25-05-08

Vandalisme bij De Lijn

Vervoersmaatschappij De Lijn heeft vorig jaar 604.938 euro besteed aan herstellingen na vandalisme. Dat blijkt uit het antwoord op een parlementaire vraag, zo schrijft De Zondag.

Die ruim 600.000 euro is meer dan het dubbele van wat in 2000 (277.181 euro) werd uitgegeven.

De provincie Antwerpen is veruit de koploper wat vandalisme bij De Lijn betreft. Daar werd bijna drie kwart van het "vandalismebudget" uitgegeven.

Opmerkelijk is ook het cijfer van Oost-Vlaanderen, waar het vandalisme meer dan verdriedubbelde: in 2000 werd er bijna 16.000 euro uitgegeven aan herstellingen, vorig jaar was dat ruim 57.000 euro.

De Lijn nuanceert de cijfers. Volgens de vervoersmaatschappij is niet alleen het vandalisme, maar ook het aantal reizigers in die periode verdubbeld.

19:02 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (1) | Tags: schade, vandalisme, de lijn, antwerpen, bus, tram |  Facebook |

22-05-08

Bus/ tramnieuws

 

De bussen van De Lijn zullen niet meer op biodiesel rijden. De beslissing is genomen na de onduidelijkheid over de voordelen van biodiesel.

De bussen van De Lijn rijden al een tijdje rond met een mengsel dat voor 3 procent uit biodiesel bestond.

Maar volgens de bevoegde minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) is het nog te onduidelijk of biodiesel wel zo goed is.

Op deze plaats staat een flash die audio aanbiedt. Hieronder vindt u de informatie van deze audio en een link naar het fragment.

Vlaams minister Kathleen Van Brempt

"We wilden het percentage biobrandstof nog laten stijgen, maar dat zou ik niet meer kunnen verantwoorden als blijkt dat zoiets elders een negatief effect veroorzaakt."

"Als blijkt dat bijvoorbeeld de voedselprijzen stijgen in de ontwikkelingslanden, dan moet je prioriteiten stellen. Ik kan me niet inbeelden dat je voedsel niet zou laten primeren op het aanmaken van brandstof. Dat zou onethisch zijn."

De Lijn was wereldwijd een van de koplopers in het gebruik van biobrandstoffen.

"Minister maakt totale bocht"

Biodieselsector reageert verrast

De Belgische biodieselsector reageert verwonderd op de beslissing van minister Van Brempt. De sector heeft naar eigen zeggen onlangs fors geïnvesteerd, net onder impuls van de overheid.

"De minister maakt een totale bocht", zegt Fons Maes van de Belgian Biodiesel Board. "Er is helemaal geen sprake van bomen kappen of krapte bij de voedselvoorziening. Want de grondstof voor biodiesel is koolzaadolie en die komt vooral uit Europa, waar geen duurzaamheidscriteria zijn die die productie in de weg staan."

 

18:51 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: biodiesel, de lijn, biobrandstof, kathleen van brempt, bus |  Facebook |

19-05-08

Nieuw type Van Hool touringcar!

Manchester United rijdt met bus van Van Hool

Van Hool bouwt bus voor Manchester United De Belgische busbouwer Van Hool heeft voor de Engelse autocarondernemer Eavesway een nieuw type touringcar, de TD921 Altano, ontworpen. Eén van de tien bestelde voertuigen wordt speciaal uitgerust voor topvoetbalclub Manchester United.

Van Hool is al jaren actief op de markt van het Verenigd Koninkrijk. Zo bestelt Eavesway al twintig jaar bussen bij de Belgische constructeur. Het nieuwe paradepaardje is de TD921 Altano. De touringcar is 14,40 meter lang, 2,55 meter breed en 3,73 meter hoog. Het voertuig beschikt over een grote bagageruimte en zorgt voor een vlotte toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers zonder een ingewikkeld liftsysteem.

In de dubbeldekker biedt het benedendek plaats aan een rolstoel of twee demonteerbare zitplaatsen plus drie extra passagiers. In deze uitvoering is er plaats voor ruim 52 passagiers. De touringcar beschikt ook over alle modern comfort en audiovisuele middelen zoals mp3- aansluiting, drie LCD-schermen, Bluetooth telefoneren en drankvoorzieningen.

Eavesway uit Ashton-in-Makerfield, dat het vervoer verzorgt van en naar de cruiseschepen met thuishaven Southampton, heeft tien touringcars besteld. Het negende voertuig is bedoeld voor de Engelse topvoetbalclub Manchester United. Extra zithoekjes, tafeltjes, enz. moeten voor een goede sfeer in de bus zorgen. De levering is gepland voor juli.

 

18-05-08

Lijn 1 van tram tot bus

In onze kronieken over de Antwerpse stadslijnen gaan we het vandaag hebben over de geschiedenis van lijn 1; deze was vroeger natuurlijk een tramlijn maar is al een hele tijd 'verbust'...

Tramlijn 1 Noorderplaats- Zuidstation

In 1902 wordt de eerste elektrische dienst in bedrijf gesteld, deze lijn wordt dan uiteraard lijn 1.  Het koersbord is volledig wit met volgende tekst erop:

ENTREPOT- STAPELHUIS

BANQUE- BANK

GARE zuid/ sud STATIE

Tijdens WO I blijft de tram rijden, maar dan wel aangepast aan het opgelegde rijverbod dat na 20u 's avonds geldde. Dit was zo in de eerste maanden van het jaar  1914.

Begin jaren '20 (einde 1923- begin 1924) maakte men proefritten met motorwagens op draaistellen, afkomstig van de Rode Tram (= ex- Les Vicinaux anversois) en deze trams mochten dan in dienst gesteld worden op lijn 1. Men ging ook experimenteren met de wijze waarop de passagiers in en uit de voertuigen gingen; enkel op lijn 1 ging men als proef de reizigers achteraan laten instappen en vooraan langs het voorplatform terug laten afstappen.

Einde 1924 dient de trammaatschappij een voorstel in om de situatie van de sporen te veranderen aan de Zuiderplaats, voornamelijk om bepaalde moeilijkheden uit de weg te gaan, zoals het aanhaken en afhaken van de bijwagens op de lijnen 6, 13 en 14. Ook zou men graag een boog laten aanleggen aan het einde van de Amerikalei om de terugkeer van de voertuigen op lijn 1 te vergemakkelijken zodat zij niet meer rond de Zuiderplaats moesten omrijden. Twee jaar later werd deze boog in gebruik genomen.

In september '29 wenst de trammaatschappij lijn 1 te verlengen tot de Mexicobrug, helaas zijn de spoorwegen hiermee niet opgezet omdat de tramsporen op een paar plaatsen de spoorweginfrastructuur moet kruisen. Er was ook een gevaar voor botsingen tussen treinen en trams en bovendien zou het drukke treinverkeer de goede uitbating van de tramlijn belemmeren. Zodoende werd er dan ook afgezien van deze verlenging.

Toen veranderde de verkeerssituatie op de Leien; vroeger zag men deze als drie afzonderlijke, naast elkaar gelegen straten waarbij de trams op de zijbanen rechts reden. Echter, nu besloot men de Leien als één enkele brede straat te zien en zodus was de trammaatschappij verplicht de rijrichting van de trams om te keren, wat wel wat aanpassingen met zich meebracht zoals wissels en kruisingen.  Deze omkering van rijrichting gebeurde midden in de week, op 5 jui 1934. Sedert dan rijdt de tram op lijn 1 terug rond de Bolivarplaats (Ex- Zuiderplaats) waar een halte tevens voorzien is aan de ingang van de Zuidstatie. De boog in de Amerikalei is ook buiten dienst gesteld.

Door al die veranderingen moest de reiziger vanaf dan in- en uitstappen op de straatkant, wat toen wel voor veel klachten en dergelijke heeft gezorgd.

In het begin van de tweede wereldoorlog reden de trams niet uit vanwege de talrijke schade door de beschietingen en de bezetting van ons land. Stilaan komen de diensten toch weer op gang en komt lijn 1 weer in dienst tussen de Noorderplaats en het Zuidstation. In 1944 wordt de dienst weer volledig hernomen.

Na de oorlog worden zogenaamde "gemengde diensten" ingericht, dit om de tramrit sneller te laten verlopen en overstappen op andere lijnen te vermijden. Zo heb je bijvoorbeeld een dienst 1.4 (blauw/ wit koersbord) die begon op 20 mei 1946, en enkel te zien was tijdens de spitsuren. Deze trams reden dan vanaf de Noorderplaats via de Leien, het Zuidstation, de Brusselstraat en lijn 4 naar het Kiel en Hoboken. Deze dienst werd afgeschaft in 1950.

De laatste dag dat onze eerste elektrische tramlijn met trams wordt geëxploiteerd, is 14 juli 1965. Om de aanleg mogelijk te maken van de toegangswegen naar de nieuwe Scheldetunnel moesten de sporen op de Bolivarplaats verdwijnen én ook het Zuidstation moest eraan geloven..... dus tramlijn 1 werd buslijn 1 vanaf dan.

Buslijn 1 Antwerpen (A'damstraat)- Noorderplaats- Zuid- Hoboken (Verenigde Natieslaan)

 De reisweg van lijn 1 blijft dezelfde, alleen de Bolivarplaats (Zuidstation) wordt niet meer aangedaan en men keert terug op de Amerikalei ter hoogte van de Baron Dhanislaan.

Het eindpunt wordt in '69 verlegd van de Noorderplaats naar de Londenstraat, in 1970 wordt de lijn verlengd van de Amerikalei tot de Bolivarplaats.

1976: Verlenging van de lijn van Bolivarplaats tot Hoboken (Lelieplaats)

1978: Van zodra de Londenbrug hersteld zal zijn wordt de nieuwe terminus van de buslijn de Rijnkaai, om zo de belastingskantoren beter te kunnen bedienen

Een jaar later volgt er nogmaals een verlenging; ditmaal wordt de andere terminus verlegd naar de Verenigde Natieslaan.

Tot 2004 is lijn 1 nagenoeg dezelfde gebleven; in dat jaar werd ze opgesplitst in twee lijnen en zodoende werd lijn 13 opnieuw leven in geblazen. Lijn 1 zou vanaf dan de Verenigde Natielaan niet meer bedienen maar wel de Broydenborglaan, van daar rechtdoor naar de Fotografielaan en langs de skipiste over de Krijgslaan naar het Universiteitsplein rijden. Lijn 13 volgt hetzelfde traject tot de Kapelstraat te Hoboken (aan de overweg) en gaat vandaaruit naar Hoboken Polderstad, alwaar ook het nieuwe eindpunt kwam.

Van 2004 tot 2006 kende lijn 1/13 een omleiding via de Montignystraat vanwege werken aan de Leien en door de bouw van het nieuwe Justitiepaleis.

In 2006 is lijn 1 veranderd van reisweg en bedient vanaf dan het Universiteitsplein niet meer. Vanaf de Broydenborglaan reed men dan over de Sint-Bernardsesteenweg naar de Gemeenteplaats en het station van Hemiksem, om zo de terminus aan de Nijverheidsstraat te bereiken. Lijn 13 bleef ongewijzigd, behalve dan dat deze lijn 's avonds van Hoboken Polderstad tot het Universiteitsplein een stuk van lijn 140 aandoet. (en dusdoende ook als bestemmingscijfer "140" op de film heeft staan)

 Enkele foto's van trams/ bussen op L1 vroeger en nu...

Photobucket Photobucket Photobucket

08-05-08

Lijn 1 van tram tot bus

In onze kronieken over de Antwerpse stadslijnen gaan we het vandaag hebben over de geschiedenis van lijn 1; deze was vroeger natuurlijk een tramlijn maar is al een hele tijd 'verbust'...

Tramlijn 1 Noorderplaats- Zuidstation

In 1902 wordt de eerste elektrische dienst in bedrijf gesteld, deze lijn wordt dan uiteraard lijn 1.  Het koersbord is volledig wit met volgende tekst erop:

ENTREPOT- STAPELHUIS

BANQUE- BANK

GARE zuid/ sud STATIE

Tijdens WO I blijft de tram rijden, maar dan wel aangepast aan het opgelegde rijverbod dat na 20u 's avonds geldde. Dit was zo in de eerste maanden van het jaar  1914.

Begin jaren '20 (einde 1923- begin 1924) maakte men proefritten met motorwagens op draaistellen, afkomstig van de Rode Tram (= ex- Les Vicinaux anversois) en deze trams mochten dan in dienst gesteld worden op lijn 1. Men ging ook experimenteren met de wijze waarop de passagiers in en uit de voertuigen gingen; enkel op lijn 1 ging men als proef de reizigers achteraan laten instappen en vooraan langs het voorplatform terug laten afstappen.

Einde 1924 dient de trammaatschappij een voorstel in om de situatie van de sporen te veranderen aan de Zuiderplaats, voornamelijk om bepaalde moeilijkheden uit de weg te gaan, zoals het aanhaken en afhaken van de bijwagens op de lijnen 6, 13 en 14. Ook zou men graag een boog laten aanleggen aan het einde van de Amerikalei om de terugkeer van de voertuigen op lijn 1 te vergemakkelijken zodat zij niet meer rond de Zuiderplaats moesten omrijden. Twee jaar later werd deze boog in gebruik genomen.

In september '29 wenst de trammaatschappij lijn 1 te verlengen tot de Mexicobrug, helaas zijn de spoorwegen hiermee niet opgezet omdat de tramsporen op een paar plaatsen de spoorweginfrastructuur moet kruisen. Er was ook een gevaar voor botsingen tussen treinen en trams en bovendien zou het drukke treinverkeer de goede uitbating van de tramlijn belemmeren. Zodoende werd er dan ook afgezien van deze verlenging.

Toen veranderde de verkeerssituatie op de Leien; vroeger zag men deze als drie afzonderlijke, naast elkaar gelegen straten waarbij de trams op de zijbanen rechts reden. Echter, nu besloot men de Leien als één enkele brede straat te zien en zodus was de trammaatschappij verplicht de rijrichting van de trams om te keren, wat wel wat aanpassingen met zich meebracht zoals wissels en kruisingen.  Deze omkering van rijrichting gebeurde midden in de week, op 5 jui 1934. Sedert dan rijdt de tram op lijn 1 terug rond de Bolivarplaats (Ex- Zuiderplaats) waar een halte tevens voorzien is aan de ingang van de Zuidstatie. De boog in de Amerikalei is ook buiten dienst gesteld.

Door al die veranderingen moest de reiziger vanaf dan in- en uitstappen op de straatkant, wat toen wel voor veel klachten en dergelijke heeft gezorgd.

In het begin van de tweede wereldoorlog reden de trams niet uit vanwege de talrijke schade door de beschietingen en de bezetting van ons land. Stilaan komen de diensten toch weer op gang en komt lijn 1 weer in dienst tussen de Noorderplaats en het Zuidstation. In 1944 wordt de dienst weer volledig hernomen.

Na de oorlog worden zogenaamde "gemengde diensten" ingericht, dit om de tramrit sneller te laten verlopen en overstappen op andere lijnen te vermijden. Zo heb je bijvoorbeeld een dienst 1.4 (blauw/ wit koersbord) die begon op 20 mei 1946, en enkel te zien was tijdens de spitsuren. Deze trams reden dan vanaf de Noorderplaats via de Leien, het Zuidstation, de Brusselstraat en lijn 4 naar het Kiel en Hoboken. Deze dienst werd afgeschaft in 1950.

De laatste dag dat onze eerste elektrische tramlijn met trams wordt geëxploiteerd, is 14 juli 1965. Om de aanleg mogelijk te maken van de toegangswegen naar de nieuwe Scheldetunnel moesten de sporen op de Bolivarplaats verdwijnen én ook het Zuidstation moest eraan geloven..... dus tramlijn 1 werd buslijn 1 vanaf dan.

Buslijn 1 Antwerpen (A'damstraat)- Noorderplaats- Zuid- Hoboken (Verenigde Natieslaan)

 De reisweg van lijn 1 blijft dezelfde, alleen de Bolivarplaats (Zuidstation) wordt niet meer aangedaan en men keert terug op de Amerikalei ter hoogte van de Baron Dhanislaan.

Het eindpunt wordt in '69 verlegd van de Noorderplaats naar de Londenstraat, in 1970 wordt de lijn verlengd van de Amerikalei tot de Bolivarplaats.

1976: Verlenging van de lijn van Bolivarplaats tot Hoboken (Lelieplaats)

1978: Van zodra de Londenbrug hersteld zal zijn wordt de nieuwe terminus van de buslijn de Rijnkaai, om zo de belastingskantoren beter te kunnen bedienen

Een jaar later volgt er nogmaals een verlenging; ditmaal wordt de andere terminus verlegd naar de Verenigde Natieslaan

20:49 Gepost door busje_33 & trammeke in Bus- en tramlijnen toen en nu | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

04-05-08

Come and join us!!

Photobucket

11:17 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: examen, job, buschauffeur, de lijn, sollicitatie, trambestuurder, bus, tram |  Facebook |

Uit de oude doos; bus en tramfoto's

Nog wat foto's van onze collectie... Hier zien we een Mercedes O.405 van De Polder op lijn 32, in de Pelikaanstraat aan het Antwerpse Centraal Station, 1993. Fotograaf onbekend. Photobucket

Een Type SO aan Oostende station met twee aanhangwagens, 1957. Fotograaf onbekend. Photobucket

Foto genomen in de stelplaats Jumet, 1983, Type SM (waarbij de 'M' in dit geval voor 'metro' staat)-Fotograaf onbekend. Photobucket

En afronden doen we met nog een busje, een Van Hool A120 te Luik nabij de Place st Lambert, 1993. Fotograaf onbekend Photobucket

01-05-08

Modelbouwexpo @VlaTam

Vanaf vandaag loopt er tot 4 mei de tweede editie van de modelbouw expo in het Vlaams Tram- en Autobusmuseum te Berchem, Antwerpen. Te zien zijn o.m  voorwerpen (modellen enz) van trein, tram en bus, er is alsook een brocante markt in dit teken voorzien... Meer info vind je op de scanafbeelding hieronder.

Zeker een bezoekje waard!

_00001

13:35 Gepost door busje_33 & trammeke in Evenementen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: modelbouwexpo, vlatam, museum, bus, tram, trein, modelbouw |  Facebook |