02-03-08

Geschiedenis van lijn 16/ lijn 14

En vandaag trekken we terug "back in time" en snuiven we nostalgie op door de geschiedenis van de lijn 16 (de huidige lijn 14) uit de doeken te doen, voorzien van het nodige fotografisch materiaal...

~GESCHIEDENIS VAN DE ANTWERPSE LIJN 16 (14)~

Tramlijn 16: Antwerpen Melkmarkt- Deurne luchthaven

Deze lijn begon zijn carrière in 1925 en was oorspronkelijk een  tramdienst tussen de loods Groenenhoek (waar nu het Vlatam is gevestigd!!) en de Victorieplaats. Het koersbord was bruin/ bruin. In de winter van dat jaar werd de dienst van lijn 16 een versterkingsdienst van lijn 11 tussen de Dageraadplaats en de Nederlandse schouwburg (Kipdorpbrug) en kreeg een blauw/ blauw koersbord.

Op  7 mei ' 28 komt er een nieuwe dienst van lijn 16 tussen de Victorieplaats en de Diksmuidelaan (Groenenhoek), met nog steeds het blauw/ blauwe koersbord. Een jaar later starten de aanlegwerken voor een verlenging van de 16 naar de luchthaven in Deurne, dit zal dubbelspoor worden over de hele lengte van de Diksmuidelaan.

In 1930 wordt dan deze verlenging in gebruik genomen; aan de vorige reisweg tussen de Victorieplaats en de Groenenhoek wordt niets veranderd. Wel wordt de terminus Victorieplaats opgeschoven naar de Melkmarkt.

Tussen 17 mei 1940 en 15 november 1941 rijden er geen trams uit vanwege de bezetting in ons land, daarna rijdt lijn 16 zoals voorheen langs hetzelfde parcours tussen de luchthaven en de Melkmarkt.

Doordat er op 1 juni 1944 beperkingen voor het elektriciteitsverbruik werden opgelegd, rijden de trams op lijn 16 slechts tussen de luchthaven en de Victorieplaats, maar dan via het Astridplein, De Keyserlei, Frankrijklei en de Gemeentestraat. Pas in 1945, op 21 mei, wordt de normale reisweg terug hervat.

De laatste dag dat er een tram op lijn 16 reed was 31 december 1964, zes jaar later worden de sporen op de Diksmuidelaan verwijderd...

Buslijn 16: Antwerpen Centraal Station- Mortsel Kaphaanlei

Ter vervanging van de afgeschafte tramlijn wordt op 1 januari 1965 een busdienst, uitgebaat met 6 Van Hool- Fiatbussen, ingericht tussen de luchthaven en het Astridplein. In '69 wordt het eindpunt van de Diksmuidelaan naar de Luchthavenlei verplaatst, de reisweg had toen al veranderingen ondergaan.

Omdat in 1974 de bouwwerken aan het 2de vak van de premetro bezig waren wordt lijn 16 daardoor gehinderd en moest ze, samen met de lijnen 17, 20 en 27 richting Centraal Station, worden omgeleid. Tegen het einde van het jaar had de lijn nog allerhande wijzigingen in de reisweg ondergaan, maar tevens werd lijn 16 verlengd tot de terminus van de buspendel 22 (Mortsel-Kaphaanlei) die daardoor ook werd opgeslorpt.

In '77 hervatten de bussen richting Centraal Station hun oorspronkelijke reisweg, vanaf de Van den Nestlei, over de Mercatorstraat, Simonstraat, Pelikaanstraat en het Astridplein. In de andere richting bleef de reisweg  sinds '74 via het Stadspark, omdat de Pelikaanstraat ondertussen een enkelrichtingstraat geworden was.

Op 3 november 2003 wordt lijn 16 (Antwerpen - Luchthaven - Mortsel Kaphaanlei) naar Kontich verlengd en tegelijk wordt ze ook gesplitst: de helft van de bussen rijdt door naar Vremde als een lijn 14. De andere helft rijdt als lijn 16 via het gemeentehuis Hove en Molenstraat Lint tot aan Kontich-station.

In 2006 (op 4 maart)  houdt lijn 16 op te bestaan. Lijn 14 blijft elk kwartier rijden tot Mortsel Kaphaanlei. Elk half uur rijdt er dan een  14 verder door naar Boechout en Vremde.

 Huidige reisweg van lijn 14 (in 1 richting) :  Antwerpen Rooseveltplaats- Lange Leemstraat- Quellin-  Berchem Bikschotelaan- Gitschotellei-  Berchem Station- Van Luppenstraat- Zillebekelaan- Boechout Binnensteenweg- Groenstraat- Hovensesteenweg- Boechout kerk- Schransstraat- Sportveldlaan- Station- Deurne Luchthaven- Mortsel A. Stockmanslei- Gemeenteplein- Mayerlei-Molenlei- Mortsel Dorp-  Sint-Amadeuskliniek- Sint-Jozelf- Mortsel station- Vlaslaan- Vremde Azalealaan- Kerk- Rozenlaan- Veldeweg

Bron: "De Antwerpse tram" door E. Keutgens (1979)

 FOTO'S!

 

Tramlijn 16 in volle exploitatie; foto's komen uit ons archief (Collectie Busje en Trammeke), fotograaf is onbekend (twee eerste foto's)Photobucket Photobucket

En toevallig hebben we in onze collectie koersborden ook eentje steken van L.16? Lachend 

Photobucket

Foto's van Raymond P., van een ondertussen verbuste lijn 16 met een Van Hool- Fiat  Photobucket Photobucket

2006; einde van lijn 16, voortaan zal de 14 naar Mortsel/ Vremde rijden... (Fotograaf: Trammeke)Photobucket

Nog een vrij recente foto, begin dit jaar genomen (fotograaf: Busje_33)Photobucket

Commentaren

Heel interessant,Busje.

Gepost door: Confusius | 03-03-08

Dankuwel!! :-)

Gepost door: Busje_33 | 03-03-08

De commentaren zijn gesloten.