28-03-09

1982: Tramlijn 12 rijdt door naar Wim Saerensplein

"In alle vroegte en ook in alle soberheid, zoals dat past in een tijd van matigen en inleveren, is tramlijn 12 in Deurne-Noord vrijdag 3 september 1982 verlengd tot het Wim Saerensplein. Precies om 7u08 vertrok zoals gepland de eerste 12 van zijn nieuwe terminus in Deurne richting stad. De hele nacht van donderdag op vrijdag werd door de MIVA met man en macht gewerkt aan de aansluiting van het 1,250 km lange nieuwe stukje tramlijn op het net, dat van het oude eindpunt op de Ter Heydelaan over de Ruggeveldlaan naar het Wim Saerensplein loopt.

Zonder te snel grote woorden te gebruiken, kan men gerust spreken over een historische gebeurtenis, want het is van 1944 geleden dat het stedelijke openbaar vervoer uitbreidde. Dat de verlenging van "den 12" beantwoordt aan een behoefte, was vrijdagvoormiddag al duidelijk te merken. Vanaf de drie hoge comfortabele perrons langs het nieuwe baanvak stapten al talloze reizigers op de tram. Dat belooft dus! Vooraf werd er ook veel reclame rond gemaakt; er werden in de buurt van de verlenging 5000 folders in 4-kleurendruk verspreidt om zo nieuwe klanten te lokken. De doortrekking naar Wim Saerens heeft bijna een jaar geduurd, want men startte de werken op 19 oktober 1981. "

Inmiddels rijdt lijn 12 natuurlijk niet meer naar Wim Saerens, maar wel van het Sportpaleis naar de Bolivarplaats. Het is nu de vrij nieuwe lijn 5 die naar het Wim Saerensplein rijdt, een premetrolijn die ook een succes is.

Enkele foto's van toen:

 De eerste trams op het verlengde stukPhotobucket

Het toen nieuwe eindpunt Wim Saerens, 4 september 1982, waar normaal niet mocht worden op- of afgestapt.  Photobucket

Het oude eindpunt aan de Ter Heydelaan, 16 september 1982. De keerlus is reeds opgebroken. Deze liep tussen de twee reclamepanelen door en kwam terug op de straat achter het wachthokje. Photobucket

Een tram op lijn 12 op het verlengde stuk draait de Ruggeveldlaan op Photobucket

Voorzijde van het promotiefoldertje

Photobucket

15:33 Gepost door busje_33 & trammeke in Geschiedenis | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tram 12, miva, tram, verlenging, wim saerens, deurne, tramlijn 12 |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.