30-11-07

Bus-en tramnieuws

Tram, metro en bus in Brussel duurder

Vanaf februari volgend jaar gaan verschillende tarieven voor tram, metro en bus in Brussel omhoog.

Voor sommige tickets wordt de prijsstijging pas doorgevoerd vanaf juni. Gemiddeld bedraagt de prijsverhoging zo'n 3 procent.

Tegen juni 2008 hoopt de MIVB de nieuwe herlaadbare plastic chipkaart "MOBIB" te kunnen lanceren.

Om klanten warm te maken voor de nieuwe herlaadbare chipkaart, zullen de prijsstijgingen minder hoog zijn voor die kaart.
Een ritje met het openbaar vervoer in Brussel wordt vanaf volgend jaar weer duurder.
(foto Belga)
Een ritje met het openbaar vervoer in Brussel wordt vanaf volgend jaar weer duurder.

NMBS verandert dienstregeling

LEUVEN - De NMBS verandert op 9december haar dienstregeling ingrijpend. Er komt een nieuwe IR-verbinding Turnhout-Antwerpen. Turnhout-Brussel wordt een IC-verbinding met een nieuwe dienstregeling. Reizigers van de lijn Aarschot-Lier kunnen in de piek nog overstappen in Lier. De L-trein Antwerpen-Herentals wordt verlengd tot Mol.

De IR Antwerpen/St.-Niklaas-Mechelen-Leuven wordt in twee gesplitst: IC Antwerpen-Mechelen-Leuven en IR St.-Niklaas-Mechelen-Leuven die rijdt als stoptrein.

In het weekend splitst IR Antwerpen/St.-Niklaas-Mechelen-Leuven zich in twee stoptreinen Antwerpen-Mechelen-Leuven en St.-Niklaas-Mechelen. Hierdoor wijzigt de dienstregeling van de P-treinen tussen Mechelen en Leuven, en ook die tussen Haacht en Brussel.

Tussen Brussel en Gent wordt de rittijd vier minuten langer door werken. Dit heeft gevolgen voor de IC Tongeren-Brussel-Kust, maar aankomst en vertrek in Leuven blijven ongewijzigd. (bcz)

Buren rijden mee met buschauffeur
Slachtoffer telt bang af tot eerste werkdag na overval

GOOIK - Vrienden en buurtbewoners van buschauffeur Danny Van Der Kelen (45) uit Gooik hebben besloten hem voortaan gezelschap te houden op zijn avondtrajecten. De man is bang na de klappen die hij vorige zondag kreeg. De Lijn steunt het initiatief.



Danny werd bont en blauw geslagen. Van uit zijn zetel doet hij het verhaal van de gewelddadige roofoverval. Danny werkt al 29 jaar voor het openbaar vervoer maar maakte dit soort geweld nooit eerder mee. 'Ik doe dit traject Ninove-Brussel nu al zeventien jaar', zegt hij aangeslagen. 'Af en toe had ik wel last van verbaal geweld, maar dat deerde me niet. Zolang ik maar niet fysiek werd aangevallen.'

Vorige zondag stapten vier jongeren op aan de bushalte van het West-Station. Ze kochten braaf een ticket. 'Op dat moment had ik nog een andere passagier aan boord, maar die stapte drie of vier haltes verder af,' zegt Danny. 'Zodra ik alleen was, grepen de vier hun kans. Ze vielen mij aan op een gedeelte van de rit waar alleen bussen mogen rijden. Ze sloegen mij hard in het aangezicht en in de hals. Het was duidelijk hun bedoeling mij alleen maar pijn te doen, stelen was bijzaak.'

'Indien ze eerst naar geld hadden gevraagd, had ik dat onmiddellijk gegeven, maar die moeite deden ze zelfs niet. Ik ben op het moment dat de klappen vielen gewoon blijven doorrijden, instinctief op zoek naar mensen die mij konden helpen. Toen de daders in de verte volk zagen, lieten ze mij voor dood achter en sprongen van de bus.'

De vrienden van Danny reageerden geschokt toen ze hoorden dat hun goede vriend in elkaar geslagen was. 'Danny is soms te braaf', zegt Erna De Bilde. 'Maar wat kan je beginnen tegen vier fysiek sterke personen?'

De Lijn helpt mee

Een dertigtal vrienden besloot niet bij de pakken te blijven zitten. 'We willen Danny steunen als hij weer aan de slag gaat,' zegt Erna. 'Het ligt in de bedoeling dat er op zijn avondritten altijd minstens twee vrienden meerijden om te voorkomen dat hij met een lege bus door Brussel moet. Als het moet, rijden we zelfs heel de dag mee, zolang hij zich maar veilig voelt.'

Danny is tevreden met de steun van zijn vrienden. 'Ik weet niet of ik nog avondtrajecten zou durven rijden zonder hun steun. Het doet echt deugd dat er zoveel mensen om mij geven.'

Nadat de directie van vervoersmaatschappij De Lijn van het initiatief hoorde, besliste ze financieel bij te dragen. 'De directeur stelde voor om de tickets van mijn meereizende vrienden terug te betalen', vertelt Danny. 'We zullen wel zien wat er van in huis komt. Ik ben nog arbeidsongeschikt tot begin januari. Je mag er wel zeker van zijn dat mijn vrienden paraat zullen staan.'


Danny Van Der Kelen en enkele vrienden die hem tijdens zijn avondritten moreel zullen bijstaan. Yvan De Saedeleer
© yvan de saedeleer

'Wij willen opnieuw alle verkeer platleggen'
Buurtcomité plant nieuwe actie tegen overlast bussen

LIER - De bewoners van de Vredelaan, de Boomlaar- en de Bosstraat zullen opnieuw actie voeren tegen de overlast van doorrijdende bussen in hun straat. 'Wij zullen alle verkeer platleggen', zegt Louis Boeckx.



'Zoals het er nu naar uitziet, zullen wij opnieuw een ludieke actie houden', zegt Louis Boeckx, een van de initiatiefnemers van het Vredeboomboscomité.

De actie die Vredeboom wil ondernemen belooft alvast duidelijk voelbaar te worden voor het verkeer dat via de Boomlaarstraat van en naar het station rijdt. 'De talloze gesprekken met de stad Lier en met De Lijn hebben niets opgeleverd. Net als vorige keer willen we alle verkeer onmogelijk maken in onze straat. Als de respons op onze enquête even groot is als vorige keer, verwacht ik veel volk', zegt Boeckx.

Lawaaierige transitzone

Aan de basis van alle ellende lag twee jaar geleden de vraag van bejaarde bewoners uit de Boomlaarstraat om een bel- of stadsbus te laten stoppen in hun straat. 'In de plaats daarvan kregen we meteen drie buslijnen (130, 131 en 132) van De Lijn op ons dak', zegt Louis Boeckx. Van de ene op de andere dag zag de man zijn voordien zo rustige straat veranderen in een lawaaierige transitzone voor bussen.

Na aanhoudende klachten werd lijn 132 van het traject geschrapt. 'Een zoethoudertje', volgens het comité, want ironisch genoeg passeren er sinds die maatregel net meer lijnbussen, veelal zonder dienst. 'Een recent fenomeen zijn ook nog de reusachtige autocars van De Duinen, Lauwers en Verhoeven.'

Boeckx wijst op het verbodsbord voor voertuigen van meer dan 3,5 ton, uitgezonderd lijnbussen en laden en lossen. 'Daar trekken die autocars zich niets van aan. Begrijpelijk, want via deze weg kunnen ze de verkeerslichten ontwijken, waardoor ze sneller aan het station zijn.'

Schepen van Mobiliteit en Verkeer Jan Hermans (Lier & Ko) is niet onder de indruk van de nieuwe plannen van Vredeboombos. 'Ik kan hen niet verbieden actie te ondernemen, al zou ik zelf pleiten voor meer sereniteit. Zij weten heel goed dat ik op 5 december een gesprek met De Lijn heb en dat iedereen met hen begaan is.'

Hermans voegt daar nog aan toe dat hij ook instaat voor de basismobiliteit van de bewoners en dat een stadsbus vooralsnog te duur is.

Op een punt komen beide partijen wel al overeen. 'Die autocars zijn in overtreding en zullen zich ten gepaste tijde aan een controle van de politie mogen verwachten.'
Jozef Van Es, Willy Bal en Louis Boeckx uit de Boomlaarstraat: 'Er rijden nóg meer bussen in onze straat dan vroeger.' Inge Van den Heuvel
© Inge Van den Heuvel

'Geef ons directe bus naar Brussel terug'
Petities buurtbewoners halen voorlopig niks uit

NEDER-OVER-HEEMBEEK - De inwoners van Neder-over-Heembeek willen hun rechtstreekse bus 47 naar Brussel terug. De vele petities hebben totnogtoe weinig uitgehaald. 'Het is schandalig dat we niet gehoord worden', klinkt het boos.



'De huidige verbinding is gewoon heel slecht,' vertelt Godelieve Vandendael uit Neder-over-Heembeek. 'Om naar het centrum van Brussel te gaan moeten we eerst bus 47 nemen en dan aan de Van Praetbrug overstappen op tram 4. Tot september van dit jaar hadden we een rechtstreekse bus. Het probleem is dat die overstap gewoon veel te veel tijd in beslag neemt. We moeten veel te lang wachten aan de Van Praetbrug. Het is er bovendien heel erg koud. En als het regent, zijn we helemaal gezien, want er staat maar één schuilhokje.'

Maar Pascal Smet, Brussels minister voor Mobiliteit, is helemaal niet van plan om de rechtstreekse bus 47 terug te toveren, al benadrukt hij wel dat er nog altijd één rechtstreekse bus per uur rijdt naar het stadscentrum. 'We trekken jaarlijks 515.000 euro uit om die ene bus per uur naar Heembeek te behouden', zegt Pascal Smet.

'Voor de andere momenten moeten de reizigers inderdaad overstappen aan de Van Praetbrug. Maar ik besef wel dat die overstap niet gezellig is. Daarom zullen we de mensen laten overstappen aan halte Heembeek, wat verderop. Die halte zullen we volledig aanleggen. Er komt een glazen complex dat camerabewaking krijgt.'

Volgens het kabinet van Pascal Smet zouden de werken over enkele weken moeten starten. Maar de Heembekenaren vinden de oplossing van Pascal Smet onvoldoende. 'Dan moeten we nog altijd de drukke Vuurkruisenlaan oversteken om de bus te nemen', zegt Godelieve Vandendael. 'Het gebeurt nu al dat mensen daar van de tram stappen en bus 47 zien voorbij rijden. Dan lopen ze in alle haast de drukke straat over om alsnog de bus te halen. Het is echt geen veilige situatie, vooral dan voor kinderen. Hier gaan ooit ongevallen gebeuren.'

Ook Marie-Louise De Backer van het comité Heembeek Blijft! betreurt de plannen. 'Die Vuurkruisenlaan is eigenlijk veel te breed om over te steken. Op mijn leeftijd steek ik nooit tijdig die drukke straat over. Het zebrapad is bovendien onverlicht. In het verleden zijn er op dit kruispunt nog dodelijke ongevallen gebeurd. Het enige wat we vragen is dat bus 47 terugkomt.'
Godelieve Vandendael is niet tevreden over de nieuwe busregeling. Jennifer Jacquemart
© Jacquemart

13:27 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (2) | Tags: tram, agressie, bus, trein, de lijn, mivb, nmbs, dienstregelingen, prijzen omhoog |  Facebook |

Commentaren

Dag Busje,
In april schreef ik op mijn blog een stukje over de zogezegde busoverlast in Lier
http://confusius.skynetblogs.be/post/4391616/nimby-ofte-nivea

Gepost door: Confusius | 03-12-07

onderzoek dag busje, eerst en vooral : een mooie webstek!
ik ben bezig aan een onderzoek naar geweld op bussen en trams, zou je me kunnen mailen, ik heb wat vraagjes voor jou! alvast bedankt!
Andréas

Gepost door: Andréas De Zutter | 21-02-08

De commentaren zijn gesloten.