07-01-10

VZW De Poldertram: update

Ook in deze barre wintertoestanden gaan de werken in Lochristi door, hetzij met een beetje vertraging want werken in een koude loods is niet aangenaam bij zulke temperaturen.

Volgende zaken zijn inmiddels ook gedaan:

-remleidingen terug op de kop gemonteerd

-na het vernissen werden de binnendeuren terug aangekleed

-dakverluchtingsarmaturen werden gepolierd en vernist

-deurtjes in de compartimentsschotten werden gedecapeerd, geschuurd, gebeitst en vernist

-houten armaturen van binnenverlichting- en verluchting werden geschuurd en geverfd

- en tot slotte is in het interieur alle houtwerk rondom de zijramen gemonteerd met nieuwe messingvijzen

(Foto's en uitleg: Stefan Justens)

02januari2010_015

 02januari2010_014

02januari2010_011

02januari2010_009

 02januari2010_006

02januari2010_004

02januari2010_003

02januari2010_002

27-05-09

Restauratie van de Poldertram- 25/5/09 update

VZW De Poldertram zit niet stil! Er is alweer heel wat veranderd aan de tram..

De elektriciteit ligt er bijna volledig in, het houten dak is vernieuwd, de filmkasten zijn gemonteerd.. Nu is men bezig met de beplatingen, zowel de binnen-als buitenkant.  Dan kan stilaan het aankleden beginnen: de vloer leggen, plaatsen van de controllers + bedrading. De ramen steken vooraleer de buitenste panelen te bevestigen...

Een paar foto's van de voortgang der werken ;-)

 Bij het zandstralen (waar men dan mee gestopt is omdat het metaal krom trok) is de oude nummer ook tevoorschijn gekomen!

Photobucket

 

De bedrading tot hier toePhotobucket

Alvast één plaat tegen het plafond Photobucket

Stilaan begint de tram terug vorm te krijgen! Photobucket

En buiten staan de afgedankte trolleybussen hun lot af te wachten.Photobucket

In één van de trolley's had zelfs een merelvrouwtje haar intrek genomen en een nest gebouwd in de stuurpostPhotobucket

24-12-08

Steun de VZW De Poldertram!

Het einde van 2008 nadert stilaan, de restauratie van motorwagen 9994 schiet goed op! Met name het chassis heeft een grondige beurt gekregen alsook onderdelen zoals de zandbakken,  luchttanks, compressor,... Ook is men bezig met het dak volledig te vernieuwen!

Deze restauratie zou echter niet mogelijk zijn zonder de steun en giften van liefhebbers. Wie voor 31 december 2008 een bedrag van minstens 30 euro (per kalenderjaar) stort ten voordele van de VZW, krijgt in ruil een fiscaal attest (dus: minder belastingen betalen)

Draag uw steentje bij op dit rekeningnummer (KBC): 745-0093891-64, op naam van POLDERTRAM 9994

 (Deze foto is reeds enkele maanden geleden genomen, dus niet erg actueel meer)_00005

13:45 Gepost door busje_33 & trammeke in Restauratie van de Poldertram | Permalink | Commentaren (0) | Tags: nmvb, motorwagen, poldertram, 9994, restauratie, tram |  Facebook |

15-08-08

Brocante vzw De Poldertram

Op zaterdag 30 augustus wordt in de stelplaats-werkplaats van Lochristi tussen 10 en 18h een brocante gehouden.
Diverse objekten zoals lijnfilms, enkele MIVB-koersborden, filmkasten, boeken, tijdschriften, foto's, dia's en tal van kleinere objekten worden te koop aangeboden.  Om 15h wordt een veiling gehouden van de meest waardevolle stukken.
Onnodig te zeggen dat de opbrengst van deze verkoop volledig naar de restauratie van NMVB-standaardmotorwagen 9994 gaat.
Deze gelegenheid biedt eveneens de kans om de vordering van de werken te bekijken (opgelet : toegang in de werkplaats enkel onder begeleiding van de vrijwilligers van de VZW DE POLDERTRAM !!!)
Er is op de site tevens een unieke verrassing voorzien !
U bent van harte welkom en we hopen tal van liefhebbers te ontmoeten !
(Tekst: Justens S.)
Deze foto dateert al van vorig jaar, ondertussen heeft de VZW "De Poldertram" natuurlijk niet stilgezeten, er zijn al vele werken verricht aan ons geliefde trammetje..!
_00003

29-12-07

De Poldertram

Het is alweer een tijdje geleden dat we nog eens iets gepost hebben over het restauratieproject van de Poldertram, maar vol vreugde kunnen wij zeggen dat het toch goed vooruitgang boekt! Het hout is deels  vernieuwd en dat maakt de aanblik al stukken draaglijker!

De volgende foto's kregen we toegestuurd door de heer Justens S., de man achter het hele project.

Wie zich geroepen voelt om als vrijwilliger mee te werken aan de redding van deze schitterende tram, aarzel niet en contacteer ons via de mail-button op deze site.. Iedereen die wat handig is is van harte welkom in de loods te Lochristi!!!

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

 

ayear6

18-02-07

Afbraak type- s tram + restauratie poldertram deel III

Gisteren was het moment eindelijk aangebroken dat de bogies van de Type-S zouden worden schoongemaakt met een stoommachine... Nu dit achter de rug is kunnen we beginnen met de propere onderdelen te schilderen (een aantal stukken zullen ook gezandstraald worden).

We zijn nog steeds op zoek naar vrijwilligers en vooral een schrijnwerker. Wie zich geroepen voelt ... aarzel niet contact op te nemen!!

Meer info over de Poldertram: klik hier

Eerdere fases van het restauratieproject: zie rubriek " Afbraak tram type s en restauratie poldertram"

_00001-3.jpg

_00002-3.jpg

_00003-2.jpg

_00006-2.jpg

 

_00007-2.jpg

 

_00009-1.jpg

 

_00010-1.jpg

 

05-02-07

Onder de loep: De Antwerpse Poldertram

Vandaag wezen Brusselen met de MTUB-trammekes maar belangrijker nieuws eerst!!

Eindelijk is het zover: hier ben ik dan met de geschiedenis van de Antwerpse Poldertram, die nu volop wordt gerestoreerd.. In Lochristi zijn we ondertussen bezig met het schoonmaken van de bogies (onderstel van de Type-S die een tijdje geleden werd afgebroken en de onderstellen gaan voor de poldertram gebruikt worden die nu in Weelde staat), die worden weldra gestoomd nadat we ze hebben ontdaan van het meeste vuil..

Foto's hier van het gedane werk daar in de voormalige De Lijn- stelplaats en van de laatste poldertram die in Weelde staat! (en in welke staat... )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_00002

 

_00004
_00005
Na een paar uur noest arbeiden begonnen de bogies weer proper te worden..

GESCHIEDENIS VAN DE POLDERTRAM

De historische waarde van NMVB motorrijtuig 9994

Einde jaren twintig van de vorige eeuw ontwierp de NMVB een modern vierassig motorrijtuig dat bedoeld was om ingezet te worden op de nieuw te elektrificeren lange buitenlijnen van het net.

Nadat een eerste bestelling voor de kustlijnen was gedaan, volgden na enige maanden reeds de eerste bestellingen voor de lijnen van het binnenland.

Zo ontstonden in korte tijd voor de kustlijnen 21 motorrijtuigen en 14 aanhangrijtuigen met een kastbreedte van 2.40 meter, alsmede voor het binnenland 72 motorrijtuigen en 48 aanhangrijtuigen met een kastbreedte van 2.20 meter.

Gedwongen door de economische omstandigheden werden reeds na enkele jaren vrijwel alle aanhangrijtuigen -- die daartoe reeds waren voorbereid -- tot motorrijtuigen omgevormd.

Later zouden al deze rijtuigen worden aangeduid als het type "Standaard met houten kast", in de Groep Antwerpen waren ze bekend als "Pullmans". Vanaf 1935 kwamen er grote aantallen soortgelijke rijtuigen in dienst, die geheel in metaal waren gebouwd.

Bij de eerste grote aanbesteding van rijtuigen type Standaard met houten kast voor de diverse groepen, op 9 april 1929, waren ook de aanhangrijtuigen reeks 19132-19136, te bouwen door de "S.A. de Travaux Dyle & Bacalan" te Leuven. Het waren de eerste Standaard-aanhangrijtuigen voor het binnenland. Deze kleine reeks was bestemd voor de Groep Antwerpen, ze werd administratief ingeschreven bij de lijn Antwerpen--Zandvliet--Lillo en kwam in 1930/31 in dienst.

Bij de hiervoor genoemde omvorming van de aanhangrijtuigen in motorrijtuigen werden de 19132-19136 in 1932 gewijzigd in de 9990-9994.

De rijtuigen ondergingen in de loop der jaren enige wijzigingen, zoals het vervangen van de oleo-pneumatische Pieperrem door de Westinghouse luchtdrukrem. Daarnaast werd het uiterlijk verfraaid door een typisch kenmerk van de Groep Antwerpen: de grote zijpanelen onder de ruiten werden verlengd waardoor ze de tot dan toe zichtbare hoofdliggers van het onderstel afdekten.

Deze typische aanpassing werd bij vrijwel alle Antwerpse Standaard motorrijtuigen met houten kast doorgevoerd, evenals bij enige aanhangrijtuigen en tweeassige motorrijtuigen. Het Antwerpse rijtuigenpark onderscheidde zich hiermee van dat van de andere provincies. ... (lees meer...)

Foto's van de poldertram zoals hij er nu nog uitziet..

9292 (2) poldertram2

9292 (4) poldertram2

9292 (5) poldertram2
9292 poldertram2

En nog eentje uit de oude doos..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Met dank aan Stefan Justens voor de verstrekte informatie, en aan Tram5 voor de foto's te Weelde.

AANDACHT: Wie zich geroepen voelt om vrijwillig mee te komen helpen (te Lochristi) aan de restoratie van deze unieke tram, of wie het project wil sponsoren, mag mij gerust contacteren via de "Mail me"- button rechts... We zijn voornamelijk ook nog op zoek naar iemand die iets van schrijnwerkerij afkent.