20-04-09

Trams zonder bovenleiding!

Bombardier, de grootste leverancier van trams ter wereld, heeft recent in het Oost-Duitse Bautzen hun nieuwe prototype van een draadloze tram gepresenteerd. Deze Flexity Primove krijgt stroom via inductie, dit is contactloze overdracht van energie. Dezelfde techniek wordt op kleine schaal al toegepast bij het opladen van elektrische tandenborstels of het verwarmen van pannen.

De technologie die gebruikt is bij de Primove zorgt ervoor dat trams over verschillende afstanden kunnen rijden in alle omgevingen zonder de noodzaak van een bovenleiding of “derde-rail”. Dit biedt ook mogelijkheden om trams rond te laten rijden in historische stadscentra zonder dat er bovenleidingen in het zicht komen.

Energieoverdracht via inductie

Energieoverdracht via inductie

Voordeel voor het vervoersbedrijf

Het Primove systeem biedt de volgende voordelen:

  • Onzichtbare energietoevoer
  • Eenvoudige installatie
  • Geen last van weersinvloeden (bevroren kabels)
  • Minder slijtage (en dus minder kosten) doordat er contactloos energieoverdracht plaatsvindt
  • Er kunnen kleinere tunnels gebruikt worden omdat er geen hoog dak of 3e rail meer nodig is

De werking

Bij de Primove is de bovenleiding vervangen door een ondergrondse kabel, die tussen de rails ligt. Het elektrische primaire en secundaire circuit zijn gescheiden van elkaar, hetzelfde principe wat ook toegepast wordt in transformatoren. Het primaire circuit is ingebouwd onder de grond en zorgt voor een elektro-magnetische veld. Het secundaire circuit is ingebouwd aan de onderkant in de tram en kan dit elektro-magnetische veld middels spoelen omzetten in elektriciteit waar de tram op kan rijden. De kabel kan eenvoudig verwerkt worden tussen de rails. De verbonden segmenten in de grond, die het primaire circuit vormen, worden alleen volledig aangezet als de tram er helemaal boven is. Dit zorgt ervoor dat het systeem veilig is en ook toegepast kan worden in voetgangers gebieden.

Spoelen aan de onderkant van de tram

Spoelen aan de onderkant van de tram

Energie besparing

De tram is voorzien van een geïntegreerd MITRAC energie besparings systeem, welke op het dak van de tram gemonteerd is. Dit systeem bestaat uit condensatoren die de energie opslaan zodra de tram begint te remmen en weer gebruikt kan worden bij het accelereren van de tram. Uit testen met “light-rail” voertuigen in Mannheim sinds 2003 blijkt dat men hiermee tot 30% kan besparen op het energie verbruikt. Dit zorgt weer voor minder emissie en minder kosten.

Het MITRAC systeem bovenop de tram

Het MITRAC systeem bovenop de tram

Toepassing in voetgangersgebieden

Het systeem kan zonder problemen in voetgangersgebieden als de Amsterdamse Leidsestraat worden gelegd.” De Primove is volgens de fabrikant vijf tot zes procent zuiniger dan gewone trams.

In aanschaf en aanleg is de Primove tot dertig procent duurder, als het om bestaande lijnen gaat. Volgens Dr Carsten Struve, directeur “Advanced Technology Development Bombardier Transportation”, verdient de investering zich in zes tot tien jaar terug, omdat geen onderhoud meer nodig is aan de tramdraden. Bij nieuwe lijnen zijn de aanlegkosten ‘beduidend lager’.

(bron: bizz.nl)

In Nederland is er reeds interesse, ben benieuwd of men hier ook belangstelling toont!

Bekijk hier de video:

15:06 Gepost door busje_33 & trammeke in Techniek | Permalink | Commentaren (2) | Tags: tram, draadloos, zonder bovenleiding, techniek, bombardier, flexity, primove |  Facebook |

Commentaren

Zeer interessant, Busje.

Gepost door: Confusius | 20-04-09

jammer dat ze dat nog niet in nederland doen

Gepost door: electricien den haag | 23-12-14

De commentaren zijn gesloten.