31-07-08

30 jaar Boerentram...

Het is vandaag precies 30 jaar geleden (31/7/1978) dat de laatste boerentram van de Brusselse groep diensten deed op de lijnen BW (Brussel- Wemmel), G (Grimbergen) en G/ (Grimbergen Het Voor)...

type-n-BW

Type-N tram op de lijn BW

13:09 Gepost door busje_33 & trammeke in Trams | Permalink | Commentaren (0) | Tags: brussel, g, bw, afscheid, nmvb, buurtspoorwegen, tram, type-s, type-n, boerentram |  Facebook |

Bus/ tram/ skytrain Düsseldorf

Vandaag hadden we Düsseldorf nogmaals op het programma staan. We zijn niet alleen gegaan, we hadden ook Vanhoolke uitgenodigd, en Mon (Raymond P, van sommige oude foto's hier) mocht ook niet ontbreken..

Ter plaatse hebben we een groepsticket voor één dag gekocht, zodat we ook eens met het materieel konden meerijden. Qua bussen domineerden er drie merken; Mercedes (Citaro's van het oudere type), MAN Lion's City (oud en nieuw) en Solarissen. Van die laatste zijn we serieus geschrokken.. Mooi neusje (poep is al wat minder mooi) maar amai wat een harde vering... Het leek wel een Zurenborgse Van Hool NewA360...pfff Om nog maar te zwijgen over de schokkende versnellingsbak, hoewel dat ook misschien te maken had met de rijstijl van de chauffeur. Maar ze vallen dus tegen.

Uiteraard hebben we ook de talrijk aanwezige Düwag-trams gefotografeerd en er ook in meegereden. Met de S-Bahn zijn we naar de luchthaven gereisd, waar we de fameuze Skytrain konden uittesten. Dit snufje uit 2002 rijdt volautomatisch van terminal naar terminal en parkings. Zoals Vanhoolke al zei, het leek wel een attractie uit een of ander pretpark!  In de Düsseldorfse luchthaven woedde in de jaren '90 trouwens een zware brand, een heel deel is volledig vernieuwd, en het mag gezien worden!

Ook zijn we nog eens naar de Rijn gaan kijken, niet zo zeer voor de bussen en trams te bewonderen, gewoon maar om te genieten van een welverdiende koude cola op een terraske en het mooie uitzicht boven op de brug.

Zo, dit was het daguitstapke, een beetje als voorbereiding op vrijdag.. Dan vertrekken we voor enkele dagen naar de Moezel/ Eifelgebied, zoals ik al eerder vertelde.

Grts Busje & Trammeke

Enkele foto's

Düwagtram die hier als rijschooltram dient.. Met  'reclame' erop voor 100 jaar Lijn 1Photobucket

Oudere MAN Lion's CityPhotobucket

Citaro & Düwag aan het Hauptbahnhof Photobucket

 Photobucket

Een nieuwere Lion's City.. Photobucket Photobucket

De S-Bahn die ons naar de luchthaven bracht...Photobucket

...alwaar we deze Skytrain konden uitproberen. Photobucket

Standaardversie en gelede versie van de nieuwe Lion's CityPhotobucket

Iets recentere DüwagPhotobucket

Jaja, reclame van ons favoriete automerk op de kont van een Citaro zowaar! Stoer Photobucket

Mooie Setra-lijnbus, eens wat afwisseling kan geen kwaad... Photobucket

Meer foto's:

Düsseldorf tram/ bus/ sky train

28-07-08

Bus & tram Brussel

En onze congé is begonnen!! Alvast een paar keer met Vanhoolke meegereden, dat was al een tijdje geleden toch... Hier volgen de foto's.

Vrijdag vertrekken wij voor enkele dagen naar het Duitse Eiffel/Moezelgebied, met een beetje geluk valt er daar wat te spotten ook aan materieel.. Natuurlijk gaan we niet enkel voor de buskes en de trammekes naar daar, de natuur zou er prachtig zijn.

Hoop nog wat oude foto's of een "geschiedenis van een lijn" te kunnen posten voor die tijd, we zien wel

Tot de volgende!

Gelede Citaro's allom op L63 

Photobucket

En A300's op de 65

 Photobucket

T3000 op de lijn 4 Photobucket

Nog een PCC op de 94, in reclamelivrei Photobucket

De Lakensestraat in Brussel centrum; de straat waar men vroeger de 47 aantrof.. Nu zie je hier vooral de 88 (en 47 die doorrijden naar De Brouckère ipv Van Praet) Photobucket

De 58 rijdt al een tijdje door naar zijn nieuwe terminus, Ijzer. Voorheen was dat RogierPhotobucket

Hier nog een 47 die naar De Brouckère rijdt. Photobucket

Deze mooie verschijning is wel degelijk een Brusselse T300, in reclamejas voor de nieuwe MIVB-vervoersbewijzen en ontwaardingssystemen, 'Mobib' genaamd. Velen, ook wij, vinden deze kleuren wel mooi, ze passen echt bij deze trams Photobucket

New A330 op L53Photobucket

47 tot Van Praet Photobucket

 Photobucket

 Nog een T3000 aan de Van PraetbrugPhotobucket

Aan lijn 55 heeft men ook geknipt, waar deze vroeger doorreed naar Stilte, is deze nu bepert tot de nieuwe terminus Rogier (premetrostation) Photobucket

Aan het nieuwe eindpunt dus, Rogier, de wattman wisselt van stuurpost en rijdt zo terug naar Bordet. Photobucket Photobucket

Niet echt een schitterend duidelijke foto, maar je kan toch de bus zien die de BM-ritjes verzekerd.. Museumbussen van de MIVB rijden deze BM-ritjes door Brussel, langs een mooi parcours. Helaas blijkt het niet bekend genoeg te zijn om succes te hebben, of is er simpelweg te veel concurrentie door de Brussels Sightseeing tourbussen.. Photobucket

Ook Citaro's op lijn 21 Photobucket

Interieur van een Citaro Photobucket

Vanhoolkes' bus voor de dienst van gisteren ;-) Photobucket 

 

Photobucket

Jammer dat de foto niet goed is, hier een New A330 die een speciale dienst uitvoert Photobucket

In Haren staan de afgeschreven PCC-trammetjes troosteloos te verkommeren.. Blijkt dat ze nu toch geen tweede leven zullen leiden in Roemenïe Photobucket

26-07-08

Siemenstram met Fortis reclame

Vandaag mocht m'n Trammeke zijn dienst deels doen met de 7202 op lijn 11. Deze Hermelijn draagt een reclamelivrei van Fortis, voor de geïnteresseerden hier de foto's:

Photobucket Photobucket

01:51 Gepost door busje_33 & trammeke in Trams | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, siemens, hermelijn, fortis, reclametram, reclamelivrei, eksterlaar, deurne, lijn 11 |  Facebook |

18-07-08

Nostalgie: tram L van Brussel naar Londerzeel

Vond op Youtube dit mooie filmpje- in kleur!!- waarin je de gehele rit zoals toen kan meemaken op lijn L van Brussel naar Londerzeel. Gewoon genieten!

21:36 Gepost door busje_33 & trammeke in Trams | Permalink | Commentaren (1) | Tags: trams, londerzeel, brussel, buurtspoorwegen, nmvb, tram, type-s, type-n, standaardtram |  Facebook |

2de Oldtimer Bus & Coach Rally

Binnenkort is het weer zo ver, dan is het de beurt aan de 2de Internationale Oldtimer bus & coach rally te Diepenbeek. Dit wordt georganiseerd door Reizen De Zigeuner. Wij zullen er zéker zijn.... Lachen

Meer info: http://home.versateladsl.be/vt653797/

 

Photobucket

13-07-08

Busfoto's van de dag

Terminus lijn 26 te Aartselaar.

Van Hool NewA330- Cummins

Photobucket Photobucket

01:27 Gepost door busje_33 & trammeke in Fotootjes... | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, de lijn, van hool, cummins, lijn 26 |  Facebook |

Lijn 5 van vroeger tot nu

Tramlijn 5: Antwerpen Groenplaats- Wilrijk (Frans Nagelsplein)

Wim Saerensplein- Linkeroever (huidig)

Op 12 november in het jaar 1903 werd de elektrische dienst in bedrijf gesteld tussen de hoek Kammenstraat/ Nationalestraat en Berchem "Dikke Mee". De trams die rijden tot de Wilrijkse Poort dragen een rood koersbord, de rijtuigen die naar "Dikke Mee" rijden hebben een rood/ wit koersbord. De lijn was amper een week in gebruik toen de eindhalte Kammenstraat/ Nationalestraat reeds verlegd werd naar de Groenplaats, ter hoogte van de Rioolstraat. Nog een goed half jaar later (juli 1904) vervalt ook deze terminus, de trams rijden vanaf dan rond de Groenplaats.

In 1912 wordt de in enkelspoor aangelegde verlenging "Dikke Mee"- Wilrijk (Bist) in dienst gesteld, over de Eglantierlaan, Seringenlaan, Acacialaan, Berkenlaan, over de spoorlijnbrug Antwerpen Zuid-Brussel, Laarstraat, en de Heistraat tot aan de overweg van de ringlijn. Een tweede spoor volgt een jaar later. De terminus van tram 5 bleef altijd langs de stadskant van de ringspoorlijn. Hoewel de vergunningen en de plannen  er waren, is de aanleg van de tramsporen over deze ringspoorlijn tot de Bist nooit gebeurd. Tijdens de eerste Wereldoorlog worden de extramuros- diensten geschrapt.

Het Antwerpse Stadsbestuur stelt in 1926 voor om het rondrijden van trams op de Groenplaats zoveel mogelijk te vermijden, en om de rijtuigen van lijn 5 te laten terugkeren over de Schoenmarkt, Meirbrug, Huidevettersstraat, Lange Gasthuisstraat, Mechelseplein, Maarschalk Gérardstraat en zo verder de normale reisweg. Vier jaar later stelt de trammaatschappij aan het Stadsbestuur voor om de trams van lijn 5 vanaf de Groenplaats terug te laten keren over de Nationalestraat, Kronenburgstraat om dan in de Kasteelpleinstraat de normale reisroute te hervatten.

In 1931, vanaf 1 september rijden de trams van de lijn 5 in lusvorm: vanaf de Kasteelpleinstraat- richting stad- over de Terninckstraat, Maarschalk Gérardstraat, Vleminckveld, Kammenstraat, Nationalestraat, rond de Groenplaats en terug langs de Nationalestraat, Kronenburgstraat naar de Kasteelpleinstraat. Door het drukke tramverkeer rond de Groenplaats worden de lijnen 5 en 23 in 1936 samen tot één lijn gebracht; lijn 5 met een rood/ wit koersbord.

De verlenging in de Lackborswijk wordt in gebruik genomen door lijn 5 in 1937. Zo gaan de rijtuigen vanaf dan door de Berlaimontstraat over de Confortalei en de Ter Heydenlaan tot de Gallifortlei. Twee weken later rijden de trams door over de Ter Heydenlaan naar Antwerp Stadion. In Wilrijk zal een jaar later een nieuwe keerlus in gebruik genomen kunnen worden op de August Van Daelplaats (nu: Frans Nagelsplein). In 1940 reden de trams op lijn 5 een paar dagen niet uit vanwege de bezetting, nadien bediende deze lijn het stuk Wilrijk- Groenplaats. Lijn 12 (Antwerp Stadion- Borgerhout L. Naeyaertplein) zorgde voor de bediening van het gedeelte tussen de Lackborswijk en Antwerp Stadion.

In april 1944 wordt op bevel van de Duitse overheid het reizigersverkeer op de lijnen 5 en 17 verboden doorheen het spergebied (tussen "Dikke Mee" en de Berkenlaan). Lijn 5 moet genoodzaakt een andere reisweg volgen; trams komende van de Groenplaats rijden door de Jan Van Rijswijcklaan, Karel Oomsstraat en de tramloods Driehoek, om dan langs de Generaal Lemanstraat op de Jan Van Rijswijcklaan te komen, tot de keerlus van de Jan De Voslei. In november van dat jaar rijdt lijn 5 weer zoals voorheen naar Wilrijk. 

Eénrichtingswagens met plaats voor de ontvanger worden op lijn 5 in gebruik genomen in 1950. Zes jaar later, op 31 december wordt de lijn opgeheven, tussen 1957 en 1963 worden de tramsporen van lijn 5 uitgebroken. Vanaf 1/1/1957 werd tramlijn 5 vervangen door een busdienst, die volledig met éénmansbediening uitgebaat werd. De bussen reden van Wilrijk tot westelijke kant van de Groenplaats, daarbij een groot gedeelte van de ex-tramlijn 5 volgend. In de jaren '60 verandert er hier en daar wat aan de reisweg van buslijn 5 te Wilrijk. In 1974 wordt de Groenplaats heraangelegd als verkeersvrije zone en tevens wandelgebied, en bijgevolg moet het eindpunt verlegd worden van de noordelijke naar de zuidelijke kant van de Groenplaats. De laatste exploitatiedag met bussen op lijn 5 (Wilrijk Dr. Donnyplein- Antwerpen Groenplaats) was 31 januari 1975, dit vanwege reorganisatie van de lijnen 5, 17, 25 en 26. De vroegere reisweg van lijn 5 werd opgenomen door lijn 25, die tevens wordt opgedeeld in de lijnen 25 en 25bis. Ook wordt het eindpunt aan het Dr. Donnyplein te Wilrijk niet meer bediend.

Jarenlang was er geen lijn 5 meer in Antwerpen, tot in 2006.Op 1 maart zal de nieuwe tramlijn 5 rijden tussen het Wim Saerensplein te Deurne en de Krijgsbaan op Linkeroever. Het gedeelte tussen het Sportpaleis en Linkeroever gebeurt via de premetrotunnels. Daarmee telt Antwerpen vanaf maart 2006 elf tramlijnen, waarvan 4 premetrolijnen. De bedoeling is dat in de nabije toekomst lijn 5 wordt verlengd over de Ruggeveldlaan, naar Wijnegem via de August van de Wielelei. (Shoppingcenter)

Geen idee waar deze foto is enomen, of wie de fotograaf is... 

Photobucket

 Fotograaf onbekend-     Antwerpen Groenplaats

Photobucket

Zurenborgse Van Hool- Fiat op lijn 5, ten tijde dat deze lijn met bussen geëxploiteerd werd. Fotograaf: Raymond P.Photobucket

Anno 2008; een zeldzaam beeld van gekoppelde PCC's op lijn 5, die hier ter hoogte van de Ter Heydenlaan te Deurne is. Photobucket

Siemenstram "Hermelijn" op de Confortalei te DeurnePhotobucket

06-07-08

Kusttram beschoten in Blankenberge

Kusttram beschoten in Blankenberge
Trams reden tijdlang niet uit

BLANKENBERGE - De bestuurders van de Kusttram legden zaterdagavond het werk neer nadat een tramstel werd beschoten op de grens van Blankenberge en Wenduine. De schutter schoot wellicht met een loodjesgeweer uit de naastgelegen duinen. Ondertussen rijdt de Kusttram weer uit. Maandag volgt een gesprek tussen De LIjn, de vakbonden en de politie.

Volgens woordvoerder Dirk Schockaert Van De Lijn West-Vlaanderen is het de tweede keer in één week dat een tram werd beschoten op het grondgebied van De Haan.

De politie van De Haan/Bredene vermoedt dat het schot werd gelost met een loodjesgeweer. Op de tram en op de plaats van de feiten is geen patroon of kogel teruggevonden. De politie onderzoekt ook of er een verband is met de schietpartij eerder deze week.

Achteraan op de tram is een raam verbrijzeld. Via het interne communicatiesysteem werd de politie onmiddellijk gealarmeerd. De passagiers op de tram kwamen er met de schrik vanaf.

Na het incident dat plaatsvond op de grens van Wenduine en Blankenberge is het tramstel doorgereden naar Blankenberge. Daar werden de eerste vaststellingen gedaan. Alle trambestuurders besloten na de beschieting om naar hun stelplaats terug te keren. Sinds vanmorgen rijden ze weer uit.

'We kunnen als vervoersmaatschappij weinig doen', vertelt Dirk Schockaert. 'We hebben ons actief veiligheidsplan en daarmee gaan we onverminderd door. In dat kader is er maandag ook overleg voorzien met de vakbonden en de politie. Het is immers de taak van de politie om te zorgen voor de maatschappelijke veiligheid.'

Volgens Schockaert is er volkomen terecht een vorm van ongerustheid aanwezig bij de chauffeurs. 'Niemand vertrekt graag naar zijn werk met de vrees om beschoten te worden.'

De directie van De Lijn beklemtoont dat het sinds 1999 diverse maatregelen heeft genomen tegen agressie op de trams. Het veiligheidsplan voorziet 16 actiepunten waaronder extra opleiding van de bestuurders, regelmatig overleg met de politiediensten, camerabewaking op de trams en extra personeelsinzet.

 

Vrouw aangereden door tram in Berchem

Een bejaarde vrouw is gisteren zwaargewond geraakt nadat ze in Berchem aangereden was door een tram. De vrouw verkeerde even in levensgevaar.

De 85-jarige vrouw wilde de Grotesteenweg oversteken ter hoogte van de Driekoningenstraat.

Ze had de aankomende tram niet opgemerkt. Ondanks herhaaldelijke belsignalen en de noodstop die de tramchauffeur uitvoerde, werd ze aangereden en op het fietspad naast de trambedding geslingerd.

Het slachtoffer liep een zware open hoofdwonde op en werd naar het Sint-Vincentiusziekenhuis in Antwerpen gevoerd.

 Op 1/7 gebeurde nog een zwaar ongeval in de Antwerpse haven:

Bus crasht op stilstaande vrachtwagen, chauffeur kritiek 
De Scheldelaan was dinsdagnamiddag helemaal versperd in de richting van Antwerpen. Een bus botste met volle snelheid tegen een stilstaande truck en belandde naast de weg. De chauffeur zat gekneld in zijn voertuig en werd in kritieke toestand overgebracht naar het Jan Palfijnziekenhuis. Hij vecht voor zijn leven.

Een vrachtwagen stond ter hoogte van het chemiebedrijf Bayer stil op de afslagstrook, om naar links te draaien. Rond half twee beukte een bus van het bedrijf De Polder met volle snelheid in op het stilstaande voertuig.

De bus belandde zestig meter verderop naast de rijbaan. De bestuurder zat gekneld in het voertuig en moest bevrijd worden door de brandweer. Hij werd met ernstige verwondingen overgebracht naar het Jan Palfijnziekenhuis en vecht voor zijn leven.

Rijbaan versperd

De Scheldelaan was ter hoogte van Antwerpen-Haven volledig versperd in de richting van Antwerpen. Verkeer van de beide rijrichtingen moest over het baanvak voor het verkeer richting Nederland. Een deskundige van het parket kwam ter plaatse om de precieze omstandigheden van het ongeval te onderzoeken.

Bekijk het fotoalbum.

Foto's: Boelens

 

Foto's tram & bus

Nee, het is nog geen vakantie voor ons (ik moet in totaal nog 12 dagen werken!!!! Cool) maar we hebben gisteren toch 800 km gereden, helemaal door Nederland, om in Noordwest Duitsland (net over de Nederlandse grens) velgen op te gaan halen voor onze oude Vectra... de reis zelf hebben we met de nieuwe Vec gedaan natuurlijk, 't is een dieseltje voor iets he (en in een break gaan 4 wielen net iets gemakkelijker in dan in een hatchback...)... De wielen zijn hier haast onvindbaar, en we konden ze via eBay voor een spotprijsje op de kop tikken, dus dat was de verplaatsing wel waard.... Onderweg nog mooie foto's kunnen maken ook, hier zijn er een paar.

Deze foto's zijn vrijdag gemaakt in de PAL, dit is PCC 7055 met de allernieuwste reclamelivrei, pas gedaan hier.

Photobucket Photobucket

Op weg naar Duitsland, hier ergens in Nederland, provincie Utrecht Photobucket

We zouden beter eens meer naar onze noorderburen kijken en ook meer windmolens plaatsen.... groene energie, en langs de snelweg stoort dat toch helemaal niet???Photobucket

Almere, prachtige omgeving heb je daar.... Photobucket

Een helaas mislukte foto van een Groningse gelede Citaro... vanuit de auto foto's maken is nu eenmaal geen simpele klus... Photobucket 

Fryslân Photobucket

De Duitse grens over, in Leer. Alweer een mislukte foto (lol) van een gelede Neoplan als ik mij niet vergis? Photobucket

Terug (bijna) thuis na de lange reis, na een tankbeurt  die wel nodig was; Mattheesen met een nieuwe gelede Van Hool in het centrum van Schoten...Photobucket

03-07-08

Bus & tram uit de oude doos..

De hieronder getoonde foto's komen uit de collectie van Raymond P., dit zijn ingescande negatieven.

Extradienst met de 4417 die nu toebehoort aan het VlaTam....

Photobucket

Een Zurenborgse Van Hool- Fiat, in de stelplaats zelf. Photobucket

Ook toen waren er al ongevallen tussen auto's en trams!! Hier een onfortuinlijk Kevertje dat geplet is tussen PCC 2018 van de MIVA en een boompje...Photobucket