04-10-08

Geschiedenis van buslijn 33

BUSLIJN 33   Hoboken Moretusburg (Cockerill)- Merksem Volkstuinlei

Het moest er maar eens van komen... Busje 33 moet toch eens ooit de geschiedenis van lijn 33 uit de doeken doen! Vandaag is dat dus het geval... Deze lijn is vandaag de dag de langste van de stadslijnen (van stelplaats Zurenborg)

Buslijn 33 (Hoboken- Merksem) ziet het leven op 15 augustus 1948. Omdat de TAO nog niet over bussen beschikt, wordt de lijn verpacht aan de NV Autobusdiensten Antwerpse Randgemeenten, kortweg "N.V ADAR". De reisweg toen ging als volgt:

Hoboken (Cockerill)-Kioskplaats- Schoonselhof- J. Moretuslei-  Spoorwegbrug (Oude God)- Mortsel station- Vlieghaven Deurne- Vosstraat- Eksterlaar- Sterckxhoflei- Gallifortlei- Palinckstraat- Lackborslei- Viaduct Merksem- Deurnebaan- St- Franciscusplein- Kroonplein- Korte Bremstraat. (Dit eindpunt wordt in 1954 reeds verlengt naar het Lindeboomplein)

Vanaf 1955 worden de bussen op deze lijn voor eigen bediening door de TAO geëxploiteerd met éénmansbediening, maar tijdens de spitsuren wordt er nog wel tweemansbediening toegepast.

Vanaf de jaren '60 ondergaat de 33 een aantal wijzigingen in de reisroute; in Deurne wordt de lijn over de nieuwe Frank Craeybeckxlaan afgeleidt ipv voorheen over de Turnhoutsebaan/ Gallifortlei/ Palinckstraat & Ter Heydelaan. Richting Merksem (in '63) gaat de bus vanaf dan over de de St Rochusstraat- Herentalsebaan in plaats van over de Korte St Rochusstraat en de Waterbaan. Een jaar later is er een reiswegwijziging in Wilrijk. In 1967 is Hoboken aan de beurt, alwaar dan in de Kapelstraat het eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd. De lijn rijdt dan vanaf de Dr Coenstraat over de Kioskplaats, Louisalei, Cockerillplaats en de Kapelstraat (heen & terug) Nog een wijziging volgt in 1969 te Merksem en Hoboken. In 1970 volgen er in Hoboken nog enkele veranderingen.

De terminus in Merksem wordt in 1971 verlengd van het Lindeboomplein naar de Volkstuinlei.

In 1973 doet het gemeentebestuur in Deurne een proef met bijkomende ritten tussen de Menegemlei en de Volkstuinlei in Merksem, om zodoende een betere verbinding te creëren tussen Noord en Zuid. De frequentie wordt van 45 min op 20/25 minuten gebracht. Wegens onvoldoende belangstelling van de reizigers werden deze ritten in '74 alweer geschrapt. 

Verbetering van de basisfrequentie komt er in 1976; dan wordt deze op 30 minuten gebracht. Tijdens de spits kan men om de 20 minuten een bus verwachten. Twee jaar later wordt ook het autobustarief vervangen door het tramtarief

Tot 2004 is lijn 33 nagenoeg hetzelfde gebleven, op enkele aanpassingen van de reisweg na. Vanaf dan rijden de bussen ook via het Middelheim ziekenhuis, en ook is de frequentie 's avonds verhoogt van 2 bussen naar 4 bussen per uur. Tijdens de werken aan de Ring heeft ook pachter De Reys bijna 2 jaar lang lijn 33 mee helpen uitbaten. Tevens verhoogt men opnieuw de frequentie van 20' naar 10. Als het contract bij De Reys voor lijn 33 is afgelopen, wordt de frequentie nogmaals aangepast, vanaf nu kan men om het kwartier (overdag) een 33 nemen.

Ingescande dia, fotograaf is onbekend- Collectie Busje & Trammeke. De Van Hool- Fiat 551, de enige bus van de MIVA in deze groene livrei, dit was bij wijze van experiment maar gelukkig koos men toch voor het bekendere rood! Er was ook een groene tram trouwens. Deze bus werd ook wel "De Hulk" genoemd door de chauffeurs.

Photobucket

Hier een specialleke.. En wat voor eentje! Niet minder dan het unieke prototype Van Hool A280 op lijn 33! Deze bus werd in '85 gebouwd en was de moeder van alle volgende types lagevloerbussen (A500- A600 enzovoorts...) Het leuke eraan is dat deze nu in het museum staat en ook onder ons peter/ meterschap! En we zijn er terecht trots op! Het buske staat nu wel in de laatste NMVB- livrei, dat oogt wat mooier ook Stoer Fotograaf onbekend- Collectie Busje & TrammekePhotobucket

Deze foto heb ik twee jaar geleden genomen, bij ons in Deurne Photobucket

En om af te sluiten nog een New Van Hool A360 nogmaals in Deurne, ook twee jaar geleden gefotografeerd. Photobucket

Commentaren

Met veel interesse gelezen.

Gepost door: Confusius | 07-10-08

Dankjewel, altijd leuk om te weten dat mensen deze geschiedenis toch wel interessant vinden!

Gepost door: Busje_33 | 07-10-08

De commentaren zijn gesloten.