon ontsnappen. Een heel eind verder stapte hij uit en sindsdien is hij spoorloos.

De jongen hield een lichte hersenschudding over aan het incident maar kon gistermiddag opnieuw naar school.

Het incident is het tweede geval van geweld op Gentse bussen in korte tijd maar zou geen teken zijn van een stijgende trend. Volgens De Lijn zouden de veiligheidsassistenten op de risicolijnen zelfs voor een groter veiligheidsgevoel hebben gezorgd.(frv)
Bus van De Lijn brandt volledig uit 
Zo zag de bus eruit nà de brand
Zo zag de bus eruit nà de brand

Vanmiddag is een bus van De Lijn in Stevoort, bij Hasselt, volledig uitgebrand. De chauffeur en passagiers kwamen er met de schrik vanaf.

Rond 16 uur merkte de chauffeur van de bus vlammen op aan de motor.

Hij vroeg meteen het tiental scholieren dat op de bus zat, het voertuig te verlaten.

De man kon het controlecentrum van De Lijn verwittigen. Vandaaruit werd de brandweer opgeroepen maar toen die aankwam, stond de bus al in lichterlaaie.

Niemand raakte gewond. De Lijn Limburg liet weten dat er op geen enkel moment paniek was en loofde de chauffeur voor zijn "alertheid en koelbloedige optreden".

De oorzaak van de brand is nog onbekend. Een technisch onderzoek zou over enkele dagen duidelijkheid moeten brengen.

 

Tram 23 ontspoord op Van Praetbrug
071018-tram
©tvb
Tram van het type T3000 ontspoorde op de brug

 

De tram ging aan het slingeren en botste tegen de paal van de bovenleiding. Daardoor raakte de bovenleiding beschadigd, wat op zijn beurt schade toebracht aan een tweede tram.

Er vielen geen gewonden. De tram had bijna geen reizigers aan boord.

De MIVB legde pendelbussen in tussen de Heizel en Prinses Elisabeth, maar sinds half een verloopt het tramverkeer weer normaal.

© FM Brussel

 

Roep om bus 47 blijft aanhouden
071017 bus 47
©sv
Bus 47 op de Van Praetbrug

Neder-Over-Heembeek - Minister Pascal Smet (SP.A) laat een glazen bushokje bouwen aan de halte Heembeek, maar aan de huidige dienstregeling van bus 47 raakt hij met geen vinger. Heembeek reageert woedend en zegt dat Smet hen in de kou laat. “We willen onze directe verbinding met het centrum terug.”

 

‘Voor mij is dit een drama,” vertelt Godelieve Vandendael uit Heembeek. “Om naar het stadscentrum te gaan, moet ik bus 47 tot aan de Van Praetbrug nemen, waar ik moet overstappen op tram 4. Als ik meteen aansluiting heb, dan is de verbinding sneller dan dat ik rechtstreeks met bus 47 zou gaan. Tram 4 rijdt in eigen bedding terwijl bus 47 zich vaak vastrijdt. Helaas gebeurt het zelden dat ik meteen aansluiting heb. Soms moet ik een kwartier wachten. De tijd die ik win met de snelheid van tram 4, verlies ik met het wachten aan Van Praet. Deze halte is bovendien helemaal niet gezellig. De auto’s razen er tegen hoge snelheid voorbij. De uitlaatgassen zijn verschrikkelijk, om van het lawaai nog maar te zwijgen. Het kan er ook zo verschrikkelijk hard waaien en tochten. En er staat amper één schuilhuisje. Ik hou mijn hart vast voor de koude wintermaanden.”

De ultieme droom van de Heembekenaren om de rechtstreekse bus 47 terug te toveren, zal geen werkelijkheid worden. Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) houdt voet bij stuk. “Ik benadruk dat we nog altijd één rechtstreekse busverbinding per uur behouden. Die rijdt maar liefst zeven dagen op de zeven en kost ons jaarlijks 515.000 euro. Dat is toch wel een serieuze hap uit het totale budget van het tram- en busplan dat we voor Heembeek extra hebben uitgetrokken. Ik geef wel toe dat de dienstregeling niet optimaal is omdat de bus elk uur op een ander tijdstip vertrekt.”

Ook de overstap aan de Van Praetbrug is allesbehalve prettig, beseft Pascal Smet maar al te goed. “Het is geen optimale situatie. Daarom sporen we nu al de reizigers aan om één halte verder over te stappen, aan de halte Heembeek. Die halte zullen we volledig opnieuw aanleggen. De gewestadministratie en de MIVB vragen nu de nodige vergunningen aan. Het is de bedoeling dat er in 2008 een overdekte ruimte in glas komt.”

Op het kabinet-Smet wordt ook bevestigd dat het glazen complex camerabewaking krijgt. De minister heeft aan de MIVB gevraagd om voor een tussenoplossing te zorgen voor de halte Heembeek. Nog voor het eind van dit jaar komen er wat kleine aanpassingen waardoor het wachten wat aangenamer wordt. Maar het wijkcomité Heembeek Blijft! vindt de oplossing van Smet niet praktisch. “Het probleem stelt zich vooral als we van het stadscentrum met tram 4 naar de halte Heembeek rijden,” vertelt Marie-Louise De Backer. “Als we daar afstappen, dan moeten we de drukke Vuurkruisenlaan over om naar de halte van de 47 te wandelen. Het is een heel drukke baan van enkele rijvakken breed. Het zebrapad wordt nauwelijks verlicht. Het duurt heel lang voor het licht op groen springt, en dan moeten we in sneltempo de straat oversteken. Dat haal ik onmogelijk. Dit is echt een gevaarlijke situatie, zeker voor oudere mensen. Er zijn daar al doden gevallen. We willen gewoon onze bus 47 terug, dat is het enige wat we vragen.” Minister Smet belooft wel dat alle lijnen van het vervoersplan een paar keer geëvalueerd worden.

Matthias Vanheerentals © Brussel Deze Week

09:53 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (1) | Tags: bus, de lijn, mivb, tram, agressie, ontsporing, uitgebrand, koolzaadolie |  Facebook |

16-10-07

Dat was erop...

Botsingske tussen twee MIVB-bussen....

12:57 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, botsing, mivb, filmpje |  Facebook |

15-10-07

Van Hool A280

Zoals jullie ondertussen wel weten ben ik meter geworden van het prototype A280 die bij ons in het VLaTAM staat... En ik had beloofd om er eens een reportage over te maken...wel, hier is ze dan!Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket  De pas in het museum aangekomen A280, nog in De Lijn- livrei... voor de restauratie (zie foto helemaal onderaan voor het huidige resultaat! Tong uitstekend)

De bus werd door de firma Waaslandia (in handen van Frank Van Hool!) aan het museum geschonken. Ze kreeg bij Van Hool een opknapbeurt en staat hier nu te blinken voor de bezoekers...

Deze bus is niet zomaar een bus!

Begin jaren '80 werd gewerkt aan de ontwikkeling van een stadsbus met drie volwaardige deuren en een volledige vlakke vloer, dat inspelend op de nieuwe tendensen naar toegankelijkheid en betere doorstroming voor de reizigers. In mei van het jaar 1985 werd dan de eerste A500, toen nog A280 genoemd, voorgesteld op het UITP-congres op de Brusselse Heysel. Deze bus was veruit revolutionair qua design en technische snufjes.

Om de volledige vlakke horizontale vloer te verkrijgen waar men  zo naar streefde, werd de motor verticaal links tussen de assen ingebouwd; dat gaf niet alleen de mogelijkheid om een derde deur in te bouwen, maar ook om ter hoogte van die deur een groot staplatform te creeëren. Deze opstelling van de motor was ook belangrijk voor het comfort, rijgedrag en veiligheid, want deze nieuwe bouwwijze gaf meer baanvastheid en een grotere stabiliteit!

Deze nieuwe bus werd aan vele zware testen onderworpen. Om deze lage vloer te krijgen was de opbouw van het onderstel helemaal anders ontworpen. Bij het concept werd bovendien ook veel aandacht aan de passagiers besteed; grotere binnenhoogte, ruimere raampartijen en achterruimte hoorden daarbij. Het motorcompartiment zit mooi geïntegreerd in het interieur en voor de mecaniekers is de motor van zowel de binnen- als buitenkant goed toegankelijk.

De chauffeur kreeg een mooie, heldere en luchtige stuurpost en een grote vlakke voorruit met optimaal wissersveld.

Gebaseerd op de vloerhoogte van 500mm, kreeg het nieuwe type bus daarna de typebenaming A500.

Er werden zo'n 1200 stuks van dit type gebouwd, waarvan ongeveer de helft bestemd was voor de Belgische vervoersmaatschappijen. Een andere grote afnemer was Frankrijk.

De A500 heeft ondertussen ook de weg naar Afrika gevonden: al meer dan 460 bussen verlieten Van Hool voor Algerije. De A500 is er- wel in specifieke uitvoering voor ginds!- een echt succes geworden. Er worden in de hoofdstad Algiers en andere steden ook gelede en zelfs enkele dubbelgelede versies ingezet.

Bij Van Hool is blijven ontwikkelen en voorop blijven het permanente streefdoel; daarom is de A500 ook een belangrijke mijlpaal uit de geschiedenis van de bussen voor het openbaar vervoer bij Van Hool. Ondanks zijn gezegende leeftijd van 22 jaar, wat een welverdiende pensioensgerechtigde leeftijd is voor een bus, is zij nog steeds actueel. Dit ontwerp was de "katalysator" voor vele andere latere projecten en maakte het uitbouwen van het lagevloerbusgamma mogelijk!

Dit prototype wekte zo een danige interesse op dat zij niet alleen in Belgie heeft rondgereden, maar ook daarbuiten.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

De A280 met zijn Antwerpse nummer, op L23 

Beperken wij ons tot eigen land, dan is dit de volgorde waar en wanneer deze bus heeft gereden:

In 1985 deed de A280 zijn allereerste commerciële dienst te Charleroi op L7, dat op 20 december.

Daarna verhuisde hij naar Verviers, Gent, Luik, Brussel (onder het nummer 8300!), Antwerpen (als  1280!) en slechts daarna pas naar de NMVB. Daar reed hij de laatste jaren voor Robbrecht en Kruger, tot 2005.

MVG

Busje

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Met dank aan Van Hool

12:50 Gepost door busje_33 & trammeke in Onder de loep | Permalink | Commentaren (2) | Tags: van hool, de lijn, lijbus, a280, a500, prototype, mivb |  Facebook |

14-10-07

Leuke buspics!

13:30 Gepost door busje_33 & trammeke in Bus/ tram Humor! | Permalink | Commentaren (0) | Tags: grappige busfoto |  Facebook |

Bus/ Tramsong van de week...

..."Bus Stop" van The Hollies uit  1966! Mijn tweede passie is muziek, en gelukkig kan ik dit een beetje combineren met de bus/tramhobby... Voilà! Lachend

 

The HolliesBus Stop

12:12 Gepost door busje_33 & trammeke in Bus- en tramliedjes | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Overvolle trams!

Trams 94 en 98 halfvol, 92 bomvol

Elsene/Schaarbeek - Tramlijnen 94 en 98, die de vorige tramlijn 91 vervangen aan het Louizaplein lopen slechts halfvol maar de lijn 92, die rijdt veel te weinig. Dat zegt Jan, een luisteraar van FM Brussel. Malte, een andere luisteraar vindt dat de Sint-Servaaswijk in Schaarbeek dan weer slecht bediend wordt.

Het zit de FM-luisteraar blijkbaar hoog. Elke dag neemt hij de 92 voor zijn woon-werk-traject maar de lange wachttijden wekken bij hem, en ook wel andere medereizigers-zegt hij-, irritatie. De tramlijnen 94 die richting Louizastraat rijden en 98, richting Bareel van Sint-Gillis, komen regelmatig langs en zijn meestal slechts halfvol. Maar de 92, die via Ma Campagne naar Fort-Jaco spoort, laat veel te lang op zich wachten en is dan ook propvol. Jan merkt op dat de MIVB een frequentieverhoging had beloofd, "maar daar werken we weinig van," zegt hij.

Een andere luisteraar, Malte, klaagt dan weer dat zijn wijk in de buurt van de Sint-Servaaskerk in Schaarbeek, minder goed bediend is dan vroeger. "We hadden de tram 93 en bus 58, maar die zijn beiden vervangen. Doordat de MIVB geen tram en buslijnen door de wijk getrokken heeft zijn bewoners uit andere wijken misschien wel beter bediend maar wij alvast niet." Malte rekende uit dat hij soms een kwartiertje vroeger moet vertrekken om op tijd op zijn werk te zijn.

 

© FM Brussel

12:01 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: volle tram, mivb, tram, overvol |  Facebook |

10-10-07

Minder ongelukken met de kusttram

De kustram vervoert nu zo'n 10 miljoen reizigers per jaar.
(foto Belga)
De kustram vervoert nu zo'n 10 miljoen reizigers per jaar.

Aantal ongevallen met kusttram daalt fors

Het aantal ongevallen met de kusttram daalde met 40 procent tussen 2003 en 2006. Dat meldt Vlaams parlementslid Jan Verfaillie (CD&V).

In 2003 en 2004 werden telkens 127 ongevallen vastgesteld met de kusttram. In 2006 daalde dit tot 78, voor dit jaar staat de teller voorlopig op 65.

"Ondanks het groeiend succes van de kusttram merken we een duidelijke daling van het aantal ongevallen", zegt Verfaillie.

Dat heeft volgens hem te maken met aanpassingen aan de infrastructuur. Zo zijn heel wat oversteekplaatsen nu beter en veiliger.
--> Of er zijn gewoon minder onnozelaren die denken dat ze voorrang hebben op een tram ("die zal wel stoppen?!) Obepaald

11:08 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (1) | Tags: tram, kusttram, ongelukken, de lijn |  Facebook |

07-10-07

Buskes en trams uit de oude doos!

Nog eens effe in ons uitgebreid fotoarchief gedoken Lachend en deze nog snel ingescand...

 

Bij deze trekken we meteen naar het Charleroi van eind jaren 80, meer bepaald het jaar 1989. Deze Van Hool A120 van de toenmalige STIC is voorzien van een mooie livrei...Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Nog in Charleroi, drie jaar eerder in 1986 werd deze foto gemaakt: Type-S van de Buurtspoorwegen met nummer 9068 aan de Place de l'Eglise...Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

 Dicher bij huis dan: Hier lijn 33 te Merksem (terminus Jan Palfijn), toen nog deels gereden door onze fameuze pachter De Reys...Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

 Een mooi zicht, deze Brusselse standaardwagen en metro samen..Foto genomen in 1988, blijkbaar ergens aan Jacqmain volgens de inscripties op de achterkant van de foto KnipoogPhoto Sharing and Video Hosting at Photobucket

Groetjes en fijne nacht

 Busje

23:06 Gepost door busje_33 & trammeke in Uit de oude doos | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tram, bus, de lijn, stic, boerentram, pcc, van hool, a120, type-s, de reys |  Facebook |