02-01-08

Hoogtepunten OV België 2007

De belangrijkste gebeurtenissen van 2007 samengevat, mocht ik iets over het hoofd hebben gezien, contacteer ons gerust via de mail-knop rechts! Knipoog Het boeltje is niet chronologisch gerangschikt,maar veel maakt dat niet uit he, lol.

Antwerpen- Nieuwe evenementenlijn 6!

Op zaterdag 27 oktober is de nieuwe tramlijn 6 in Antwerpen van start gegaan. De nieuwe lijn verbindt het noorden en het zuiden van Antwerpen: ze rijdt tussen Luchtbal (Metropolis) en Olympiade (Jan Van Rijswijcklaan).

Met de komst van tram 6 telt Antwerpen 12 tramlijnen. Tussen het eindpunt aan Metropolis en de Minister Delbekelaan neemt de tram een onbenut stuk spoor in gebruik. Hierdoor kunt u als reiziger uit de omgeving van de Lambrechtshoekenlaan voortaan rechtstreeks met de tram naar de stad.
De nieuwe lijn passeert op haar traject heel wat culturele attracties en Antwerpse evenementen. Tram 6 is dan ook een echte evenemententram.

 

Antwerpen- Vernieuwd Centraal Station + Noord/ Zuid-verbinding

Het Centraal Station kreeg in 2007 3 niveaus en 14 perronsporen: het oorspronkelijke niveau +1 (6 kopsporen; sporen 1 t/m 6), het niveau -1 (4 kopsporen; sporen 11 t/m 14) en het niveau -2 (4 perronsporen die op 2 doorgaande sporen uitkomen; sporen 21 t/m 24).

Op 23 maart 2007 werd het niveau -2 met de spoortunnel (2 tunnelkokers met elk 1 spoor) feestelijk officieel geopend o.a. in het bijzijn van Vlaams minister voor mobiliteit Kathleen Van Brempt en burgemeester Patrick Janssens. Op 6 december 2007 werd in aanwezigheid van Sinterklaas en de Antwerpse burgemeester ook niveau -1 geopend.

De verbouwing van het toch al weelderige station heeft negen jaar geduurd. Architect Jacques Voncke (Eurostation) heeft een balans gevonden tussen de oude en moderne architectuur. Het station met een directe aansluiting op de hogesnelheidslijn heeft een open karakter, waardoor ook vanaf de onderste laag nog zicht is op de enorme glazen overkapping. Het verschil tussen het laagste en hoogste punt bedraagt 61 meter.



Beelden: NMBS-Holding

Vlaams-Brabant: START-lijnen Zaventem

Dit project is eigenlijk al begonnen in 2006, maar de grootste veranderingen kwamen toch in 2007 door! Er kwamen 7 nieuwe lijnen bij voor Zaventem, en nog eens 6 lijnen werden hervormd.

2006- nieuwe lijnen 652 (Leuven- Zaventem Cargo via Kortenberg & Erps-Kwerps) en 682 (Mechelen- Zaventem), aanpassing van de lijn 272 (Brussel Noord- Zaventem)--> verbetering verloopt in 2 fasen, tot 2007.

2007- Nieuwe lijnen- 621 (Humbeek- Zaventem via Humbeek, Grimbergen & Vilvoorde), 681 (Mechelen – Bonheiden – Boortmeerbeek – Elewijt – Cargo – Zaventem Luchthaven) ,683 (Mechelen – Hofstade – Zemst – Vilvoorde – Cargo – Zaventem Luchthaven), 616 (Leuven - Bertem - Moorsel - Sterrebeek - Zaventem Luchthaven - Cargo) en 651 (Leuven - Everberg - Kortenberg - Steenokkerzeel - Cargo - Zaventem Luchthaven), 659 (Roodebeek - Zaventem Luchthaven - Cargo)

Vernieuwde lijnen- 272 (Brussel - Schaarbeek - Evere - Keiberg - Luchthaven) met bijhorende sneldienst 471,  272 (Bonheiden - Keerbergen - Haacht - Cargo - Zaventem Luchthaven), 821 (Merchtem - Vilvoorde - Brucargo - Luchthaven - Zaventem),  820 (Dilbeek - AZ Jette - Vilvoorde - Brucargo - Luchtaven - Zaventem), 281-282 (Mechelen - Zemst - Vilvoorde - Machelen - Luchtaven - Brucargo), 359 (Roodebeek - Zaventem - Luchtaven - Brucargo)--> verlenging van Roodebeek naar Hankar & Hermann-Debroux.

Dit jaar gaan de lijnen 282 & 281 nog worden verbeterd, alsook de 830 (Groenendaal - Overijse - Tervuren - Sterrebeek - Luchtaven - Brucargo)

 Antwerpen- De Waterstofbus! (Van Hool New A330 FC)

Vanaf 18 juni kunnen de reizigers tussen Lier en Antwerpen op de lijnen 422 en 423 meerijden met een wereldprimeur: de eerste volwaardige hybride bus op waterstof ter wereld. Deze bus stoot geen schadelijke stoffen uit, en is ook zeer stil. De Vlaamse busbouwer Van Hool heeft samen met zes partners de bus gebouwd. De Lijn zal de bus een halfjaar leasen en daarna het project evalueren. Daarna rijdt de bus enkele dagen in onze hoofdstad (vanaf 18/12/07), om daarna dan naar het buitenland te trekken (o.a. Hamburg, A'dam, Barcelona,...)

_00044

Extradienst met  de waterstofbus en één van de twee museumbrossels, hier te stelplaats Broechem.

Brussel- Het hertekende MIVB-net...

De grootste veranderingen deden zich voor onder de tramlijnen. Brussels langste tramlijn, de 18, zou worden afgeschaft, en nog enkele andere lijnen zouden verdwijnen; dat waren  de 52, 83, 91 en 93. Het is de grootste verandering aan het net sinds de jaren 1960.

(Foto: "MivbReiziger)

Belangrijkste wijzigingen:

TRAMLIJNEN
De sterkhouder van deze netwijziging is tram 4 die van helemaal het noorden van Brussel naar het zuiden van Brussel rijdt, meer bepaald van Esplanade in Laken naar Stalle in Ukkel. Hij rijdt bijna volledig in eigen baan en met trams van de nieuwste generatie. De tram sluit onder meer aan op de metro Rogier, aan De Brouckère, aan het Zuidstation, Hallepoort en op die andere sterke tramlijn 23/24 aan Vanderkindere. Hij vervangt (gedeeltelijk) tram 3, die voor even verdwijnt maar opnieuw op het net komt over een jaar.

Daarmee kan ook tram 52 (Esplanade-Drogenbos) afgeschaft worden. Wie ‘s avonds van Ukkel of Vorst naar het stadscentrum wil, kan dat dan weer via de nieuwe tram 32 (Noordstation-Drogenbos Kasteel). Overdag kan in het zuiden van Brussel ook tram 82 van pas komen, die van Drogenbos Kasteel naar het Zuidstation spoort. Tram 82 rijdt dan verder door tot Berchem. Daarmee zijn Vorst en Ukkel rechtstreeks verbonden met Sint-Agatha-Berchem. Dat betekent meteen ook dat tram 82 niet meer van Berchem naar Montgomery rijdt. Bovendien zijn de inwoners uit Berchem ook tram 83 kwijt. Die wordt afgeschaft omdat er genoeg alternatieven zijn: tram 82, bus 85 en metrolijn 2, die nu ook langs Delacroix komt.

Ook tram 81 krijgt een nieuw traject. Die zal nu rijden van Heizel tot Montgomery, echter zonder langs de noord-zuidverbinding te rijden. Hij rijdt ook niet meer door Schaarbeek maar blijft ten westen van de Vijfhoek en rijdt via Belgica en Sainctelette, langs Anderlechtsepoort het Zuidstation binnen om dan weer zijn vertrouwde traject te hernemen. Daarmee neemt tram 81 een groot stuk het traject over van tram 18 die eraan moet geloven en wordt afgeschaft.

Tot slot verandert er ook een en ander op de as Koningsstraat/Louizalaan. Tram 91 (Louiza-Stalle) verdwijnt. In de plaats komt een gloednieuwe lijn tram 97 die weliswaar de Louizawijk verbindt met Stalle maar niet meer via de Brugmannlaan. Tram 97 gaat via Sint-Gillis (Bareel) en Vorst (Wielemans) naar het zuiden van Brussel.
Ook tram 93 (Marie-José-Schaarbeek) verdwijnt. Dat wordt gedeeltelijk opgevangen door tram 92 (Schaarbeek-Fort-Jaco), die blijft bestaan, en door de versterkte tram 94 (Stadion-Herrmann Debroux) die in het noorden verlengd wordt tot het Heizelstadion. Overdag wordt de tram in twee gesplitst maar de nummers blijven gehandhaafd, en er is een gemeenschappelijk stuk op de Louizalaan. De MIVB verwacht dan ook niet dat de reiziger daar veel hinder van zal ondervinden.

De wijzigingen op het busnet zijn zo mogelijk nog ingewikkelder. De lange buslijn 54 wordt in twee gesplitst om meer regelmaat te krijgen. Het traject blijft hetzelfde. Van Vorst tot het Luxemburgplein heet die 54, van de Naamsepoort vertrekt bus 64 naar Machelen.

Ook bus 63 wordt gesplitst maar het traject wordt wel fors bijgewerkt. De bus zal voortaan van De Brouckère rijden naar Begraafplaats Brussel, en niet meer tot in Haren (terminus Maes). Het westelijke stuk van het traject, naar Machtens, wordt overgenomen door een gloednieuwe bus 88. Die rijdt dus van Machtens (Sint-Jans-Molenbeek) naar De Brouckère en zet daarna de weg verder – en dat is nieuw – richting Jette. Dat gaat via IJzer, Poesjkin, Jette Station tot aan de Heizel. Daarmee kan bus 89  aanzienlijk worden ingekort in het noorden van Brussel. Die bus zal nu rijden van Westland-Shopping tot niet verder dan Pannenhuis.
Om het verlies van bus 63 in Haren op te vangen zal bus 80 voortaan de halte Maes aandoen na Kerkhof van Brussel. Daarmee duikt in Evere een nieuwe buslijn op want bus 80 doet nu vooral wijken aan in Sint-Lambrechts-Woluwe en Elsene. Woluwe en Evere zijn ook beter met elkaar verbonden.

Omdat een deel van het traject van bus 80 wegvalt in Woluwe, komt er een nieuwe buslijn 79. Die rijdt van Schuman naar Kraainem via de Plejadenlaan en Marcel Thiry, waarna hij ook nog de UCL-campus aandoet.
Om dezelfde reden wordt ook de lijn van bus 27 lichtjes gewijzigd. Rijdt die nu tot Verheyleweghen, dan gaat die nu drie haltes verder tot Andromeda, de vroegere terminus van bus 80. Ook het traject van bus 28 wordt vanaf 2 juli herzien. Vandaag gaat de lijn van Konkel naar Schuman, vanaf volgende week zet de bus aan het Jamblinne de Meuxplein de koers verder naar het Daillyplein.

In Evere springt het nieuwe traject van bus 66 in het oog. Hij rijdt een halte verder tot Tol maar kort in Evere zelf de weg wat in en laat de Hoedemaekerssquare links liggen.
Leggen de we de focus even op Ukkel met de lijnen van bus 41 en bus 38, dan zien we dat beide lijnen niet verder rijden dan de Heldensquare. Bus 38 gaat aan de noordzijde nu wel het stadscentrum in, tot aan De Brouckère.

Aan Helden vertrekt buslijn 43 naar Diesdelle, waarvan het traject niet gewijzigd wordt, maar waarvan de frequentie wordt opgetrokken. Buslijn 60 (Ambiorix-Ukkel-Kalevoet) wordt wel hertekend. Aan Sterrenwacht rijdt die niet langer naar Diesdelle maar naar het NMBS-station Kalevoet. Tussen Flageyplein en Ambiorixsquare krijgt de bus ook een ander traject. Hij gaat aan Flagey, zoals bus 59, naar Jourdanplein en dan via Schumanplein naar Ambiorix.

Er duikt ook een nieuwe buslijn op. Bus 15 vervangt na acht uur ‘s avonds bus 13 en bus 14 die Noordstation en Simonis verbinden met UZ Brussel.
Tot slot staan er nog twee wijzigingen op til die pas in september worden doorgevoerd. Bus 58 (Vilvoorde-Noordstation) zal aan het Verboekhovenplein een ander traject nemen, via Paviljoen en Masui om te eindigen aan de Antwerpsepoort. De veelbesproken bus 47 (Vilvoorde-De Brouckère) wordt niet afgeschaft maar wel afgebouwd tot één bus per uur. De rest van de tijd neemt hij een korter traject tot de Van Praetbrug. Reizigers kunnen daar dan tram 4 nemen.

Voor het nieuwe MIVB-netwerk dat volledig operationeel zal zijn in 2009, zal ook ook het metronetwerk vernieuwd worden. Het zal er (ongeveer) als volgt gaan uitzien:
* Lijn 1: Weststation - Beekkant - De Brouckère - Centraal Station - Kunst-Wet - Schuman - Merode - Stokkel
* Lijn 2: Simonis - Kunst-Wet - Zuidstation - Weststation - Beekkant - Simonis
* Lijn 5: Erasmus - Wesstation - Beekkant - De Brouckère - Centraal Station - Kunst-Wet - Schuman - Merode - Herrmann-Debroux
* Lijn 6: Koning-Boudewijn - Heizel - Simonis - Kunst-Wet - Zuidstation - Weststation - Beekkant - Simonis.

Alweer een recordjaar voor De Lijn!

De Lijn wil 500miljoen reizigers in 2008

ANTWERPEN - De Lijn wil in 2008 500miljoen reizigers vervoeren. Afgelopen jaar werd een groei genoteerd van 20miljoen reizigers. De vervoersmaatschappij klokt in 2007 af op 483miljoen passagiers. In Antwerpen groeide De Lijn met 3,6procent. Dat zijn 6,4miljoen reizigers. Ook de feestbussen waren dit jaar een enorm succes. In heel Vlaanderen maakten liefst 161.600 feestvierders gebruik van de speciale feestbussen en -trams die de vervoersmaatschappij inlegde. Dat zijn er ruim 10.000 meer dan tijdens het recordjaar 2005, meldt De Lijn.  De maatschappij zette voor het twintigste jaar op rij extra personeel in. Het ging om ongeveer vierhonderd chauffeurs, controleurs en dispatchers. In de provincie Antwerpen namen 85.000 mensen de bus of tram. Dat is 11 procent meer dan vorig jaar en meteen ook een nieuw record. Topbestemming was het centrum van Antwerpen met 46.000 reizigers.

Nieuw voor dit jaar: de nieuwe 65+kaart moet niet meer in het ontwaardingstoestel worden gestoken! 

Commentaren

vernieuwing van metronet Brussel... ... is alleen voor 2009 voorzien ;)

Gepost door: Mapeicyclist | 02-01-08

Hazo, dan heb ik bij mijn bronnen verkeerde info meegekregen! Dat was namelijk 2008.... Goed al dat jij er bent! :) Bedankt!

Gepost door: busje33 | 03-01-08

wanneer rijdt de waterstofbus terug want ik wil er is mee kunnen rijden en ik wil de uren graag hebben van de waterstofbus van LN 423 van Antwerpen rooseveld tot Lier zwembad. Met vriendelijke groeten Benjamin Neirynck

Gepost door: benjamin | 29-10-11

De commentaren zijn gesloten.