27-10-08

Twintiger overleeft aanrijding Kusttram

Twintiger overleeft aanrijding door Kusttram

KNOKKE-HEIST - Een man van 20 jaar uit Knokke-Heist heeft zaterdag een aanrijding door de Kusttram overleefd. Dat maakt de politie van Bredene/De Haan maandag bekend.

De man was met de fiets op stap. Ter hoogte van de tramhalte ’Bredene aan zee’ stak hij ondanks het verbod de sporen over.

Hij merkte daarbij de aankomende tram niet op. De trambestuurder claxonneerde nog maar kon een aanrijding niet vermijden. De jongeman viel tussen de twee sporen en kwam er met enkele schaafwonden vanaf.

De jongste jaren investeerde De Lijn aanzienlijk in het beveiligen van de tramstellen bij frontale aanrijdingen.

De neus van de tram is onder meer uitgerust met een zacht rubber terwijl onderaan de tram alle hindernissen op de sporen worden weggeduwd.

belga
-> Die zal dat geen tweede keer meer doen!

16:39 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (3) | Tags: kusttram, tram, de lijn, fietser, aanrijding |  Facebook |

Op bezoek bij de MIVB + extradienst PCC 2000

Het was alweer een tijdje geleden, maar vandaag hadden we nog eens een moment tijd om een ritje te gaan meerijden met onze Brusselse collega van de MIVB, "Vanhoolke".. op lijn 80

Enkele fotootjes;

 Nog eentje op lijn 80Photobucket

Een gelede Citaro op lijn 21 Photobucket

A308 op lijn 28 Photobucket

Op de BM-museumbuslijn reed onze collega van De Lijn Grimbergen, S.C. Photobucket

Gelede AG300 op de 95Photobucket

Speciale vertoning, deze New A330 in zijn zwarte reclamejas! Photobucket

Waar is de tijd dat men vooral Cito's zag op lijn 27... :-)Photobucket

Nog een NewA330 op de lijn 34Photobucket

"Vanhoolke" naast zijn bus van dienst en een voorbijrijdende collegaPhotobucket

De zwarte reclamebus langs de achterzijde (met reclame van Vanhoolke's favoriete biermerk)Photobucket

Deze avond mocht m'n Trammeke ook nog een kort extradienstje doen met PCC 2000 van het museum... Doordat het reeds donker was, slechts 1 foto... 

Photobucket

00:18 Gepost door busje_33 & trammeke in Fotootjes... | Permalink | Commentaren (0) | Tags: mivb, stib, bus, van hool, tram, de lijn, pcc, extradienst, vanhoolke |  Facebook |

23-10-08

Bussen van de week :-)

Om er toch ook nog eens wat moderner busmaterieel op te zetten, hier de buskes die ik deze week had...

 Goe gerief van Zandvliet, een waar bommeke op wielen, deze A300! Tong uitsteken (Wijnegem Dorp)

Photobucket

Na de dienst, proper buske tanken...   (Zandvliet stelplaats)Photobucket

 Een soortgenootje van Wuustwezel, voor het sneldienstje op de 641 (Wuustwezel stelplaats, de zon stond eigenlijk niet zo best voor een goede foto...)Photobucket

En dan deze Jonckheere Communo... Niet echt m'n favoriete buske maar zo slecht zijn ze niet... ( Essen Station)Photobucket

15:51 Gepost door busje_33 & trammeke in Bussen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: antwerpen, de lijn, bus, busfoto, van hool, jonckheere |  Facebook |

De omgebouwde SJ werktram van Charleroi

In 1983 is deze tram omgebouwd tot bovenleidings-inspectiewagen, uit een SJ-motorrijtuig  (de 9181, maar deze tram heeft verschillende nummers gekregen; ex- 9094 en ex-9740). In 1956 verliet deze wagen de werkplaatsen van Kuregem als Type-S. Men wou hem eerst ombouwen tot SJ-rijtuig maar dit is nooit volledig afgewerkt geweest; in 1983 heeft men er dan van gemaakt wat hij nu is. Tegenwoordig wordt de tram meer gebruikt als depanneur.

Enkele (zelfgemaakte) foto's- Collectie Busje & Trammeke

 

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

13:28 Gepost door busje_33 & trammeke in Trams | Permalink | Commentaren (0) | Tags: charleroi, type-s, tram, tec, srwt, sj, type -sj, werkwagen, werktram, depannagetram |  Facebook |

16-10-08

Jongeren slaan buschauffeur hersenschudding

Alweer een triestig voorval van nutteloze agressie & geweld tegen één van onze collega's.... Wenkbrouw ophalen

WANNEER ZAL HET EINDIGEN????

Jongeren slaan buschauffeur hersenschudding

ANTWERPEN - Een buschauffeur van De Lijn is donderdagavond op het Koningin Astridplein in Antwerpen aangevallen door twee jongeren. De man verloor het bewustzijn en is met een hersenschudding opgenomen in het ziekenhuis.

De 52-jarige buschauffeur Staf Van Mensel van stadslijn 21 richting UZA, kreeg het donderdagavond omstreeks 18.30 uur in het stadscentrum aan de stok met twee jongeren. De twee waren te laat om aan de halte bij het Koningin Astridplein op te stappen. Iets verderop moest de bus stoppen aan een rood licht en de twee wilden op de bus. Er zijn strikte richtlijnen voor alle chauffeurs van De Lijn dat dit enkel aan een halte kan.(Voor wie het nog niet wist...) Het duo reageerde boos en liep rond de bus om wraak te nemen op de chauffeur.

De twee daders duwden langs de chauffeurskant het raampje verder open en de bestuurder werd met de vuisten bewerkt. Staf Van Meensel kreeg daarbij heel wat slagen en verloor eventjes het bewustzijn. De passagiers op de bus verwittigden meteen de politie. De onfortuinlijke buschauffeur werd door de hulpdiensten overgebracht naar het Stuivenbergziekenhuis en is daar verzorgd voor een hersenschudding.

De vakbonden en de directie van De Lijn besloten om een vergadering van het speciale agressiecomité te houden. Zij zitten vrijdagochtend om 9 uur bijeen om de situatie te bespreken. De Lijn leverde de afgelopen maanden al ernstige inspanningen om chauffeurs en passagiers te beschermen tegen zinloos geweld. Zo kon de politie donderdagavond al meteen beschikken over de videobanden van de nieuwe bewakingscamera’s op de stadsbus. Het is wel afwachten of er iets op de beelden te zien is, vermits de aanval van buiten de bus gebeurde. Gelukkig kunnen ook de beelden worden gebruikt van de camera’s op het Astridplein. (bee, jcv)

23:19 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (2) | Tags: bus, de lijn, buschauffeur, hersenschudding, antwerpen, agressie |  Facebook |

Den Boerentram: Zandvliet/ Berendrecht vroeger & nu

De tijd staat niet stil... Na het vertrek van "den boerentram" in Zandvliet & Berendrecht is de omgeving toch wel veranderd! Ziehier de bewijzen...

 1)

Photobucket Photobucket

2)

Photobucket Photobucket

3) 

Photobucket Photobucket

Onder de loep: Van Hool AI 119/2 Daf

De door de toenmalige NMVB grootste reeks bussen van hetzelfde type die in 1 keer besteld zijn, is de reeks van 325 stuks Van Hool AI 119/2 Daf (reeks 4500- 4824). Deze bussen werden besteld in 1974.  De verdeling was als volgt:

-Jumet: 55 stuks

-Namen: 26

-Eugies: 26

-Antwerpen: 100

-Brussel: 52

-Hasselt: 66

Deze reeks bussen hadden allen een Daf dieselmotor van 205 PK, beperkt tot 180 PK. Ook werden ze uitgerust met een VOITH automatische versnellingsbak & hydraulische vertrager. Qua comfort was er niet te klagen, deze reeks kreeg een servostuur mee en alle wagens waren ook uitgerust met een luchtophanging en pneumatische veiligheidsrem. 

Toen de NMVB (en stedelijke bedrijven, op de MIVB na dan) ophield te bestaan en de huidige vervoersmaatschappijen het licht zagen, zijn er wel 196 van de 325 bussen naar De Lijn gegaan. De 4823 is daar als laatste uit dienst gegaan in 1997.

 Medio de jaren '90 werden deze bussen stilaan uit dienst gesteld, en de meeste werden jammergenoeg ook afgebroken. Dat maakt dat dit type bus dezer dagen een zeldzaamheid geworden is, hoewel er gelukkig enkele exemplaren nog bewaard zijn. In het Luikse museum 'Natalis' staat een prachtig exemplaar, dat eigenlijk de eigendom is van "Chemin de Fer de Sprimont". Her en der zijn er ook nog enkele van deze bussen  omgetoverd tot frituren, of leden zij elders een tweede leven. Maar ook dat zal stilaan eindigen...  Bij de TEC staat er nog eentje die dienst doet als depannagebus. Het zijn prachtige bussen, vooral de kop heeft "iets". Maar helaas is hun tijdperk afgelopen...

Een paar foto's uit onze collectie:

Photobucket Photobucket

De trots van Chemin de Fer de Sprimont/ Natalis!  

Photobucket

21:57 Gepost door busje_33 & trammeke in Onder de loep | Permalink | Commentaren (1) | Tags: van hool, de lijn, nmvb, tec, buurtspoorwegen, ai 119, daf, bus |  Facebook |

04-10-08

Waterstofbus

Voor diegenen die zich afvragen waar onze reeds zeer bekende waterstofbus zich bevindt, heb ik goed/ slecht (naargelang uw goesting) nieuws... Het busje staat sedert 1 oktober bij onze Noorderburen! Bij Connexxion zullen ze er ook twee maanden mee rondrijden vanuit Delft... (Meer info op: www.zone01.be)

Hier nog een foto van toen de bus nog bij ons in Antwerpen reed..

_00015

22:32 Gepost door busje_33 & trammeke in Bussen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: waterstofbus, van hool, de lijn, connexxion, nederland, van hool new a330fc |  Facebook |

Geschiedenis van buslijn 33

BUSLIJN 33   Hoboken Moretusburg (Cockerill)- Merksem Volkstuinlei

Het moest er maar eens van komen... Busje 33 moet toch eens ooit de geschiedenis van lijn 33 uit de doeken doen! Vandaag is dat dus het geval... Deze lijn is vandaag de dag de langste van de stadslijnen (van stelplaats Zurenborg)

Buslijn 33 (Hoboken- Merksem) ziet het leven op 15 augustus 1948. Omdat de TAO nog niet over bussen beschikt, wordt de lijn verpacht aan de NV Autobusdiensten Antwerpse Randgemeenten, kortweg "N.V ADAR". De reisweg toen ging als volgt:

Hoboken (Cockerill)-Kioskplaats- Schoonselhof- J. Moretuslei-  Spoorwegbrug (Oude God)- Mortsel station- Vlieghaven Deurne- Vosstraat- Eksterlaar- Sterckxhoflei- Gallifortlei- Palinckstraat- Lackborslei- Viaduct Merksem- Deurnebaan- St- Franciscusplein- Kroonplein- Korte Bremstraat. (Dit eindpunt wordt in 1954 reeds verlengt naar het Lindeboomplein)

Vanaf 1955 worden de bussen op deze lijn voor eigen bediening door de TAO geëxploiteerd met éénmansbediening, maar tijdens de spitsuren wordt er nog wel tweemansbediening toegepast.

Vanaf de jaren '60 ondergaat de 33 een aantal wijzigingen in de reisroute; in Deurne wordt de lijn over de nieuwe Frank Craeybeckxlaan afgeleidt ipv voorheen over de Turnhoutsebaan/ Gallifortlei/ Palinckstraat & Ter Heydelaan. Richting Merksem (in '63) gaat de bus vanaf dan over de de St Rochusstraat- Herentalsebaan in plaats van over de Korte St Rochusstraat en de Waterbaan. Een jaar later is er een reiswegwijziging in Wilrijk. In 1967 is Hoboken aan de beurt, alwaar dan in de Kapelstraat het eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd. De lijn rijdt dan vanaf de Dr Coenstraat over de Kioskplaats, Louisalei, Cockerillplaats en de Kapelstraat (heen & terug) Nog een wijziging volgt in 1969 te Merksem en Hoboken. In 1970 volgen er in Hoboken nog enkele veranderingen.

De terminus in Merksem wordt in 1971 verlengd van het Lindeboomplein naar de Volkstuinlei.

In 1973 doet het gemeentebestuur in Deurne een proef met bijkomende ritten tussen de Menegemlei en de Volkstuinlei in Merksem, om zodoende een betere verbinding te creëren tussen Noord en Zuid. De frequentie wordt van 45 min op 20/25 minuten gebracht. Wegens onvoldoende belangstelling van de reizigers werden deze ritten in '74 alweer geschrapt. 

Verbetering van de basisfrequentie komt er in 1976; dan wordt deze op 30 minuten gebracht. Tijdens de spits kan men om de 20 minuten een bus verwachten. Twee jaar later wordt ook het autobustarief vervangen door het tramtarief

Tot 2004 is lijn 33 nagenoeg hetzelfde gebleven, op enkele aanpassingen van de reisweg na. Vanaf dan rijden de bussen ook via het Middelheim ziekenhuis, en ook is de frequentie 's avonds verhoogt van 2 bussen naar 4 bussen per uur. Tijdens de werken aan de Ring heeft ook pachter De Reys bijna 2 jaar lang lijn 33 mee helpen uitbaten. Tevens verhoogt men opnieuw de frequentie van 20' naar 10. Als het contract bij De Reys voor lijn 33 is afgelopen, wordt de frequentie nogmaals aangepast, vanaf nu kan men om het kwartier (overdag) een 33 nemen.

Ingescande dia, fotograaf is onbekend- Collectie Busje & Trammeke. De Van Hool- Fiat 551, de enige bus van de MIVA in deze groene livrei, dit was bij wijze van experiment maar gelukkig koos men toch voor het bekendere rood! Er was ook een groene tram trouwens. Deze bus werd ook wel "De Hulk" genoemd door de chauffeurs.

Photobucket

Hier een specialleke.. En wat voor eentje! Niet minder dan het unieke prototype Van Hool A280 op lijn 33! Deze bus werd in '85 gebouwd en was de moeder van alle volgende types lagevloerbussen (A500- A600 enzovoorts...) Het leuke eraan is dat deze nu in het museum staat en ook onder ons peter/ meterschap! En we zijn er terecht trots op! Het buske staat nu wel in de laatste NMVB- livrei, dat oogt wat mooier ook Stoer Fotograaf onbekend- Collectie Busje & TrammekePhotobucket

Deze foto heb ik twee jaar geleden genomen, bij ons in Deurne Photobucket

En om af te sluiten nog een New Van Hool A360 nogmaals in Deurne, ook twee jaar geleden gefotografeerd. Photobucket

03-10-08

Bus bekogeld in Brussel - Staking 6/10!

-->Maandag 6 oktober- Mogelijke hinder door staking NMBS & De Lijn!

De Lijn verwacht maandag grote hinder voor dienstverlening

De Lijn verwacht dat haar dienstverlening op maandag 6 oktober ernstig zal verstoord zijn naar aanleiding van de nationale actiedag voor meer koopkracht. Voor informatie over de gevolgen voor de dienstverlening in hun regio kunnen de reizigers maandagochtend vanaf 6 uur terecht op deze website en op het infonummer 070 220 200. De Lijn bezorgt ook regelmatig een overzicht aan de verschillende verkeersredacties.

 Staking_NL_209x75_afg

 

Lijnbus bekogeld in volle avondspits

BRUSSEL - Een bus van De Lijn is gisteren omstreeks 17.45 uur op de Emile Bockstaellaan tussen Schaarbeek en Sint-Jans-Molenbeek bekogeld. Gisteren was nog onduidelijk of dit met een vuurwapen is gebeurd of met een steen. Het eerste alarm dat bij de politie binnenliep, sprak van een kogelinslag.

De bus van lijn 251 Puurs-Brussel was bijna op het einde van de rit en had daarom ook niet veel passagiers meer aan boord. De bus was net een rotonde overgestoken toen chauffeur en reizigers werden opgeschrikt door een klap in een zijruit in de linkerflank van de bus. De ruit hield gelukkig stand en het projectiel bleef in het glas steken.

'Gelukkig werd niemand gewond', zegt een woordvoerster van De Lijn. De politie werd verwittigd. Na een kort verhoor mochten de reizigers hun weg vervolgen met een andere bus. De gebarsten ruit van de bus werd veiligheidshalve stukgeslagen alvorens het voertuig onder politiebegeleiding naar een stapelplaats werd gereden.

Klaarblijkelijk kon niemand de politie vertellen vanwaar het projectiel gekomen was. 'Ik was hier aan het werken. De bus stond schuin voor mijn deur. Maar ik heb alleen de klap gehoord toen de ruit aan diggelen vloog', vertelde een apotheker ons.

Gisteravond had de politie in elk geval nog geen spoor naar een mogelijke dader. (yb)


17:52 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, bus, tram, trein, staking, nmbs, koopkracht, 6 oktober, agressie, bekogeld |  Facebook |