31-08-08

Opendeur Lochristi- DE POLDERTRAM

Gisteren werd er -zoals ik al eerder zei in een van de vorige posts- een brocante & opendeur gehouden in de oude loods te Lochristi, alwaar de restauratiewerken aan de Poldertram 9994 goed opschieten. Het chassis is zo goed als af,de defecte motor is hersteld, het houten geraamte van de kas is ook grondig aangepakt.. Volgende stap zullen de bekabeling en elektriciteit worden.  Het werk is bijlange nog niet af!

De grote verassing waren 3 Gentse bussen die op veel belangstelling konden rekenen. Wij waren er met onze Vlatam bus, een Van Hool A120 met Fiat motor (bouwjaar 1980). Verder aanwezig waren er ook een Van Hool Fiat, die is omgebouwd tot ontijzelingswagen voor de trolleybussen. Deze is van bouwjaar 1976 en is nog steeds in dienst bij De Lijn. Zijn dienst zal er echter bijna opzitten nu de trolleybussen uit dienst worden gesteld. Deze bus zag er trouwens nog zeer goed uit voor de leeftijd! Dat heeft o.m. te maken doordat hij praktisch altijd heeft binnen gestaan. Ook was er de ex-2274, een West-Vlaamse Van Hool A120 Intercity, nu in handen van een groepje busliefhebbers die graag een aantal bussen willen bewaren die de musea niet bijhouden. Bedoeling is dat deze in de NMVB-tussenkleuren komt te staan, zoals op de foto. De bus is echter nog niet af, er is nog werk aan de carrosserie maar omdat de organisatie van VZW De Poldertram deze bus er zo graag bij wilde hebben, heeft men hem snel ontdaan van zijn De Lijn-livrei.. Ben in elk geval benieuwd naar het eindresultaat!!

Natuurlijk stonden er ook afgeschreven AG700 en trolleybussen op de koer... Een triestige aanblik is het..  Met deze AG280T verdwijnt de allerlaatste trolleylijn van België.

Enkele foto's

Ex- MIVG 06 Fiat-Van Hool 409 ontijzelingsbus, achteraf voorzien van trolleystangen om 's winters de bovenleidingen te ontdooien. (ombouw begin jaren '90)Photobucket

Stuurpost. De bus is ontdaan van zetels, heeft een nieuwe vloer gekregen en de kabels van de trolley bevinden zich binnen achteraan.  Photobucket

Onze Vlatam Van Hool A120 Fiat, de  MIVG 101.Photobucket

Afgeschreven trollebussen en AG 700 langs de kant..Photobucket

Binnen in de loods een blik op de vorderingen aan de 9994...Photobucket

Samen nog eens op de foto!Photobucket

Tussen de 2 Gentse bussen door zien we de West-Vlaamse ex-2274 Photobucket

Van dichterbij gezienPhotobucket

Onderweg ook nog enkele recentere modellen tegengekomen, zoals deze New AG300 op lijn 76 op weg naar zijn terminus te Lochristi (aan de oude stelplaats/ loods) Bus 5241 Photobucket

New A360 222025 van Robbrecht, in Beveren (Albert Panisstraat) LachenPhotobucket

De 222426 New A360 van Diana Cars in ZwijndrechtPhotobucket

13:36 Gepost door busje_33 & trammeke in Evenementen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: van hool, fiat, 9994, lochristi, vzw de poldertram, de poldertram, mivg, de lijn, vlatam |  Facebook |

27-08-08

Premetrotunnels op Turnhoutsebaan

De zowat 4 kilometer lange premetrotunnel onder de Turnhoutsebaan in Antwerpen, die er al bijna 30 jaar ongebruikt bij ligt, krijgt dan toch een functie.

De Vlaamse regering trekt 81,5 miljoen euro uit voor de aanleg van een tramlijn richting Wommelgem, die van de tunnel gebruik zal maken.

(VRT)

Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) gaf woensdag meer tekst en uitleg tijdens een wandeling door de tunnel (foto), die al die tijd wel onderhouden werd door een aannemer.

Die onderhoudswerken hebben de voorbije 30 jaar overigens 5 tot 7 miljoen euro gekost.

"Wat ik tof vind, is dat ze de Antwerpse metrotunnel zullen kunnen schrappen uit het blunderboek van het Rekenhof", zegt onderhoudstechnicus Bob Adriaensen. "Want dit is nooit een blunder geweest. Er was enkel politieke moed nodig om dit af te werken."

In amper 15 minuten naar het centrum

Ten vroegste in 2013 zouden er trams door de tunnel moeten rijden naar Wommelgem, tot de op- en afrit van de E313 en E34. Dat moet de mobiliteit ten goede komen.

"De mensen die van de Kempen richting Antwerpen rijden, kunnen in de toekomst hun auto op de nieuwe park&ride in Wommelgem achterlaten en daar overstappen op de tram. Ze zijn dan in amper 15 minuten in het centrum van Antwerpen", zegt Koen Peeters van De Lijn.

 

26-08-08

Foto's 2de Oldtimer Bus & Coach rally Diepenbeek

Zoals reeds aangegevan was er dit weekend een groots internationaal evenement in het Limburgse Diepenbeek, georganiseerd door Reizen De Zigeuner. Dit was de tweede editie (vorige was 10 jaar geleden) van de Oldtimer bus & coach rally. Er waren ongeveer 70 bussen en autocars aanwezig, vooral Duitsers en Britten waren massaal aanwezig!  Natuurlijk waren wij van het Vlatam ook present met 4 van onze bussen. (De Van Hool- Cummins "Mechelbus", een Büssing, de groene Bova en de MIVA Van Hool-Fiat 531.)

Ook andere musea waren er; ondermeer 2 bussen van de MTUB uit Brussel, een Brossel van Casteau en de A119 van de "Chemin de Fer de Sprimont". Bij deze laatste wordt volgende maand ook een oldtimerbus-treffen georganiseerd. De Zigeuner bestaat ondertussen 60 jaar, dus een goede gelegenheid om dit te vieren met dergelijk evenement!!

Vrijdagochtend vertrek te Berchem naar Diepenbeek voor een ongeveer 4 uur durende rit, dit omwille het feit dat sommige bussen niet toegelaten waren op de snelweg (wegens het feit dat ze net geen 70 km/u konden halen, de wettelijke minimumsnelheid die er moet gereden worden). In de late middag kwamen we aan, de bussen werden allemaal naar het marktplein geloodsd en tentoongesteld aan het publiek.  's Avonds werden we bij De Zigeuner getrakteerd op een uitgebreide en tevens lekkere maaltijd! (Allez, wij niet alleen natuurlijk, maar alle deelnemers he Knipogen)

Maar het echte werk begon pas de dag erna! Er stonden twee ritten van elk gemiddeld 50 km op het programma.. Eerst van Diepenbeek naar Alden Biesen via een prachtige route, daar reden we een wei op en kregen we ons lunchpakket. Helaas viel het weer die dag nogal tegen, dus veel foto's heb ik die dag niet gemaakt. Een uurtje later werd het tweede deel van de tocht aldus aangevat, deze keer reden we naar het centrum van St.-Truiden. Het was de bedoeling dat we daar een paar uur op het marktplein zouden staan, maar wegens klachten van de plaatselijke commercanten moesten we sneller dan voorzien was vertrekken, terug richting Diepenbeek. Daar werden de bussen terug gestald op de markt. 's Avonds kregen we terug te eten bij De Zigeuner, alsook een  kort optreden van Lisa Del Bo..

Zondag was er ook een route voorzien naar Bokrijk, waar we een paar uur hebben gestaan op het gras, deze keer zonder klachten gelukkig! In het park konden we ook gaan op vertoon van onze kaart die we hadden gekregen, maar omdat we een paar maand geleden al eens in het openluchtmuseum geweest waren, hebben we deze keer maar zo gelaten. Nu konden we de bussen eens van dichterbij bekijken, een praatje slaan met de anderen en dergelijke meer.

Toen we terug in Diepenbeek aankwamen was het nog niet afgelopen, er was nog een driedelige "driver test" voor wie het wilde. De eerste test was achteruitrijden tot een kegel met bal erop (die je niet kon zien), je moest dan zo ver mogelijk achteruit zonder dat de bal van de kegel viel. Tweede test was zo snel mogelijk slalommen tussen kegels, derde proef was zo dicht mogelijk achterwaarts parkeren tegen de stoep.. Wij hebben er niet aan meegedaan (we waren een van de weinigen!) maar de andere 3 Vlatam-chauffeurs wel. Als dat er allemaal op zat gingen er al een hoop van de (vooral buitenlandse) deelnemers terug naar huis, maar wij bleven nog voor het gala dinner, vertrek was volgende ochtend gepland.

Het was een zeer geslaagde bijeenkomst.. Vooral zondag konden we op veel kijklustigen en belangstellenden rekenen.. Wat ons betreft: laat de volgende editie maar komen!!

Nog een filmpke over de passie van Rik Vanheusden (baas van De Zigeuner), oldtimer auto's en bussen:

http://1000zonnen.een.be/reportage/actua-rijdend-antiek

En dan de foto's natuurlijk!!

 Drie van 'onze' bussen in Diepenbeek..Photobucket

En hier de 531 in het midden tussen een Mercedes en de Brossel van Casteau Photobucket

Oud en nieuw kruisen elkaar...Photobucket

Alden Biesen; modderig maar vooral nat! hihi Photobucket

Op de markt in St.-Truiden (waar we niet graag geziene gasten waren blijkbaar...)Photobucket

Nog eens ons rallybuske :-)Photobucket

 Deze was een van de prachtigste bussen die er aanwezig waren (Van Hool A119-Daf van Chemin de Fer de Sprimont), tevens de lievelingsbussen van m'n Trammeke.. Weet er soms niemand zo eentje te koop staan toevallig...? (Contacteer gerust!!)Photobucket

Nogmaals oud & nieuw Photobucket

531 & een van de vele oldtimers van De Zigeuner! Photobucket

SaurerPhotobucket

Diepenbeek Photobucket

Diepenbeek Photobucket

Jaja, ook de Brusselse MTUB was er met twee bussen! (Brossels)Photobucket

 Routemaster van De ZigeunerPhotobucket

Büssing @ BokrijkPhotobucket

Wij voor het Mechelbuske (we vinden die trouwens heel mooi, al zijn de meningen bij velen blijkbaar verdeeld!) Photobucket

De oudste deelnemer (onder de voertuigen althans, hihi) was deze stomer van begin 20ste EeuwPhotobucket

Chevrolet  Photobucket

Je zou het 'm niet aangeven, maar deze GMC-Greyhoundbus (voor lange afstanden) is wel degelijk van 1948! En zeer luxueus voor die tijd, want voorzien van airco,.. Photobucket

Magirus Photobucket

 Zeer interessant maar weinig zien bollen helaas, deze gelede Büssing!!Photobucket

Om af te sluiten nog een Van Hool T9 van De ZigeunerPhotobucket

En nog een slideshow van alle foto's (die die toch goed genoeg waren althans... lol!)



2nd Oldtimer Bus & Coach Rally Diepenbeek (2008)

17-08-08

Geschiedenis van tramlijn 10

10 Antwerpen Melkmarkt- Deurne (Schotensesteenweg)

Op 31 oktober 1903 wordt elektrische tractie gebruikt op de lijn tussen Antwerpen Grote Markt en Borgerhout (Statielei/ Turnhoutse Poort). In de maanden januari & februari van het jaar 1904 rijden de trams met het lijnnummer 11, daarvoor stond enkel de bestemming aangegeven. Vlak na deze korte periode krijgt de lijn definitief het lijnnummer 10 toegewezen, op een groen koersbord. In maart van dat jaar gaan de tramrijtuigen van de lijnen 10 en 11 (Dageraadplaats- Grote Markt) in lusvorm rijden vanwege het moeilijke verkeer aan de inrit van de Kaasrui. Zodoende bedraagt de omlooplengte van de lijn dan 6,776 km. Op 12 juni 1906 komt de verlenging naar Deurne er die twee jaar eerder, in augustus 1904, was goedgekeurd. Vanaf dan zal lijn 10 aan de Turnhoutsepoort door kunnen rijden naar de Turnhoutsebaan, alswaar ook het nieuwe eindpunt is gelegen aan de ingang van het Ter Rivierenhof. Door deze verlenging is de lijn nu 10 km lang. Niet alle trams rijden echter door naar deze nieuwe terminus; een aantal diensten behouden het oude eindpunt aan de Turnhoutse Poort. In 1910 zullen de trams van lijn 10 niet meer door deze Turnhoutse Poort rijden, maar door de nieuw aangelegde bres in de vestingswal.

Tijdens WO I zijn de diensten van lijn 10 beperkt tot de Turnhoutse Poort, het duurt nog tot 1 augustus 1915 eer de rijtuigen terug het eindpunt Deurne (Ter Rivierenhof) kunnen bedienen.

De "TA" (Tramways d'Anvers) begon met de aanleg van een tweede tramspoor in 1931, naast het bestaande enkelspoor van de NMVB (lijn Antwerpen- Turnhout), tussen de terminus van lijn 10 en de Schotensesteenweg. Daar werd ook een niuewe keerlus aangelegd. De trams van lijn 10 rijden vanaf 1933 aan de Turnhoutse Poort onder de nieuw gebouwde spoorwegbrug, aangelegd in de verlenging van de Turnhousebaan (de huidige situatie) en rijden sedert dan niet meer langs de Statielei (en onder de oude spoowegbrug).

Om een betere bediening van het voetbalstadion te Deurne te verzekeren (bij wedstrijden of andere manifestaties) legt de trammaatschappij in 1937 een verbindingsspoor aan tussen de Turnhoutsebaan en de Ter Heydenlaan, langs de Leeuwlantstraat en de Gallifortlei. Heden ligt er in de Leeuwlantstraat nog een heel stuk spoor van deze verbinding...

Door de bezetting tijdens WO II wordt er vanaf 17 mei 1940 niet meer uitgereden; op lijn 10 herneemt de dienst echter terug vanaf 25 mei tussen beide eindpunten. Vier jaar later ziet de TA zicht verplicht om lijn 10 te beperken tot de Victorieplaats, dit wegens beperkingen in het elektriciteitsverbruik. De toestand blijt zo gedurende enkele maanden (van juni tot september), pas dan rijden de trams weer door naar het eindpunt Melkmarkt.

Van 1963 tot begin 1964 moet het traject van lijn 10 aangepast worden vanwege de herinrichting van het Foorplein en de Turnhoutsebaan in Borgerhout. Door deze werken wordt de tramlijn over een grote lengte op een afzonderlijke bedding aangelegd. Ook wordt de Rijksweg in 1963 vernieuwd, vanaf de Leeuwlantstraat tot in Wijnegem, waardoor de sporen van de Leeuwlantstraat tot de Schotensesteenweg moeten worden verplaatst.

Op 23 maart 1966 worden drie PCC's voor de eerste keer in gebruik genomen op lijn 10, op 1 september 1967 voert men de éénmansbediening in & het zelf ontwaarden door de reiziger.

Door de werken aan de premetro tussen het Centraal Station en de Groenplaats is het moeilijk om de trams tussen het algemeen verkeer goed draaiende te houden. Om die reden worden de lijnen 2 en 3 vanaf het Centraal Station afgeleid naar de lus van de Melkmarkt. In 1971 worden werken aangevat voor het leggen van een eigen trambaan om de tramexploitatie mogelijk te houden op deze lus.

De laatste twee-assige motorwagen die de dienst op lijn 10 verzekerde, was de 4417 (nu in het Vlatam-museum!!) op 1 april 1975. Dit is tevens de laatste dag dat er nog een dergelijke tram werd ingezet voor lijndiensten. Vanaf dan zouden de PCC's de taak overnemen van de oude vertrouwde motorwagens.

In 1976 wordt het verbindingsspoor dat eerder werd aangelegd in 1933 voor de betere verbinding met het voetbalstadion aan de Bosuil, buiten dienst gesteld en gedeeltelijk afgebroken. Sedert 1979 bestaat al het idee om tramlijn 10 te verlengen van de Schotensesteenweg naar Wijnegem, tot op de dag is deze verlenging nog steeds niet van toepassing, maar stilaan zouden de werken beginnen.

Tramlijn 10 krijgt in de jaren '90 een vrije tram-en busbaan op de Turnhoutsebaan in Borgerhout (werken starten rond 1994 en gebeuren in fases), in 2007 volgde het stuk te Deurne.

Enkele foto's:

Tramlijn 10 in de Carnotstraat, met motorwagen 4424

Photobucket

Turnhoutsebaan (Deurne) met een VA. Archief Raymond P. Photobucket

 

Gekoppelde PCC's aan de Rooseveltplaats, reeds voorzien van het De Lijn-logo, maar verder nog in MIVA-kleuren. Fotograaf: onbekendScannedImage-17.1
 

Foto daterend uit 2006 (eigen foto), met een PCC op de Turnhoutsebaan aan de ingang van het Rivierenhof (Leeuwlantstraat) Photobucket

15-08-08

Brocante vzw De Poldertram

Op zaterdag 30 augustus wordt in de stelplaats-werkplaats van Lochristi tussen 10 en 18h een brocante gehouden.
Diverse objekten zoals lijnfilms, enkele MIVB-koersborden, filmkasten, boeken, tijdschriften, foto's, dia's en tal van kleinere objekten worden te koop aangeboden.  Om 15h wordt een veiling gehouden van de meest waardevolle stukken.
Onnodig te zeggen dat de opbrengst van deze verkoop volledig naar de restauratie van NMVB-standaardmotorwagen 9994 gaat.
Deze gelegenheid biedt eveneens de kans om de vordering van de werken te bekijken (opgelet : toegang in de werkplaats enkel onder begeleiding van de vrijwilligers van de VZW DE POLDERTRAM !!!)
Er is op de site tevens een unieke verrassing voorzien !
U bent van harte welkom en we hopen tal van liefhebbers te ontmoeten !
(Tekst: Justens S.)
Deze foto dateert al van vorig jaar, ondertussen heeft de VZW "De Poldertram" natuurlijk niet stilgezeten, er zijn al vele werken verricht aan ons geliefde trammetje..!
_00003

11-08-08

Foto's MIVA bussen & tram

Effe nog wat fotootjes ingescand...

 Brusselse Van Hool's (MIVB) voor Antwerpen stadsvervoer! (Tramplein Zurenborg)Photobucket

Allemaal verleden tijd: de Mercedes Jonckheeres, de MIVA-livrei.. en de tijd dat lijn 36 nog van de MIVA (later De Lijn) was.Photobucket

Het centrum van Antwerpen... Met twee Brossels en een tweeassertjePhotobucket

21:50 Gepost door busje_33 & trammeke in Fotootjes... | Permalink | Commentaren (0) | Tags: a120, bussen, bus, tram, antwerpen, miva, de lijn, jonckheere, van hool, mivb, oude bus, oude tram |  Facebook |

07-08-08

Vakantie Duitsland: bussen en kastelen

Zo, we zijn alweer een paar dagen thuis van onze kleine vakantie in de Duitse Eifel- en Moezelstreek... Omdat het goedkoper uitkwam om in Center Parks een cottage te huren dan een bungalow, namen we natuurlijk de cottage in Center Park Heilbachsee te Gunderath. Prachtige omgeving daar! Maar voor we daar aankwamen hielden we een eerste stop in Trier, het stadje dat bekend is van de Porta Nigra, een oude Romeinse poort. De volgende dag hebben we Cochem en Koblenz aangedaan, in Cochem staat een schitterend kasteel. Je moet er wel wat voor over hebben om helemaal tot boven te geraken: een zeer steile helling van enkele kilometers lang, te voet. Er waren net "middeleeuwe kasteelfeesten" aan de gang.

In Koblenz was niet zoveel te zien, dat was wel een teleurstelling.

Op zondag hebben we wat dorpjes bezocht. In Moselkern staat ook een prachtig kasteel.... Wij parkeerden onze wagen op een parking, op aanbevelen van de ingebouwde gps. Dan moesten we nog een "stukje" te voet doen om het kasteel te bereiken... Dat 'stukje' bleek een half uur durende tocht door de bossen te zijn, op een smal kronkelend padje naast een afgrond met beneden een beekje! Zeer avontuurlijk, maar ook uitputtend. Maar ook dit was weeral de moeite om te zien. Achteraf bleek dat er een nog een parking dichterbij gelegen was.. en dat er een pendelbusje van de parking naar de ingang van het kasteel reed...Grrrr!

Maandagochtend was het alweer inpakken geblazen.. Via Monschau en Aken zouden we naar huis gaan. Monschau is wel leuk, maar toch een tegenvaller. Puur toeristisch, en op die mooie huisjes na is er eigenlijk niets te beleven.. Dan maar naar Aken gegaan, een stad die toch meer te bieden heeft! Daar is altijd wat te beleven, want toen we op een kruispunt wat busfoto's aan het maken waren nog volle actie gezien. Uit een winkeltje kwam ineens een Marokkaan gestoven, met in zijn hand een rugzak. Een seconde later volgde de eigenaar, een Chinees, en zette de achtervolging in. De twee staken zonder naar iets te zien de straat over, een aankomende vrachtwagen moest op z'n remmen gaan staan of de mannen staken eronder.. Uiteindelijk, aan het busstation 20 meter verder, kon de eigenaar de dief bij de kraag vatten... De man had de rugzak blijkbaar gestolen.

Oja, in Aken eindelijk de dubbelgelede Van Hool gezien en op foto kunnen zetten!

Enkele foto's:

 De Porta Nigra te Trier, 's ochtends vroeg, zonder toeristen die ervoor lopen! Stoer_00004

Plaatselijke bussen in Trier _00015.1

Schilderachtige landschappen rond Gunderath _00027

Het kasteel in Cochem, nu eigendom van de stad. Het is gebouwd rond 1020... _00041

MAN te Koblenz, net vertrokken aan het station_00059.1

Het andere kasteel in Moselkern, Burg Eltz _00064

Een volledig witte Mercedes O.405 in Aken _00082.1

En wat hebben we hier?? Juist, een 33!!Tong uitsteken _00091.1

Eén van de Van Hool New AGG300 te Aken _00095.1

Slideshow met alle foto's...

 

Congé Duitsland (Eifel/Moezelgebied) 2008

13:13 Gepost door busje_33 & trammeke in Bussen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, bussen, busfoto, duitsland, vakantie, reis, moezel, kasteel, burcht, eifel, center parcs |  Facebook |