25-12-08

Nieuw forum!

Omdat het oude forum nogal getergd werd door spammers, hebben we besloten om een nieuw forum te maken, onder de nieuwste software en dus beter beschermd tegen ongewenst bezoek! Daarbij willen we "Thalys9409" zeker niet vergeten te bedanken, zonder hem was het een moeilijke klus geweest omdat ik daar -ik geef toe- weinig vanaf weet!

Leden van het oude forum kunnen zich opnieuw registreren op:

http://busjes.eigenforum.be/

En uiteraard zijn ook nieuwe leden van harte welkom! ;-)

 

11:23 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (1) | Tags: forum, bus, tram, allemaalbusjes |  Facebook |

24-12-08

Steun de VZW De Poldertram!

Het einde van 2008 nadert stilaan, de restauratie van motorwagen 9994 schiet goed op! Met name het chassis heeft een grondige beurt gekregen alsook onderdelen zoals de zandbakken,  luchttanks, compressor,... Ook is men bezig met het dak volledig te vernieuwen!

Deze restauratie zou echter niet mogelijk zijn zonder de steun en giften van liefhebbers. Wie voor 31 december 2008 een bedrag van minstens 30 euro (per kalenderjaar) stort ten voordele van de VZW, krijgt in ruil een fiscaal attest (dus: minder belastingen betalen)

Draag uw steentje bij op dit rekeningnummer (KBC): 745-0093891-64, op naam van POLDERTRAM 9994

 (Deze foto is reeds enkele maanden geleden genomen, dus niet erg actueel meer)_00005

13:45 Gepost door busje_33 & trammeke in Restauratie van de Poldertram | Permalink | Commentaren (0) | Tags: nmvb, motorwagen, poldertram, 9994, restauratie, tram |  Facebook |

23-12-08

De Lijn: oudejaar & weekendregelingen

                         " 't Is langer plezant in't stad!"

Latere bussen en trams in Antwerpen op vrijdag- & zaterdagnacht

Photobucket

Voor meer info: http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Bedrijven/Marketing_en_...

                                             Oudejaarsavond

                                            feestbus 

Per provincie is er een folder met al de informatie van de bussen en trams die met oudejaar rijden.

Voor meer info en voor de folders--> klik hier (Website De Lijn)

Of kijk eens op
www.feestbussen.be en doe mee aan de feestbus- fotowedstrijd! ;-)

12:35 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (1) | Tags: bus, oudejaar, de lijn, bussen, tram, trams, dienstregeling, weekend, antwerpen, feestbus |  Facebook |

Nog enkele busfoto's..

... zomaar!

 Kapellen centrum, Jonckheere Comunno op de 780 naar Wijnegem Photobucket

Stelplaats ZandvlietPhotobucket

Nog eens in Kapellen, deze maal een AG300 op weg naar Essen Photobucket

Op de grens Hoevenen-Stabroek, tijd afwachten om te vertrekken in Hoevenen als 780 richting WijnegemPhotobucket

Nogmaals in Kapellen, maar deze keer "by night"; A600 voor een late rit naar Essen Photobucket

Maria-ter-Heide, St-Jobsesteenweg, lekker weggemoffeld tussen de boompjes... A600 op de 64.0Photobucket

Roosevelt, 66 naar Ekeren vertrekkensklaar met een A600 Photobucket

 

12:13 Gepost door busje_33 & trammeke in Bussen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, busfoto, de lijn, nachtopnames, antwerpen, van hool, jonckheere |  Facebook |

2009

Voor al de trouwe bezoekers en toevallige lezers hier:

prettige feestdagen toegewenst & een hoopvol 2009!

Photobucket

11:49 Gepost door busje_33 & trammeke | Permalink | Commentaren (0) | Tags: kerstkaartje, de lijn, bus, gelukkig 2009 |  Facebook |

Nieuwe nummering PCC 7112

Photobucket

Bij deze PCC staat de nummer nu boven ipv onder de lamp...

11:46 Gepost door busje_33 & trammeke in Trams | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, tram, pcc, nummering |  Facebook |

17-12-08

Wc's & De Lijn

Chauffeurs De Lijn klagen over vuile toiletten

De vakbond ACV-Openbare Diensten voerde vanochtend en -middag actie aan het hoofdkantoor van De Lijn voor meer, betere en schonere sanitaire voorzieningen voor de chauffeurs. De militanten verplichtten de directie om in containers naar het toilet te gaan.

Slechte voorzieningen
"Chauffeurs beschikken bij haltes of eindhaltes vaak niet over moderne en aangepaste sanitaire voorzieningen. Sommige voorzieningen laten ook te wensen over op het vlak van hygiëne en comfort. Hoewel De Lijn in 2008 een studie heeft laten uitvoeren, stellen we vast dat deze problematiek geen prioriteit is en dat er te weinig financiële middelen worden vrijgemaakt", verklaart Jan Coolbrandt, secretaris De Lijn Centrale Diensten.

Vertraging
De chauffeurs, en zeker vrouwen, zitten soms letterlijk in de shit. "Soms doe je liever in je broek dan in zo'n stinkend chemisch toilet te kruipen", getuigt Marc Van Weert. "Als ik met de bus rijd, probeer ik zo weinig mogelijk te drinken om toch maar niet naar toilet te moeten gaan", beaamt Sylvie Didden. Ook de lengte van een rit kan een probleem vormen. "De rit Hamont-Leuven duurt 2 uur en 40 minuten. In Gasthuisberg heb je ruim 10 minuten om naar het toilet te gaan. Heeft je bus vertraging, dan lukt dat niet", getuigt een Limburgse collega.

Directie in containers
De actievoerders lieten de directie van De Lijn aan den lijve ondervinden wat het is om in een container naar het toilet te moeten gaan. Militanten vatten post voor alle toiletten en lieten enkel de werknemers door, waardoor de directieleden verplicht waren hun gevoeg te doen in twee containers. Volgens Tom Van De Vreken, woordvoerder van De Lijn, neemt de vervoersmaatschappij het probleem wel degelijk ernstig. Volgens hem werd in samenwerking met de vakbonden een plan opgesteld, ook om meer vrouwen aan te zetten te solliciteren als chauffeur.

Traag
"Er zijn nog blinde vlekken", geeft Van De Vreken toe. "Er werd 1,2 miljoen euro voorzien om extra toiletten te bouwen of plaatsen. Elke chauffeur moet om het uur naar het toilet kunnen gaan. Alleen verlopen de werkzaamheden nogal traag omdat we vaak op vergunningen moeten wachten. Daarnaast worden afspraken gemaakt met toileteigenaars." (belga/gb)
17/12/08 12u45

14:48 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (1) | Tags: de lijn, wc, toiletten, chauffeur, bus, tram, buschauffeur, tramchauffeur, mechelen, antwerpen |  Facebook |

14-12-08

Tramlijn 3

 Tramlijn 3: Antwerpen (Zuid)- Merksem (Oude Bareel)

Op 9 oktober 1902 wordt de elektrische tractie tussen de Groenplaats (Westkant) en de Zuiderplaats een feit. De rijtuigen op het traject dragen een geel koersbord met daarop

                     Groenplaats-Museum- Zuidstatie

Een goed jaartje later rijden de trams door tot de Middenstatie. In 1904, weeral een jaar later, wordt er opnieuw een nieuw traject bereden door de rijtuigen van de lijn Zuidstation-Groenplaats- Middenstatie (die ondertussen het lijnnummer 3 had gekregen op het koersbord) door de Carnotstraat/ Kerstraat- Pothoek en Schijnpoort. De werken voor de trambaan aan te leggen tussen Schijnpoort en Merksem beginnen twee jaar later, in 1906. Op het einde van datzelfde jaar is de verlenging Schijnpoort- Mersem (Oude Bareel) gerealiseerd.  De extra-muros- rijtuigen hebben een geel/ wit koersbord. De dubbelsporige trambaan van de elektrische lijn 3 ligt op de rechterkant van de Bredabaan (richting Oude Bareel); de sporen van de paardentram -die ook later elektrisch zou worden- liggen op de linkerkant.

Vanaf 1 augustus 1926 kunnen de trams rond de Zuiderplaats rijden (dat was daarvoor niet mogelijk) omdat het eindpunt in de E. Banningstraat wordt verlengd tot voor het Zuidstation. 

Het gemeenschappelijk baanvak op de Bredabaan wordt in juli '29 door de NMVB & de TA in gebruik genomen. Ook kan men vanaf dan gebruik maken van de keerlus op het Victor Roosenplein. Voor de exploitatie van het gemeenschappelijk stuk spoor (met bijhorende uitwijksporen) wordt een overeenkomst geregeld tussen de twee trammaatschappijen. Tramdienst 3bis wordt ingericht tussen de Groenplaats en de Schijnpoort in 1931, als versterkingsrit van de verdwenen tramlijn 23. Er komt ook een versterkingsdienst tussen Merksem en de Groenplaats.

Tramlijnen 3 (Merksem- Zuidstation) en 4 (Hoboken- Groenplaats) worden met ingang van 1 oktober 1936 versmolten tot 1 lijn, met een geel/ wit koersbord, op aanvraag van het Antwerpse stadsbestuur om de Groenplaats te ontlasten van het tramverkeer.

De eerste PCC-trams komen in dienst op lijn 3 op 20 maart 1962!

Het eindpunt van de lijn wordt verlengd naar de Lambermontplaats in '65, vanwege de geplande bouw van de toegangswegen tot de Kennedytunnel aan de Bolivarplaats en de afbraak van het Zuidstation. Daardoor vervalt ook het traject Lambermontplaats- Zuidstation langs de E. Banningstraat. Aan het Sportpaleis wordt de oude keerlus Raoul Grégroireplein buiten dienst gesteld in 1968, maar kort nadien wordt de nieuwe keerlus in de Van Der Delftstraat gebruikt voor de rijtuigen die uit de stad komen.

Lijn 3 is de laatste lijn op het net op waar éénmansbediening werd overgeschakeld. Dat gebeurt op 5 oktobre 1970. Echter zijn er nog enkele trams over met tweemansbediening omdat sommige agenten niet geschikt zijn voor bijscholing. Ook worden de rijtuigen van deze lijn voorzien van automatische ontwaarders.

1972: het jaar waarin door de premetrowerken op de Groenplaats  de lijnen 3 (pendeldienst) en 4 richting Groenplaats over een tijdelijk spoor worden omgeleid dat achter het standbeeld van Rubens wordt aangelegd. In dat jaar rijdt de3 ook voor het laatst over Koningin Astridplein- Keyserlei- Meir & Schoenmarkt gereden. Vanaf dan rijden de trams vanaf de Carnotstraat over de Gemeentestraat naar de Rooseveltplaats, Lange & Korte Nieuwstraat (eindhalte) en terug langs de Melkmarkt-Wolstraat- Kipdorp- St Jacobsmarkt. Tevens wordt er op dat moment ook een pendeldienst ingericht tussen Groenplaats & Lambermont.

Het tijdelijke spoor achter het Rubens-standbeeld wordt in '74 niet meer gebruikt, de trams van de 3-pendel en lijn 4 rijden zoals voordien terug rond de Groenplaats.

Grote werken op de Bredabaan zijn er in 1975; dan worden de sporen verplaatst en vernieuwd in het stuk tussen het V. Roosenplein en de Frans de l'Arbrelaan. Deze werken zijn na een jaar reeds voltrokken. De bedoeling was dat ook de bussen van de NMVB gebruik zouden gaan maken van de trambedding, daarom heeft men de sporen ook verder uit elkaar gelegd zodat er meer speling zou zijn om tram en bus mekaar beter te kunnen laten kruisen. Maar in '78 wordt het besluit genomen dat de bussen de bestaande haltes langs het voetpad moeten blijven aandoen. 1978 is tevens het laatste jaar van trampendel 3 bis. Normaal had deze moeten blijven rijden tot 1 januari 1979, maar omdat er op de nacht van 30 op 31 december zoveel sneeuw viel, konden de trams de laatste dag van het jaar '78 niet uitrijden.

Tot in de jaren '90 blijft het vrij rustig op lijn 3, er zijn vrijwel geen wijzigingen. 

In 1994 is men officieël gestart met de afwerking van de driehoek Diamant- Astrid- Opera en is de as afgewerkt tussen het premetrostation Astrid en het Sportpaleis via de stations Elisabeth en Handel. Het laatste weekend van maart '96 werd het tramverkeer onderbroken om de open helling aan het viaduct van Merksem aan te sluiten op de premetro. Op 1 april 1996 wordt de lijn dan ingehuldigd en tevens verlengd tot Linkeroever, waar een derde perron is aangelegd voor de trams van lijn 3.

Ze zijn al enkele jaren bezig met de verlenging van tramlijn 3 naar Zwijndrecht, aan de grens met Melsele, maar in 2000 starten de werken ook voor de verlenging naar de Keizershoek te Merksem. Beide werken zijn klaar in 2002 en worden dan ook in gebruik genomen. Het voormalige eindpunt te Merksem blijft nog een tijdje liggen maar wordt toch opgebroken in 2006.

De gemeente Brasschaat zou graag een tramverbinding hebben naar Antwerpen, maar of dit weer een verlenging van lijn 3 zou betekenen, valt af te wachten! In de jaren '60 had de MIVA overigens plannen om de NMVB-lijn van Brasschaat naar Antwerpen over te kopen, maar deze koop is uiteindelijk niet doorgegaan. Wel bleven de NMVB-trampalen  (van de reeds afgeschafte boerentram naar Brasschaat- Kapellen) van de bovenleiding tussen de V. Roosenplein en de Ringlaan overeind staan en onderhouden door de NMVB.

Enkele foto's:

 Schijnpoort, richting Merksem, met een tweeassertje (4423) Fotograaaf onbekendPhotobucket

Deze foto hoort eigenlijk helemaal bovenaan, want dit is de oudste. Fotograaf onbekendPhotobucket

PCC op de Keyserlei (Antwerpen). Fotograaf onbekend. Photobucket

Siemens aan het V. Roosenplein te Merksem Photobucket

Eindhalte Merksem Keizershoek, Siemens van de gewone lijndienst samen met één van de museumtrams (de VA, waarmee we vorige maand een rondritje gedaan hebben vanwege het 100- jarig bestaan van deze wagen) Photobucket

06-12-08

London Bus Race (TopGear)

Het gaat er heftig aan toe!

In Top Gear heeft men getest welke bus het meest geschikt is om door de straten van Londen te rijden...

Ziehier de spannende race!

 

17:07 Gepost door busje_33 & trammeke in Bussen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus race, top gear, bussen |  Facebook |

05-12-08

Busjes by night...

AB 3311 te Kapellen Vredeburch, gisteravond rond 22u. Vertrekkensklaar voor een ritje op de 65 naar 't stad.Photobucket

AB 3707  op 27/11/08, eindhalte van de 730 (De Golf) op de Miksebaan te BrasschaatPhotobucket

13:49 Gepost door busje_33 & trammeke in Fotootjes... | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, bus, nachtopname, lijnbus, busfoto |  Facebook |

Tramkokers

De Lijn stelt tramkokers open voor publiek

De Lijn stelt in april de tramkokers onder de Carnotstraat in Antwerpen en de Turnhoutsebaan in Borgerhout open voor het publiek. Het is de eerste en laatste keer dat de Antwerpenaar er kan wandelen, want in 2015 worden de tunnels in gebruik genomen.

 

“Het eerste weekend van april krijgt iedereen de gelegenheid om door de ongebruikte tunnels te wandelen. De mensen vertrekken aan de Stenenbrug en dalen af via de bestaande bouwput om op het Koningin Astridplein opnieuw boven de grond te komen”, zegt Koen Peeters van De Lijn.

“De ruwbouw van de twee kokers onder de Turnhoutsebaan en de Carnotstraat is al jaren klaar. De afwerking van de tunnels start in 2010”, vertelt Peeters. Het is de bedoeling dat tram 24 tegen 2015 in dat stuk van de stad ondergronds gaat. De trams gaan vanaf premetrostation Opera naar beneden om op de Herentalsebaan opnieuw naar boven te komen.

Evenement

Het openstellen van de tunnels voor het grote publiek zal gepaard gaan met een evenement en De Lijn zal ook een aantal andere nieuwe tramlijnen en tramverlengingen voorstellen, waaronder die in de richting van het Eilandje en in de richting van Wijnegem.

Met dit evenement wil de vervoersmaatschappij dus de toekomstplannen voor het openbaar vervoer in de verf zetten. Het tunnelweekend vindt plaats op zaterdag 4 en zondag 5 april.

GVA

11:12 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (2) | Tags: tramkoker, premetro, tunnels, antwerpen, de lijn, tram |  Facebook |