30-12-07

Bus- en tramnieuws

2007 was weer een recordjaar voor De Lijn

De Lijn heeft in 2007 483 miljoen reizigers vervoerd, 20 miljoen meer dan in 2006. Daarmee is 2007 het beste jaar ooit voor De Lijn.

Het aantal reizigers bij de Vlaamse vervoersmaatschappij is sinds 2000 verdubbeld van 243 miljoen naar 483 miljoen.

Volgens de Lijn is het succes te danken aan de toename van het aantal abonnees en de uitbreiding van het aanbod.

Voor 2008 mikt De Lijn op een half miljard reizigers.
 
De Lijn vervoert jaar na jaar meer reizigers.
(foto Belga)
De Lijn vervoert jaar na jaar meer reizigers.

Bejaarde sterft onder tram in Antwerpen

In Antwerpen kwam een 83-jarige man om het leven, nadat hij door een tram werd aangereden. Dat meldt Griet Somers van de vervoersmaatschappij De Lijn.

Het ongeval gebeurde rond 17.20 uur op de Kolonel Silvertopstraat. Het slachtoffer stak over en werd gegrepen door een tram van lijn 4 die richting binnenstad reed. Volgens getuigen stond het licht op groen voor de tram. Of dat inderdaad zo was, moet nog blijken uit verder onderzoek. Het staat wel vast dat de chauffeur de man pas opmerkte toen het al te laat was.

Door het ongeval rijden er geen trams van de lijnen 2, 4 en 24 tussen de haltes Nationale Bank en Zwaantjes en dit in beide richtingen. De Lijn heeft wel pendelbussen ingezet om reizigers toch nog op hun bestemming te brengen. Naar alle waarschijnlijkheid zal het tramverkeer vanaf 20 uur opnieuw normaal verlopen.

Volgens ooggetuigen had de tram groen licht.
(foto VRT)
Volgens ooggetuigen had de tram groen licht

Buschauffeurs zijn files beu

RUMST - Aan de pas in 2006 heraangelegde Bussestraat, tussen de afrit van de E19 en de Mechelsesteenweg (N1), is het nog altijd file rijden. Niet alleen de omwonenden maar ook de buschauffeurs van De Lijn zijn die files meer dan beu.

Bij het heraanleggen van de Bussestraat werd de rijweg versmald van twee tot één rijstrook. De uitrijstroken om af te slaan, net voor het kruispunt, zijn veel te kort. Ook de wachttijden bij de verkeerslichten zijn er veel te lang.

'De file staat er, bijna elke dag, tot op de afrit van de E19 richting Brussel. Dat leidt tot levensgevaarlijke situaties. Wat als een vrachtwagen tegen hoge snelheid van de E19 komt en achter op de file in rijdt?' waarschuwt de Rumstse burgemeester Francy Van der Wildt (SP.A).

'Tijdens de spitsuren staat de file al vanaf de halte Hof ten Eiken, nog voor de op- en afritten van de E19. Ook het verkeer komend van Mechelen staat stil vanaf de wijk Lazernij. Het is er twintig minuten file om, tot het kruispunt, een paar honderd meter te rijden', legt Walter Sluyts, chauffeur van de buslijn 500 Antwerpen-Mechelen en ACOD-vakbondsafgevaardigde van De Lijn, uit. 'Bij aankomst in Mechelen of Antwerpen hebben de buschauffeurs dan geen rusttijd meer. En vele reizigers zijn hun aansluiting met een trein of een andere bus kwijt. Een vrije busbaan zou ideaal zijn. Of het opnieuw aanleggen van een voorsorteerstrook voor alle verkeer dat linksaf moet slaan. Als de files er niet snel verdwijnen, plannen we in januari acties aan de Bussestraat', zegt Walter Sluyts nog. 'We kennen de klachten. Na de kerstvakantie proberen we de verkeerslichten nog beter af te stellen. Blijven de files ook dan nog staan, dan moeten de voorsorteerstroken om af te slaan misschien toch verlengd worden. Maar het heraanleggen van de Bussestraat, met een vrije busbaan, kan niet', reageert ingenieur Nico De Koning van de dienst Wegen en Verkeer Antwerpen. (lkw)
'De buschauffeurs zijn de files aan de Bussestraat in Rumst meer dan beu', zegt Walter Sluyts, chauffeur en ACOD-
vakbonds-
afgevaardigde van De Lijn. Eddy Van Ranst

11:20 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, bus, tram, ongeval, antwerpen, files, succesjaar de lijn, reizigersvervoer |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.