23-02-09

Van Hool, "made in China"

Dat de Chinezen bekend staan doordat ze veel Westerse merken kopiëren, wisten we al.... Maar dat zelfs een op en top Belgisch merk als Van Hool schaamteloos wordt nagemaakt is toch nieuw voor me.... De Chinezen zelf zien er geen graten in, want naar eigen zeggen doen ze dit uit "eerbetoon" aan het oorspronkelijke merk.

Het merk Changan is voor zover ik er iets van terug vind vrij recent, van 2005, en ze maken allerlei soorten bussen.

De bussen zijn voorzien van een Euro-2 (!!) motor, die draait op diesel, benzine (?!), LPG of CNG. 

Detailed Product Description

Features:
1) Length*width*hight: 10490*2490*3010
2) Seats: 45
3) Engine: petrol / diesel, petrol + CNG
4) Power: 210-220HP
5) Optional A/C and VCD
6) Emission standard: Euro II

SC6100 bus SC6100 bus

13-SC6831

23:04 Gepost door busje_33 & trammeke in Bussen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: van hool, changan, namaak, china |  Facebook |

17-02-09

De Brusselse bussen bij de MIVA

Door de voormalige MIVA werden 25 Van Hool-bussen van de Brusselse MIVB overgekocht aan ongeveer 350.000 oude Belgische franken per stuk, als een tijdelijke oplossing om het bustekort op te vangen. (Er waren teveel/ onherstelbare mankementen aan sommige MIVA-bussen) Het waren de wagens van de reeks 8421-8483, gebouwd tussen  1969 en 1970. Op 4 september 1984 kwamen de eerste exemplaren aan in garage Zurenborg, het MIVB-logo was reeds verwijderd. Na nog enkele aanpassingen zoals het verwijderen van de tweetalige NL/ FR plaatjes in de bussen, plaatsing van betaaltafels en het schilderen in de rood/ witte kleuren kunnen ze ingezet worden op de lijnen. Maar vooraleer ze in't stad konden gaan beginnen bollen moesten ze nog een technische controle ondergaan. Omdat de voertuigen slechts 300.000 km's op de teller hadden staan waren ze mechanisch gezien in betere staat dan de eigen MIVA-bussen. In de schilderafdeling was er wel een beetje meer werk aan de winkel. Roestige plaatdelen worden normaal gezien vervangen (bij volledige revisie) door de plaatslagers, maar bij deze bussen werden roestvlekken gewoon afgeschuurd en  bijgeplamuurd. Daarna kregen ze hun rood-witte jas. De eerste ex-MIVB-bussen waren snel af, in amper een maand tijd was de 457 (ex- 8458) klaar op 20 september '84. Deze bus kwam ook vier dagen later als eerste Brusselse bus in dienst, op lijn 17. Een van de geleverde bussen echter (vermoedelijk de 8466) heeft echter een dag gereden in de Brusselse kleuren op lijn 33, vanwege een tekort aan rollend materieel. Uiteindelijk is ook deze achteraf herschilderd geweest.

Deze bussen zijn rond '86-'87 buiten dienst gesteld, omdat toen de (toch wel legendarische) nieuwe Mercedes-Jonckheere TransCity's werden geleverd

(Er volgt later nog een uitgebreid verslag over de MIVA Mercedes-Jonckheere's) Knipogen

Enige foto's:

Twee ex-Brusselaars te Zurenborg, wachtend op hun transformatie...Photobucket

Reeds herschilderd en in dienstPhotobucket

23:29 Gepost door busje_33 & trammeke in Geschiedenis | Permalink | Commentaren (3) | Tags: miva, mivb, brussel, antwerpen, bussen, van hool |  Facebook |

12-02-09

Verlenging tramlijn 24 naar Silsburg in '84

Photobucket

Sinds 7 november 1984 rijden de trams van lijn 24 in Deurne-Zuid 360 meter verder!

De eindhalte werd net voorbij het kerkhof Silsburg verlegd tot tegen het kruispunt Herentalsebaan- Boterlaarbaan- Autolei. De keerlus werd plechtig ingereden door een "Extra Dienst" met voornaam gezelschap aan boord, geleid door plaatsvervangend voorzitter Ward Beysen en directeur-generaal van de MIVA, A. Blondé.

Na de openingsrit werd tijdens de ontvangst bij een ontbijt, gaf de heer Beysen een woordje uitleg bij de totstandkoming van de verlenging. Hij wees erop dat het idee ontstaan was bij de Werkgroep Verkeer Antwerpen (WEVA), die de MIVA suggereerde om de keerlus te verleggen om de nieuwe Borsbeekse woonwijk in de buurt een goede verbinding aan te bieden.

De eindhalte werd uitgerust om het comfort van de wachtende reiziger te verhogen; zo kwamen er wachthuisjes en een fietsberging. Het perron werd ook verhoogd tot de eerste trede van de tram. Vlakbij stopten ook de bussen van de Buurtspoorwegen (NMVB) zodat reizigers gemakkelijk konden overstappen van het regionaal op het stedelijk vervoer. 

Schepen Mangelots beklemtoonde het belang van de verbetering van de coördinatie tussen de Spoorwegen, Buurtspoorwegen en stedelijke vervoersmaatschappijen zoals de MIVA. Hij was ook te vinden voor een verlenging van tramlijn 10 (nu 25 jaar later zijn die plannen er nog steeds... Maar een uitbreiding zal nog niet voor morgen zijn!)

De twee eerste onderstaande foto's tonen een zicht op 8 november 1984. Hoewel de trams reeds doorrijden naar het nieuwe eindpunt, wordt er nog gewerkt aan de bestrating aan de oude terminus en moet het overige verkeer nog omrijden. Fotograaf: onbekendPhotobucket Photobucket

De trams rijden traag voorbij de oude eindhalte waar nog aan de bestrating wordt gewerkt, 8/11/84. Fotograaf: onbekend Photobucket

Ook richting stad moeten de trams stapvoets voorbij de werken rijden Photobucket

De 2094 op lijn 24 aan het nieuwe eindpunt over de Herentalsebaan, 8/11/84. Fotograaf: onbekendPhotobucket

Nabije toekomst - dan zal lijn 8 ook verlengd worden tot Silsburg. Photobucket

23:18 Gepost door busje_33 & trammeke in Geschiedenis | Permalink | Commentaren (0) | Tags: miva, tram, de lijn, tramlijn 24, silsburg, tram 24 |  Facebook |