26-01-09

Vrouw onder tram..

Blijkbaar viel m'n "verslagje" over mijn dienst die ik op eindejaar had in de smaak, want men vroeg mij om méér! Nu zou ik allang niet meer de enige zijn die mijn belevenissen op de bus met de buitenwereld deelt, en ik heb eerlijk gezegd ook niet veel zin & moed om elke dag mijn werkdag neer te pennen. Maar om de kerk een beetje in het midden te houden wil ik wel af en toe eens iets posten. Stoer Bedoeling van deze site/ blog is nog altijd om informatieve gegevens te verstrekken ivm openbaar bus-en tramvervoer. Moet dringend nog eens wat oude foto's of zo eropzetten, is alweer een hele poos geleden...

Dus hier gaan we dan....

Vandaag mocht ik nog eens op één van m'n favoriete lijnen rondtoeren, de 140 tussen Wijnegem & Hoboken. De enige lijn eigenlijk uitgebaat met standaardbussen. Ik doe deze lijn graag omdat ze zo lang is, veel variatie heeft en eigenlijk vrij rustig is, op de spits na dan. Dan is het in Mortsel wel meestal aanschuiven. Voorts niks dan goeds... De mensen, meestal ouderen, zijn in het algemeen vrij vriendelijk, wat ook al veel goeds maakt. Het is eigenlijk een beetje een stadslijn, die 's avonds ook gedeeltelijk wordt bereden door bussen van Zurenborg. (regio stad)

Het was "ne vroegen" dus met m'n eerste vertrek in Wijnegem om 7u had ik wel wat volk bij, vooral schoolgaande jeugd. Maar daarna was het heel rustig, zowel op de bus als op de baan.  Schoon dienstje, zoals bijna alle diensten voor deze lijn. Twee keer op & af en dan nog een uurtje reserve zitten. Maar dan wassen we bussen, of toch tenminste de eigen bus op dat moment. Busje was de 3303, Jonckheere Communo. Verwarming liet me wel in de steek, maar verder was het een redelijk buske.

Er was vanochtend blijkbaar een ongeval gebeurt waardoor de tramlijnen 7 & 15 vast zaten, en ook bepaalde buslijnen (21, 501,..) moesten een omleiding volgen! Bleek achteraf dat er een oude dame onder een tram gesukkeld was & volledig gekneld zat. Men heeft de tram moeten opheffen om de vrouw te kunnen bevrijden, maar helaas, ze is even later in het ziekenhuis overleden. Waarschijnlijk wilde ze oversteken maar zag ze de tram niet of te laat aankomen. Probleem is dat de meeste oudere mensen nog altijd niet weten dat een tram altijd en overal voorrang heeft, gewoon al doordat zo'n tram niet zomaar kan stoppen! Ja, een tram heeft ook voorrang op zebrapaden, een tram staat boven de gewone wegcode want het is een spoorvoertuig. Want ik lees soms van die belachelijke reacties op sites van kranten... Men gaat er vanuit dat trambestuurders altijd moeten kunnen stoppen bij alle omstandigheden! Maar dat gaat gewoonweg niet... Zeker al niet als de sporen vettig zijn, dan kan de remafstand van een tram die 30 km/u rijdt, wel 100(!!) meter bedragen! Ach ja, het zijn heel spijtige zaken, zeker als je als wattman die vrouw ziet oversteken en je probeert te remmen maar al wat je dan kan doen is wachten op de onvermijdelijke klap, daar zit je dan,machteloos toekijkend. Met een bus heb je nog het voordeel dat je kan ontwijken, een tram is daar echter niet toe in staat!

Bon, morgen nog eens ongeveer hetzelfde, een vroege op de 140...

Foto's van de bus vandaag heb ik niet, maar wel een paar andere leuke foto's

 Vorige week had ik ook een vroege waarbij ik mocht starten met een 77.5 vanuit Putte naar Antwerpen. Deze foto is gemaakt op de grote baan tss Stabroek & Putte, net voor Putte.Photobucket

Steenweg op StabroekPhotobucket

Blijkbaar iets nieuws... Toen ik stond aan te schuiven voor de carwash om m'n bus te wassen, reed deze er net uit. Heb nog rap deze foto kunnen maken.Photobucket

Foto van vandaag; Hoboken Polderstad (eindhalte L140)- De rijschool bus stond voor mijn neus... Met een "L" zoals ze in de auto's hangen bij leerling-bestuurders. Vond het wel grappig staan op een bus, hihi! Photobucket

En hier nog het artikel van het ongeluk deze ochtend:

Bejaarde vrouw sterft onder tram in Berchem

In Berchem is vanochtend een 86-jarige vrouw uit dezelfde gemeente onder een tramstel terechtgekomen. De vrouw overleed in het ziekenhuis aan haar verwondingen. Dat meldt de lokale politie. De omstandigheden van het ongeval worden door deskundigen onderzocht. Vermoedelijk probeerde de vrouw over te steken, en zag ze de tram niet op tijd aankomen.

Het ongeval gebeurde rond 10.45 op de Grotesteenweg ter hoogte van het Frans Van Hombeeckplein. Het slachtoffer kwam volledig onder de tram vast te zitten en moest bevrijd worden. Het incident zorgde voor veel verkeershinder.

De tramlijnen 7 en 15 konden in beide richtingen bijna twee uur lang niet doorrijden en er is een omleiding voor automobilisten en bussen van De Lijn die de vrije middenstrook gebruiken. Het is nog niet duidelijk wanneer de hinder voorbij is. Dat hangt af van de voortgang van het onderzoek. (belga/adv)

18:44 Gepost door busje_33 & trammeke in Bussen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: tram, ongeval, berchem, de lijn, bus, buschauffeur, wattman, lijn 140, busfoto, jonckheere, communo |  Facebook |

21-01-09

Collega van bus gehaald wegens "Arafatsjaal"!

 Chauffeur met arafatsjaal van bus gehaald

Op de Antwerpse Rooseveltplaats haalden controleurs van De Lijn een allochtone chauffeur uit zijn bus. De man werd voor de tweede keer in twee weken tijd betrapt met een Arafatsjaal om de hals. De reizigers moesten zelfs overstappen op een andere bus. Uiterlijke kenmerken, op vakbondsinsignes na, zijn niet toegestaan voor de chauffeurs. (belga/vsv)

14:41 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bus, buschauffeur, de lijn, arafatsjaal, chauffeur, sjaal, rooseveltplaats |  Facebook |

Staking bij de MIVB en TEC

Staking bij de MIVB breidt uit

(Belga) De stakingsactie die gisteren is uitgebroken in de MIVB-stelplaats Delta is vandaag uitgebreid naar stelplaats Jacques Brel. Als gevolg van de actie is er hinder op 32 van de 48 buslijnen in het Brussels Gewest.

De volgende lijnen worden niet meer bediend: 13, 14, 20, 46, 48, 49, 50, 75, 78, 84, 85, 87, 88 en 89. Het is nog onduidelijk hoelang de staking zal duren.

Volgens de directie is de actie ontstaan door een kleine groep chauffeurs die het niet eens zouden zijn met het nieuwe reglement over het wisselen van diensten dat de directie wil invoeren.

Daarnaast eisen de ontevreden chauffeurs ook een loonsverhoging en een aanpassing van de rittijden. Volgens de directie zouden de chauffeurs in de komende weken een antwoord krijgen op verschillende van hun eisen.

Ook acties bij de TEC: hinder in Luik

Er wordt ook gestaakt bij de Waalse vervoersmaatschappij TEC in de omgeving van Luik. De actie begon in de stelplaats in Seraing en breidde later uit naar Luik. De buschauffeurs protesteren tegen een geval van agressie.

11:33 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: buschauffeurs, tec, mivb, staking, agressie |  Facebook |

14-01-09

On the Buses

Het is reeds oud nieuws maar ik heb het pas vandaag toevallig ontdekt op het internet...

De Britste acteur Reg Varney, bekend als de olijke buschauffeur Stan Butler uit de serie "On the Buses", is op 92- jarige leeftijd overleden (16/11/08) na een korte periode van ziekte. Hij reed zélf met de bus in de serie. Verder was hij ook een begaafd pianist én maakte hij in '67 als eerste gebruik van de eerste bankautomaat. Zijn vrouw is reeds in 2002 gestorven. Hij laat een dochter, twee kleinkinderen en een achterkleinkind achter.

06-01-09

Ongeval Hoboken tss lijnbus en vrachtwagen

Bij een ongeval met een bus van De Lijn in Hoboken zijn acht gewonden gevallen. Drie mensen zijn er erg aan toe.

Rond 14 uur reden een vrachtwagen en een bus van De Lijn op mekaar in op de Sint-Bernardsesteenweg. De bus was onderweg van Niel naar Antwerpen.

De chauffeur van de vrachtwagen zat een tijdlang gekneld en moest door de brandweer worden bevrijd. Hij en twee inzittenden van de bus raakten zwaargewond. Vijf anderen raakten lichtgewond.

De brandweer haalde de slachtoffers met grote omzichtigheid uit de bus om zwaardere letsels te vermijden. Er kwamen zes ziekenwagens aan te pas om alle slachtoffers weg te voeren.

01:44 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, bus, vrachtwagen, ongeval, hoboken |  Facebook |

05-01-09

Tram & bus in de sneeuw "by night"

Gisteravond, na einde dienst. Vond het wel leuk, deze Jonckheeres met hun filmbeelden zo naast elkaar (De Lijn 2x- Geen Dienst- en 2x Gelukkig 2009)Photobucket

Aangezien men deze nacht sneeuw verwachtte moesten er trams blijven rijden om de sporen, bovenleiding & wissels ijsvrij te houden. M'n Trammeke heeft vannacht ook rondjes gereden voor deze sneeuwdienst, ziehier enkele foto's:

Eindpunt van lijn 10 te Deurne (Schotensestwg)Photobucket

Eindpunt lijn 24 (Silsburg), wordt eveneens de toekomstige eindhalte van lijn 8.Photobucket

Keerlus Engelselei (Stenenbrug) Borgerhout.Photobucket

AstridpleinPhotobucket

13:21 Gepost door busje_33 & trammeke in Fotootjes... | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, tram, bus, pcc, sneeuwdienst, nachtopnames, antwerpen |  Facebook |

04-01-09

PCC tram op lijn 3!

Photobucket

Vandaag was er een specialleke op lijn 3 te zien (voor even toch want heeft meer stilgestaan dan rondgereden)! PCC 7057 uit de loods van Hoboken mocht deze morgen buitenrijden wegens de grote toeloop naar de start van de solden in de stad, en omdat er geen gekoppelde stellen meer waren hebben ze deze dan maar ingezet. Maar achteraf gezien bleek dat toch niet zo'n goed idee omdat zo'n kleine tram de massa niet weg kan krijgen en omdat men dan waarschijnlijk de doorstroming zou belemmeren (deuren blokkeren "Ik wil er OOK nog op!!"--> tram kan niet op tijd weg!) Na een paar uur te hebben stilgestaan te Merksem Keizershoek is 'm dan maar terug binnengereden met blanco lijnfilm.

01:03 Gepost door busje_33 & trammeke in Trams | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de lijn, tram, pcc, platkop, hoboken, lijn 3, merksem, tram 3 |  Facebook |

02-01-09

31/12/2008: dienst 82

En hier zijn we dan terug, in een fris nieuw jaar!

Bij deze willen we graag iedereen een gelukkig 2009 toewensen...

Ik ga nu iets neerpoten wat niet van m'n gewoonte is: een overzichtje van een werkdag. Het is niet mijn bedoeling om een dagboek bij te gaan houden zoals vele collega's doen (bijvoorbeeld Vanhoolke,Wim, Stijn,...) maar omdat die dag zo chaotisch verliep en omdat ik dus veel heb meegemaakt op uitgerekend zo'n dag, wil het voor één keer met iedereen delen!

Voor mij was er op oudejaar een mooi dienstje gereserveerd, een dagdienstje van 12 tot 20u. En dan nog de hele tijd op de sneldienst naar Zandvliet, het was te mooi om waar te zijn!

Bus was een Jonckheere Communo, de 3296. De problemen begonnen al in de stelplaats, net toen ik wou buitenrijden... Ik startte de bus en het lampje van het koelvloeistofniveau bleef branden.... Dus we deden de motorkap maar eens open, en inderdaad, buske zat zonder koelvloeistof! Rap gaan bijvullen aan de tankplaats, en probleem opgelost. Alleen... De dag ervoor had ik iets gelijkaardigs, ook met een Communo. Ik was met mijn eerste ritje toen op weg naar Brasschaat met mijne 64.3 (om dan terug te keren ineens als 730 want da's een ringlijn) toen op de Bredabaan ineens ook dat lampje begon op te lichten! Nu zijn deze busjes al niet meer van de jongste en kan er daar al eens iets verkeerd gaan, dus ik dacht eerst dat het niet erg was. Maar dat lampje bleef maar flikkeren, en uiteindelijk toen ik terug in Antwerpen was bleef het gewoon branden! Maar eens vanachter gaan kijken... Er zat bijna geen druppel koelvloeistof meer in! Gelukkig was het buiten koud, zodat de motor het niet te warm kon krijgen. Heb dan maar de dispatch ingelicht en een half uurtje later kwam m'n vervangbuske er al aan.

Goed, ik rij dus buiten en was nog op tijd aan de Rooseveltplaats om mijn eerste vertrek te gaan doen. Alles verliep goed, het was redelijk rustig. Maar op de terugweg begon de Pro Data kuren te krijgen! Ik weet niet hoe het kwam, maar ineens begint de hoofdontwaarder geluid te maken en krijg ik op m'n display de melding "Start ontw. 66- en dat het toetsenbord niet meer werkte" (Ja dat was wel duidelijk, ik kon er totaal niets meer aanvangen!) Die dingen hebben regelmatig al eens zotte streken dus ik liet het maar even zo, als ik terug stil stond kon ik de hoofdschakelaar van de bus eens af-en terug opzetten, dat helpt dikwijls. Maar een paar pogingen later bleef het ding koppig volhouden in het niet-functioneren! Dus dan maar terug de dispatch eens opgeroepen want ik kon onmogelijk zo vervoersbewijzen maken, laat staan dat ik mijn dienst kon afsluiten! Ok, er ging op de Roosevelt iemand naar komen kijken. En inderdaad, daar werd ik opgewacht met een nieuw toestel, in de hoop dat daarmee de kous af zou zijn. Mijn volk stond al ongeduldig te wachten in de kou, maar ik kon niet verder! Helaas bleek een vervangtoestel niet voldoende te zijn, en ook een andere datacassette kon het euvel niet verhelpen! In eerste instantie werd mij gezegd dat ik naar de stelplaats moest rijden, daar het probleem uitleggen om vervolgens met een andere bus mijn dienst verder te zetten. Maar ik was nog niet goed vertrokken richting Vaartkaai of ik kreeg al andere instructies! Ik moest zo maar blijven rondrijden luidde het. Dan deden we dan maar... Het was zeer druk blijkbaar, en mijn probleem was niet belangrijk genoeg.

Niet moeilijk, zo bleek achteraf, want dat was rond 14u in de namiddag, het moment waarop in de stad net een betoging aan de gang was van de AEL. Dat was nogal onverwacht, en leverde hinder op voor onze bussen & trams.  Toen ik daar "in panne" stond op de Roosevelt heb ik een glimp opgevangen van de veelal jonge betogers die toen net passeerden met veel lawaai!

Het bleef echter niet bij enkel een betoging.. Een groepje heethoofden begon amok te maken en liet een spoor van vernieling achter, één grote chaos brak uit in Antwerpen stad! Verscheidene malen oproepen gekregen dat we onder geen beding tot aan de Rooseveltplaats mochten rijden wegens rellen! Al wie er nog stond moest onmiddelijk vertrekken! Alle bussen van onze regio moesten rijden tot het Sint-Jansplein en daar terugdraaien, onder het toeziend oog van een controleur. Alleen.... De straat raakte verzadigd met bussen. De trams mochten de stad niet meer in, alleen de premetrolijnen konden normaal rijden. De bussen richting Turnhout moesten wachten aan de Stenenbrug...

Pas rond een uur of 17 kregen we de melding dat de situatie redelijk onder controle was en we terug de normale reisweg mochten hervatten. Ondertussen stak er wel een serieuze mist op! Op de snelweg zag ik nauwelijks een hand voor ogen.

Enfin, de rest van de dienst is dan toch nog redelijk normaal verlopen, m'n Pro Data werkte zelfs terug alsof er geen vuiltje aan de lucht was!! Dus toch nog mijn dienst deftig kunnen afsluiten, alsook het jaar 2008! Knipogen

Paar fotootjes (Met onze nieuwe lens genomen trouwens, super!)

 Te Zandvliet...

Photobucket

(deze ook uiteraard) Photobucket

Drukte aan het Sint-Jansplein vanwege de rellen in de stad Photobucket

Nogmaals ZandvlietPhotobucket

Misschien niet erg duidelijk, maar er hing mist in de lucht op oudejaarsavond. Hier valt het nog mee, op snelwegen en bruggen was het zicht een heel stuk beperkter! Photobucket

16:02 Gepost door busje_33 & trammeke in Bussen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: bus, de lijn, chauffeur, blog, oudejaar, rellen, antwerpen, zandvliet, belevenissen, buschauffeur |  Facebook |