14-06-09

Trolleybussen uit het hele land!

Omdat vandaag definitief afscheid werd genomen van de allerlaatste trolleybussen in ons land, vond ik het wel gepast om een paar oude foto's te plaatsen van trolleybussen... Niet enkel uit Gent, de meest bekende trolleystad, maar ook Antwerpen, Brussel en in het Luikse heeft ooit een trolleybus gereden!

De foto's komen (op de foto van de Gentse Van Hool AG280 na dan) allemaal uit de collectie van Raymond P.

 De hele Belgische trolleygeschiedenis begon in 1929 in de Antwerpse haven. Maar deze hier rijdt aan 't Steen te AntwerpenPhotobucket Photobucket

Ook Brussel heeft een trolleylijn gekend, de 54. Deze ooit lange buslijn is nu in twee gesplitst; de 54 en de 64. (Vorst-Naamsepoort & Naamsepoort-Machelen)Photobucket

Van 1989 tot vandaag een vetrouwd beeld in de Gentse straten; de gelede trolleybussen op lijn 3.. Met het afschaffen van deze trolleybussen verdwijnt de allerlaatste trolleylijn in ons land.Photobucket

Het trolleynetwerk van Luik, dat een jaar later dan Antwerpen van start ging, was een groot succes met ongeveer 20 lijnen, en was daarmee een van de grootste netwerken ter wereld. Begin jaren '70 verdwenen de trolley's, nu is in West-Europa de Nederlandse stad Arnhem één van de  grootste en bekendste trolleystedenPhotobucket

Het laatste model trolleybus van Luik, deze hebben gereden tot '71. In het Luikse bus-en trammuseum ('Natalis') staat er nog zo eentje. Bij ons in het Vlatam staat ook een "Antwerpse" oude trolleybus, en bij de MTUB in Brussel heeft men de trolley 6023, die vandaag heeft meegereden in Gent. Photobucket

28-03-09

1982: Tramlijn 12 rijdt door naar Wim Saerensplein

"In alle vroegte en ook in alle soberheid, zoals dat past in een tijd van matigen en inleveren, is tramlijn 12 in Deurne-Noord vrijdag 3 september 1982 verlengd tot het Wim Saerensplein. Precies om 7u08 vertrok zoals gepland de eerste 12 van zijn nieuwe terminus in Deurne richting stad. De hele nacht van donderdag op vrijdag werd door de MIVA met man en macht gewerkt aan de aansluiting van het 1,250 km lange nieuwe stukje tramlijn op het net, dat van het oude eindpunt op de Ter Heydelaan over de Ruggeveldlaan naar het Wim Saerensplein loopt.

Zonder te snel grote woorden te gebruiken, kan men gerust spreken over een historische gebeurtenis, want het is van 1944 geleden dat het stedelijke openbaar vervoer uitbreidde. Dat de verlenging van "den 12" beantwoordt aan een behoefte, was vrijdagvoormiddag al duidelijk te merken. Vanaf de drie hoge comfortabele perrons langs het nieuwe baanvak stapten al talloze reizigers op de tram. Dat belooft dus! Vooraf werd er ook veel reclame rond gemaakt; er werden in de buurt van de verlenging 5000 folders in 4-kleurendruk verspreidt om zo nieuwe klanten te lokken. De doortrekking naar Wim Saerens heeft bijna een jaar geduurd, want men startte de werken op 19 oktober 1981. "

Inmiddels rijdt lijn 12 natuurlijk niet meer naar Wim Saerens, maar wel van het Sportpaleis naar de Bolivarplaats. Het is nu de vrij nieuwe lijn 5 die naar het Wim Saerensplein rijdt, een premetrolijn die ook een succes is.

Enkele foto's van toen:

 De eerste trams op het verlengde stukPhotobucket

Het toen nieuwe eindpunt Wim Saerens, 4 september 1982, waar normaal niet mocht worden op- of afgestapt.  Photobucket

Het oude eindpunt aan de Ter Heydelaan, 16 september 1982. De keerlus is reeds opgebroken. Deze liep tussen de twee reclamepanelen door en kwam terug op de straat achter het wachthokje. Photobucket

Een tram op lijn 12 op het verlengde stuk draait de Ruggeveldlaan op Photobucket

Voorzijde van het promotiefoldertje

Photobucket

15:33 Gepost door busje_33 & trammeke in Geschiedenis | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tram 12, miva, tram, verlenging, wim saerens, deurne, tramlijn 12 |  Facebook |

17-02-09

De Brusselse bussen bij de MIVA

Door de voormalige MIVA werden 25 Van Hool-bussen van de Brusselse MIVB overgekocht aan ongeveer 350.000 oude Belgische franken per stuk, als een tijdelijke oplossing om het bustekort op te vangen. (Er waren teveel/ onherstelbare mankementen aan sommige MIVA-bussen) Het waren de wagens van de reeks 8421-8483, gebouwd tussen  1969 en 1970. Op 4 september 1984 kwamen de eerste exemplaren aan in garage Zurenborg, het MIVB-logo was reeds verwijderd. Na nog enkele aanpassingen zoals het verwijderen van de tweetalige NL/ FR plaatjes in de bussen, plaatsing van betaaltafels en het schilderen in de rood/ witte kleuren kunnen ze ingezet worden op de lijnen. Maar vooraleer ze in't stad konden gaan beginnen bollen moesten ze nog een technische controle ondergaan. Omdat de voertuigen slechts 300.000 km's op de teller hadden staan waren ze mechanisch gezien in betere staat dan de eigen MIVA-bussen. In de schilderafdeling was er wel een beetje meer werk aan de winkel. Roestige plaatdelen worden normaal gezien vervangen (bij volledige revisie) door de plaatslagers, maar bij deze bussen werden roestvlekken gewoon afgeschuurd en  bijgeplamuurd. Daarna kregen ze hun rood-witte jas. De eerste ex-MIVB-bussen waren snel af, in amper een maand tijd was de 457 (ex- 8458) klaar op 20 september '84. Deze bus kwam ook vier dagen later als eerste Brusselse bus in dienst, op lijn 17. Een van de geleverde bussen echter (vermoedelijk de 8466) heeft echter een dag gereden in de Brusselse kleuren op lijn 33, vanwege een tekort aan rollend materieel. Uiteindelijk is ook deze achteraf herschilderd geweest.

Deze bussen zijn rond '86-'87 buiten dienst gesteld, omdat toen de (toch wel legendarische) nieuwe Mercedes-Jonckheere TransCity's werden geleverd

(Er volgt later nog een uitgebreid verslag over de MIVA Mercedes-Jonckheere's) Knipogen

Enige foto's:

Twee ex-Brusselaars te Zurenborg, wachtend op hun transformatie...Photobucket

Reeds herschilderd en in dienstPhotobucket

23:29 Gepost door busje_33 & trammeke in Geschiedenis | Permalink | Commentaren (3) | Tags: miva, mivb, brussel, antwerpen, bussen, van hool |  Facebook |

12-02-09

Verlenging tramlijn 24 naar Silsburg in '84

Photobucket

Sinds 7 november 1984 rijden de trams van lijn 24 in Deurne-Zuid 360 meter verder!

De eindhalte werd net voorbij het kerkhof Silsburg verlegd tot tegen het kruispunt Herentalsebaan- Boterlaarbaan- Autolei. De keerlus werd plechtig ingereden door een "Extra Dienst" met voornaam gezelschap aan boord, geleid door plaatsvervangend voorzitter Ward Beysen en directeur-generaal van de MIVA, A. Blondé.

Na de openingsrit werd tijdens de ontvangst bij een ontbijt, gaf de heer Beysen een woordje uitleg bij de totstandkoming van de verlenging. Hij wees erop dat het idee ontstaan was bij de Werkgroep Verkeer Antwerpen (WEVA), die de MIVA suggereerde om de keerlus te verleggen om de nieuwe Borsbeekse woonwijk in de buurt een goede verbinding aan te bieden.

De eindhalte werd uitgerust om het comfort van de wachtende reiziger te verhogen; zo kwamen er wachthuisjes en een fietsberging. Het perron werd ook verhoogd tot de eerste trede van de tram. Vlakbij stopten ook de bussen van de Buurtspoorwegen (NMVB) zodat reizigers gemakkelijk konden overstappen van het regionaal op het stedelijk vervoer. 

Schepen Mangelots beklemtoonde het belang van de verbetering van de coördinatie tussen de Spoorwegen, Buurtspoorwegen en stedelijke vervoersmaatschappijen zoals de MIVA. Hij was ook te vinden voor een verlenging van tramlijn 10 (nu 25 jaar later zijn die plannen er nog steeds... Maar een uitbreiding zal nog niet voor morgen zijn!)

De twee eerste onderstaande foto's tonen een zicht op 8 november 1984. Hoewel de trams reeds doorrijden naar het nieuwe eindpunt, wordt er nog gewerkt aan de bestrating aan de oude terminus en moet het overige verkeer nog omrijden. Fotograaf: onbekendPhotobucket Photobucket

De trams rijden traag voorbij de oude eindhalte waar nog aan de bestrating wordt gewerkt, 8/11/84. Fotograaf: onbekend Photobucket

Ook richting stad moeten de trams stapvoets voorbij de werken rijden Photobucket

De 2094 op lijn 24 aan het nieuwe eindpunt over de Herentalsebaan, 8/11/84. Fotograaf: onbekendPhotobucket

Nabije toekomst - dan zal lijn 8 ook verlengd worden tot Silsburg. Photobucket

23:18 Gepost door busje_33 & trammeke in Geschiedenis | Permalink | Commentaren (0) | Tags: miva, tram, de lijn, tramlijn 24, silsburg, tram 24 |  Facebook |

14-12-08

Tramlijn 3

 Tramlijn 3: Antwerpen (Zuid)- Merksem (Oude Bareel)

Op 9 oktober 1902 wordt de elektrische tractie tussen de Groenplaats (Westkant) en de Zuiderplaats een feit. De rijtuigen op het traject dragen een geel koersbord met daarop

                     Groenplaats-Museum- Zuidstatie

Een goed jaartje later rijden de trams door tot de Middenstatie. In 1904, weeral een jaar later, wordt er opnieuw een nieuw traject bereden door de rijtuigen van de lijn Zuidstation-Groenplaats- Middenstatie (die ondertussen het lijnnummer 3 had gekregen op het koersbord) door de Carnotstraat/ Kerstraat- Pothoek en Schijnpoort. De werken voor de trambaan aan te leggen tussen Schijnpoort en Merksem beginnen twee jaar later, in 1906. Op het einde van datzelfde jaar is de verlenging Schijnpoort- Mersem (Oude Bareel) gerealiseerd.  De extra-muros- rijtuigen hebben een geel/ wit koersbord. De dubbelsporige trambaan van de elektrische lijn 3 ligt op de rechterkant van de Bredabaan (richting Oude Bareel); de sporen van de paardentram -die ook later elektrisch zou worden- liggen op de linkerkant.

Vanaf 1 augustus 1926 kunnen de trams rond de Zuiderplaats rijden (dat was daarvoor niet mogelijk) omdat het eindpunt in de E. Banningstraat wordt verlengd tot voor het Zuidstation. 

Het gemeenschappelijk baanvak op de Bredabaan wordt in juli '29 door de NMVB & de TA in gebruik genomen. Ook kan men vanaf dan gebruik maken van de keerlus op het Victor Roosenplein. Voor de exploitatie van het gemeenschappelijk stuk spoor (met bijhorende uitwijksporen) wordt een overeenkomst geregeld tussen de twee trammaatschappijen. Tramdienst 3bis wordt ingericht tussen de Groenplaats en de Schijnpoort in 1931, als versterkingsrit van de verdwenen tramlijn 23. Er komt ook een versterkingsdienst tussen Merksem en de Groenplaats.

Tramlijnen 3 (Merksem- Zuidstation) en 4 (Hoboken- Groenplaats) worden met ingang van 1 oktober 1936 versmolten tot 1 lijn, met een geel/ wit koersbord, op aanvraag van het Antwerpse stadsbestuur om de Groenplaats te ontlasten van het tramverkeer.

De eerste PCC-trams komen in dienst op lijn 3 op 20 maart 1962!

Het eindpunt van de lijn wordt verlengd naar de Lambermontplaats in '65, vanwege de geplande bouw van de toegangswegen tot de Kennedytunnel aan de Bolivarplaats en de afbraak van het Zuidstation. Daardoor vervalt ook het traject Lambermontplaats- Zuidstation langs de E. Banningstraat. Aan het Sportpaleis wordt de oude keerlus Raoul Grégroireplein buiten dienst gesteld in 1968, maar kort nadien wordt de nieuwe keerlus in de Van Der Delftstraat gebruikt voor de rijtuigen die uit de stad komen.

Lijn 3 is de laatste lijn op het net op waar éénmansbediening werd overgeschakeld. Dat gebeurt op 5 oktobre 1970. Echter zijn er nog enkele trams over met tweemansbediening omdat sommige agenten niet geschikt zijn voor bijscholing. Ook worden de rijtuigen van deze lijn voorzien van automatische ontwaarders.

1972: het jaar waarin door de premetrowerken op de Groenplaats  de lijnen 3 (pendeldienst) en 4 richting Groenplaats over een tijdelijk spoor worden omgeleid dat achter het standbeeld van Rubens wordt aangelegd. In dat jaar rijdt de3 ook voor het laatst over Koningin Astridplein- Keyserlei- Meir & Schoenmarkt gereden. Vanaf dan rijden de trams vanaf de Carnotstraat over de Gemeentestraat naar de Rooseveltplaats, Lange & Korte Nieuwstraat (eindhalte) en terug langs de Melkmarkt-Wolstraat- Kipdorp- St Jacobsmarkt. Tevens wordt er op dat moment ook een pendeldienst ingericht tussen Groenplaats & Lambermont.

Het tijdelijke spoor achter het Rubens-standbeeld wordt in '74 niet meer gebruikt, de trams van de 3-pendel en lijn 4 rijden zoals voordien terug rond de Groenplaats.

Grote werken op de Bredabaan zijn er in 1975; dan worden de sporen verplaatst en vernieuwd in het stuk tussen het V. Roosenplein en de Frans de l'Arbrelaan. Deze werken zijn na een jaar reeds voltrokken. De bedoeling was dat ook de bussen van de NMVB gebruik zouden gaan maken van de trambedding, daarom heeft men de sporen ook verder uit elkaar gelegd zodat er meer speling zou zijn om tram en bus mekaar beter te kunnen laten kruisen. Maar in '78 wordt het besluit genomen dat de bussen de bestaande haltes langs het voetpad moeten blijven aandoen. 1978 is tevens het laatste jaar van trampendel 3 bis. Normaal had deze moeten blijven rijden tot 1 januari 1979, maar omdat er op de nacht van 30 op 31 december zoveel sneeuw viel, konden de trams de laatste dag van het jaar '78 niet uitrijden.

Tot in de jaren '90 blijft het vrij rustig op lijn 3, er zijn vrijwel geen wijzigingen. 

In 1994 is men officieël gestart met de afwerking van de driehoek Diamant- Astrid- Opera en is de as afgewerkt tussen het premetrostation Astrid en het Sportpaleis via de stations Elisabeth en Handel. Het laatste weekend van maart '96 werd het tramverkeer onderbroken om de open helling aan het viaduct van Merksem aan te sluiten op de premetro. Op 1 april 1996 wordt de lijn dan ingehuldigd en tevens verlengd tot Linkeroever, waar een derde perron is aangelegd voor de trams van lijn 3.

Ze zijn al enkele jaren bezig met de verlenging van tramlijn 3 naar Zwijndrecht, aan de grens met Melsele, maar in 2000 starten de werken ook voor de verlenging naar de Keizershoek te Merksem. Beide werken zijn klaar in 2002 en worden dan ook in gebruik genomen. Het voormalige eindpunt te Merksem blijft nog een tijdje liggen maar wordt toch opgebroken in 2006.

De gemeente Brasschaat zou graag een tramverbinding hebben naar Antwerpen, maar of dit weer een verlenging van lijn 3 zou betekenen, valt af te wachten! In de jaren '60 had de MIVA overigens plannen om de NMVB-lijn van Brasschaat naar Antwerpen over te kopen, maar deze koop is uiteindelijk niet doorgegaan. Wel bleven de NMVB-trampalen  (van de reeds afgeschafte boerentram naar Brasschaat- Kapellen) van de bovenleiding tussen de V. Roosenplein en de Ringlaan overeind staan en onderhouden door de NMVB.

Enkele foto's:

 Schijnpoort, richting Merksem, met een tweeassertje (4423) Fotograaaf onbekendPhotobucket

Deze foto hoort eigenlijk helemaal bovenaan, want dit is de oudste. Fotograaf onbekendPhotobucket

PCC op de Keyserlei (Antwerpen). Fotograaf onbekend. Photobucket

Siemens aan het V. Roosenplein te Merksem Photobucket

Eindhalte Merksem Keizershoek, Siemens van de gewone lijndienst samen met één van de museumtrams (de VA, waarmee we vorige maand een rondritje gedaan hebben vanwege het 100- jarig bestaan van deze wagen) Photobucket

16-10-08

Den Boerentram: Zandvliet/ Berendrecht vroeger & nu

De tijd staat niet stil... Na het vertrek van "den boerentram" in Zandvliet & Berendrecht is de omgeving toch wel veranderd! Ziehier de bewijzen...

 1)

Photobucket Photobucket

2)

Photobucket Photobucket

3) 

Photobucket Photobucket

29-09-07

Brusselse trams in Paraguay!!

Deze ex- Brusselaars zijn ondertussen alweer uit dienst daar, maar hier toch enkele plaatjes ervan. De trams reden in Asuncion.

In 1975 is de gemoderniseerde Standaard 1604 met aanhangwagen 603 naar daar vertrokken. Twee jaar later werd de tram gevolgd door de gemoderniseerde Standaard motorwagens 1507, 1508, 1514, 1515, 1601, 1603, 1605, 1607, 1610. Aanhangwagen 1603 werd vrijwel nooit gebruikt. De houten Standaard motorwagens waren helaas niet erg opgewassen tegen de daar gebruikelijke onderhoudsmethodes en plaatselijke rijstijl...

Men keek dan ook uit naar trams met een metalen kast, en zo geschiedde: in  1977 vertrok de 9001, gevolgd in 1979 door de 9007 en in ' 80 de 9008. In 1983 werden er nog drie trams geleverd: de 9003, 9005, 9006. Deze trams van de 9000- serie behielden ook ginds hun oorspronkelijke Brusselse nummers, maar moesten hun moderne pantograaf inruilen voor een ouderwetse sleepbeugel.

Het was enkel de 9007 nog die rijvaardig was in 1994... Hij werd buiten dienst gesteld in 1997.

Misschien gaan de afgeschreven 7000's (PCC) ook hier hun laatste dagen slijten??? Knipoog

 
 
 
 
 

Foto's: Allen Morrison & Harold Middleton, www.tramz.com

14:05 Gepost door busje_33 & trammeke in Geschiedenis | Permalink | Commentaren (1) | Tags: brusselse tram in buitenland, mivb, tram, standaard |  Facebook |

07-12-06

Onder De Loep- geschiedenis van de Buurtspoorwegen 1

 

De Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen, afkorting NMVB, of in het Frans: Société Nationale des Chemins de Fer Vicinaux, afkorting SNCV, was een nationaal streekvervoerbedrijf in Belgie, opgericht op 29 mei 1894.

 

 De Tramlijnen

De NMVB had de taak om tramwegen aan te leggen in de gebieden die niet per trein bereikbaar waren. Het was in juli van het jaar 1885 dat het eerste tramtraject, tussen Oostende en Nieuwpoort, geopend werd. Dit baanvak wordt vandaag de dag nog steeds bereden door de kusttram.

Oorspronkelijk werd stoomtractie gebruikt, maar al snel begon NMVB met het elektrificeren van haar net. Brussel (Rouppeplein) – Kleine Hut werd eerste lijn met elektrische tractie. Vlak voor WO I beschikte de NMVB over 200 km spoor met elektrische tractie (en het totale NMVB net bestreek in totaal een lengte van 4000 km).

In 1910 lag er al 3786 kilometer tramspoor. Het hoogtepunt was in 1925, toen het NMVB-net 5200 kilometer lang was. In de periode die daarop volgde kreeg de NMVB concurrentie, vele particuliere busbedrijfjes schoten als paddestoelen uit de grond. Toch werd er nog steeds in het tramnet geïnvesteerd, vooral in de elektrificatie ervan. Tegen 1938 was er 1500 km tramlijn met elektrische tractie. Op de niet-geelektricifeerde lijnen werd na afschaffing van stoomtractie met dieseltrams gereden.

Het tramnet kromp van 4769 km in 1945 naar 4236 km in 1950, in 1960 was het al teruggelopen tot 978 km, in 1965 was er nog maar 582 km in gebruik. De laatste streektrams die in Vlaanderen werden opgeheven waren Brussel – Wemmel en Brussel – Grimbergen in 1978.

 

 Drie jaar geleden waren er festiviteiten in Humbeek ter ere van den boerentram die daar werd afgeschaft, 25 jaar geleden.  

Tien jaar stond tram SE 9104 in weer en wind te verkommeren maar hij werd in zijn oude glorie hersteld.

Deze tram, die ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling in 1958 was gemaakt, was een van de laatste rijtuigen die het traject aflegde, voor hij als kusttram de extra diensten verzekerde. Later werd in het tramstel nog een bar en eetgelegenheid ingericht aan de rollerskatebaan in Waver.

In 1980 lag er in België nog maar 205 kilometer tramspoor voor de 'boerentram'. Altijd nog veel meer dan in Nederland, waar in 1966 de laatste streektram tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis reed.

 

De Buslijnen

Door de Buurtspoorwegen werden ook bussen geexploiteerd. Met de wet van 11 augustus 1924 kreeg de maatschappij recht om de buslijnen te exploiteren, maar dan alleen als aanvulling of vervanging van tramlijnen. In 1931 pas kreeg NMVB definitieve toelating voor de busuitbating.

De lengte van de NMVB-buslijnen groeide snel (449 km in 1945, 2037 km in 1950, 11.000 km in 1965 en 17.250 km in 1980).

Behalve stoom-, diesel- en elektrische trams en de bussen had de NMVB ook voor enige tijd trolleybussen (in Luik) in dienst. Andere Belgische trolleybussen, in Brussel en Antwerpen, werden niet door NMVB, maar door lokale stadsmaatschappijen uitgebaat. (bv de MIVA in Antwerpen)

Op 1 september 1977 gingen de streekbussen, die tot dan toe geëxploiteerd werden door de NMBS, naar de NMVB.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In 1991 is de NMVB opgesplitst in een Vlaams en een Waals deel. Deze gingen ieder onder het gezag van de gewesten vallen, en gingen onder een eigen naam (De Lijn- Vlaamse Vervoersmaatschappij en TEC- SWRT) verder.

 

Lijst van alle door de NMVB uitgebate tramlijnen in Belgie

 

Zo dat was t voor dit gedeelte, volgende keer meer!

 

Groeten,

busje

15:18 Gepost door busje_33 & trammeke in Geschiedenis | Permalink | Commentaren (0) | Tags: geschiedenis de lijn, geschiedenis buurtspoorwegen, nmvb |  Facebook |