26-04-09

Depannagebussen

Zomaar wat foto's tussendoor

 Jonckheere City-041 met MAN-motor als depannagebusPhotobucket

Dertig jaar busgeschiedenis samen op foto; deze Van Hool NewAG300 is nog niet zo lang in dienst, terwijl de onverwoestbare Al 119/2 Daf al sedert medio jaren '70 meegaat!Photobucket Photobucket

18:26 Gepost door busje_33 & trammeke in Bussen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: depanneur, bus, tec, depannage, srwt, van hool, jonckheere, busfoto |  Facebook |

Gekoppelde PCC's op lijn 5

Vandaag was het in't stad de marathon, waardoor heel wat lijnen (vooral de stadslijnen) een omleiding moesten volgen. Had echter het fut niet om tot daar te gaan, maar ben wél uit ons kot gekomen om een gekoppeld stel PCC's op lijn 5 nog eens te fotograferen! (Een niet alledaags beeld in de straat) Tevens ook een bus op lijn 19 vastgelegd, deze volgde ook in Deurne een omleiding.

Het stel heeft net het eindpunt Wim Saerens te Deurne verlaten en is hier op de Ter Heydelaan.Photobucket

Een Cummins op lijn 19 volgt de omleiding te Deurne, Ten Eekhovelei Photobucket

Type-S tram als monument +andere pareltjes

Ergens in "Groot-Charleroi" is er een rotonde met deze S-wagen erop als monument/ versiering. De tram zelf is ontdaan van motoren en interieur, helaas is het rijtuig niet gespaard gebleven van vandalisme... Gelukkig dan dat de ramen vervangen zijn door plastic, anders waren deze zeer zeker ook ingeslagen geweest. Opmerkelijk zijn drie kleine gaatjes in een flank van de tram; blijkbaar hebben ze er ook nog op geschoten...!

 Photobucket Photobucket Photobucket 

Aan de andere kant van Charleroi, in Anderlues, zijn we ook nog eens binnengesprongen voor wat foto'sPhotobucket

Helemaal weggestoken in een hoekje staat deze gewezen slijpwagen te verkommeren. Deze tram was van oorsprong Duits. Let ook op het  3-railsysteem dat er nog voor een deel ligt.   Photobucket

Photobucket

Cummins Power! (Van Hool AU 124 Cummins werkbus) Photobucket

11:18 Gepost door busje_33 & trammeke in Trams | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tec, srwt, nmvb, sncv, tram, oude tram, type-s |  Facebook |

21-04-09

De Lijn wil meer tram-en buslijnen openen

De Lijn wil binnen tien jaar nog 74 lijnen openen

De Lijn wil binnen tien jaar nog 74 lijnen openen. Het aantal reizigers kan ermee verdubbelen. Maar ook het budget zal moeten verdubbelen.

Van onze redacteur

mh

 

De openbaarvervoermaatschappij De Lijn wil tegen 2020 nog 41 bus- en 33 tramlijnen openen in Vlaanderen. De 33 tramlijnen zijn goed voor 813 kilometer extra spoor. Na Antwerpen, Gent en de kust zouden ook Limburg en Vlaams-Brabant tramlijnen krijgen.

De ambitieuze plannen staan in de Mobiliteitsvisie 2020 die De Lijn vandaag voorstelt. De vervoersmaatschappij denkt met haar uitgebreide net het aantal reizigers te kunnen verdubbelen.

Om de plannen uit te voeren zal er veel geld nodig zijn. De Lijn spreekt zelf van een verdubbeling van het huidige investeringsbudget van 170 miljoen euro. De investeringsinspanning kan over 20 jaar gespreid worden.

Maar de voordelen zullen de kosten overtreffen, meent Ingrid Lieten, directeur-generaal. De vraag naar vervoer zal volgens wetenschappelijke prognoses tegen 2020 met een vijfde toegenomen zijn. Worden er geen maatregelen getroffen dan zouden de verliesuren in de file met 35 procent toenemen op de hoofdwegen. voor Vlaanderen op 3,7 miljard euro per jaar geraamd.

De Lijn meent een bijdrage te kunnen leveren om het totale verkeersinfarct tegen te gaan. Het mikt daartoe op meer ‘snelle en frequente verbindingen tussen knooppunten in verstedelijkte gebieden’. Het aanbod zou ook beter op het spoornet aansluiten.

Het plan zal ook banen opleveren. Behalve bij De Lijn zelf ook in de aanleg van infrastructuur en in de bouw van voertuigen. Volgens cijfers van de Europese Commissie leveren investeringen in openbaar vervoer dertig banen op per miljoen euro.

Er zijn ook milieuvoordelen. Intensief gebruikt openbaar vervoer geldt sowieso als milieuvriendelijker. Met trams die op hernieuwbare energie rijden, hybride bussen en bussen met roetfilter kleurt het plaatje nog wat groener.

De Lijn heeft een jaar op de toekomstvisie gewerkt, met de hulp van drie studiebureaus. Het is nu afwachten wat de Vlaamse regering, zeker de nieuwe na de verkiezingen, met de suggesties zal aanvangen.

De Lijn gaat ook een dialoog aan met provincies, gemeenten en gebruikers.

 Tom Ysebaert

13:57 Gepost door busje_33 & trammeke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (1) | Tags: trams, lijnen, 2020, de lijn, bus, bussen, tram |  Facebook |

20-04-09

De bussen van Casteau

In het Waalse gehucht Casteau worden ook bussen bewaard.... Helaas hebben ze daar de middelen niet echt om het materieel in goede staat te houden, deze bussen zijn niet in erg goede staat, wat zéér jammer is omdat ze toch wel mooie exemplaren hebben. De beste bussen staan gelukkig binnen, deze hebben we dan ook niet kunnen fotograferen. We zijn maar even gaan piepen gisteren, waren daar toch in de buurt. Knipogen

--> Voor de geïnteresseerden: de vereniging biedt enkele van haar voertuigen te koop aan

Deze Jonckheere is een oude bekende, want eind vorig jaar stond deze bus nog in de TEC-stelplaats van Mons... Daarnaast hét meest geliefde type bus: de Van Hool A120Photobucket

Links een Mercedes- Bus & Car, rechts een Van Hool- Fiat 420 HA/ST4     

Photobucket

Jonckheere- Leyland B21, naast de Bus & Car nogmaalsPhotobucket

Twee Van Hool A120; eentje van de eerste generatie (met ronde koplampen), en de welbekende latere versie met de rechthoekige koplampen.Photobucket

Van Hool AG280 MAN en Van Hool AU124 CumminsPhotobucket

 Nog een Van Hool-Fiat 420 HA/ST4, naast een Van Hool-LeylandPhotobucket

Op een rijPhotobucket

De mooiste koplampen ooit gemaakt! (Terug te vinden bij onder andere de Van Hool Al119 &  AU 124, Fiat 409, Jonckheere  B 59,...) Het lijkt of de bus droef kijkt.. Photobucket

18:40 Gepost door busje_33 & trammeke in Bussen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: bus, casteau, oude bus, van hool, jonckheere, nmvb, sncv |  Facebook |

Trams zonder bovenleiding!

Bombardier, de grootste leverancier van trams ter wereld, heeft recent in het Oost-Duitse Bautzen hun nieuwe prototype van een draadloze tram gepresenteerd. Deze Flexity Primove krijgt stroom via inductie, dit is contactloze overdracht van energie. Dezelfde techniek wordt op kleine schaal al toegepast bij het opladen van elektrische tandenborstels of het verwarmen van pannen.

De technologie die gebruikt is bij de Primove zorgt ervoor dat trams over verschillende afstanden kunnen rijden in alle omgevingen zonder de noodzaak van een bovenleiding of “derde-rail”. Dit biedt ook mogelijkheden om trams rond te laten rijden in historische stadscentra zonder dat er bovenleidingen in het zicht komen.

Energieoverdracht via inductie

Energieoverdracht via inductie

Voordeel voor het vervoersbedrijf

Het Primove systeem biedt de volgende voordelen:

  • Onzichtbare energietoevoer
  • Eenvoudige installatie
  • Geen last van weersinvloeden (bevroren kabels)
  • Minder slijtage (en dus minder kosten) doordat er contactloos energieoverdracht plaatsvindt
  • Er kunnen kleinere tunnels gebruikt worden omdat er geen hoog dak of 3e rail meer nodig is

De werking

Bij de Primove is de bovenleiding vervangen door een ondergrondse kabel, die tussen de rails ligt. Het elektrische primaire en secundaire circuit zijn gescheiden van elkaar, hetzelfde principe wat ook toegepast wordt in transformatoren. Het primaire circuit is ingebouwd onder de grond en zorgt voor een elektro-magnetische veld. Het secundaire circuit is ingebouwd aan de onderkant in de tram en kan dit elektro-magnetische veld middels spoelen omzetten in elektriciteit waar de tram op kan rijden. De kabel kan eenvoudig verwerkt worden tussen de rails. De verbonden segmenten in de grond, die het primaire circuit vormen, worden alleen volledig aangezet als de tram er helemaal boven is. Dit zorgt ervoor dat het systeem veilig is en ook toegepast kan worden in voetgangers gebieden.

Spoelen aan de onderkant van de tram

Spoelen aan de onderkant van de tram

Energie besparing

De tram is voorzien van een geïntegreerd MITRAC energie besparings systeem, welke op het dak van de tram gemonteerd is. Dit systeem bestaat uit condensatoren die de energie opslaan zodra de tram begint te remmen en weer gebruikt kan worden bij het accelereren van de tram. Uit testen met “light-rail” voertuigen in Mannheim sinds 2003 blijkt dat men hiermee tot 30% kan besparen op het energie verbruikt. Dit zorgt weer voor minder emissie en minder kosten.

Het MITRAC systeem bovenop de tram

Het MITRAC systeem bovenop de tram

Toepassing in voetgangersgebieden

Het systeem kan zonder problemen in voetgangersgebieden als de Amsterdamse Leidsestraat worden gelegd.” De Primove is volgens de fabrikant vijf tot zes procent zuiniger dan gewone trams.

In aanschaf en aanleg is de Primove tot dertig procent duurder, als het om bestaande lijnen gaat. Volgens Dr Carsten Struve, directeur “Advanced Technology Development Bombardier Transportation”, verdient de investering zich in zes tot tien jaar terug, omdat geen onderhoud meer nodig is aan de tramdraden. Bij nieuwe lijnen zijn de aanlegkosten ‘beduidend lager’.

(bron: bizz.nl)

In Nederland is er reeds interesse, ben benieuwd of men hier ook belangstelling toont!

Bekijk hier de video:

15:06 Gepost door busje_33 & trammeke in Techniek | Permalink | Commentaren (2) | Tags: tram, draadloos, zonder bovenleiding, techniek, bombardier, flexity, primove |  Facebook |

17-04-09

VA tram 7387 in het Vlaams Tram en Autobus Museum Antwerpen

Gisteren is VA 7387 teruggekeerd naar eigen land na een jarenlange afwezigheid! De tram stond al die jaren in Frankrijk bij het museum "Amitram" te Lille. Het voertuig dateert reeds van 1908 en is buiten dienst gegaan in 1975. Een jaar later is hij dan naar Frankrijk gegaan; sedert gisteren is hij dus terug verenigd met zijn broertje in het Vlatam, de 7386! Wie de tram van dichtbij wil bewonderen moet snel zijn; dit weekend is hij nog te bezichtigen in het Vlaams Tram en Autobus Museum te Antwerpen Berchem. Daarna zal hij elders gestald worden, in afwachting van een toekomstige restauratie...

Photobucket Photobucket

13:22 Gepost door busje_33 & trammeke in Trams | Permalink | Commentaren (0) | Tags: vlatam, museum, va, 7387, antwerpen, tram, trammuseum, oude tram |  Facebook |

16-04-09

Zurenborgbus 4364 op lijn 140

Verrassing vandaag toen ik met dit buske mijn dienst mocht doen! (Alwéér de 140, jawel Stoer) Het was namelijk de Van Hool New A360 4364 die op me stond te wachten in de stelplaats, een bus van de (stad) stelplaats Zurenborg, die nu een tijdje op onze streeklijnen vertoeft. En ik moet zeggen dat dit wel best een leuk busje is om mee te rijden!! Enkele foto's....

 Eindhalte Hoboken Polderstad

Photobucket

StuurpostPhotobucket

En de andere eindhalte van lijn 140, Wijnegem Ganzenweg (nabij het shopping center, een eindje verderop de baan) 

 

 

Photobucket

Vanaf 4 mei zal lijn 140 trouwens wijzigen, om het kwartier zou er dan een bus zijn in plaats van om het half uur nu. Tevens komt er een variant die via de Bist en de Krijgsbaan in Wilrijk zal rijden, als een 141. Pachter De Polder komt dan ook ritten verzekeren op deze lijnen.

23:39 Gepost door busje_33 & trammeke in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: de lijn, 140, van hool, zurenborg, hoboken, wijnegem, lijn 140 |  Facebook |

02-04-09

Lijnen 72.0, 66.0 en 77.1 (vroege dienst vandaag)

Nog maar eens een verslagje.... Mocht het vandaag stellen met een vroeg dienstje, eerst een 72.0 van Putte naar Antwepen, vervolgens een 66.0 van Ekeren naar Antwerpen en dan twee sneldienstjes (77.1) naar Zandvliet om af te sluiten. En dat met een Van Hool A600 voor de verandering! Busje was de 3707, een exemplaar met een zeer goede vering voor een A600! Vind het hele mooie bussen maar de meeste zijn jammergenoeg niet erg comfortabel om mee te rijden, maar deze dus wel. Natuurlijk stond daar iets tegenover; zo kon ik de rugleuning van de zetel niet verstellen (amai mijne rug) en denk dat de versnellingsbak ook stilaan aan een nazicht is. Deze bussen zijn begrends op 90 km/ u maar het rare was dat hij die snelheid reed tegen 2500 rpm! De laatste versnelling "pakte" 'm niet meer denk ik, voor zover mijn technische kennis reikt!

Was vandaag vrij rustig, weer natuurlijk jongeren met te luide mp3-spelertjes op de bus gehad maar da's niets nieuws meer... Wel een vreselijke pest die dingen! Moest het dan nog goeie muziek zijn, ok, maar amai mijne frak.. Zou ik eens moeten doen, mijn mp3 opzetten en volle bak heavy of black metal uit het luidsprekertje laten knallen, maar ja.. Dus verzoeken we vriendelijk of ze hun draagbare audio-apperatuur een beetje willen zachter zetten! Meestal doen ze dat wel, maar soms zitten er echte die-hards tussen!

Verder nog een voorvalletje gehad op mijn laatste rit, naar Antwerpen dus met een 77.1. Kom ik aan het Sint-Jansplein alwaar zich een halte bevindt, die ik moest bedienen omdat er reizigers moesten afstappen. Dus ik stop, achterdeuren gaan open en omdat er nog reizigers mee wilden ook, ook de voordeuren. Maar een man vond het niet nodig moeite te nemen om naar voor te komen dus stapte hij gewoon achteraan op. Ik zei daarop dat hij vooraan moest opstappen (dit is sedert het begin van de autobusexploitatie in voege maar de laatste jaren sterk verwaarloosd en de laatste maanden wordt het terug erin gepeperd dat men vooraan moet opstappen dmv mediacampagnes en dergelijke) zoals ieder ander persoon... Ja man! Krijg ik daar een serenade te horen à la "En waar staat da, da staat niet in de reglementen of op de site -de website van onze werkgever- blablabla..." Zeg ik daarop dat het altijd zo geweest is en dat regeltjes er zijn om zich aan te houden: vooraan erop, achteraan eraf, simpel als wat lijkt me toch. Die man gaat zitten, en begint tegen de andere passagiers. De bus zat tamelijk vol, dus toehoorders genoeg. Een andere man pikte dit echter niet en ging ook tegen hem in, allez het werd daar schoon maar al een geluk dat ik mijn eindhalte aan de Roosevelplaats bereikt had ondertussen!

Allez, ik zou er nog van horen en veel vijven en zessen.. Meneer doet maar, ik heb mijn job correct gedaan, dus mij kan niets verweten worden. Amen en uit!

Oja, vorige week waren en twee Zurenborgbuskes bij ons op bezoek; een Van Hool New A360 (4403) en een A330 (4114)

Vandaag reed er een korte Jonckheere Transit 2000 op lijn 66.0, vanuit Tjalk. Eergisteren stond er al een Transit 2000 bij ons in de stelplaats, maar weet niet of dit dezelfde was, waarschijnlijk wel.

Enfin we zijn weer uitgebabbeld, en klaar voor mijne vroege van morgen op de 65.0 en 67.0!

Groetjes

Enkele foto's

 Busje van de dag, 3707Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

21:04 Gepost door busje_33 & trammeke in Bussen | Permalink | Commentaren (7) | Tags: de lijn, van hool, sneldienst, chauffeur, buschauffeur, dienst |  Facebook |